Jump to content

Cummins 5,9 380Hk jukser på idle speed.


s-bgaare

Recommended Posts

Joerg Becker skrev On 23.6.2022 at 12.53:

Dessverre kan jeg ikke henge med, jobben tar for mye tid nå siden uker.
Men heldigvis er Fantino og andre her, da går det videre.
Men ved skumlesing for å sjekke hvordan det går ser jeg at jeg mVSrangler noe.

Kan du forklare hvordan du kunne måle 0,03V (og flere andre laver enn batterispenning) når VSR pleier å være tilkoblet midt mellom 2 batteribanker?

=================BOSCH.
Redigert her:
NB: Ang omtalte magnetfelt.
Så klart kan magnetfelt og høyfrekvente fuske inn i både dataledninger,  sensorer, radio mv..
Men jeg regner med at du har byttet dynamoen,
men ikke lagt nye kabelforbindelser på tvers?

 

Hei Joerg Becker!

Forstår at du må prioritere.

Imidlertid har du vært til stor hjelp!

Det har også Fantino og mange andre vært!

Tusen takk til dere alle!

* VSR mellom to banker og måling 0,03 V...?

Det var nok fordi en eller annen spurte etter flere målinger.

Ellers viser målingen spenningsforskjellen mellom to banker.

Det ble målt med VSR både i åpen og stengt posisjon, men vi bryr oss ikke mer om det.

* Magnetfelt bryr vi oss heller ikke om.

* Dynamo... Ja, den er byttet. Den gamle DELCO døde og ble byttet med en ny BOSCH. Da startet problemet.

* Det er ikke lagt nye kabelforbindelser på tvers.

* Gammel DELCO ble sendt til Fredrikstad for reparasjon.

Regulatoren var kaputt. Ny ble bestilt inn. Måtte vente litt på delen.

Tirsdag 21/6-22 var jeg på båttur og fikk telefon fra Fredrikstad. Dynamo var reparert. I tillegg til regulator var det en løs forbindelse som hadde knekt regulatoren. Nå var dynamoen sjekket ut, også med ociloskop og fungerte utmerket. Den ville bli sent til meg samme dag.

Torsdag 23/6-22 fikk jeg SMS fra Posten om at pakke fra Fredrikstad var klar til å hentes i butikk. Vi satte kursen hjemover og hentet pakken. Byttet dynamo samme kveld og testet. 

* Dynamo og motor med motorstyring fungerte utmerket. Ladespenningen var utmerket. Ingen motorjuksing på idle speed. Sjekket hele turtallsregistret. Ingen juksing. Begge BEP VSR fungerer utmerket i auto både på lading og uttapping.

FANTASTISK...! Nå er det båtferie. Har med familie, barn og barnebarn.

Har avtalt med Fredrikstad Vikleverksted at jeg sender inn BOSCH-DYNAMO etter ferien slik at han kan få sjekket den ut og gjerne finne ut av hva som skapte forstyrrelser i motorstyringen.

Blir litt spennende å høre hva han finner ut av.

Jeg skal dele det med dere her.

*

*

*Så, nok en gang! Tusen takk til dere alle som har bidratt til å løse problemet mitt! Uten dere vet jeg ikke hva jeg hadde endt opp med.

TUSEN TAKK og god sommer til dere alle!

PS...! Mannskapet hilser også!

Mvh. s-bgaare.

 

 

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@s-bgaare: Så bra det løste seg til ferien. Aldri kjekt å legge ut når en føler et eller annet henger og slenger.

 

Veldig fint om du slenger inn en epistel her om de evt gjør noen ‘funn’ på Bosch-dynamoen. Det kan vel i prinsippet være slik at original Delco regulator har noen komponenter som filtrerer strømmen/er tilpasset motorstyringens spennings-‘behov’ feks.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

@s-bgaare: Så bra det løste seg til ferien. Aldri kjekt å legge ut når en føler et eller annet henger og slenger.

