Jump to content

Cummins 5,9 380Hk jukser på idle speed.


s-bgaare

Recommended Posts

Har en Cummins QSM 5,9, 6 sylindret rekkemotor, commen rail med 380 Hk. 

Har kjørte motoren i vel to timer med defekt dynamo. Etter å ha montert ny dynamo vil ikke motoren gå rent på idel speed, 600 RPM. Den jukser og gir alarm på Høyt dieseltrykk. Når turtallet økes til 900 - 1100 RPM forsvinner alarmen. Når jeg slakker av til 600 RPM går den urent igjen.

Motorovervåkningen er SmartCraft. Når jeg nullstiller denne til Fabrikkinstilling går motoren uten å jukse, men etter to timers gange jukser den igjen når jeg slakker av til idel speed for manøvrering. Holder til på Haugalandet. Her er det ingen med utstyr for diagnosesøk og heller ingen med Cumminserfaring. Noen som har gode råd?

Link to post
Share on other sites

En mulighet er å få den til å boote opp helt fra bunn. 

Koble fra batteriet og om SmartCraften har minnebatteri så ta det ut en time.

Sjekk med manualen om det er ok å gjøre. 

Generelt har CR motorer to HP sensorer, en på CR pumpa og en på fuel rail. 

Defekt dynamo - betyr det at den sluttet å lade, og at Volten sank til motoren stoppet? 

Vet fra bilverden at disse sensorene ikke liker "sur" spenning... 

Underlig at den venter så mye som 2 timer på å registrere ny feil 🤔

Du rekker langt utpå ila 2 timer.. 

Lykke til, blir spennende å høre fasiten 👍👍

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hallo Dieselfan!

En liten rettelse. Da dynamoen streiket endte det ikke med at motoren stoppet. Jeg kom meg hjem og fortøyde, men spenningen var lav på batteriene.

Har prøvd å koble fra startbatteriet. (Flere ganger.) Ventet i 3/4 time og teststartet. Ingen forskjell. Jukser på idel speed. Må opp i 900 RPM før den går rolig. Etter en tid kan jeg ta omdreiningen ned til 700. Har leitet i SmartCraft manualen uten å finne noe om Backup batteri. Ved siste test i dag oppdaget jeg noe rart. Etter å ha koblet fra startbatteriet skrudde jeg på tenningen.  Det var stadig strøm til SmartCraft. Koblet fra forbruksbatteri. Stadig strøm, men ikke til startmotor. Vil prøve å koble fra alle batterier. Har mange, 5 banker. Det kan være den får strøm fra en av de andre bankene via ledninger til/fra 220V lader. Får SmartCraft strøm via tenningslås når alle batterier ombord er frakoblet må det være en eller annen form for Backup selv om manualen ikke nevner det. Skal gi tilbakemelding. Sliter med brukket rygg. Må bare ta det litt rolig.

 

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev for 2 timer siden:

Sliter med brukket rygg. Må bare ta det litt rolig.

Høres ikke bra ut...  når jeg maser om at folk som starter tråder må følge dem opp... så gjelder det kun de som har helse til det :wink:

God bedring også fikser vi den båten når det passer deg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen Dieselfan og dere andre som følger denne "historia"!

FASIT (?), VANSKELIG Å SI...

Har utført ny test med frakobling av strøm. Denne gang koblet jeg fra alle strømbankene, 5 stk. for å være sikker på at SmartCraft ikke fikk "snikstrøm" via ladekablene til/fra 220V-laderen. som backup. Da alt var "dødt" ventet jeg i vel en halv time, mer enn 30 minutter innen jeg koblet opp batteribankene igjen. Etter at 12V-systemene var tilbakestillt "nullstillte" jeg SmartCraft, satte den tilbake til fabrikkinstilling for deretter å starte motoren. Den startet og gikk veldig fint på idel speed, 600 RPM. Imidlertid begynte den å jukse, gå urent straks jeg økte omdreiningen. Den gikk først rent igjen da RPM passerte 900. Etter noen minutter satte jeg den ned til idel speed 600 RPM og motoren fikk uren gange igjen.

Jeg skulle kanskje ha latt motoren gått lenger og med belastning slik at vi fikk opp temperaturen, men jeg ser ikke for meg at det skulle gjort noen forskjell.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal prøve. Nærmeste Cummins-Servicepersonell med utstyr for diagnosesøk finner jeg i Tananger. Jeg må nok "krype til korset" og avtale tid og sted med dem. Bør få båtmotoren i orden før jeg blir gammel mann. PS. Føler meg gammel allerede. 

Noen andre som har gode råd og tips?

