Jump to content

Cummins 5,9 380Hk jukser på idle speed.


s-bgaare

Recommended Posts

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Har sjekket i mitt kontaktnett men kunnskapen om din motor er dessverre ikke på topp.. 

Kan den SmartCraft versjonen din motor har være i bruk på andre motorer? 

Ja, denne brukes også av andre.

I manualen heter den:

Cummins MerCruiser Diesel

SmartCraft

Diesel View

Versjon 1.00

* Dette skulle antyde at også MerCruiser bruker den.

Den benevnes også:

CM SmartCraft Diesel View.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 9.5.2022 at 21.37:

Høres ikke bra ut...  når jeg maser om at folk som starter tråder må følge dem opp... så gjelder det kun de som har helse til det :wink:

God bedring også fikser vi den båten når det passer deg :thumbsup:

Hei!

Forsto i begynnelsen ikke helt hvordan jeg skulle koble svarene opp til de riktige kommentarene, men jeg lærer etterhvert.

Beklager!

"Fikse båten når det passer meg".

Ja, det skal nok gå bra til slutt!

Kan ikke gi opp.

Ryggen er ei plage og det er lett å være etterpåklok, men jeg skulle nok brukt hode bedre i mine unge år.

Etter ei økt i batterirommet eller i motorrommet går det en halv dag med syting og piller, men jeg holder stadig humøret oppe og er mektig imponert over alle gode råd og tips som dukker opp her.

Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev On 13.5.2022 at 16.13:

Her er de og ser ut til og være like på marine også. Lett og bytte om på. Gjør ren tuppen på dem når de er ute.

ikke helt umulig at man har kommet borte den ene, når man har holdt på med reimer.

https://www.sbmar.com/articles/cummins-marine-engine-position-sensor-locations-qsb-qsc-qsl-qsm/

Tar deg jo 5min og en umbrako nøkkel og se om det er noe forandring.

Takk igjen!

Tenker jeg skal sjekke opp disse to sensorene.

Må bare ta mot til meg og få det gjort.

Takk for tipset!

Kommer senere med tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev On 14.5.2022 at 19.36:

Så tar du og prøver uten dynamoreim og koble den fra elektriskt også.   Pass på den store plussledningen bare slik at dte ikke blir kortslutning.

 

Hei!

 

s-bgaare skrev On 14.5.2022 at 18.51:

Takk igjen!

Tenker jeg skal sjekke opp disse to sensorene.

Må bare ta mot til meg og få det gjort.

Takk for tipset!

Kommer senere med tilbakemelding.

Nå har det gått noen dager! Helsa har vært litt bedre. Har utført noen tester.

Fikk flere gode råd fra blandt andre Bmwmaxi og Ts.

Skulle egentlig sjekke dynamoen først, men kom på at den måtte demonteres for å kunne disconnecte ledningene. Besluttet derfor å prøve å bytte sensorer, veivsensor mot kamsensor. Ledningene til veivsensor har tidligere fått "litt juling" hver gang jeg har tatt bort eller montert beskyttelsesdelslet forran reimskiver, belte og kilreim. Begynte å demontere veivsensoren først da denne var lettest å komme til, men det gikk ikke så lett. Fikk den 2 mm ut og så satt den bom fast. Ville ikke bruke for mye makt da jeg var redd for å ødelegge sensoren. Viste heller ikke om det ville være lett å få tak i ny. Ente med å tørke hode rent og sjekke ledningstilkopling samt sette den på plass igjen, skru den fast. Deretter var det testkjøring. Motoren startet og gikk nydelig på idle speed, men det varte mindre enn 1 minutt. Da gikk den urent igjen, men ingen alarm. Økte turtallet til 750 RPM og den gikk fint.

* OK. Nå måtte jeg se på dynamoen. Fjernet reima, men nå ville ikke sjøkjølevannspumpe gå siden den var påhengt reimhjulene for dynamo. Var redd for eksosslangen ved kjøring uten sjøkjølevann.

Prøvekjøring uten påhengt dynamo.

Motoren gikk aldeles nydelig på idle speed i flere minutter. Økte turtallet forsiktig opp til 950 RPM. Ingen urenheter i motorgangen.

