Jump to content

Cummins 5,9 380Hk jukser på idle speed.


s-bgaare

Recommended Posts

Fantino.

Jeg har testet flere ganger uten dynamostrøm, med kun batteristrøm fra toppladede batterier mot motorstyring og motorkontroll SmartCraft. Motoren hadde da ren gange uten ugjevnheter på alle turtall. Heller ingen alarm.

Straks jeg koblet til dynamostrøm fikk jeg ugjevn gange på lavt turtall.

 

Link to post
Share on other sites

@s-bgaare: Ser at du allerede har konkludert/utført testen der du påviser at motor går fint uten alarm med ‘ren’ strøm fra batteri, jeg oppfattet det ikke slik første gang - beklager.

 

Hvorfor gammel dynamo sviktet er et godt spørsmål - men de som inspiserte den med tanke på mulig reparasjon burde kunne svare på dette - i alle fall gi en indikasjon?

 

Som Joerg er inne på burde du kunne gjøre en kort oppstart for å finne ut om ny dynamo er ok etter at den ble gjort uten å være tilkoplet (positiv ledning frakoplet). Gir den normal ladespenning er det jo veldig sannsynlig at den er OK, men problemet med ujevn motorgange er jo ikke løst.

 

Det som virker sannsynlig er at motorens styring originalt har en stabilisering av strøm, og at denne har sviktet. Om denne ligger som en integrert del av motorens styring og er svinedyr, om den er en separat komponent som greit kan skiftes, eller om den originale dynamoen er utstyrt på et eller annet vis som hindrer disse problemene blir gjettverk. Jeg ville nok i alle fall tatt en telefon til de som utfører service/reparasjon i Stavanger og stilt disse spørsmålene.

 

Om svaret er at det må skiftes deler for en urimelig høy kostnad ville jeg prøvd å lokalisere de to ‘power always on’ tilkoplingene på motoren, Ref link/bilder jeg postet, og foret motor med ‘ren’ strøm fra separat batteri den veien, og latt dynamo lade startbatteri som vanlig. Fungerer motor fint da har du en mulig løsning med at du får tak i en stabilisert power supply som du kopler mellom startbatteri og disse tilkoplingene permanent. Denne kan sikkert Joerg selge deg feks.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler at du kontakter fredrikstad vikleverksted og legger frem problemstilling. Ingen feilmeldinger med ny dynamo utkoblet, og feilmelding ved innkobling. Anbefaler også å forhøre deg om de kan feilsøke på gamle dynamo.

Kan være ok å finne den egentlige årsaken til at første dynamo sviktet, slik at feil ikke knekker ny dynamo, feks ved at årsaken er overbelastning. For mange batterier som skal lades, og annen last som sidepropell, gjør at dynamo kneler.

 

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TS. skrev 49 minutter siden:

Anbefaler at du kontakter fredrikstad vikleverksted og legger frem problemstilling. Ingen feilmeldinger med ny dynamo utkoblet, og feilmelding ved innkobling. Anbefaler også å forhøre deg om de kan feilsøke på gamle dynamo.

Kan være ok å finne den egentlige årsaken til at første dynamo sviktet, slik at feil ikke knekker ny dynamo, feks ved at årsaken er overbelastning. For mange batterier som skal lades, og annen last som sidepropell, gjør at dynamo kneler.

 

 

Fantino skrev 1 time siden:

@s-bgaare: Ser at du allerede har konkludert/utført testen der du påviser at motor går fint uten alarm med ‘ren’ strøm fra batteri, jeg oppfattet det ikke slik første gang - beklager.

 

Hvorfor gammel dynamo sviktet er et godt spørsmål - men de som inspiserte den med tanke på mulig reparasjon burde kunne svare på dette - i alle fall gi en indikasjon?

 

Som Joerg er inne på burde du kunne gjøre en kort oppstart for å finne ut om ny dynamo er ok etter at den ble gjort uten å være tilkoplet (positiv ledning frakoplet). Gir den normal ladespenning er det jo veldig sannsynlig at den er OK, men problemet med ujevn motorgange er jo ikke løst.

 

Det som virker sannsynlig er at motorens styring originalt har en stabilisering av strøm, og at denne har sviktet. Om denne ligger som en integrert del av motorens styring og er svinedyr, om den er en separat komponent som greit kan skiftes, eller om den originale dynamoen er utstyrt på et eller annet vis som hindrer disse problemene blir gjettverk. Jeg ville nok i alle fall tatt en telefon til de som utfører service/reparasjon i Stavanger og stilt disse spørsmålene.

 

Om svaret er at det må skiftes deler for en urimelig høy kostnad ville jeg prøvd å lokalisere de to ‘power always on’ tilkoplingene på motoren, Ref link/bilder jeg postet, og foret motor med ‘ren’ strøm fra separat batteri den veien, og latt dynamo lade startbatteri som vanlig. Fungerer motor fint da har du en mulig løsning med at du får tak i en stabilisert power supply som du kopler mellom startbatteri og disse tilkoplingene permanent. Denne kan sikkert Joerg selge deg feks.

TS, FANTINO, JOERG og dere andre som følger med på dette.

* Ja, jeg skal legge problemstillingen fram for Fredrikstad Vikleverksted og spørre han til råds. Jeg skal også spørre om han stadig er villig til å reparere den gamle DELCO-dynamoen og kanskje finne ut av hva som tok knekken på den.

* Batteribankene og elektrisk oppkobling er slik båten ble bygget og levert i 2008. Båten har et Onan aggregat på 6-9 kWh til bruk i uthavner og steder hvor det ikke er tilgang på landstrøm. Kokeplater, stekeovn, kaffetrakter og annet går på 220 Volt. Jeg har aldri startet en sjøreise med "tomme" batteribanker. Thrustere, 1 forut og 1 akter blir minimalt brukt og helst ikke. Det er Sleipner-thrustere med temperaturvern som kobler de ut elektrisk ved hart kjør over tid.

* Overbelastning av dynamo eller batteribanker skal normalt ikke ha forekommet i den tid min kone og jeg har hatt båten. 

Den gamle dynamo var på 160 AMP og gav ladespenning opp til 14,3 Volt. Den nye var på 150 A med ladespenning opp til 14,4 V.

* Hos ELEKTRODRIFT i Haugesund, de som i forrige uke kikket på den gamle dynamo for å se om de kunne reparere den uten for store kostnader, fikk jeg forståelse for at de bare hadde sett på børstene om de var nedslitt eller ei og det var de ikke. Der var lite slitasje og undersøkelse ut over det ble ikke gjort da de mente det ville bli for dyrt. De kunne heller ikke gi noen indikasjon, men de tilbød meg en ny dynamo, noe jeg må vente med til jeg er blitt "klokere".