 

Veldig fint om du slenger inn en epistel her om de evt gjør noen ‘funn’ på Bosch-dynamoen. Det kan vel i prinsippet være slik at original Delco regulator har noen komponenter som filtrerer strømmen/er tilpasset motorstyringens spennings-‘behov’ feks.

Hei!

Yes! Det var alle tiders at det fungerte feilfritt til slutt.

Selvfølgelig skal jeg fortelle om hva vi eller Fredrikstad Vikleverksted finner ut av.

Jeg har vært i kontakt med Anlegg og Marineservice i Tananger. Spurte om det var en en egen speningsstabilisator i kontrollboksen for motorstyringen og om den kunne skiftes. Svaret var at de ikke kunne utelukke eller bekrefte det, men dersom jeg fryktet det var noe galt med boksen ville de anbefale meg å skifte den. Noe jeg ikke ville bare på mistanke.

Vi får se hva som dukker opp.

Snakkes.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Bra det fungerer selv om årsaken til problemet er uløst.

Uløst og uløst, fru Blom.

Tenker du på hvorfor den gamle dynamo døde, så kjenner vi til hvorfor.

Ei lita ledning irret av/løsnet og laget kortslutning slik at regulatoren gikk i stykker.

Tenker du på hvorfor motorstyringen ikke likte Bosch-dynamo så vet vi at det skyldes dynamostrøm fra denne.

Det har vi kjent til lenge.

Hva som gjør at strøm fra Bosch-dynamo ikke ble tolerert av motorstyringen mens strøm fra Delco-dynamo, batteriladere og batteribanker er OK vet vi ikke.

"Uren" strøm med høye peaks?

Vi kan lure. Vi kan gjette. Vi kan mene, men......

Det får vi svar på senere.

Snakkes.

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev 1 time siden:

Hei!

Yes! Det var alle tiders at det fungerte feilfritt til slutt.

Selvfølgelig skal jeg fortelle om hva vi eller Fredrikstad Vikleverksted finner ut av.

Jeg har vært i kontakt med Anlegg og Marineservice i Tananger. Spurte om det var en en egen speningsstabilisator i kontrollboksen for motorstyringen og om den kunne skiftes. Svaret var at de ikke kunne utelukke eller bekrefte det, men dersom jeg fryktet det var noe galt med boksen ville de anbefale meg å skifte den. Noe jeg ikke ville bare på mistanke.

Vi får se hva som dukker opp.

Snakkes.

 

 

Veldig enig i at å skifte deler på måfå er dårlig feilsøking, og jeg vil gjette på at den ‘boksen’ potensielt er sykt dyr også. Og synd at de ikke kunne svare på hva som finnes i boksen.

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev 1 time siden:

Tenker du på hvorfor motorstyringen ikke likte Bosch-dynamo så vet vi at det skyldes dynamostrøm fra denne.

Det har vi kjent til lenge.

Hva som gjør at strøm fra Bosch-dynamo ikke ble tolerert av motorstyringen mens strøm fra Delco-dynamo, batteriladere og batteribanker er OK vet vi ikke.

 

Nemlig, problemet løst, men ikke hvorfor en ny dynamo laget ditt lille problem for en sær/ikke frisk motorstyring. Så jeg følger fortsettelsen på eventyret. Det blir spennende hva de gamle i Fredrikstad finner ut.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Veldig enig i at å skifte deler på måfå er dårlig feilsøking, og jeg vil gjette på at den ‘boksen’ potensielt er sykt dyr også. Og synd at de ikke kunne svare på hva som finnes i boksen.

Enig, men nå glemmer vi den for ei stund.

Nå må vi nyte sommeren!

Snakkes senere når jeg har fått vite mer om Bosch-dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

 

Nemlig, problemet løst, men ikke hvorfor en ny dynamo laget ditt lille problem for en sær/ikke frisk motorstyring. Så jeg følger fortsettelsen på eventyret. Det blir spennende hva de gamle i Fredrikstad finner ut.

Ja, får se hva de finner ut.

"Lille problem"...? Tja...! Kommer an på øynene som ser.