Stoppet motor og satte på dynamoreima igjen.

* Ny start. Etter i underkant av 1 min gikk den urent igjen.

* Demonterte dynamoreima igjen og startet. Motoren gikk nå uten urenheter i 5 minutter med varierende omdreiningen mellom 600 og 1000 RPM.

* Satte på dynamoreima igjen og kjørte i flere minutter. Måtte kjøle ned eksosslangen. Håper den har tålt dette. Imidlertid startet motoren med uren gange på idle speed før det var gått 60 sekunder.

* Det ble stopp i testingen.

* Resultatet så langt sier meg at problemet kommer når dynamoen går. OK. Strøm er ikke alltid strøm. ... Men hva kan være årsak til at dunamoen skaper disse problmer med motorstyringen?

* Den gamle originale dynamo gikk i stykker i vinter. Jeg gikk båten i omkring 2 timer innen jeg fortøyde. Dynamo demontert og testet i benk, erklært død. Ny orginal via Cummins i Tananger kostet omkring 20.000,- pluss at det var gjerne flere måneders leveringstid pga containermangel som et etterslep etter koronatiden. Ble tipset om Fredrikstad Vikleverksted. Snakket med en veldig hyggelig mann der. Han skaffet en tilsvarende "stor" dynamo for 5.000,- inklusive forsendelse. Imidlertid gav den nye for liten ladespenning. I tillegg fikk jeg alarm "Fuel pressure high" og uren gange på lavt turtall. Fredrikstad Vikleverksted ordnet dette på mindre enn ei uke uten ekstra kostnader. Testet nyankommen dynamo OK i benk før montering. Alarm og uren gange på lavt turtall.

* Alarm"Fuel pressure high" og uren gange trodde jeg kom fra dieselsystemet. Jeg kontaktet Cummins i Tananger, Anlegg og Marine Service. De mente jeg trengte en diagnosekontroll, men de kjente ikke til noen med slikt utstyr på Haugalandet. Imidlertid skulle de kontakte meg dersom de skulle på et oppdrag nord for Boknafjorden.

* Tenker jeg glemmer diesettrykksensorene og fuelsystemet. I alle fall for ei stund.

* Nå må jeg "forske" i dynamo og "12 Volt strøm".

Strøm er ikke alltid strøm, var det en som skrev.

* Jeg skal snakke med Fredrikstad Vikleverksted og jeg skal lete på Internett samt snakke med andre som gjerne har mer peiling enn jeg.

* Jeg ser også fram til nye gode råd fra dere her inne.

* Vil også takke dere alle for at dere bryr dere om meg og mine problemer.

Tusen takk til dere alle!

Link to post
Share on other sites

TS. skrev On 14.5.2022 at 17.07:

Ta av reima. Start opp og se om du får samme feilmelding om høyt drivstoff trykk.

Kommer det ingen feilmelding nå, så bør det ringe en bjelle om sammenheng med innkobling av ny dynamo, og feil på denne.  Selv om en måler 14,3 volt, sier ikke det noe om hvor glatt likespenningen er.

Kommer det derimot feilmelding nå også, så bør du finne ut hva i programmet som trigger feilmelding. Enten feil på trykkregulering, trykksensor, pumpe eller noe annet.

Nå har det gått noen dager! Helsa har vært litt bedre. Har utført noen tester.

Fikk flere gode råd fra blandt andre Bmwmaxi og Ts.

Skulle egentlig sjekke dynamoen først, men kom på at den måtte demonteres for å kunne disconnecte ledningene. Besluttet derfor å prøve å bytte sensorer, veivsensor mot kamsensor. Ledningene til veivsensor har tidligere fått "litt juling" hver gang jeg har tatt bort eller montert beskyttelsesdelslet forran reimskiver, belte og kilreim. Begynte å demontere veivsensoren først da denne var lettest å komme til, men det gikk ikke så lett. Fikk den 2 mm ut og så satt den bom fast. Ville ikke bruke for mye makt da jeg var redd for å ødelegge sensoren. Viste heller ikke om det ville være lett å få tak i ny. Ente med å tørke hode rent og sjekke ledningstilkopling samt sette den på plass igjen, skru den fast. Deretter var det testkjøring. Motoren startet og gikk nydelig på idle speed, men det varte mindre enn 1 minutt. Da gikk den urent igjen, men ingen alarm. Økte turtallet til 750 RPM og den gikk fint.