Link to post
Share on other sites

Bmwmaxi.

Jeg har ikke erfaring med andre cummins enn den som står i båten vår.

Den går veldig fint når turtallet settes opp høyere enn idel speed, også på marsjfart. Ingen røyk eller ulyder.

Den avgir heller ingen røyk når den jukser på idel speed, 600 RPM +/-.

Link to post
Share on other sites

Her er de og ser ut til og være like på marine også. Lett og bytte om på. Gjør ren tuppen på dem når de er ute.

ikke helt umulig at man har kommet borte den ene, når man har holdt på med reimer.

https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-engine-position-sensor-locations-qsb-qsc-qsl-qsm/

Tar deg jo 5min og en umbrako nøkkel og se om det er noe forandring.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Påfallende at feilen oppstod ved reparasjon. Anbefaler at du dobbeltsjekker at den nye dynamoen er uten feil, har identiske spesifikasjoner, og samme remskivediameter. I tillegg anbefales å dobbeltsjekke kvaliteten på utført jobb og tilkoblinger.

To identiske deler skal gi samme atferd på motor.

 

Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev for 20 timer siden:

Her er de og ser ut til og være like på marine også. Lett og bytte om på. Gjør ren tuppen på dem når de er ute.

ikke helt umulig at man har kommet borte den ene, når man har holdt på med reimer.

https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-engine-position-sensor-locations-qsb-qsc-qsl-qsm/

Tar deg jo 5min og en umbrako nøkkel og se om det er noe forandring.

Takk for enkel forklaring og henvisning. Skal se hva jeg kan få til, men jeg må muligens søke hjelp likevel da ryggen min er ei plage når jeg skal krype rundt motoren.

Men jeg forstår ikke helt... De to sensorene du henviser til... Hvordan passer de in med alarmen jeg fikk? Fuel pressure to high. Dette sammen med at alarmen gikk bort når jeg økte turtallet.

Jeg fikk ny dynamo fra Fredrikstad Vikleverksted. Dynamo ble testet i benk. Reimskiva ble tatt fra gammel dynamo. Dette skjedde i en "to-gang". Den første dynamoleveransen gav for lite spenning i forhold til den som var kaputt. Alarmen kom også inn med den nye "lavspennings-dynamoen". Jeg fikk ny dynamo fra Fredrikstad som leverte tilfredsstillende, men alarmen kom likevel. Håndboka til SmartCraft sier at uren gange vil være et resultat ved "Fuel pressure to high" samt også ved "Fuel pressure to love".

Link to post
Share on other sites

TS. skrev for 19 timer siden:

Påfallende at feilen oppstod ved reparasjon. Anbefaler at du dobbeltsjekker at den nye dynamoen er uten feil, har identiske spesifikasjoner, og samme remskivediameter. I tillegg anbefales å dobbeltsjekke kvaliteten på utført jobb og tilkoblinger.

To identiske deler skal gi samme atferd på motor.

 

Hei og takk for svar!

Reparasjon og reparasjon, fru Blom. Jeg har bare byttet dynamo etter at den gamle døde. Dynamo er levert av Fredrikstad Vikleverksted. Fikk først en Dynamo med litt for lav ladespenning. Den ble satt på motor og kjørt litt. På lavt turtall fikk vi alarm på SmartCraft: "Fuel pressure to high". Fikk også uren gange, noe SmartCraft sier vil komme ved denne alarm. Ble enige med Fredrikstad Vikleverksted om å bytte dynamo til en med litt høyere ladespenning. Samme gamle originale reimskive ble brukt på ny dynamo. Alarmresultatet er stadig det samme på lavt turtall: "Fuel pressure to high", uren gange også. Imidlertid forsvinner alarmen og uren gange uteblir når jeg øker turtallet.  Dynamo ble testet i benk innen den ble montert ombord. Reimskiva ble overført fra den gamle dynamoen. Tilkoblinger er utført OK. Manualen til SmartCraft sier at uren gange vil komme ved "Fuel pressure to high" og ved "Fuel pressure to love".

Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev On 12.5.2022 at 22.22:

Vet en del hadde de symptomene på bil versjonen uten og få opp feil på diagnose. Er da som regel veivsensor og den er lik med kamsensor og kan byttes om. For test. Og lek dyse 

Takker på nytt for svar!

Bortsett fra alarm: "Fuel pressure to high" og uren gange på lavt turtall, ser alt ut til å fungere OK. Motoren er lettstartet og avgir ikke noen form for røyk, hverken på lavt turtall eller ved normal marsjfart. Det virker ikke som om det skulle være noe galt med noen av dysene.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Hva er spenningen på tomgang/idle speed? Lader dynamoen da når du får alarmen?