* JOERG sier kort oppstart for å finne ut av om den er OK etter kjøring uten plussledning og deretter test i benk. Nå har det seg slik at dynamoen står så trangt plassert inn imellom olje- og vannrør at jeg må ta den helt ut for å komme til den positive ledning for demontering eller montering. Jobben med å lirke ut den "inneklemte" dynamoen er tung og tar tid. Tenker derfor jeg tar den i benk først når jeg har fått den fram og ut. Mener JOERG nevnte at jeg kunne risikere skade på motorstyring eller kontroll dersom jeg kjørte med deffekt dynamo påmontert, men nå er jeg usikker.

* Ja, jeg skal snakke med Anlegg og Marine Service i Tananger, Stavangerregion. Skal høre med de om hva som gir "stabilisering av strøm" til motoren. Videre skal jeg informere om feilsøking og resultater fram til nå.

* Apropos strøm til motoren...

Min første feilsøking etter at alarm "fuel presure high" og ugjevn gange oppstod, men forsvant når turtallet ble satt opp, var å NULLSTILLE/sette sensorene tilbake til FABRIKKINSTILLING. Jeg fulgte brukermanualen for SmartCraft da dette ble utført. Ved test etter nullstilling gikk motoren i fra 2 til 3 minutter før alarm og ugjevn gange opptrådte igjen. Altså, ingen varig virkning.

Test nr.2 kom etter tips her inne. Jeg skulle koble fra startbatteri slik at motor, dynamo, motorstyring og SmartCraft ble strømløs i en "lengre periode" for så å strømsette systemet igjen. Som å slå av en PC, telle til 20 og så sette på strømmen igjen. Resultatet ble negativt, ingen endring. Alarm og ugjevn gange på idle speed.

Men så var det strøm da... Det var ikke nok å koble fra startbatteriet for å få SmartCraft strømløs. Jeg måtte koble fra forbruksbatteriene også. Vet ikke om dette kan ha noe av betydning?

Det er kanskje med på å gi motorens styring og kontroll en stabil strømforsyning?

* Jeg skal tømme Lasarettet/Storesrommet hvor batteribankene og 220 Volt laderen står slik at jeg kommer til det elektriske opplegget, ta bilder og lage skisse slik at det blir lettere å forstå hvordan det fungerer.

* Nå må jeg prøve meg på noen telefoner. Jeg burde kanskje også sende denne teksten på mail både til Fredrikstad og Tananger.

* Kommer tilbake og forteller hva jeg klarer å finne ut av eller ei.

Snakkes!

Mvh. s-bgaare.

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

@s-bgaare

 

Sitat

Hvorfor gammel dynamo sviktet er et godt spørsmål - men de som inspiserte den med tanke på mulig reparasjon burde kunne svare på dette - i alle fall gi en indikasjon?

Jeg kan gi indikasjon når jeg selv fikk plukket den fra hverandre, alt annet er dessverre bare gjetting vi nettet.
Men kanskje TS  fikk sagt noe utover "kaputt, for dyrt å reparere",
før han fikk solgt en annen?
 

Sitat

Som Joerg er inne på burde du kunne gjøre en kort oppstart for å finne ut om ny dynamo er ok etter at den ble gjort uten å være tilkoplet (positiv ledning frakoplet). Gir den normal ladespenning er det jo veldig sannsynlig at den er OK, men problemet med ujevn motorgange er jo ikke løst.

No no no .... Har jeg ikke, og ville jeg ikke, men du hoppet bare over en komponent men den må korrigeres. :smiley:
Det jeg sier er : ALDRI skal man starte en dynamo uten at den er tilkoblet akkumulator. Ikke et sekund, for dioder ryker ila. 1/5000 sekund. Og til test brukes helst et vanlig bly-batteri.

Og til dette tilfellet: Har dynamoen restmagnetisering i seg, pluss f.eks. en regulator som er "på" (en ikke sjelden feil på self exciting dynamo) da kan den starte den og kan ødelegge seg selv ved oppstart, før en rakk å hente fram multimeteret. Derfor mine andre anbefalinger.


 

Sitat

Det som virker sannsynlig er at motorens styring originalt har en stabilisering av strøm, og at denne har sviktet.

Regner jeg også med. Derfor mitt foreslag om å koble dynamoen til forbruk/separat bly, og forsyne start med landstrømlader.
- dynamoen kan da testes med mer tid og i ro.
- Når motoren starter med bare batterispenning, men begynner å fuske når laderen kom på ladespenning, da er det klart at det er spenningsavhengig.
- Fusker motoren ikke med lader men kun med dynamo, da er problemet kildeavhengig.
 

Sitat

Om denne ligger som en integrert del av motorens styring og er svinedyr, om den er en separat komponent som greit kan skiftes, eller om den originale dynamoen er utstyrt på et eller annet vis som hindrer disse problemene blir gjettverk.

Det er helt sikkert ikke integrert i dynamoen, for da ville den jo levere f.eks. 8 eller 9 Volt, men ikke 14,xx.

 

Sitat

Om svaret er at det må skiftes deler for en urimelig høy kostnad ville jeg prøvd å lokalisere de to ‘power always on’ tilkoplingene på motoren, Ref link/bilder jeg postet, og foret motor med ‘ren’ strøm fra separat batteri den veien, og latt dynamo lade startbatteri som vanlig. Fungerer motor fint da har du en mulig løsning med at du får tak i en stabilisert power supply som du kopler mellom startbatteri og disse tilkoplingene permanent. Denne kan sikkert Joerg selge deg feks.

Det er avhengig strømstyrke som denne skal levere.
Jeg selger ikke slike komponenter fra PingPong. Men en kunne prøve noe
vanlige konverter, når vi først vet at -alle- komponenter i denne motorstyringen arbeider med samme spenning.

Undrer meg dessuten hvorfor den ikke ga ladealarm når motoren gikk i en time uten å fuske.

Og for å sitere fra et tidligere innlegg:
 

Sitat

Lader dynamoen tilfredsstillende kan vel den friskmeldes uten måling med oscilloskop osv? En dynamo vil vel alltid levere til dels ‘skitten’ strøm så det tenker jeg kan være en ørkenvandring

Ikke helt.
Dynamoen kan ha f.eks. 1 komplett ødelagt diode, med tilsvarende høye spikes.
Likevel kan dynamoen levere opp til 66% av sin ratet (varm) kapasitet,
og reguleres til innstilt setpoint.
Det er faktisk ikke så sjelden, for de fleste som eier dynamoer bruker
dem ikke fullt ut, men er vant til å se bare "få" Ampere i forhold den kunne yte.
Ganske mange kjører jo med bare 20 - 30% for bruker bare intern regulator.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 4 minutter siden:

Og for å sitere fra et tidligere innlegg:
 

Ikke helt.
Dynamoen kan ha f.eks. 1 komplett ødelagt diode, med tilsvarende høye spikes.
Likevel kan dynamoen levere opp til 66% av sin ratet (varm) kapasitet,
og reguleres til innstilt setpoint.
Det er faktisk ikke så sjelden, for de fleste som eier dynamoer bruker
dem ikke fullt ut, men er vant til å se bare "få" Ampere i forhold den kunne yte.
Ganske mange kjører jo med bare 20 - 30% for bruker bare intern regulator.