* OK. Nå måtte jeg se på dynamoen. Fjernet reima, men nå ville ikke sjøkjølevannspumpe gå siden den var påhengt reimhjulene for dynamo. Var redd for eksosslangen ved kjøring uten sjøkjølevann.

Prøvekjøring uten påhengt dynamo.

Motoren gikk aldeles nydelig på idle speed i flere minutter. Økte turtallet forsiktig opp til 950 RPM. Ingen urenheter i motorgangen.

Stoppet motor og satte på dynamoreima igjen.

* Ny start. Etter i underkant av 1 min gikk den urent igjen.

* Demonterte dynamoreima igjen og startet. Motoren gikk nå uten urenheter i 5 minutter med varierende omdreiningen mellom 600 og 1000 RPM.

* Satte på dynamoreima igjen og kjørte i flere minutter. Måtte kjøle ned eksosslangen. Håper den har tålt dette. Imidlertid startet motoren med uren gange på idle speed før det var gått 60 sekunder.

* Det ble stopp i testingen.

* Resultatet så langt sier meg at problemet kommer når dynamoen går. OK. Strøm er ikke alltid strøm. ... Men hva kan være årsak til at dunamoen skaper disse problmer med motorstyringen?

* Den gamle originale dynamo gikk i stykker i vinter. Jeg gikk båten i omkring 2 timer innen jeg fortøyde. Dynamo demontert og testet i benk, erklært død. Ny orginal via Cummins i Tananger kostet omkring 20.000,- pluss at det var gjerne flere måneders leveringstid pga containermangel som et etterslep etter koronatiden. Ble tipset om Fredrikstad Vikleverksted. Snakket med en veldig hyggelig mann der. Han skaffet en tilsvarende "stor" dynamo for 5.000,- inklusive forsendelse. Imidlertid gav den nye for liten ladespenning. I tillegg fikk jeg alarm "Fuel pressure high" og uren gange på lavt turtall. Fredrikstad Vikleverksted ordnet dette på mindre enn ei uke uten ekstra kostnader. Testet nyankommen dynamo OK i benk før montering. Alarm og uren gange på lavt turtall.

* Alarm"Fuel pressure high" og uren gange trodde jeg kom fra dieselsystemet. Jeg kontaktet Cummins i Tananger, Anlegg og Marine Service. De mente jeg trengte en diagnosekontroll, men de kjente ikke til noen med slikt utstyr på Haugalandet. Imidlertid skulle de kontakte meg dersom de skulle på et oppdrag nord for Boknafjorden.

* Tenker jeg glemmer diesettrykksensorene og fuelsystemet. I alle fall for ei stund.

* Nå må jeg "forske" i dynamo og "12 Volt strøm".

Strøm er ikke alltid strøm, var det en som skrev.

* Jeg skal snakke med Fredrikstad Vikleverksted og jeg skal lete på Internett samt snakke med andre som gjerne har mer peiling enn jeg.

* Jeg ser også fram til nye gode råd fra dere her inne.

* Vil også takke dere alle for at dere bryr dere om meg og mine problemer.

Tusen takk til dere alle!

Link to post
Share on other sites

TS. skrev On 14.5.2022 at 17.07:

Ta av reima. Start opp og se om du får samme feilmelding om høyt drivstoff trykk.

Kommer det ingen feilmelding nå, så bør det ringe en bjelle om sammenheng med innkobling av ny dynamo, og feil på denne.  Selv om en måler 14,3 volt, sier ikke det noe om hvor glatt likespenningen er.

Kommer det derimot feilmelding nå også, så bør du finne ut hva i programmet som trigger feilmelding. Enten feil på trykkregulering, trykksensor, pumpe eller noe annet.

Nå har det gått noen dager! Helsa har vært litt bedre. Har utført noen tester.

