Jump to content

Cummins 5,9 380Hk jukser på idle speed.


s-bgaare

Recommended Posts

husky dane 85 skrev On 23.5.2022 at 13.50:

Når da gjeld dynamoen så har sikkert Joerg Becker ei meining/tips/gode råd

 

s-bgaare skrev On 23.5.2022 at 18.57:

Hvem? Hva? Hvor?

Hvem er dette og hvordan komme i kontakt med han?

@Joerg Becker Driver en bedrift som driver med båtelektronik, ombygging av dynamoer og har stor kunskap.

Tror også at det er han som er importøren av Balmar som den amerikaneren jeg skrev om på side 1 hade identifiert som problemet i sin båt her https://baatplassen.no/i/topic/166528-cummins-59-380hk-jukser-på-idel-speed/?do=findComment&comment=2360482

 

Er veldig nyskjerrig på hva han mener om saken.

 

 

S-bagere, kan ikke se at du har ikke svart på mine spørsmål om hvordan dine batteribanker er koblet opp?

Tegne gjerne opp det hvis du kan.

 

Link to post
Share on other sites

Dette var en interessant (og helt sikkert forbaska frustrende) tråd. Jeg tror ‘skitten’ strøm fra dynamo fort kan være synderen her? CR motorer har vel ofte en stabilisering av strømforsyning til motoren - kan denne ha blitt skadet ila hendelsen med dynamo som feilet?

 

Fant en interessant tråd her med en som løste tilsvarende problem ved å forsyne motorens ‘power always on’ studs via en stabilisert 150W DC-DC powersupply. Dette kan en jo forholdsvis enkelt teste ved feks å forsyne midlertidig fra forbruksbatterier som er koplet fra lading mens motoren går, men dynamo lader startbatteri som vanlig. Det er vel også mulig at ECM systemet har en egen ‘stabilised power supply’ komponent, men den er vel neppe billig.. 

 

https://www.sbmar.com/community/topic/qsb-5-9-alternator-ecm-interaction/

 

Identifikasjon av type ECM-system. Uklart for meg hvor disse ‘ECM Power Always On Studs’ er lokalisert på ver 2.X men det lar seg gjerne finne ut på annet vis: 

 

https://www.sbmar.com/articles/qsb-5-9-smartcraft-ecm-electronic-components-and-wiring-harnesses/


En annen mulig forklaring er kanskje at dynamo regulerer kraftig av/på når batteriene er fulle, og dermed ‘bremser’? Ser han over var inne på det, med ladestrøm som fluktuerer mellom 0 og 50/75A. Om ikke stabilisert DC supply til motor løser problemet ville jeg sjekket om dynamo kan få en ‘smoothere’ regulator.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev On 23.5.2022 at 13.50:

Når da gjeld dynamoen så har sikkert Joerg Becker ei meining/tips/gode råd

Fikk beskjedet nå, jeg er ikke ferdig med å lese, men første rådet:

Kjør aldri en dynamo som er frakoblet batteri.
Sjansen for at diodene ryker med en gang er 105% for de fleste dynamoene!

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for invitasjonen.

- Som jeg skrev før: Aldri kjør dynamoer uten tilkoblet batteri.
Diodene kan ryke umiddelbart; og tilkobles en dynamo med skadet diodebro kan dette dra flere skader med seg særlig når det finnes mye elektronikk på motoren og et batteribank som ikke kan svelge spissene.

- Dynamoer fra Balmar. (?)
Det ble antydet et spørs om disse evt. kunne ha gjort fusk og evt. utløst noe liknende før hos andre. Det er en klassisk ulogisk tanke ofte av noen
som ikke har forstått dynamoer og som leter i det blinde.
Uansett vil dette problemet heller ikke løses med en av våre dynamoer,
det er noe annet.

- Spenninger og kvaliteten av DC-spenningen kan bare sjekkes ordentlig vha. et oscilloskop. Det bør gjøres i utgangspunkt allerede, men særlig nå når
TS kjørte dynamoen uten tilkoblet batteri.

- Når dynamoen var ny, mens feilen oppstått allikevel, er det meget lite sannsynlig at denne feilen utløses av dynamoen i utgangspunkt.
13,6 til 14,5V er tross alt helt vanlige spenninger som tolereres av alle "kjøretøy" som er beregnet til 12V spenningssystem.