Hei igjen, Joerg Becker!

Tusen takk for at du bryr deg om å hjelpe meg!

Oscilloskop har jeg ikke og jeg kjenner heller ikke til hvordan det brukes.

OK! Dynamoen skal først i benk. Prøver på det før jeg kjører den i båten.

Jeg skal spørre DP Filer på Frakkagjerd, utenfor Haugesund om de kan finne ut av dette ved å kjøre den i benk. Dersom DP Filter ikke har anledning vil jeg spørre Elektrodrift i Haugesund.

Hva kan jeg risikere å ødelegge på motoren eller i båten dersom jeg kjører den på motor med en ødelagt diode med tilsvarende høye spikes?

Snakkes.

 

Link to post
Share on other sites

Åpenbart at det er en feil et sted. Anbefaler eliminasjonsmetoden.

Start med å koble vekk alt elektrisk som ikke hører til motordrift. Dersom feilen nå forsvinner så skyldes det komponenter utenom motoren. Da kan en og ting kobles inn til feil oppstår. Men bemerk at noen ganger kan feil komme og gå.

 

Dersom feil fortsatt er der, når alt utenom motor er frakoblet, så skyldes feil på noe som tilhører motor.

Feilmeldinger trigges av helt konkrete ting. Kontakt produsent av motor for informasjon om hva som trigger denne bestemte feilmelding. Dette kan selvsagt gjøres uansett.

 

Et tips basert på erfaring: Gå over alle  koblinger for å se etter dårlig kontakt. Maling, lakk, irr, rust og løse kontakter, er gjengare over årsaker til elektriske feil og feilmeldinger. Gå pedantisk over alle kontakter.  :thumbsup:

 

 

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev 31 minutter siden:

 

TS, FANTINO, JOERG og dere andre som følger med på dette.

Sitat

* Ja, jeg skal legge problemstillingen fram for Fredrikstad Vikleverksted og spørre han til råds. Jeg skal også spørre om han stadig er villig til å reparere den gamle DELCO-dynamoen og kanskje finne ut av hva som tok knekken på den.

Det gjør nok ingen forskjell.
Delcoen er også bare en alternator, akkurat som din Bosch nå.
Jeg har beskrevet hvordan du kunne simulere spenningssituasjonen vha. en batterilader og omkobling av batteriene (hos noen er det enkelt gjort vha. kabel til å gi starthjelp)
 

Sitat

* Overbelastning av dynamo eller batteribanker skal normalt ikke ha forekommet i den tid min kone og jeg har hatt båten. 

Den gamle dynamo var på 160 AMP og gav ladespenning opp til 14,3 Volt. Den nye var på 150 A med ladespenning opp til 14,4 V.

"Overbelastning" er kun et problem ved regelmessig maks belastning samtidig den får for lite kjøling (turtall og lufttilførsel).

 

Sitat

* ...de som i forrige uke kikket på den gamle dynamo for å se om de kunne reparere den uten for store kostnader, fikk jeg forståelse for at de bare hadde sett på børstene om de var nedslitt eller ei og det var de ikke. Der var lite slitasje og undersøkelse ut over det ble ikke gjort da de mente det ville bli for dyrt. De kunne heller ikke gi noen indikasjon, men de tilbød meg en ny dynamo,

No komment....
 

Sitat

* JOERG sier kort oppstart for å finne ut av om den er OK etter kjøring uten plussledning og deretter test i benk.

No no: ALDRI uten pluss og minus tilkoblet.

 

Sitat

Jobben med å lirke ut den "inneklemte" dynamoen er tung og tar tid. Tenker derfor jeg tar den i benk først når jeg har fått den fram og ut. Mener JOERG nevnte at jeg kunne risikere skade på motorstyring eller kontroll dersom jeg kjørte med deffekt dynamo påmontert, men nå er jeg usikker.

Det er nettopp derfor jeg sa det: test denne ordentlig, aldri kjør den uten batteri tilkoblet, så kan du glemme den.
Ville jo være litt rart når den kom ny (testet), F-stad vikleverksted testet en gang til, så testet du en gang til, og så skal den fuske allikevel? ...
Kanskje etter kjøring uten batteri, ja, men dette tester du nå for siste gang,
og deretter må du gjerne la være.

 

 


Alt er sagt opp til flere ganger, nå må du unngå for mye synsing.

Jeg må nå konse på mine betalende gjester.
Men er spent hva resultatet ble.
Lykke til!

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Til dere alle!

Takk for at dere bryr dere!

Beklager at det kan virke som om jeg noen ganger svarer i hytt og pine. Jeg er ikke flink nok til å finne fram her inne. Ofte har jeg ikke fått fram hele teksten i et svar eller innlegg, men nå skal jeg bli flinkere.

Jeg forstår at jeg fremdeles har mye å lære.

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev 10 minutter siden:
Sitat

Oscilloskop har jeg ikke og jeg kjenner heller ikke til hvordan det brukes.

Osci brukes som en slags lupe, for å se bl.a. spenning, signal ift. tid, og hvordan signaler er formet. En som kan det kan finne ut mye, bl.a. ved å sammenlikne komponenter (f.eks. tre dioder som egentlig gjør det samme bare at de har 120° avstand i dreieretning mv.) og mye annet.
 

Sitat

OK! Dynamoen skal først i benk. Prøver på det før jeg kjører den i båten.

Bra. Ref. til det jeg skrev akkurat før.
 

Sitat

 

Hva kan jeg risikere å ødelegge på motoren eller i båten dersom jeg kjører den på motor med en ødelagt diode med tilsvarende høye spikes?

Snakkes.

 

Det kan utløse alt, fra ikke veldig mye og opp til katastrofale brann.
Det siste forresten vanligvis når det mangler enkle sikringer,
som dessverre de færreste bruker.

Vanligvis spises det meste av spikes inne i et batteri. Akkumulatoren demper, akkurat som kondensatorer gjør. Men når ikke batteriene absorberer nok vil et spike kunne ødelegge både flere dioder, regulatoren, og når tilgjengelig i systemet også slite på andre elektroniske komponenter som ikke tåler høye spenninger. En annen sak er at det da mangler en fase, som gjør at strømmen leveres over de to øvrige faser. Det igjen øker belastningen på disse komponentene. I tilfellet det slutter en fase til kan dette ordne direkte kortslutning mellom 2 faser, som ikke sjelden kan ende i en voldsom kortslutning i dynamoen, som delvis også klarer å ødelegge ting tilkoblet fordelingen, batterier, BMS, mv.