Hei Lars H.

Ja, den nye dynamo lader også på tomgang/idle speed, 14,2 - 14,3.

God ladespenning som tillater bruk av alle varmeapparater, landterner og instrumenter samtidig som den lader batteriene.

Jeg er veldig usikker, men har hørt om andre som har fått "bugs" i styringssystemer og kontrollsystemer etter å ha kjørt med "sur" spenning, for lav spenning til kontrollenheten.

Den siste jeg hørte om var en båtvenn med elektroniske kontrollere for gear/kobling og pådrag/gass. Han måtte ha hjelp av en "komputer-mann" for å resette systemet slik at han igjen kunne manøvrere trygt og godt.

Link to post
Share on other sites

Som "elektroniker" tror jeg tror du skal følge den ledetråden litt. Jeg kjenner ikke kontrollsystemet ditt, men det må det da være andre som gjør.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev On 12.5.2022 at 22.22:

Vet en del hadde de symptomene på bil versjonen uten og få opp feil på diagnose. Er da som regel veivsensor og den er lik med kamsensor og kan byttes om. For test. Og lek dyse 

Vil en slik feil kunne gi alarm: "Fuel pressure to high"?

Jeg bare lurer..., men føler meg veldig usikker.

Sliter med den irriterende ryggen min. Den smerter alt for mye etter ei økt rundt motoren.

Ja, nå høres jeg ut som ei "syteræv". Beklager!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Som "elektroniker" tror jeg tror du skal følge den ledetråden litt. Jeg kjenner ikke kontrollsystemet ditt, men det må det da være andre som gjør.

Ja, du har sikkert rett!

Jeg holder til på Haugalandet, nord for Boknafjorden. Det er flere her som har Cummins i båtene sine, men jeg har ikke klart å komme i kontakt med noen som har opplevd slikt problem som jeg har nå.

Nærmeste Cummins-Servicepersonell som kan utføre diagnosesøk på systemet mitt ser ut til å være i Bergensregionen og eller Tananger.

Tenker jeg får gjøre en avtale med Annlegg og Marineservice i Tananger om et møte i Stavangerregion når disse helligdagene er over.

Det går hurtig en arbeidsdag i reise til/fra dersom jeg skal ha servivefolk til Haugalandet for å gjøre et diagnosesøk.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en Cummins QSB 5.9 motor du har?

Finner kun en QSM og den er på 11L.

 

Uansett så er det en interessant tråd med symptom like det du beskriver.

Motoren har ujevn gange på tomgang og varsler om fuel preassure.

https://www.trawlerforum.com/forums/s6/engine-running-very-rough-qsb-5-9l-30444-3.html

 

 

De mekaniker han først leier inn misstenkter veivakselsensor ( som muligens kan flytte på seg av et uhell ved arbeid på motor?) ledningsbrudd og  dyser.


 

 

Når han til sist kobler bort dynamoen så går motoren bra igjen.

Han skriver videre at han også har en komplisert batterisetup med mange batterier og en Balmar duo charge (dvs en ladeseparator til ulike banker).

Balmar Duo charge blir skiftet ut med et vanlig skillerele og problemet er borte,

En mulig (?) forklaring kommer i en kommentar: Balmar regulatoren lager støy på 12v og det stør ut sensorer /motorstyrning.

 

Du skrev også at du har flere batterier med noe uklare tilkoblinger....?

 

 

 

Sitat

So yesterday that is what we did. Took the alternator belt off and started the engine. The engine did run a little better, less fuel knock, smoother idle etc but still not like it should. Put the belt on again and the engine ran a bit worse. However, the problem has been variable over the past 3 1/2 months so I told Josh that I didn't think that was the right track. Sometimes it would run better than others. So we decided that was a fail and replaced the fuel pump actuator. This had no affect.

Josh, being much smarter than I, said that he wanted to go back to the alternator idea before he replaced the fuel rail sensor then the wiring harness. He decided to completely disconnect the alternator.

I shut down the engine power solenoid which cut the engine off from the start battery. Again, since he is much smarter than I am, checked the positive on the alternator with a multimeter before wrenching on the connections and said that he still had 12.85V to the alternator. This of course made sense since the alternator is wired to the house bank. I went into the aft lazarette and disconnected the 250amp fuse protecting the alternator wiring.

With the alternator disconnected, the engine started and ran perfectly. dance.gif

We reconnected the alternator and the problem returned full force. Josh did this two more times just to be sure (he really wanted this problem to go away and didn't want to have to come back).