- Med det er jeg kommer jeg til det samme som Fantino skrev.
Også jeg regner med at det finnes en eller flere spennings-stabilisatorer
som ikke er ok lengre.
Og slik skade kan godt ha blitt utløst når første dynamoen døde NÅR DENNE f.eks. er blitt skadet på sin diodebro eller leverte alt for høy spenning ut i systemet.
Også spikes kan drepe slike stabilisatorer, noe som kan utløses av flere årsaker (dårlig minus; dårlige kondensatorer og motstander; magnetspoler, mv.)
I vanlige styringer arbeider de med 8V eller også 5V. 

Avhengig type ville det altså holde med så lite som f.eks. et stykke svekket kondensator at slike motor-styringer får feilaktige måleverdier.
Andre motorer går da gjerne inn i et nødt-modus, og varsler dette.

Å sjekke sensorer er da forresten også ulogisk.
De leverer ikke et annen signal pga en eller flere andre dynamoer.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

En annen mulig forklaring er kanskje at dynamo regulerer kraftig av/på når batteriene er fulle, og dermed ‘bremser’? Ser han over var inne på det, med ladestrøm som fluktuerer mellom 0 og 50/75A. Om ikke stabilisert DC supply til motor løser problemet ville jeg sjekket om dynamo kan få en ‘smoothere’ regulator.

Strøm er jo avhengig av absorpsjon eller/og forbruk.
Tvert imot kunne en "treg" regulator skape problemer med evt innbrudd av spenningen når dynamoen ikke yter tilstrekkelig mye som den skal.

Så, akkurat den ser ikke jeg.

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Strøm er jo avhengig av absorpsjon eller/og forbruk.
Tvert imot kunne en "treg" regulator skape problemer med evt innbrudd av spenningen når dynamoen ikke yter tilstrekkelig mye som den skal.

Så, akkurat den ser ikke jeg.

:fishing:
Jørg

 

Om strøm fluktuerer mellom 0 og 50/75A så må nødvendigvis den strømmen gå et sted - ellers ville den ikke blitt målt antar jeg. Dette tilsvarer gjerne med litt tap i systemet en effekt på 1.5-2 hk som vekselvis ligger på/ikke ligger når motor går på lav tomgang. Ville tro at det kunne gjøre tomgang litt ujevn. Men tror absolutt på at motoren trenger stabilisert spenning og at det mest sannsynlig er årsaken til feilen. Ser heller ikke bort fra at å erstatte den originale i ECM systemet koster en arm og en fot slik at å introdusere en ekstern DC DC stabilisert supply slik eier i linken jeg la ut hadde gjort kan være en fornuftig workaround. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 7 timer siden:

Om strøm fluktuerer mellom 0 og 50/75A så må nødvendigvis den strømmen gå et sted - ellers ville den ikke blitt målt antar jeg. Dette tilsva......

Jeg skjønner din tankegang godt, men det er nettopp derfor det finnes spenningsstabilisatorer. Dessverre har vi ikke klare tall ang spenninger v. f.eks 70A last. Men dette bør ikke gjøre at stabilisatoren havner under 8 - 9 Volt.

Hos TS er det i tillegg slik at motoren sliter også ved normal og økt spenning.
Spenning ved 14,2V ++ tyder ikke akkurat på et problem med strøm, tvert imot.

Vi får nok høre hva resultatet i målingene blir en gang.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaring @Joerg Becker!

 

Antydde ikke at feilen ble utløst av eller kan bli rettet med en Balmar dynamo. 
Men i linken jeg poster på side 1 til et annet forum så ble det konkludert med at etter de bytte ut en balmar «lade kontroller for flere banker» mot vanlig Vsr så virket det. 
 

Du fikk meg å huske noe fra skolen og jeg måtte oppdatere meg lite. 
AC ripple fra dynamoen kalles det. 
Gjetter at TS ikke har et ossiloscope hjemme men sikkert en millimeter. 
Er ikke neste skritt og måle med multimeter stilt in på Ac over det batteri som forsyner motorens ecu med strøm?

Han bør prøve på forskjellige turtal og skal helst ligge godt under 50mv med fulladede batterier. 