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 16 timer siden:

Jeg ville ikke forsket så utrolig mye med oscilloskop og greier, men heller fokusert på å la motoren få ren strøm fra batteri som ikke er tilkoplet dynamo mens en tester.

Men det har han allerede gjort og då går motor bra.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev On 28.5.2022 at 10.44:


Litt sammendrag.
Batterispenning uten dynamo = motor går fint.
Batterispenning pluss dynamo, nedenfor 900 1min = motor fusker fra starten,
og feilmeldinger.
Batterispenning pluss dynamo, ovenfor 900 1min (utveksling?)= motor går fint.

Vikleverkstedet i F-Stad leverte en ny dynamo.
Så testet guttene der en gang til og sier at den er iorden.
Måling på ladespenning utført av TS tilsier ikke -forhøyet- ladespenning,
likevel fusker motoren etter start og opp til 900 1/min.

Når jeg har forstått riktig er det altså en enten spenningsavhengig eller frekvensavhengig feil.
Så, en bør nok ha noe mer raske greier for å kunne måle riktig.
----
Jeg kommer akkurat på at s-bgaare kunne prøve og se hvordan motoren oppfører seg når han bruker en kraftigere batterilader isteden dynamo.
Jeg ville vente til batterispenningen er over 14V, og starte med demontert dynamo.


(NB: vedr. bekymringen om eksossen: Driver denne reimen også sjøvannspumpa, eller bare sirkulasjonspumpa som kun drar det indre kretsløpet? I tilfellet den ikke driver sjøvannspumpa vil jo eksossen få kjøling likevel.)

:fishing:
Jørg
 

Hei Jørg!

Jeg har testet med TOPPLADEDE batterier, både forbruk og start.

Samme resultat. Med dynamostrøm innkoblet går motoren ujevnt og jeg får alarm omtrent umiddelbart. Med dynamostrøm frakoblet går motoren fint, som en drøm. Med dynamostrøm frakoblet og en 220V lader innkoblet går den også fint, som en drøm på alle turtall.

Nå har jeg sendt den originale dynamo, DELCO til Fredrikstad Vikleverksted for om mulig reparasjon. Elektrodrift i Haugesund kunne ikke teste eller reparere den. Der plukket de den i stykker for å sjekke børstene, som viste seg å være OK, og så fikk jeg dynamo tilbake i deler. 

Den nye dynamo er demontert og vil bli kontrollert på DP-Filter i morgen. Dersom vi finner ut av at den er ødelagt, tatt skade, eller får mistanke om at den ikke er helt OK etter kjøring uten positiv ledningstilkopling vil også denne bli sendt til Fredrikstad Vikleverksted for reparasjon.

Link to post
Share on other sites

Nå er kanskje dette vel over mitt kunnskapsnivå, men jeg forsøker meg likevel:

Når motor går fint uten påkoblet dynamo kun tilkoblet batterier. Hva er da spenningen i systemet? Hvis du ikke har påkoblet lader skulle man tro at det ved fulladede batterier var ca 12,75.

Når dynamo er påkoblet er vel den godt over 14. 

Kan dette påvirke? Hvis motoren trenger strøm rundt 12,7 og måten den sikrer deg det på ble skadet når forrige dynamo døde kan vel dette kanskje forklare noe?

Altså, at datamaskiner eller sensorer ikke operer som de skal når de får 14+V og at motoren derfor fusker. Men at ved 12,7V så fungerer alt som det skal fordi spenningen er riktig?

 

Det er i det minste en forklaring på at motor fusker når dynamo er tilkoblet, men ikke ellers, selv om dynamo er helt fin.  

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 7 timer siden:

Nå er kanskje ......rklaring på at motor fusker når dynamo er tilkoblet, men ikke ellers, selv om dynamo er helt fin.  

Det er nettopp det vi ønsker å sile ut.
Bare s-bgaare er litt gjerrig med data. :smiley:

 

 

s-bgaare skrev for 9 timer siden:

Hei Jørg!

Jeg har testet med TOPPLADEDE batterier, både forbruk og start.

Samme resultat. Med dynamostrøm innkoblet går motoren ujevnt og jeg får alarm omtrent umiddelbart. Med dynamostrøm frakoblet går motoren fint, som en drøm. Med dynamostrøm frakoblet og en 220V lader innkoblet går den også fint, som en drøm på alle turtall.

Nå har jeg sendt den originale dynamo, DELCO til Fredrikstad Vikleverksted for om mulig reparasjon. Elektrodrift i Haugesund kunne ikke teste eller reparere den. Der plukket de den i stykker for å sjekke børstene, som viste seg å være OK, og så fikk jeg dynamo tilbake i deler. 

Den nye dynamo er demontert og vil bli kontrollert på DP-Filter i morgen. Dersom vi finner ut av at den er ødelagt, tatt skade, eller får mistanke om at den ikke er helt OK etter kjøring uten positiv ledningstilkopling vil også denne bli sendt til Fredrikstad Vikleverksted for reparasjon.

Så fint. :smiley:
For oss er det jo viktig med data på veien, ikke bare med resultatet etter hvert.
Kunne du også oppvarte med de spenningene du målte -mens- du fikk testet?

Når startbatteriene er toppladet (nå forutsatt bly),
og da forsyner motoren med f.eks. 12,8V (vanlig, antatt hvilespenning), da går motoren fint som du sier.

- Hvor høy spenning (Volt med desimaler) målte du mens dynamoen var på?

- Hvilken spenning så du på startbatteriet når bare laderen var på?
=> Rakk laderen å løfte spenningen på samme høyde som dynamoen gjorde? 

Det jeg er interessert i er om begge spenningskilder fikk levert samme spenning.
Er det tilfellet med lik sluttspenning på dine da fulle batterier, da blir det i grunn kun noe feil på enten dioder eller spole som siste mulighet.
Men det ville da undre meg når ikke dette ble oppdaget i F-Stad,
med mindre dere fikk knekt dynamoen først etter hvert, mens dere eksperimenterte.

....oscilloskop, jeg sier det jo nesten hver dag.
Da blir slike feilkilder isolert ila. bare få minutter.

:seeya:
Jørg 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Joerg Becker skrev On 1.6.2022 at 9.04:

Det er nettopp det vi ønsker å sile ut.
Bare s-bgaare er litt gjerrig med data. :smiley:

 

 

Så fint. :smiley:
For oss er det jo viktig med data på veien, ikke bare med resultatet etter hvert.
Kunne du også oppvarte med de spenningene du målte -mens- du fikk testet?