Det lages fremdeles biler som blir kalt inn for reparasjon pga. fabrikasjonsfeil... Så kanskje også med dynamoer, eller?

Sær eller ikke frisk motorstyring?

Den virker ganske FRISK nå.

Eventyr eller ikke...? Du får følge fortsettelsen.

Jeg kommer med info når Fredrikstad har uttalt seg.

Snakkes.

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fint at det funker nå, så skal vi krysse fingrene at det værer.
Men jeg holder min pekefinger fremdeles på diodebroen.
Grunn: Selv om regulatoren ville jukse litt ville allikevel batteriene dempe disse svinginger ganske mye. Det har de derimot ganske tungt med når det angår AC, særlig når batteriene er fulle og derfor ikke absorberer.
Jeg vet, plagsomt svar nok en gang, men et oscilloskop hadde dekket opp
denne feilen med en gang.

Ha en fin sommer! (...og sjekk hva dine VSR gjør )

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 10 timer siden:

Så fint at det funker nå, så skal vi krysse fingrene at det værer.
Men jeg holder min pekefinger fremdeles på diodebroen.
Grunn: Selv om regulatoren ville jukse litt ville allikevel batteriene dempe disse svinginger ganske mye. Det har de derimot ganske tungt med når det angår AC, særlig når batteriene er fulle og derfor ikke absorberer.
Jeg vet, plagsomt svar nok en gang, men et oscilloskop hadde dekket opp
denne feilen med en gang.

Ha en fin sommer! (...og sjekk hva dine VSR gjør )

:seeya:
Jørg

Hallo sjef!

Ja, jeg forstår hva du mener.

Håper det holder nå.

Regulatoren i den gamle DELCO gikk i stykker pga ei lita kortslutning. Den er reparert, sjekket opp og også kontrollert med oscilloskop.

Prøvde å få BOSCH-dynamo som skapte problemer, kontrollert med oscilloskop på Haugalandet, men fant ingen som kunne det i nærmiljøet. Imidlertid skal jeg sende BOSCH til Fredrikstad etter ferien.

Blir spennende å høre hva de finner ut av der.

Jeg skal informere om hva som kommer derfra.

Nå vil jeg og mannskapet takke deg for all hjelp og samtidig ønske deg en fin sommer!

Mvh. s-bgaare.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Beklager til dere alle!

* Jeg fikk ingen FASIT.

 

* Det har gått lang tid.

Da jeg fikk den reparerte Delco-Dynamo i retur og alle problemer med motorstyring og falske alarmer var borte, dro jeg og min familie rett ut i verden på båtferie. Jeg hadde da avtalt at jeg skulle sende Bosch-Dynamoen til Fredrikstad etter ferien. Vi ferierte i 42 døgn innen vi var hjemme igjen. Hadde ikke trøbbel med motorstyring en eneste gang. Alt fungerte toppers og gjør det fremdeles.

 

* Den 2. august 2022 sendte jeg Bosch-Dynamoen til Fredrikstad. Sendte også over via e-post, kvittering med sporingsnummer. Snakket med Jens Holberg i telefon slik at han var klar over forsendelsen. Han lovte å finne ut av hva som var galt med Bosch-Dynamoen, hvorfor strømmen fra denne skapte problemer for styringsenheten til Cumminsmotoren i båten vår. Jens Holberg skulle kontakte meg straks han hadde noe å fortelle. Nå skulle vi få FASIT.

 

Dagene gikk. Jeg hørte ikke noe fra Fredrikstad Vikleverksted, verken e-post eller telefon.

* Den 22/8-22 kl. 0906 ringte jeg, men det ble ikke tid til prat (?).

* Den 23/8-22 kl. 0940 fikk jeg snakke med Jens Holberg. Han hadde ikke målt eller testet dynamoen som han lovte meg. Han hadde videresendt den til sin leverandør i Danmark, i København samt forklart problemet. Der hadde de en stor databenk for testing, utprøving og måling. Der skulle de sjekke Bosch-Dynamoen for så å gi tilbakemelding. J. Holberg ventet stadig på rapport. Nå skulle han purre på resultatet og videreformidle det til meg.