 

Hvis han måler bra verdier så bør han måle på neste batteribank i tilfelle motorstyring er koblet utenom startbatteriet. 
Ev måle direkte på ecu innkommende spenning. 

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 26 minutter siden:

Jeg skjønner din tankegang godt, men det er nettopp derfor det finnes spenningsstabilisatorer. Dessverre har vi ikke klare tall ang spenninger v. f.eks 70A last. Men dette bør ikke gjøre at stabilisatoren havner under 8 - 9 Volt.

Hos TS er det i tillegg slik at motoren sliter også ved normal og økt spenning.
Spenning ved 14,2V ++ tyder ikke akkurat på et problem med strøm, tvert imot.

Vi får nok høre hva resultatet i målingene blir en gang.

:seeya:
Jørg


Ser jeg skrev litt uklart. Tallene jeg brukte som eksempel kom fra historien i linken jeg la ut da. Men jeg har sett at det er vanlig at dynamo ‘pumper’ på denne måten når batteriene er fulle. Og i egen båt er det lett å høre på motorgangen når dynamo starter noen sekunder etter oppstart, dog en liten symaskin på 2.4 liter/5 cyl - ikke et beist på 5.9 liter.

 

Å fore motorens ECM system med ‘ren’ strøm fra forbrukspakke som ikke lades og se om det gjør utslaget må være en enkel og billig test i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 2 timer siden:

Takk for oppklaring @Joerg Becker!

 

Sitat

Antydde ikke at feilen ble utløst av eller kan bli rettet med en Balmar dynamo. 
Men i linken jeg poster på side 1 til et annet forum så ble det konkludert med at etter de bytte ut en balmar «lade kontroller for flere banker» mot vanlig Vsr så virket det. 

Ikke godt å si herfra. Jeg tar alt med en klype salt. Men en DuoCharge er
ikke noe annet enn en BB/DCDC-lader.
Slik funker vanligvis ganske bra, og en kan kontrollere et bypass relé for høy strøm i tillegg,
men hvem vet hva som skjedde der.

 

Sitat

 

Du fikk meg å huske noe fra skolen og jeg måtte oppdatere meg lite. 
AC ripple fra dynamoen kalles det. 
Gjetter at TS ikke har et ossiloscope hjemme men sikkert en millimeter. 
Er ikke neste skritt og måle med multimeter stilt in på Ac over det batteri som forsyner motorens ecu med strøm?

Han bør prøve på forskjellige turtal og skal helst ligge godt under 50mv med fulladede batterier. 

 

Det er riktig. Bare at multimeteren måtte være forholdsvis bra og rask.
Osci ville også vise om det finnes mer (f.eks. reguleringsfeil som kan supplere og gjøre det vanskeligere å diagnostisere med bare multimeter).
 

Sitat

Hvis han måler bra verdier så bør han måle på neste batteribank i tilfelle motorstyring er koblet utenom startbatteriet. 
Ev måle direkte på ecu innkommende spenning. 

I teorien, ja. Praktisk er det spørs hvor langt TS kommer før han leier inn noen allikevel. Er jo ikek det mest enkle for noen som ikke fikk samlet erfaring fra før.

Time will show.
:seeya:

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Men jeg har sett at det er vanlig at dynamo ‘pumper’ på denne måten når batteriene er fulle. Og i egen båt er det lett å høre på motorgangen når dynamo starter noen sekunder etter oppstart, dog en liten symaskin på 2.4 liter/5 cyl - ikke et beist på 5.9 liter.

 

Å fore motorens ECM system med ‘ren’ strøm fra forbrukspakke som ikke lades og se om det gjør utslaget må være en enkel og billig test i alle fall.

Mja. Jeg har det litt tungt med slik. For det første måtte jo regulatoren nesten være skadet/sliten allerede. Eller tilkoblet veldig lange kabel med masse spenningsfall på minus.
Når en dynamo pumper ellers må den jo også kunne pumpe til et sted. F.eks. til tomme batterier, større forbrukere, eller også luftoppvarming som fint kan dra 40 - 60A. Når så dynamoen bare leverer "30A" på lav turtall
da kan dette danne en bølgeform, dvs svinge/pumpe.
Men det burde jo være synlig på et Voltmeter.
Ellers finnes det også nesten liknende eksempel på Volvo, men da med resultat at den går i stykker.
Da ville det kanskje være greit som du skrev, med separat stabilisator, og muligens et eget batteri
bare til motorstyringen.
Høres i alle fall litt rart ut når ikke produsenten reagerer når denne feilen finnes oftere. 