Når startbatteriene er toppladet (nå forutsatt bly),
og da forsyner motoren med f.eks. 12,8V (vanlig, antatt hvilespenning), da går motoren fint som du sier.

- Hvor høy spenning (Volt med desimaler) målte du mens dynamoen var på?

- Hvilken spenning så du på startbatteriet når bare laderen var på?
=> Rakk laderen å løfte spenningen på samme høyde som dynamoen gjorde? 

Det jeg er interessert i er om begge spenningskilder fikk levert samme spenning.
Er det tilfellet med lik sluttspenning på dine da fulle batterier, da blir det i grunn kun noe feil på enten dioder eller spole som siste mulighet.
Men det ville da undre meg når ikke dette ble oppdaget i F-Stad,
med mindre dere fikk knekt dynamoen først etter hvert, mens dere eksperimenterte.

....oscilloskop, jeg sier det jo nesten hver dag.
Da blir slike feilkilder isolert ila. bare få minutter.

:seeya:
Jørg 

Hallo igjen, alle sammen!

Det tar litt tid for at jeg skal "få ut fingern" og få gjort noe. Enkelte dager er jeg mer eller mindre invalid og må holde køya pga smerter, men pø om pø får jeg gjort noe.

* Den gamle DELCO-dynamo er i Fredrikstad for reparasjon. Venter på den.

 

Så var det noen tanker om batterier og spenninger ved forskjellige tester.

 

* Ja, det er relativt store bly-batterier jeg har i båten.

 

* Batterispenning både på start- og forbruksbatterier har ved teststart uten dynamo vært fra 13,5 til 14,1V. I løpet av testen har spenningen falt ned mot 13V og under.

 

* Ved dynamo påkoblet har spenningen vært 14,1V til 14,2V. Motoren har da jukset ved lavt turtall, men gått fint på høyere turtall.

 

* Toppladede batterier som har stått en dag uten lading har vist spenning på 13,5V til 13,8V.

Dersom 220V-laderen står på lenge kommer spenningen opp i 14,1 - 14,2 V.

 

* 220V-lader (CENTAUR 12V 50A med 3 uttak) løfter spenningen opp til 14,1V - 14,2V over tid, men spenningen faller når batteriene står uten lading.

 

* Det blir spurt om laderen rakk å løfte spenningen like høyt som dynamoen gjorde. 

dersom du tenker deg i testsammenheng er svaret nei, men over tid klarte den store laderen (250A) å løfte spenningen ganske høyt.

 

* Jeg har gjort nye tester, 2 stk. uten dynamo, men med batterilader koblet opp på dynamoledningene hvor pluss og minus fra dynamo går til henholdsvis pluss og minus på startmotoren . Ved den første testen hadde jeg en lader på 12V og 25A. Ved start var batterispenningen 13,2V ved teststart. Motoren gikk som en drøm på alle turtall. Ingen alarm. Testen varte i omkring 30 minutter.

 

* Ved test nr. 2 hadde jeg en større 12V-lader med 250A.  Ved teststart var spenningen 13,2V. Etter som testen forløp økte spenningen til 13,8V. Dette viste seg både på batteriladeren og i båtens voltmeter i 12-Volts-skapet. Laderen hadde da et pådrag på 70% i henhold til laderens display. Testen varte i omkring 45 minutter og motoren ble kjørt med varierende turtall, men mest på idle speed, 600 RPM.

 

* Det blir nevnt at det er underlig at Fredrikkstad ikke oppdaget feil ved dynamo da de justerte opp ladespenningen. Dette kan jeg ikke svare på, men BOSCH-dynamoen skal inn til Fredrikkstad når jeg har fått DELCO-dynamo i retur.

 

Den faste 220-Volts-laderen, Centaur lader 3 banker samtidig, Forbruksbatterier (3 store batterier), Hovedmotors startbatteri og Thrusternes/Ankerwinchenes batterier (2 batterier).

Det samme skal båtens dynamo gjøre.

Strømmen blir fordelt via 3 positive (+) samleskinner, 1 negativ (-) samleskinne som styres av 2 styk. VSR BEP 300A og  solenoider (elektromagnetiske hovedbrytere).

 

* Båten har:

3 stk. positive (+) samleskinner for 12V strøm og en negativ (-) samleskinne.

2 stk. Voltage Sensitive Relay, VSR BEP 300A.

5 stk. Solenoider.

- Housebatteri (Forbruk).

- Hovedmotor Startbatteri.

- Generator Startbatteri (lades kun av generator når denne går).

- Baug-thruster og sikring 300A.

- Akter-thruster og sikring 300A.

 

* Motorstyringen består av 2 stk. SmartCraft, en på henholdsvis hver av manøverplassene samt kontrollboks på motoren, MICROSIMRAAE 0005 000.

Denne (på motoren) er knyttet opp mot 12V supply via egne ledninger, 1 positiv RØD og 1 negativ SORT.

 

* Rett over strømkoblingen er det et grått ratt, eller en "skruknott".

Er det noen som vet hva denne knotten er til for?

 

* På motoren har boksen betegnelsen:

CUMMINS PIN - 4929301

DATE CODE - 011105

COUNTRY OF ORIGIN: USA

SV: MICROSIMRAAE 0005 000

 

Jeg skal legge ved et strømskjema, ei skisse og noen bilder fra storesrommet/Lazaret hvor batteriene oppbevares.

Ellers venter jeg på renovert DELCO-dynamo fra Fredrikstad. Når den ankommer returnerer jeg BOSCH-dynamoen til Fredrikstad for kontroll og eventuell reparasjon.

 

NB. Dere får bære over med min treghet, men noen dager er jeg så dårlig at det blir å ligge i køya og knaske smertestillende, men stort sett klarer jeg å holde på humøret.

Jeg tenker nok at sommeren skal bli bra. Krysser fingrene.