* Den 1/9-22 hadde jeg ikke hørt noe fra Fredrikstad og ringte derfor til J. Holberg kl. 09:57. Da fikk jeg høre at dynamoen ikke leverte nok Amper til å lade batterier og forsyne båt og motor med strøm (?). Dette protesterte jeg på og hevdet at dynamoen ladet helt OK. Denne løsningen ville jeg ikke uten videre godta. Jens Holberg måtte si seg enig med meg. Rett etter jeg hadde kjøpt den fikk Fredrikstad Vikleverksted dynamoen i retur for å regulere opp ladespenningen litt da jeg mente den var for lav. Dette husket Holberg og måtte innrømme at dersom den ikke hadde levert tilstrekkelig Amper ville han ha oppdaget det da. Han skulle på nytt henvende seg til leverandøren i Danmark, denne gang via e-post og med kopi til meg. Fine greier...

 

Dagene gikk, men jeg fikk aldri kopi av noen e-post.

* Den 6/9-22 kl. 1442 ringte jeg Fredrikstad Vikleverksted igjen. Nå fikk jeg ei ny historie. Jens hadde ikke sendt noen e-post, men hadde snakket med Danmark på telefon. Denne gang ble det ei ny historie. Bosch-Dynamoen hadde for stor AC-lekkasje. Dette var årsaken til at min Cumminsmotor fikk problemer med Bosch-Dynamoen.

Imidlertid har jeg fått refundert kjøpesummen for Bosch-Dynamoen. Behøvde ikke be om det. Tilbudet kom fra Fredrikstad.

 

Beklager nok en gang! Det ble ingen FASIT. Skulle gjerne hatt det. Jeg har nok vært for naiv. Burde ha gjort ting litt annerledes.

 

Imidlertid, selv om jeg er skuffet, må jeg takke Fredrikstad Vikleverksted for i utgangspunktet å hjelpe meg med fremskaffing av ny Bosch-Dynamo, senere regulere ladespenningen på denne og så til slutt å reparere Delco-Dynamoen slik at den ble som "ny".

 

Jeg vil også takke dere alle sammen som har bidratt til at jeg/vi fant ut at det var noe riv-ruskende-gale med dynamostrømmen fra Bosch-Dynamoen..., noe som førte til reparasjon av Delco-Dynamo og en herlig båtferie for min familie og meg.

Tusen hjertelig takk til dere alle! Det er godt at dere bryr dere!

 

Med vennlig og takknemlig hilsen s-bgaare

 

 

 

 

 

 

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: den siste likte jeg.

Men så er vi altså tilbake på første diagnosen, bl.a. 11 juni. :wink:

Og problemstillingen med evt svekkete kondensatorer ble også forklart, dette er ferskvare.
8 - 12% mistet kapasitet kan være nok for at krets sliter,
18 - 20% gjelder som dødelig også for trege krets.
Muligens dit system sliter med dobbeltfeil, dvs en styring
som ble sensibel og en dynamo som har hatt høy ripple.



:seeya:

:fishing:
Jørg



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker

 

Hallo igjen! 

Jeg har gått tilbake her og kikket på de forskjellige forslagene til mulige løsninger og årsaker, også 11./6.-22.

Ja, jeg kan være enig med deg. Ja, ikke bare kan, men er vel nå i ettertid ganske enig.

Imidlertid er det ikke alltid like lett for meg å "se bildet" når jeg kanskje ikke helt forstår "språket".

 

Da jeg mottok Bosch-Dynamoen i begynnelsen på oktober 2021 gav den ladespenning 12,8V. Falske alarmer og motorjuks på idle speed kom umiddelbart etter at dynamo var montert.

Fredrikstad Vikleverksted fikk dynamoen i retur og justerte ladespenningen opp til 14,4V.