Vel, mye teori, et oscilloskop kunne forenkle det søket ganske så dramatisk. 

:seeya:
Jørg 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 13 minutter siden:

Ikke godt å si herfra. Jeg tar alt med en klype salt. Men en DuoCharge er
ikke noe annet enn en BB/DCDC-lader.
Slik funker vanligvis ganske bra, og en kan kontrollere et bypass relé for høy strøm i tillegg,
men hvem vet hva som skjedde der.

 

 

Det er som regel riktig å ta det med en stor klype salt når det blir diskutert el på forum:crazy:

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 15 minutter siden:

...Vel, mye teori, et oscilloskop kunne forenkle det søket ganske så dramatisk.

 

Ja, men er dette med tilgjengelig utstyr da.. =)

Håper eier kan gjøre en målinger med multimeter på AC over batteri for å få det bekreftet.

 

Jeg ønsker meg bærbart osciliscope, typ som picoscope, men det er for mye penger.

Noen som har erfaringer, gode eller dårlige med håndholt eller for å koble til pc?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Om fusking forsvinner ved å fore motor med stabil batteristrøm fra batteri som ikke er koplet til dynamo/lading så utgår vel behovet for særlig avanserte målinger?

 

For å svare på spørsmålet: Har et Hantek 2D72 som fønker alldeles utmerket for mitt bruk 

 

NOK 1,374.56  32% Off | Hantek Oscilloscope automotive+multimeter +Waveform Generator 3 in 1 oscilloscope handheld USB 2 Channels 40mhz 70mhz tools
https://a.aliexpress.com/_mNATUAq

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Om fusking forsvinner ved å fore motor med stabil batteristrøm fra batteri som ikke er koplet til dynamo/lading så utgår vel behovet for særlig avanserte målinger?


Litt sammendrag.
Batterispenning uten dynamo = motor går fint.
Batterispenning pluss dynamo, nedenfor 900 1min = motor fusker fra starten,
og feilmeldinger.
Batterispenning pluss dynamo, ovenfor 900 1min (utveksling?)= motor går fint.

Vikleverkstedet i F-Stad leverte en ny dynamo.
Så testet guttene der en gang til og sier at den er iorden.
Måling på ladespenning utført av TS tilsier ikke -forhøyet- ladespenning,
likevel fusker motoren etter start og opp til 900 1/min.

Når jeg har forstått riktig er det altså en enten spenningsavhengig eller frekvensavhengig feil.
Så, en bør nok ha noe mer raske greier for å kunne måle riktig.
----
Jeg kommer akkurat på at s-bgaare kunne prøve og se hvordan motoren oppfører seg når han bruker en kraftigere batterilader isteden dynamo.
Jeg ville vente til batterispenningen er over 14V, og starte med demontert dynamo.


(NB: vedr. bekymringen om eksossen: Driver denne reimen også sjøvannspumpa, eller bare sirkulasjonspumpa som kun drar det indre kretsløpet? I tilfellet den ikke driver sjøvannspumpa vil jo eksossen få kjøling likevel.)

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 10 timer siden:

 

Det er som regel riktig å ta det med en stor klype salt når det blir diskutert el på forum:crazy:

"På forum" er relativt, fordi det begrepet blir brukt ofte på helt feil sted.

Dette her må en ikke forveksle med blabla-gruppene på f.eks. Facebook.
Båtplassen.no har nok samlet det meste av de som tar korrekt informasjon
både for alvor og gøyalt.

Jeg mener at vi befinner oss bl. den alvorlige kunnskapstoppen i minst hele Skandinavia, og jeg personlig ville nok hevde i hvert fall i hele Europa.
Når vi ser uenighet her er det heller sjelden noe krangel, men for de fleste grunn for å finne ut ikke hvem som har rett, men hva som er riktig. Og de riktige folka til et tema pleier å dykke opp alltid en gang når de først fikk informasjonen.

Her finnes det altså et tydelig annen nivå, fordi er blitt et Forum med stor F. :smiley:

:fishing:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker
formfeil (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Almvik skrev On 27.5.2022 at 2.03:

 

@Joerg Becker Driver en bedrift som driver med båtelektronik, ombygging av dynamoer og har stor kunskap.