 

 

 

33)-STRØMDIAGRAM0002.jpg

2)Motorstyring Strøm.jpg

3)MICROSIMRAAE - 0005 000.jpg

23)CENTAUR Batterilader 12V (+3) 50Amper.jpg

22)SAMLESKNNE POSITIV + Laderledning.jpg

21)VSR BEP 300A.jpg

20)SAMLESKNNE  POSITIV + Laderledning.jpg

19)SOLENOID H.MOTOR.jpg

18)VSR BEP 300A.jpg

17)SAMLESKNNE PLUSS + Laderledning.jpg

16)Solenoid STERN Thruster + Sikring 300A.jpg

15)SAMLESKNNE MINUS.jpg

14)SOLENOID GENERATOR.jpg

13)Ledninger MIKUNI Sikringer.jpg

12)Ledning Relestrøm + SIKRINGER.jpg

6)Batt. H.Motor START.jpg

4)Battery STERN Thruster.jpg

8)Batt.ledning begge Thrustere.jpg

24) BATTERI FORBRUK 1 + MIKUNI-strøm.jpg

25) BATTERI FORBRUK 2.jpg

26) BATTERI FORBRUK 3.jpg

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var grundig tilbakemelding. Det er meget bra.:thumbsup:

Et lite tips til forbedring: Ut fra bildene ser det ut som samtlige av polskoene er av feil type. Anleggsflaten på polsko skal ikke være mindre enn flaten på kabelsko. Forenklet sagt er strømføringsevnen på strømkretsen ikke bedre enn minste tverrsnitt. Anbefaler derfor å bytte samtlige polsko til en annen type med full anleggsflate, og samtidig rengjøre kabelsko og poler.

Det er lite sannsynlig at det er årsak til feilene på motordrift her. Men om det er i orden, så er det helt utelukket som feilårsak, i tillegg til alle andre fordeler.

https://baatplassen.no/i/topic/117124-maritim-batteripolsko-m-vingemutter-hvor-stor-bolt/

 

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den grå hetten over 12 v tilkoblingspunktet på motor er til J1939 diagnosekontakt.

 

Jeg er redd at du har for mye batterier ombord til at dynamoen greier å håndtere dette på tomgang.

Du har 2 spenningstyrte releer ombord som kobler sammen forbruk og thrusterbatteribanker.

Prøv å vri rød hendel til venstre ( i posisjon OFF) på begge disse for å isolere startbatteri fra de andre bankene.

Skulle ikke forundre meg om motoren din gikk fint på tomgang da.

Summer gjerne opp samlet antall Ah du har samlet i alle batteribankene. Tror dette er et ganske høyt tall og grunnen til at din gamle dynamo havarerte.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt hva denne testen tilfører.  Vent på svar fra de som tester dynamo eller få tak i noen med ossciloscope eller mål Ac ripple som beskrevet tidligere.

 

 

Det var et meget ryddig bygget  og et pent holdt motorrom og fine installasjoner. Det bør du være stolt av!:thumbsup:

Nå tror ikke jeg heller at feilen ligger i de batteripolskoene, men @TS. har en poeng, det hadde ikke skadet å bytt noen av polskoene.

Jeg mener de eneste brukbare er polskor fra Skyllermarks så lenge mer enn 1 kabelsko skal anslutes og strømmen kan være høy.

Det meste annet som selges er det leketøyskvalitet på.

De har flere skruer med gode kontaktflater. kabelsko har direkte kontakt med polsko og strømmen trenger ikke gå gjennom flere kabelskor (potensiell risiko for varmgang) .

Selges på Watski bla.

1085279297_MWSnap0872022-06-0914_09_53.png.a592c42073d35f7cc292ae46a2cfd86c.png

 

 

 

 

Sen ser jeg en av kablene dine på batteriene muligens hviler mot en batteripol.

Den kanskje går å legge på en forskjellig måte eller få en beskyttende slange over.

 

970872033_MWSnap0862022-06-0914_00_55.png.a3bf7e421b4a68ba6d26d014da1ab446.png

 

 

Link to post
Share on other sites

@Almvik Jeg teller 6 batterier som blir koblet inn når de to spenningsstyrte releene lukker på 13,7 volt. Dynamo vil da prøve å levere 14,1-14,6 volt inn i hele banken. Kobler man bort 5 av disse ved å sjalte ut de spenningsstyrte releene vil man ta vekk mye belastning og forenkle feilsøkningen.  Dessuten tar testen sikkert under 1 minutt å utføre uten noe spesialverktøy.:smiley:

 

Selvsagt blir det mye ripple fra en dynamo når motoren går på tomgang. 

Viklingene i dynamoen produserer en sinus og likeretterdiodene vil kun overføre strøm på toppene.

En annen ting er om dynamoen har riktig utveksling.

Har erfaring med Cummins koblet inn mot Mercury Smartcrap og kan ikke påstå at denne elektronikken er særlig robust.

 

Litt mange batterier gir også en god grunn for at forrige dynamo havarerte.

Link to post
Share on other sites

TS skrev:

Det var grundig tilbakemelding. Det er meget bra.:thumbsup:

Et lite tips til forbedring: Ut fra bildene ser det ut som samtlige av polskoene er av feil type. Anleggsflaten på polsko skal ikke være mindre enn flaten på kabelsko. Forenklet sagt er strømføringsevnen på strømkretsen ikke bedre enn minste tverrsnitt. Anbefaler derfor å bytte samtlige polsko til en annen type med full anleggsflate, og samtidig rengjøre kabelsko og poler.

Det er lite sannsynlig at det er årsak til feilene på motordrift her. Men om det er i orden, så er det helt utelukket som feilårsak, i tillegg til alle andre fordeler.

 

Svar:

Takk for at du likte tilbakemeldingen.

Batteriene på foto er satt inn i 2015. Da ble batteriene fra 2008 skiftet ut. Polskoene sto på de gamle som var fra 2008. Jeg har aldri merket varmgang eller irr ved polskoene. I øyeblikket er polskoene utelukket som feilkilde til Falsk Alarm og Uren Gange på Idle Speed, så det problemet får jeg ordne opp i senere. Takker for anbefalingen og har notert det opp.

 

EUROMATIC skrev;

Den grå hetten over 12 v tilkoblingspunktet på motor er til J1939 diagnosekontakt.

 

Jeg er redd at du har for mye batterier ombord til at dynamoen greier å håndtere dette på tomgang.

Du har 2 spenningstyrte releer ombord som kobler sammen forbruk og thrusterbatteribanker.

Prøv å vri rød hendel til venstre ( i posisjon OFF) på begge disse for å isolere startbatteri fra de andre bankene.

Skulle ikke forundre meg om motoren din gikk fint på tomgang da.

Summer gjerne opp samlet antall Ah du har samlet i alle batteribankene. Tror dette er et ganske høyt tall og grunnen til at din gamle dynamo havarerte.

 

Svar:

Takk skal du ha! Nå lærte jeg noe nytt. "Den grå hetten over 12 v tilkoblingspunktet på motor er til J1939 diagnosekontakt."

Batteriinstalasonen med VSR og Solenoider har vært slik siden båten var ny, 2008-modell. Den gamle DELCO-dynamo leverte opp til 14,2V på Idle Speed og klarte jobben i 13 år. Den dynamo var laget for å kunne gi fullt pådrag selv på 600 RPM. Det samme skulle være tilfelle med den nye BOSCH-dynamo. Etter relativt kort tid leverte den 14,3V ved motoromdreining på 600 RPM. Den var også laget for å kunne gi kraftig lading selv på tomgang.