Fikk flere gode råd fra blandt andre Bmwmaxi og Ts.

Skulle egentlig sjekke dynamoen først, men kom på at den måtte demonteres for å kunne disconnecte ledningene. Besluttet derfor å prøve å bytte sensorer, veivsensor mot kamsensor. Ledningene til veivsensor har tidligere fått "litt juling" hver gang jeg har tatt bort eller montert beskyttelsesdelslet forran reimskiver, belte og kilreim. Begynte å demontere veivsensoren først da denne var lettest å komme til, men det gikk ikke så lett. Fikk den 2 mm ut og så satt den bom fast. Ville ikke bruke for mye makt da jeg var redd for å ødelegge sensoren. Viste heller ikke om det ville være lett å få tak i ny. Ente med å tørke hode rent og sjekke ledningstilkopling samt sette den på plass igjen, skru den fast. Deretter var det testkjøring. Motoren startet og gikk nydelig på idle speed, men det varte mindre enn 1 minutt. Da gikk den urent igjen, men ingen alarm. Økte turtallet til 750 RPM og den gikk fint.

* OK. Nå måtte jeg se på dynamoen. Fjernet reima, men nå ville ikke sjøkjølevannspumpe gå siden den var påhengt reimhjulene for dynamo. Var redd for eksosslangen ved kjøring uten sjøkjølevann.

Prøvekjøring uten påhengt dynamo.

Motoren gikk aldeles nydelig på idle speed i flere minutter. Økte turtallet forsiktig opp til 950 RPM. Ingen urenheter i motorgangen.

Stoppet motor og satte på dynamoreima igjen.

* Ny start. Etter i underkant av 1 min gikk den urent igjen.

* Demonterte dynamoreima igjen og startet. Motoren gikk nå uten urenheter i 5 minutter med varierende omdreiningen mellom 600 og 1000 RPM.

* Satte på dynamoreima igjen og kjørte i flere minutter. Måtte kjøle ned eksosslangen. Håper den har tålt dette. Imidlertid startet motoren med uren gange på idle speed før det var gått 60 sekunder.

* Det ble stopp i testingen.

* Resultatet så langt sier meg at problemet kommer når dynamoen går. OK. Strøm er ikke alltid strøm. ... Men hva kan være årsak til at dunamoen skaper disse problmer med motorstyringen?

* Den gamle originale dynamo gikk i stykker i vinter. Jeg gikk båten i omkring 2 timer innen jeg fortøyde. Dynamo demontert og testet i benk, erklært død. Ny orginal via Cummins i Tananger kostet omkring 20.000,- pluss at det var gjerne flere måneders leveringstid pga containermangel som et etterslep etter koronatiden. Ble tipset om Fredrikstad Vikleverksted. Snakket med en veldig hyggelig mann der. Han skaffet en tilsvarende "stor" dynamo for 5.000,- inklusive forsendelse. Imidlertid gav den nye for liten ladespenning. I tillegg fikk jeg alarm "Fuel pressure high" og uren gange på lavt turtall. Fredrikstad Vikleverksted ordnet dette på mindre enn ei uke uten ekstra kostnader. Testet nyankommen dynamo OK i benk før montering. Alarm og uren gange på lavt turtall.

* Alarm"Fuel pressure high" og uren gange trodde jeg kom fra dieselsystemet. Jeg kontaktet Cummins i Tananger, Anlegg og Marine Service. De mente jeg trengte en diagnosekontroll, men de kjente ikke til noen med slikt utstyr på Haugalandet. Imidlertid skulle de kontakte meg dersom de skulle på et oppdrag nord for Boknafjorden.

* Tenker jeg glemmer diesettrykksensorene og fuelsystemet. I alle fall for ei stund.

* Nå må jeg "forske" i dynamo og "12 Volt strøm".

Strøm er ikke alltid strøm, var det en som skrev.

* Jeg skal snakke med Fredrikstad Vikleverksted og jeg skal lete på Internett samt snakke med andre som gjerne har mer peiling enn jeg.

* Jeg ser også fram til nye gode råd fra dere her inne.

* Vil også takke dere alle for at dere bryr dere om meg og mine problemer.