Tror også at det er han som er importøren av Balmar som den amerikaneren jeg skrev om på side 1 hade identifiert som problemet i sin båt her https://baatplassen.no/i/topic/166528-cummins-59-380hk-jukser-på-idel-speed/?do=findComment&comment=2360482

 

Er veldig nyskjerrig på hva han mener om saken.

 

 

S-bagere, kan ikke se at du har ikke svart på mine spørsmål om hvordan dine batteribanker er koblet opp?

Tegne gjerne opp det hvis du kan.

 

Hei igjen!

* Beklager at jeg er litt treg, kanskje ikke bare litt.

Skal prøve å lage ei brukbar skisse over el-systemet og komme tilbake med den her.

* Har lest mye om hva de forskjellige skriver om å kjøre eller ikke kjøre en "kald" dynamo uten tilkoblet positiv ledning. Nå må jeg sjekke om jeg har havarert eksisterende dynamo.

Kommer tilbake også her.

* Med tanke på den gamle dynamo, "22SI DELCO 12 VOLT 160 AMP. 1 Wire" var jeg i kontakt med ELEKTRODRIFT på Svehaug i Haugesund. De skulle sjekke den gamle, sjekke børstene og/eller om den kunne repareres for en "rimelig penge". Fikk tilbakemelding rett før helga om at det ville bli for dyrt å reparere den.

* Det var Fredrikstad Vikleverksted som leverte den nye dynamo, BOSCH-COMPUTER TESTED ALTERNATOR-ALT-1004-12V-150A-N.

Vedkommende i Fredrikstad som hjalp meg i vinter var både hyggelig og imøtekommende. Han ville gjerne se på den gamle og om mulig reparere den dersom jeg skulle ønske det. Tenker jeg skal ta en telefon til ham i morgen og høre hva han mener.

Kommer tilbake også her.

* Jeg har lest mye over hva som er skrevet både før og etter det Almvik skriver her. Å forstå alt er ikke like lett. Hva mer kan jeg ødelegge?

* Hva om jeg kobler opp den positive ledningen til dynamoen og tar en teststart...?

Vil jeg risikere å ødelegge motorstyringen? Instrumenteringen? Batteriene? Eller hva? Kan jeg gjøre en slik test i båten eller bør/må jeg teste dynamo i benk først?

Ja, nå er jeg usikker.

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikker at dynamoen er blitt skadet, men -kan-.
I tilfellet den trenger spenning på B+ for å arbeide
kan det hende at den ikke ble aktivert i det hele tatt, ..i så fall.

Du vil nok ikke finne noen som kan anbefale å prøvekjøre dynamoen på
motoren uten fare for noe, så er det tryggest å sette den på testbenk først.

Men en som kan/vet hva han/hun holder på med kunne f.eks.
kjøre motoren bare et kort tid med startbatteriet avskilt,
slik at motoren forsynes av startbatteriet mens dynamoen
arbeider mot bare ett blybatteri.
I dette korte øyeblikket kunne en måle om diodene oppfører seg pent.
Om så regulatoren skulle sende spenningen litt i været (mulig når den eksterne styringen ikke ser økende spenning på motorkretsen) gjør den så ingen skade.

Når diodene er testet ok, kunne man koble tilbake til det opprinnelige
og sjekke om ladespenningen holdes stabil.
Da er du på null, og kan jobbe videre.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke tegne opp systemet lenger men kan jo være bra for egen del likevel.

Du trenger ikke heller prøvekjøre mere uten dynamo.

 

Det du borde gjøre er å få tak i noen med et osciliscope som kan måle hvor dårlig likespenningen (hvor mange mV  AC ripple) er som forsyner motorecu.

 

 

Usikker på om du lest alt Jørg Bekker skrev, han har svart inne i sitatene slik at de må ekspanderes med å klikke på "vis hele sitatet". Han har bedre på dynamoer enn å formatere tekst. =)

Stol på det han sier hvis jeg skriver annerledes=)

 

Som et enkelt "gjør det selv" alternativ til det mener jeg at du kan måle hvor mye AC du har i DC systemet med en multimeter. Joerg Bekker reserverer seg og legger til at multimeter i tilfelle skal vare god og rask.