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Men er ikke den smartcraft delen bare for og kommuniser med resten av båten. Og har ikke noe direkte og gjøre med sensor kontroll på motor. Ser den motoren har helt vanlig ecu før smartcraft kontroll. 
Tror mest på feil på fuel presure sensor på fuelreile. Men trodde poenget her var og prøve og få det til uten og måte reise langt. 
1. se etter om du har noe blokkering på retur.

2. Bytte om på sensorer.

Utrolig hva man kan få av feilkoder/ følgefeil på diagnose. Si hvis det er en periodisk feil på en av de sensorene, så kan den i et par sekunder hoppe over i nød program. Som muligens opererer med et høyere trykk. Og når den henter seg inn igjen er trykket for høyt før den rekker og stabilisere seg igjen.

Link to post
Share on other sites

Ta av reima. Start opp og se om du får samme feilmelding om høyt drivstoff trykk.

Kommer det ingen feilmelding nå, så bør det ringe en bjelle om sammenheng med innkobling av ny dynamo, og feil på denne.  Selv om en måler 14,3 volt, sier ikke det noe om hvor glatt likespenningen er.

Kommer det derimot feilmelding nå også, så bør du finne ut hva i programmet som trigger feilmelding. Enten feil på trykkregulering, trykksensor, pumpe eller noe annet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Almvik skrev for 2 timer siden:

Er det ikke en Cummins QSB 5.9 motor du har?

Finner kun en QSM og den er på 11L.

 

Uansett så er det en interessant tråd med symptom like det du beskriver.

Motoren har ujevn gange på tomgang og varsler om fuel preassure.

https://www.trawlerforum.com/forums/s6/engine-running-very-rough-qsb-5-9l-30444-3.html

 

 

De mekaniker han først leier inn misstenkter veivakselsensor ( som muligens kan flytte på seg av et uhell ved arbeid på motor?) ledningsbrudd og  dyser.


 

 

Når han til sist kobler bort dynamoen så går motoren bra igjen.

Han skriver videre at han også har en komplisert batterisetup med mange batterier og en Balmar duo charge (dvs en ladeseparator til ulike banker).

Balmar Duo charge blir skiftet ut med et vanlig skillerele og problemet er borte,

En mulig (?) forklaring kommer i en kommentar: Balmar regulatoren lager støy på 12v og det stør ut sensorer /motorstyrning.

 

Du skrev også at du har flere batterier med noe uklare tilkoblinger....?

 

 

 

 

 

 

Ja, det er en QSB 5,9. Ja, jeg har flere batteribanker, 5 stk. Slik har det vært siden båten var ny, en 2008 modell og da antagelig bygget i 2007. Alt utstyr er slik båten ble levert som ny. Har skiftet batterier (batteribanker) en gang, november 2015. Skiftet da også sjøkjølevannspumpe. Dynamo ble skiftet nå sist vinter. Motoren har gått relativt lite, omkring 1.725 timer. Normal marsjfart er 8 knop ved 1800 RPM og omkring 16 ltr forbruk i timen. Det er et lavt turtall på denne motoren. Men vi har fin driftstemperatur og ren forbrenning. Dersom vi tar ut større kraft oppnår vi bare større dieselforbruk, mer støy og at båten graver akterenden ned i sjøen samt at vi lager større hekkbølge.

* Jeg tenker at jeg får manne meg opp og kikke litt på veivakselsensoren.

problemet mitt er etterhvert blitt en sørgelig dårlig rygg. Jeg er vant med å skru selv og bruke hodet etter beste evne, men nå står jeg uten erfaring da min/vår Cummins til nå har fungert uten problemer. Min kone er flink til å hjelpe meg, men ryggsmertene klarer hun ikke å ta vekk.

Ja, vi skulle klart å ordne dette uten å måtte legge ut på en "lengre reise".

Vi får se. Skal gi tilbakemelding.

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TS. skrev 1 time siden:

Ta av reima. Start opp og se om du får samme feilmelding om høyt drivstoff trykk.

Kommer det ingen feilmelding nå, så bør det ringe en bjelle om sammenheng med innkobling av ny dynamo, og feil på denne.  Selv om en måler 14,3 volt, sier ikke det noe om hvor glatt likespenningen er.

Kommer det derimot feilmelding nå også, så bør du finne ut hva i programmet som trigger feilmelding. Enten feil på trykkregulering, trykksensor, pumpe eller noe annet.

Hei!

Takk for nok et tips!

Skal se om jeg kan få testet ut dette.

Ikke for mye arbeid. Ryggen min skal nok klare dette.

Det er verd et forsøk.

Kommer senere med tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...