Tusen takk til dere alle!

Link to post
Share on other sites

Merkelige greier.. men interessant med samme symptom som i den amerikanske forumtråden.

Klokt å ikke kjøre uten kjøling!

 

Vad har du mellom dynamo og de forskjellige batteribanker?

 

Jeg tenker neste skritt er å koble om slik at det er kun startbatteri koblet mot motor.

Ev med startkabler hvis du får de til å sitte godt nok slik at det er sikkert.

Dette er en ting som ikke koster penger, men som sier deg mye før du ev betaler for en diagnose.

 

Har du modellnummer / delenummer på den dynamoen du har montert i nå som stør motoren?

 

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å koble fra dynamoen kun elektrisk, slik at du får kjørt med kjøling. Og koble lading via landstrøm. Da kan du ligge ved brygga og testkjøre over lenger tid. For å se om feilene uteblir med utkoblet dynamo. Trolig holder det å kun koble fra spenning til magnetisering, som ofte går via støpsel/ plugg. Altså bare å plugge ut dynamoen elektrisk, ingen skruing. Men kjenner ikke nøyaktig din modell.

 

"Den gamle originale dynamo gikk i stykker i vinter."

Jeg anbefaler å undersøke hva som er feil ved den gamle dynamoen. Som regel er det børstene som er utslitt, når den slutter å lade. Disse kan ofte byttes for en lav sum. Da har du også reserve dynamo.

 

Når en feilsøker er det viktig å ikke trekke for raske konklusjoner. Så det er ikke sikkert dynamoen er årsaken. Men det er ikke utelukket foreløpig.

 

 

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
TS. skrev On 21.5.2022 at 20.10:

Anbefaler å koble fra dynamoen kun elektrisk, slik at du får kjørt med kjøling. Og koble lading via landstrøm. Da kan du ligge ved brygga og testkjøre over lenger tid. For å se om feilene uteblir med utkoblet dynamo. Trolig holder det å kun koble fra spenning til magnetisering, som ofte går via støpsel/ plugg. Altså bare å plugge ut dynamoen elektrisk, ingen skruing. Men kjenner ikke nøyaktig din modell.

 

"Den gamle originale dynamo gikk i stykker i vinter."

Jeg anbefaler å undersøke hva som er feil ved den gamle dynamoen. Som regel er det børstene som er utslitt, når den slutter å lade. Disse kan ofte byttes for en lav sum. Da har du også reserve dynamo.

 

Når en feilsøker er det viktig å ikke trekke for raske konklusjoner. Så det er ikke sikkert dynamoen er årsaken. Men det er ikke utelukket foreløpig.

 

 

Ja, du har sikkert rett, men det er litt tungvint. Jeg må løsne dynamo for å komme til ledningene. Har bare to, en positiv og en til jord, men de sitter litt for trangt til. ..., men må jeg, så må jeg. Imidlertid var resultatet ved test uten dynamopåheng iøynefallende. Ingen alarm og ingen uren gange. Resultatet med påhengt dynamo var nærmest umiddelbar uren gange.

Derimot kan jeg ikke forstå hvordan strøm/spenning fra dynamo kan påvirke motorstyringen.

Dette skjedde umiddelbart etter at jeg monterte ny dynamo. Denne leverte litt for liten ladespenning og ble rettet opp av Fredrikstad Vikleverksted. Jeg mener de skiftet dioder eller noe slikt. Jeg fikk dynamoen tilbake og spennende var fin. Uren gange opptrådte med en gang jeg testet den, men da gikk tankene mine mot fuelsystemet og sensorene der.

Så nå lurer jeg på om STRØM er STRØM, eller det kan være forskjelligt? 

Jeg må forhøre meg litt og gjerne tenke litt. 

Ja, jeg har tatt vare på den gamle originale dynamo.

Jeg skal undersøke om det er noen på Haugalandet som kan sjekke og/eller reparere den, for så å montere den på motoren for en test. Jeg har tidligere spurt Fredrikstad Vikleverksted om de kan reparere den og fikk positivt svar, men det hadde vært fint å få utført det i nærmiljøet.

Kommer tilbake med info.