Problemet her er at hvis multimeteren viser at det er bra resultat så sier det ikke noe mer enn at en ikke kan være sikker etter en multimetermåling og det må likevel prøves med Osciloscope.

Målingen utføres med multimeter på AC spenning og måling utføres på den batteribank som forsyner motorecu med strøm. Utfør målingen likeså godt på samtlige batteibanker i tilfelle det er noen rare koblinger.

Et bra resultat viser då betydelig under 50mV eller 0,05V

Et dårlig resultat er over det.

 

 

 

Ved et bra resultat må du få hjelp av noen med oscilloscope eller ta chansen på extern dc till dc stabilisator då feilen muligens ligger inn i spenningstabilisatorkretser i ecu som Fantino skriver.

 

Ved ett dårlig resultat er vel neste skritt å måle spenningen fra dynamo med osciloscope eller egne måleinstrumenter en dynamoverksted muligens har.

Kanskje høre med Joerg Bekker om du kan sende de til hans bedrift så bygger de i samme slengen om de til bedre lading.

Jeg hade hatt vanskelig for å stole på en åf av dynamo som sier han har testet den og den er ok uten å være sikker på at han skjønner problematiken.

 

 

Risikoen er jo at det finnes andre skader eller noe annet som har skadet dynamo.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med dette:

s-bgaare skrev 55 minutter siden:

Hva mer kan jeg ødelegge?

* Hva om jeg kobler opp den positive ledningen til dynamoen og tar en teststart...?

Vil jeg risikere å ødelegge motorstyringen? Instrumenteringen? Batteriene? Eller hva? Kan jeg gjøre en slik test i båten eller bør/må jeg teste dynamo i benk først?

Ja, nå er jeg usikker.

 

men ikke kjør dynamo uten at den er innkoblet. Jeg anbefalte deg tidligere å test med dynamo bortmontert og bortkoblet. Har du kjørt med dynamoen delvis inkoblet som noen skrev var ok så kan det ha gått galt der.

Du skriver også i et tidligere innlegg "Deretter testing uten strøm fra dynamo. God kjøling på motor."

Er dette med dynamoreim på og ledninger av så kan den nok ha tatt skade.

 

 

Så en summering da.. Du trenger ikke gjøre så mye mer, ev test å måle hvor mye Ac du har på DC. Deretter søke hjelp av non som kan dette og har utstyr til det. Har du motorforsikring?

 

 

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev On 27.5.2022 at 2.03:

 

@Joerg Becker Driver en bedrift som driver med båtelektronik, ombygging av dynamoer og har stor kunskap.

Tror også at det er han som er importøren av Balmar som den amerikaneren jeg skrev om på side 1 hade identifiert som problemet i sin båt her https://baatplassen.no/i/topic/166528-cummins-59-380hk-jukser-på-idel-speed/?do=findComment&comment=2360482

 

Er veldig nyskjerrig på hva han mener om saken.

 

 

S-bagere, kan ikke se at du har ikke svart på mine spørsmål om hvordan dine batteribanker er koblet opp?

Tegne gjerne opp det hvis du kan.

 

Hei igjen!

* Beklager at jeg er litt treg, kanskje ikke bare litt.

Skal prøve å lage ei brukbar skisse over el-systemet og komme tilbake med den her.

* Har lest mye om hva de forskjellige skriver om å kjøre eller ikke kjøre en "kald" uten tilkoblet positiv ledning. Nå må jeg sjekke om jeg har havarert eksisterende dynamo.

Kommer tilbake også her.

* Med tanke på den gamle dynamo, "22SI DELCO 12 VOLT 160 AMP. 1 Wire" var jeg i kontakt med ELEKTRODRIFT på Svehaug i Haugesund. De skulle sjekke den gamle, sjekke børstene og/eller om den kunne repareres for en "rimelig penge". Fikk tilbakemelding rett før helga om at det ville bli for dyrt å reparere den.

* Det var Fredrikstad Vikleverksted som leverte den nye dynamo, BOSCH-COMPUTER TESTED ALTERNATOR-ALT-1004-12V-150A-N.

Vedkommende i Fredrikstad som hjalp meg i vinter var både hyggelig og imøtekommende. Han ville gjerne se på den gamle og om mulig reparere den dersom jeg skulle ønske det. Tenker jeg skal ta en telefon til ham i morgen og høre hva han mener.

