Jump to content

noen som vet noe om bøyelige gummirør?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter et bøyelig gummirør (farge hvit) som jeg skal trekke 4 stk 1,5mm2 ledninger gjennom (for estetikkens skyld), må ha en innvendig diameter på rundt 8 - 9 mm. Er det noen som vet om dette finnes og evt hvor jeg kan få kjøpt 1 meter? Takker for svar.

jeg tørker ut på land....!

høres ut som at det er rent visuelt?   

noen tips her til hva som fins: (søk feks på cable management sleeve) 

https://nymag.com/strategist/article/best-cable-organizers-cords-electronics.html

jeg brukte en sånn plastikkstrømpe i båten, dvs helt til sollys og div tok knekken på den :
China Cable Management Sleeve Flexible Cord Hider - China Cable Tidy Kit,  Spiral Wrapping Band

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

dieselfan skrev 22 minutter siden:

Og du kan ikke bruke noen type plastikk? 

Vet ikke, jeg har ikke god kunnskap på forskjellen på plast og gummi, men det må være bøyelig :smiley:

ivar skrev 16 minutter siden:

høres ut som at det er rent visuelt? 

Det er helt riktig, det er bare for det estetiske/ visuelle sånn at 4 stk. ledninger som stikker ut av masta på hardtop'en (ikke kommer hulter i bulter - skjønner?) og ned i hullet i taket. Det er bare for at det skal se noe penere ut :smiley:

Redigert av 0000 (see edit history)

0000 skrev for 7 timer siden:

Det er helt riktig, det er bare for det estetiske/ visuelle sånn at 4 stk. ledninger som stikker ut av masta på hardtop'en (ikke kommer hulter i bulter - skjønner?) og ned i hullet i taket. Det er bare for at det skal se noe penere ut :smiley:

Hvit tape? Det hadde jeg prøvd.

0000 skrev for 8 timer siden:

Vet ikke, jeg har ikke god kunnskap på forskjellen på plast og gummi, men det må være bøyelig

Gummi er en type plast. Plast deles inn i to hovedgrupper; termoplast og herdeplast. Gummi er i prinsippet en herdeplast. Termoplaster kjennetegnes ved at de kan smeltes om.

0000 skrev 56 minutter siden:

Jeg kjøpte hvit elektrikertape :saint: men resultatet ble ikke bra syntes jeg :worry:

Hva med en hvit kabelkanal?

NilsPils skrev 24 minutter siden:

Hva med gjennomsiktig plastslange? Billig og finnes i mange dimensjoner.

Ellers finnes det vel også hvit krympeplast?

Har tenkt tanken med gjennomsiktig slange, det holder ledningene på plass, men jeg synes ikke det blir videre pent når ledningene synes igjennom, men det er jo også selvfølgelig en smakssak :smiley:

Jeg har hørt at krympeplast/krympeslange blir helt stiv når den har krympet - og da forsvinner hele poenget med at den skal være bøyelig. Men takker for innspill :thumbsup:

0000 skrev 3 minutter siden:

Har tenkt tanken med gjennomsiktig slange, det holder ledningene på plass, men jeg synes ikke det blir videre pent når ledningene synes igjennom, men det er jo også selvfølgelig en smakssak :smiley:

Jeg ville ha prøvd mitt eget forslag.  :yesnod:

Hvit dusjslange. (Den på bildet i mitt forrige innlegg).

Jannmar skrev 1 time siden:

Jeg ville ha prøvd mitt eget forslag.  :yesnod:

Hvit dusjslange. (Den på bildet i mitt forrige innlegg).

Den slangen blir nok for tykk og lite fleksibel til akkurat det jeg skal ha den til. Skal få tatt et - eller flere bilder og legge ut - så skjønner du :smiley:

Lazyjack skrev 1 time siden:

Nei, her er det forbudt å reklamere for egne gode ideer ?

:crazy: :lol: :lol: :lol:

En hvit kabelstrømpe gjør vel jobben om disse finnes fortsatt? Begynner å bli en del år siden jeg jobbet i elektrobransjen, men dette var i alle fall et standard produkt før. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Legger ut noen bilder av "problemet" mitt - takker for alle gode innspill. Kabelstrømpe som index nevner kan være en bra løsning. 

Masta.jpg.c10a0fff2bb11a3620048803b8fb72a9.jpg

Masta

topplanterna.jpg.ad7e3023955dae7a3973c6fad8ce88e1.jpg

Ledningene fra topplanterna, forsøkt å gjøre penere med el-tape. Men synes ikke dette ble helt bra.

Nav.lanterna.jpg.97626d1ae395e5da9764bad222f5bce0.jpg

Ledningene kommer ut fra nav.lanterna. Samme "problem" her som med topplanterna.

Hornet.jpg.aea0021f0fc69b456671968e07f69f19.jpg

Ledningene ut fra hornet - samme "problem"

1900245745_Gjennomtak.jpg.c08a4dc711d91751b863c0d34012776d.jpg

Ledningene (3 +ledninger og felles jord) som kommer ut av masta i bunnen og skal gjennom en vanntett gjennomføring (kjøpt på Maritim). Det er primært her jeg ønsker et penere utseende, jeg vet det er pirk - men la gå :lol:

Redigert av 0000 (see edit history)

ah , jeg tenkte det var for innvendig bruk, og tenkte da på flettet strømpe 
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelstromper/kabelstrompe-flettet-2000041555

.. ser ut som at det meste er i svart da.. 

Siden det skal være utvendig,  kjøp noe UV bestandig , feks den onninen linker til 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

0000 skrev 1 time siden:

Ledningene (3 +ledninger og felles jord) som kommer ut av masta i bunnen og skal gjennom en vanntett gjennomføring (kjøpt på Maritim). Det er primært her jeg ønsker et penere utseende, jeg vet det er pirk - men la gå 

Bytt ut hele ledningsopplegget du viser på bildet med en hvit 4X1,5mm2 PFXP kabel, så får du det perfekt, om jeg har tolket ditt behov riktig.

Med "hel" kabel får du det også tett i den vanntette gjennomføringen. 

Den du ser her på bildet er 3X1,5mm2, men du får den i 4X1,5mm2 også, hos Elektroimportøren, og sikkert mange flere steder.

Sorry! :headbang: Jeg ser nå at PFXP ikke er særlig glad i vann.

Selv har jeg på min båt benyttet sort gummikabel H07RNF til det du viser på bildene. Den er godkjent til utvendig bruk, også ombord på skip. Finnes så vidt jeg vet ikke hvitfarget.

(Sikkert andre her på forumet som vet om en hvit 4X1,5mm2 kabel du kan bruke).

PFXP.JPG

h07rnf.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...