Batteriladingen ble bra, også på lave turtall, men motorjuks og falske alarmer var fortsatt et problem.

 

Så var det at du og alle hjelperne kom inn i bildet. Det ble mange råd og tips. Forsøkte å forstå alt, men det var ikke alltid at jeg strakk til her. Hadde nok for liten eller ingen erfaring med det som skjedde. Imidlertid har jeg lært mye. En dynamo er ikke bare en dynamo og strøm er ikke nødvendigvis bare strøm.

 

Ja, diagnosen av 11./6.-22 er lettere å forstå nå, men der og da var det ikke så lett.

Du har sikkert dannet deg et bilde av FASIT selv om mitt hode ikke "ser det åpenbare".

En annen gang noe slikt inntreffer, noe som sannsynligvis ikke vil skje igjen med meg, vil jeg nok prøve å få "en tredje mann" til å "kikke over" gjenstanden for å finne FASIT innen jeg returnerer varen til leverandør.

Det er alltid godt å kunne forstå problemet samt vite eksakt hva problemet er.

 

Nok en gang: Tusen takk for støtte og hjelp!

 

Med vennlig hilsen s-bgaare.

 

PS.

Jeg har to japanske dieselvarmere som lager varm luft i båten, Mikuni MY30.

De har fungert utmerket fra 2008 og fram til nå.

Forrige eier mener han aldri har gjort noe med varmeapparatene.

De har bare fungert.

Den ene har jeg skiftet glødeplugg i en gang siden jeg overtok båten i 2015.

Den andre har jeg ikke løsnet en skrue på i løpet av alle disse år.

Nå har den ene "kjørt seg fast", stoppet opp.

Det kom skurrelyder/skrapelyder fra den innen den stanset.

Nå er vifta/motoren veldig treg å dreie rundt.

Motoren kan være kaputt eller at det er et lager/foring som er utslitt.

Noen her som vet hvor jeg får tak i deler, ny varmer av samme slag eller en brukt, Mikuni MY30?

Tja, nå har jeg spurt.

Kanskje jeg burde ta dette spørsmål opp i en "ny tråd".

Snakkes.

Mvh. s-bgaare.

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev 1 time siden:

Joerg Becker

 

Hallo igjen! 

Jeg har gått tilbake her og kikket på de forskjellige forslagene til mulige løsninger og årsaker, også 11./6.-22.

Ja, jeg kan
...............................

Snakkes.

Mvh. s-bgaare.

Jeg synes at du har slås ganske bra du.
Fint analytisk, og med innsatsvilje enda når de fleste hadde gitt opp lenge før, faktisk.

Ditt problem var vel bare det samme som de fleste har i en slik situasjon,
nemlig at det ble for teknisk uten at du a) har hatt tilgang til
et tilsvarende teknisk analyseinstrument og ikke minst b) noen som bare stoppet deg
før det ble for avansert.

Det som fulgte etter som du skrev "Da jeg mottok Bosch-Dynamoen i begynnelsen på oktober 2021
gav den ladespenning 12,8V...." skulle ha vært nok for å se på begge to linjer og å utelukke
det som funker i original tilstands.
12,8V er forresten ikke noe ladespenning, resten la jeg ukommentert.

Interessant nok lå løsningen godt blandet midt mellom alle de fenomenal gode analysene her.
Gratulerer deg og gjengen her.

Det som er ikke så bra, som også skjer andre steder, er at det ble verken
korrekt eller finale svar fra importøren.
Det funker ganske dårlig når dem ikke kaller en spade for en spade,
for da pleier de som er usikre å bli enda mere usikker.
Penge er da en sak, men slik brenner opp endeløs med kostbar tid.  

Tilbake til forskjellen mellom den opprinnelige og nytt dynamo.
Bosch dynamoen må ha vært ganske så dårlig når den leverer enda mer ripple enn din gamle.
Rart at da dette ikke ble oppdaget ved test, og ikke minst slått fast om det er serien som er så ubrukelig
eller bare den ene (som da tvinger til spørsmålet hvorfor ikke den bare ble byttet, i så fall).