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er bare pluss og minus på dynamoen.

Den originale Cummins-dynamoen mener jeg er laget i Mexico og hadde påtegnelsen: "22SI DELCO 19020381 12V 160 AMP. 1 Wire."

Den nye har påtegnelsen: "BOSCH-COMPUTERTESTED ALTERNATOR-ALT-1004-12V-150A-N".

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 1 time siden:

Er da berre plus og minus på dynamoen?

 

Almvik skrev On 21.5.2022 at 19.19:

Merkelige greier.. men interessant med samme symptom som i den amerikanske forumtråden.

Klokt å ikke kjøre uten kjøling!

 

Vad har du mellom dynamo og de forskjellige batteribanker?

 

Jeg tenker neste skritt er å koble om slik at det er kun startbatteri koblet mot motor.

Ev med startkabler hvis du får de til å sitte godt nok slik at det er sikkert.

Dette er en ting som ikke koster penger, men som sier deg mye før du ev betaler for en diagnose.

 

Har du modellnummer / delenummer på den dynamoen du har montert i nå som stør motoren?

 

Den originale Cummins-dynamoen mener jeg er laget i Mexico og hadde påtegnelsen: "22SI DELCO 19020381 12V 160 AMP. 1 Wire."

Den nye har påtegnelsen: "BOSCH-COMPUTERTESTED ALTERNATOR-ALT-1004-12V-150A-N"jeg skal se om jeg kan finne ut av hva som er galt med den originale, hvorfor den "døde" og om mulig få den reparert for så å teste den ut på motoren.

Det begynner å røyne på rygg og knær.

Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev On 14.5.2022 at 15.38:

Men er ikke den smartcraft delen bare for og kommuniser med resten av båten. Og har ikke noe direkte og gjøre med sensor kontroll på motor. Ser den motoren har helt vanlig ecu før smartcraft kontroll. 
Tror mest på feil på fuel presure sensor på fuelreile. Men trodde poenget her var og prøve og få det til uten og måte reise langt. 
1. se etter om du har noe blokkering på retur.

2. Bytte om på sensorer.

Utrolig hva man kan få av feilkoder/ følgefeil på diagnose. Si hvis det er en periodisk feil på en av de sensorene, så kan den i et par sekunder hoppe over i nød program. Som muligens opererer med et høyere trykk. Og når den henter seg inn igjen er trykket for høyt før den rekker og stabilisere seg igjen.

Jeg mener å forstå hva du skriver, men hvor finner jeg fuelsensorene?

Imidlertid har jeg kjørt motoren uten påhengt dynamo og da gikk den uten å jukse. Gjorde flere forsøk både med og uten dynamo.

Uten dynamo = Ren gange uten å jukse både på idle speed og opp mot 1000 RPM.

Med dynamo = Jukset på idle speed etter omkring 30 sek.

Vil prøve å få den gamle originale dynamo reparert og prøve med den igjen.

Den originale Cummins-dynamoen mener jeg er laget i Mexico og hadde påtegnelsen: "22SI DELCO 19020381 12V 160 AMP. 1 Wire."

Den nye har påtegnelsen: "BOSCH-COMPUTERTESTED ALTERNATOR-ALT-1004-12V-150A-N"

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev for 12 timer siden:

det er litt tungvint. Jeg må løsne dynamo for å komme til ledningene. Har bare to, en positiv og en til jord, men de sitter litt for trangt til. ..., men må jeg, så må jeg.

Du behøver ikke koble fra på dynamo. Det holder å koble fra pluss lednlng i andre enden, og isolere enden med tape, om det er enklere. Jord behøver ikke å kobles i fra.

Deler til dynamo:

https://triomotors.eu/collections/all-alternator-parts

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev for 19 timer siden:

Ta nokre bilder av koplings punkta på begge dynamoane

Har bilder av både gammel original og ny dynamo.

Håper opplastningen blir ok.

De to første er av den originale.

De neste fire er av den nye som står på motoren.

Den står litt trangt og uhøvelig plassert.

Måtte løsne dynamo for å komme til ledningene, en jord og en positiv+.