Jeg kan ikke se noe fornuft i å kople bort en eller flere batteribanker med tanke på ujevn gange eller ei. Husk! Jeg testet med en 150A batterilader i går. Den koplet jeg opp mot samme kabler som tidligere gikk fra dynamo. Da gikk motoren fint på alle omdreininger. Hva skulle tilsi at batteribankene er for stor når jeg kjører med dynamo i arbeid, men ikke for stor når jeg bruker en batterilader som kilde. Du må også ta i betraktning at det mest sannsynlig aldri vil forekomme at det blir startet opp med alle batteribanker tomme. I opp mot 99,99% av alle oppstart er det bare forbruksbatterier som ikke er fullt oppladet ved en oppstart. Thrustere blir lite brukt og det samme gjelder anker-wincher, men selvfølgelig er de der for å kunne brukes.

Batteribankene er slik båten ble levert fra verft og jeg kan ikke på noe sett være enig med deg.  "Summer gjerne opp samlet antall Ah du har samlet i alle batteribankene. Tror dette er et ganske høyt tall og grunnen til at din gamle dynamo havarerte." Hva skulle tilsi at antall AH plutselig skulle være for stor? Den gamle dynamo taklet dette i 13 år og den nye skulle også takle det. Husk batteriladeren på 150 Amper.

 

ALMVIK skrev:

Ser ikke helt hva denne testen tilfører.  Vent på svar fra de som tester dynamo eller få tak i noen med ossciloscope eller mål Ac ripple som beskrevet tidligere.

 

 

Det var et meget ryddig bygget  og et pent holdt motorrom og fine installasjoner. Det bør du være stolt av!:thumbsup:

Nå tror ikke jeg heller at feilen ligger i de batteripolskoene, men @TS. har en poeng, det hadde ikke skadet å bytt noen av polskoene.

Jeg mener de eneste brukbare er polskor fra Skyllermarks så lenge mer enn 1 kabelsko skal anslutes og strømmen kan være høy.

Det meste annet som selges er det leketøyskvalitet på.

De har flere skruer med gode kontaktflater. kabelsko har direkte kontakt med polsko og strømmen trenger ikke gå gjennom flere kabelskor (potensiell risiko for varmgang) .

 

Svar:

Denne testen forteller deg at med strøm fra en BOSCH dynamo på 150 A går motoren ujevnt på lave turtall mens med strøm fra en batterilader på 150 A går motoren nydelig på alle turtall. Det er i alle fall noe av hva den forteller meg.

Ja, vi har alltid likt å holde motor, motorrom, batterier med kasser og koblinger samt lazaret/storesrom rent, tørt og ryddigt. Du skal kunne gå ned i fintøy for en kontroll uten å skitne deg til.

Imidlertid har du nok rett i at polskoene neppe er skyld i problemet. Polskoene var der i 13 år før det gamle dynamo døde. De samme polskoene var der når ny dynamo ble satt inn og motor fusket på lavt turtall. De var der også ved kjøring uten dynamo og motor gikk som en drøm. Likeså var de der ved to forsøk med batterilader koplet opp mot dynamoledninger og motorkjøring uten problemer på alle turtall (2 ladere, 25A og 150A).

Polsko har jeg notert meg og får se på en annen gang. Må skille mellom primærbehov og sekundærbehov.

Batterikabelen du nevner: "Sen ser jeg en av kablene dine på batteriene muligens hviler mot en batteripol.

Den kanskje går å legge på en forskjellig måte eller få en beskyttende slange over."

Jeg forstår hva du mener, men kabelen hviler ikke ned på batteripolen eller batteriskoen.

Her kan vi legge noe mellom. Har notert det.

 

EUROMATIC skrev:

@Almvik Jeg teller 6 batterier som blir koblet inn når de to spenningsstyrte releene lukker på 13,7 volt. Dynamo vil da prøve å levere 14,1-14,6 volt inn i hele banken. Kobler man bort 5 av disse ved å sjalte ut de spenningsstyrte releene vil man ta vekk mye belastning og forenkle feilsøkningen.  Dessuten tar testen sikkert under 1 minutt å utføre uten noe spesialverktøy.:smiley:

 

Selvsagt blir det mye ripple fra en dynamo når motoren går på tomgang. 

Viklingene i dynamoen produserer en sinus og likeretterdiodene vil kun overføre strøm på toppene.

En annen ting er om dynamoen har riktig utveksling.

Har erfaring med Cummins koblet inn mot Mercury Smartcrap og kan ikke påstå at denne elektronikken er særlig robust.

 

Litt mange batterier gir også en god grunn for at forrige dynamo havarerte.

 

Svar:

Seriøs? Skulle installasjonen plutselig være for stor etter 13 års uproblematisk gange?

Hva mener du med: "En annen ting er om dynamoen har riktig utveksling."?

Tenk litt før du svarer.

Du vil kanskje også begrunne dette: "Litt mange batterier gir også en god grunn for at forrige dynamo havarerte."?

Dette er synsing. Dynamoen holdt i upåklagelig i 13 år.

Så var det dette med erfaring da...! Erfaring kontra synsing...!

Hva har du erfart?

Jeg vil være veldig takknemlig dersom du vil dele relevant erfaring med meg.

 

* NB! Det er ikke min mening å fornærme noen. Jeg har et problem som jeg må finne ei fornuftig løsning på.

Problemet ligger ikke i fargen på bunnstoffet, kabelskoene, antall batterier eller antall Amper-Timer.

Skal nok komme til buns i dette.

Vedrørende VSR BEP 300A. Fant en instruksjon på internett. Legger ved de 4 sidene her.

Skal se om jeg selv klarer å forstå virkemåten.

Jeg skal holde dere alle orienter i "FØLJETONGEN".

 

34)-VSR-(1.jpg

35)-VSR-(2.jpg

36)-VSR-(3.jpg

37)-VSR-(4.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter 12 år som lokalpolitiker skal det mye til å fornærme meg :smiley:

 

 

Når du legger ut spørsmål om råd i dette forumet tenker jeg at det enkleste er å forsøke å isolere feilen.

Jeg peker på en stor batteribank og derav liten dynamo. 

Det tar deg under ett minutt å koble fra 5 av 6 batterier for å se om du kan isolere feilen.

Du får selv velge om du vil bruke et par kalorier på dette.

Jeg skjønner ikke overhodet at du ikke vil prøve ut en enkel feilsøking fremfor å benkteste og bytte dynamorer.

Mulig du har bestemt deg hva feilen skal være og putter fingeren i øret.

 

Som sagt har jeg lang erfaring med Smartcraft montert på Cummins motorer.