Kommer tilbake også her.

* Jeg har lest mye over hva som er skrevet både før og etter det Almvik skriver her. Å forstå alt er ikke like lett. Hva mer kan jeg ødelegge?

* Hva om jeg kobler opp den positive ledningen til dynamoen og tar en teststart...?

Vil jeg risikere å ødelegge motorstyringen? Instrumenteringen? Batteriene? Eller hva? Kan jeg gjøre en slik test i båten eller bør/må jeg teste dynamo i benk først?

Ja, nå er jeg usikker.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke forsket så utrolig mye med oscilloskop og greier, men heller fokusert på å la motoren få ren strøm fra batteri som ikke er tilkoplet dynamo mens en tester. Løser det problemet med tomgang, så går det an å smekke på en dings som forsyner motoren med stabilisert spenning. Og det er jo hovedproblemet her?

 

Dynamo kan lade de andre batteriene mens dette gjøres. Hvordan det enklest løses kommer an på hvordan start/forbrukspakke er koplet opp mot dynamo nå.

 

Lader dynamoen tilfredsstillende kan vel den friskmeldes uten måling med oscilloskop osv? En dynamo vil vel alltid levere til dels ‘skitten’ strøm så det tenker jeg kan være en ørkenvandring.

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg trykker og poster i hytt og pine!

Joerg Becker og Almvik.

Jeg har av og til problemer med å forstå ord og uttrykk.

Jeg har også en del bevegelsesproblemer, men det går nå helst bra når jeg tar tiden til hjelp. Imidlertid fyker tiden og snart er det sommer.

Her er det snakk om forskjellige målinger med forskjellige instrumenter på forskjellige steder. Multimeter har jeg, men ikke ociloscop. Motorrom og batterirom er to forskjellige steder ombord.

* Den gamle dynamo gikk i stykker, døde.

* Fikk ny dynamo fra Fredrikstad, satte den på motoren og testet. Fikk alarm "Fuel pressure high" og motoren gikk ugjevnt på lavt turtall. Imidlertid gav dynamo for lav spenning. 

* Returnerte dynamo til Fredrikstad og fikk justert opp spenningen.

* Fikk dynamo tilbake. Sjekket den i benk. Spenning= 14,3 - 14,4 Volt.

* Satte dynamo på motor og testet. Spenning fin = 14,3 - 14,4 Volt på instrumenttavla ombord. Imidlertid fikk jeg på nytt alarm, Fuel pressure high og ugjevn gange på idle speed.

* Søkte hjelp på dette forum og flere råd og tips kom inn, flere som ikke gav resultat.

* Resultat fikk jeg først da jeg kjørte motor uten dynamoreim, men da hadde jeg ikke sjøkjølevann på motor. Kjørte to tester på omkring 5 og 7 minutter. Ingen alarm pluss ren og fin motorgange uten ugjevnheter. Kjørte med dynamoreim påkoblet mellom hver test, ugjevn gange og alarm med en gang.

* Dager etter ble den positive ledningen demontert og ny test utført med sjøkjølevannspumpe inntak. Testet i vel en time. Fin gange på alle turtall og ingen alarm. 

* Det må nevnes at ved alle tester, både med og uten dynamoreim, var samtlige batteribanker toppladet.

* Konklusjon...

Dynamostrøm forstyrrer motorstyring og motorkontroll, men hva?

* Spørsmål til meg selv...

- Hvorfor "døde" den gamle dynamo?

- Hvorfor tåler ikke motorstyring og motorkontroll dynamostrøm fra ny dynamo?

- Har jeg ødelagt ny dynamo ved å kjøre uten positiv ledning? Det er en "1 Wire -dynamo" uten ladelampe. Dynamospenningen leses av på el-tavla og SmartCraft-instrumentet på dashbordet.

- Jeg må sikkert måle den i benk, men skal jeg teste dynamo i båten med positiv ledning tilkoblet før jeg tester i benk? 

- Vil testkjøring i båt fortelle meg om jeg har ødelagt den nye ved kjøring uten positiv ledningstilkopling?

+ Det var vel dette, det siste jeg lurte på når jeg spurte om hva mer som kunne gå galt.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...