IMG_20220523_115715_677.jpg.d6174bc7fc7dea26bccf503f1539de27.jpgIMG_20220523_115645_499.jpg.a19adc43ad955bb43ab383c003fc9621.jpgreceived_1066508480911936.jpeg.15576262b329bf1d907435106b3102c0.jpegreceived_335058435404134.jpeg.7b5420ef932dc5ac0b633865cfa132d6.jpegreceived_565189351894395.jpeg.e0c40d68623ad8a9de74c9af2d651ada.jpegreceived_983729528976296.jpeg.afdd73b971339bcdc16732a35dd02246.jpeg

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev for 21 timer siden:

Ja, du har sikkert rett, men det er litt tungvint. Jeg må løsne dynamo for å komme til ledningene. Har bare to, en positiv og en til jord, men de sitter litt for trangt til. ..., men må jeg, så må jeg. Imidlertid var resultatet ved test uten dynamopåheng iøynefallende. Ingen alarm og ingen uren gange. Resultatet med påhengt dynamo var nærmest umiddelbar uren gange.

Derimot kan jeg ikke forstå hvordan strøm/spenning fra dynamo kan påvirke motorstyringen.

Dette skjedde umiddelbart etter at jeg monterte ny dynamo. Denne leverte litt for liten ladespenning og ble rettet opp av Fredrikstad Vikleverksted. Jeg mener de skiftet dioder eller noe slikt. Jeg fikk dynamoen tilbake og spennende var fin. Uren gange opptrådte med en gang jeg testet den, men da gikk tankene mine mot fuelsystemet og sensorene der.

Så nå lurer jeg på om STRØM er STRØM, eller det kan være forskjelligt? 

Jeg må forhøre meg litt og gjerne tenke litt. 

Ja, jeg har tatt vare på den gamle originale dynamo.

Jeg skal undersøke om det er noen på Haugalandet som kan sjekke og/eller reparere den, for så å montere den på motoren for en test. Jeg har tidligere spurt Fredrikstad Vikleverksted om de kan reparere den og fikk positivt svar, men det hadde vært fint å få utført det i nærmiljøet.

Kommer tilbake med info.

Hallo igjen!

Nå har jeg hatt dynamo demontert, tatt av pluss og minus ledninger, satt dynamo og reimer på plass igjen og testkjørt i vel en time.

NB...! Før demontering av ledninger startet og testet jeg. Fikk ugjevn, hakkete gange på 600 RPM etter omkring 30 sek.

Deretter testing uten strøm fra dynamo. God kjøling på motor.

Startet med 12 minutter på idle speed. Deretter pø om pø opp til 1040 RPM for så å avslutte med 6 min på idle speed, 600 RPM. Ingen antydning til ugjevn gange ved denne lange testen.

OK...!

Vet at problemet kommer når dynamo gir strøm, men vet ikke hvorfor.

Vil prøve å få reparert den gamle for så å teste denne på motoren.

Elektrodrift på Svehaug i Haugesund kan muligens hjelpe meg med den gamle. 

Link to post
Share on other sites

TS. skrev for 10 timer siden:

Du behøver ikke koble fra på dynamo. Det holder å koble fra pluss lednlng i andre enden, og isolere enden med tape, om det er enklere. Jord behøver ikke å kobles i fra.

Deler til dynamo:

https://triomotors.eu/collections/all-alternator-parts

Jeg ser hva du skriver, men jeg kommer ikke til plusslrdningen uten å først plukke ut dynamoen.

Jeg har gjort det og jeg har testet med god kjøling på motor i vel en time. Testet på varierte turtall, 600 til 1040 RPM.

Resultatet var det samme som på lørdag.

Uten strøm fra dynamo gikk motoren som en drøm.

Vil prøve å få reparert den gamle dynamo for så å teste den.

Fasit er ikke funnet.

Link to post
Share on other sites

Ser ut for å vera eit koplingspunkt ved sia av pluss polen? personen som eg refererte til har hjelpt fleire her på BP.Dersom du søker på navnet her oppe til høgre så fin du ein del innfo.Har kjøpt fleire ladare og Balmar dynamoer med regulatorer av han og fåt svert god service og veiledning av han

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...