Det er stort sett en ting som blir "slitt" i elektronikkens verden. Elektrolyttkondensatorer. Disse svekkes med tiden og varme er en akselerator i denne prosessen. Mange av disse er brukt for å sørge for immunitet fra andre støykilder. Når tiden går vil kapasitansen svekkes og påvirking fra annet utstyr kan forekomme.

En vekselstrømsdynamo gående på lavt turtall og høy belastning vil ikke gi en glatt likestrøm overhodet.

Selv om din batteribank er "fulladet" vil det gå relativt greie strømmer inn i den med dertil kraftige pulser grunnet lavt turtall.

 

Har den nye dynamoen samme diameter på reimskive? Disse er tilpasset turtallsområdet for motoren.

Man ønsker å ha en sakteroterende dynamo på en bensinmotor som fort kan gjøre 6000 omdreininger  og en med høyere turtall på en saktegående dieselmotor.

 

Spør gjerne om bakgrunn for påstander når får svar, men jeg tror ikke det er motiverende for mange som ønsker å bidra når du spiller inn ord som "Seriøs ?".

"Kan du forklare bakgrunnen for dine tanker?" er litt mer etter skikk og bruk etter min mening,

 

Du sier jo selv at du har upåklagelig drift i 13 år så da gjenstår det vel bare "magi" som gjør at du har havnet med feil i dag.

 

Snu de letteste steinene først når du leter etter feil. Det pleier ofte å være et godt utgangspunkt.

 

Jo saktere dynamoen går og jo høyere spenningen er, dess mer ripple får du. Se vedlegg

 

Skjermbilde 2022-06-10 kl. 11.21.44.png

Redigert av Euromatic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Euromatic skrev for 3 timer siden:

Etter 12 år som lokalpolitiker skal det mye til å fornærme meg :smiley:

 

 

Når du legger ut spørsmål om råd i dette forumet tenker jeg at det enkleste er å forsøke å isolere feilen.

Jeg peker på en stor batteribank og derav liten dynamo. 

Det tar deg under ett minutt å koble fra 5 av 6 batterier for å se om du kan isolere feilen.

Du får selv velge om du vil bruke et par kalorier på dette.

Jeg skjønner ikke overhodet at du ikke vil prøve ut en enkel feilsøking fremfor å benkteste og bytte dynamorer.

Mulig du har bestemt deg hva feilen skal være og putter fingeren i øret.

 

Som sagt har jeg lang erfaring med Smartcraft montert på Cummins motorer.

Det er stort sett en ting som blir "slitt" i elektronikkens verden. Elektrolyttkondensatorer. Disse svekkes med tiden og varme er en akselerator i denne prosessen. Mange av disse er brukt for å sørge for immunitet fra andre støykilder. Når tiden går vil kapasitansen svekkes og påvirking fra annet utstyr kan forekomme.

En vekselstrømsdynamo gående på lavt turtall og høy belastning vil ikke gi en glatt likestrøm overhodet.

Selv om din batteribank er "fulladet" vil det gå relativt greie strømmer inn i den med dertil kraftige pulser grunnet lavt turtall.

 

Har den nye dynamoen samme diameter på reimskive? Disse er tilpasset turtallsområdet for motoren.

Man ønsker å ha en sakteroterende dynamo på en bensinmotor som fort kan gjøre 6000 omdreininger  og en med høyere turtall på en saktegående dieselmotor.

 

Spør gjerne om bakgrunn for påstander når får svar, men jeg tror ikke det er motiverende for mange som ønsker å bidra når du spiller inn ord som "Seriøs ?".

"Kan du forklare bakgrunnen for dine tanker?" er litt mer etter skikk og bruk etter min mening,

 

Du sier jo selv at du har upåklagelig drift i 13 år så da gjenstår det vel bare "magi" som gjør at du har havnet med feil i dag.

 

Snu de letteste steinene først når du leter etter feil. Det pleier ofte å være et godt utgangspunkt.

 

Jo saktere dynamoen går og jo høyere spenningen er, dess mer ripple får du. Se vedlegg

 

Skjermbilde 2022-06-10 kl. 11.21.44.png

Hei!

* "Du får selv velge om du vil bruke et par kalorier på dette."

Selvfølgelig har jeg brukt noen eller mange kalorier selv om dette ikke vises på vekta.

I øyeblikket har jeg ingen dynamo til bruk ved test. De er inne til sjekk og repp. Venter på retur.

* "Jeg peker på en stor batteribank og derav liten dynamo."

For meg virker det som om min batteribank og dynamostørrelse er ganske vanlig til min type båt og med det utstyr jeg har. Dersom det skulle vise seg at batteribanken er for stor i forhold til dynamo eller motsatt, dynamo for liten til batteribank er det ikke noe alternativ å velge bort noen batterier. Jeg trenger bankens størrelse for ei langhelg i ei uthavn, vinter som sommer.

 

Hvor stor dynamo ville du mene at jeg burde ha?

 

* "Har den nye dynamoen samme diameter på reimskive?"

Det er den samme originale reimskiva som er byttet om fra dynamo til dynamo. Jeg har aldri tidligere opplevd å få kjøpt en dynamo med reimskive fiks ferdig påmontert. Det lar seg sikkert gjøre, men ikke i dette tilfelle.

* Letteste steiner?

Ja, jeg mener selv å ha begynt med de letteste steiner, men vi får se.

Det har vært mange steiner.

Nå venter jeg på dynamo.

Skal orientere når jeg har mer å fortelle.

Snart sommer, så litt magi hadde vært på sin plass.

Snakkes!

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kokt dette ned til: Motoren går helt fint med ‘ren strøm’. En dynamo vil alltid gi ‘skitten’ strøm til en viss grad. Så da spørs det om det er dynamoen det er noe galt med, dvs at den gir ‘ekstra skitten’ strøm, eller om det er motorstyringen sin spenningsstabilisering det er noe galt med. Dersom feilen vedvarer etter montering av friskmeldt dynamo så peker det mot skifte av spenningsstabilisator eller å montere en ekstern stabilisator.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 32 minutter siden:

Jeg ville kokt dette ned til: Motoren går helt fint med ‘ren strøm’.


Enig.


For, når den går bra med bare batterier,
men ikke når dynamoen "overstyrer",
da er det bare å sjekke om systemet får enten overspenning (ikke for lav spenning, for batteriene demper jo dette synlig)
eller noe oscillerende han ikke liker når dynamoen arbeider.

Når dette så begynner med lav idle, men slutter med høy turtall,
mens spenningene holdt seg på under 14,4V (trådstarteren
målte forhåpentligvis ikke med innstilling "AC" :sweat:),
da bør feilkilden ligge på dynamoen.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...