Så, jeg ville begynne på null, og sjekke styreenheten om den fortsatt er slik fabrikken tenkte seg den.



Ang. dine varmere kan jeg ikke bidrar med noe glupt.
Men, som vanlig er jeg veldig sikker på at du får noen gode svar også på det,
her, på Båtplassen. :flag_bp:

:seeya:
Jørg



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen Joerg Becker!

Ja du har rett!

Det ble verken fugl eller fisk med hensyn til Bosch-dynamoen.

Imidlertid fungerer ting bra i øyeblikket.

Du sier noe om styreenheten:

"Så, jeg ville begynne på null, og sjekke styreenheten om den fortsatt er slik fabrikken tenkte seg den."
Tenker du da på motorstyringen til båtmotoren?

Nå ble jeg usikker.

Mvh. s-bgaare.

Redigert av s-bgaare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev for 8 timer siden:

Du sier noe om styreenheten:

"Så, jeg ville begynne på null, og sjekke styreenheten om den fortsatt er slik fabrikken tenkte seg den."
Tenker du da på motorstyringen til båtmotoren?

Nå ble jeg usikker.

Mvh. s-bgaare.

Ja, det er nok det jeg mener.

Ingen elektronikk på verken kjøretøy eller fly blir laget uten vern for ytre påvirkninger.
For et slik "vern" brukes det forskjellige komponenter, som skal dempe og filtrere alt som vil inn.
Når jeg sier "alt", da mener jeg f.eks. sving i spenninger, elektromagnetisk påvirkning, mfl. 

Når du ser at en alternator/dynamo makter å forstyrre denne enheten da ville jeg
først og fremst anbefale å undersøke spørsmålet om hvorfor at det skal være mulig.
(forresten er jeg ikke interessert i noe "workaround" med mindre den forbedrer
et system som er for svak i utgangspunkt.)

To grunn.
Første: Du har et stort batteribank, og dynamoen har en regulator.
Sålenge disse er der vil spenningene dempes, for batteriene arbeider som en kondensator og regulatoren ordner at utgangsspenningen ikke overstiger (vanlig amerikanske) 14,2V.
Styringen du har bør nok tåle i alle fall (ved feil, vanlige) 20 - 30V,
og tilsvarende mer ved 24V system.

Ripplespenningene i AC kan fint sette seg en del over regulert DC.
Her finnes det også forskjell mellom vanlig ripple (noen hundre mV, som stort sett
er avhengig hvor tett diodene er) og "ripple" pga. et skadet diode (flere dioder
ville bety kortslutning mellom fasene = ikke noe ladespenning i det hele tatt)
Men, sålenge spenningsregulatoren i dynamoen makter å begrense ladespenningen, nærmest til systemspenningen, bør ikke ripplespenning bli så mye at filtrene i motorstyringen svikter
og styringen fusker.
For å bedømme dette trenger man klare tall = oscilloskop, som også brukes for å ta målinger rett ved motorstyringen som mistenkes (sving i systemet behøver ikke nødvendigvis nå frem til den med full styrke).

Andre grunn, viktig å forstå for deg:
Motorstyringen selv bør ha både egen filter og spenningsstabilisator,
som alle for meg kjente styringer har.
Når så denne fusker, på tross av forholdsvis "vanlige" spenninger, er det nok
et temmelig sikkert tegn på enten dårlig kvalitet (...) eller svekkete komponenter i styringen. 

Så, når du nå sier at du er fornøyd at det virker nå,
ville jeg svare at det likevel finnes noe godt økt sjanse for at styringen synger på siste verset.
Når du da evt. svarer at du vil vente og se, ville jeg tyde på Murphey, og kanskje anbefale
at du bør skaffe deg et sett ekstra lange padler for tilfellet at jeg får rett.

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev On 27.6.2022 at 10.02:

Regulatoren i den gamle DELCO gikk i stykker pga ei lita kortslutning.

Flott at det ordnet seg. 

Men for å forhindre gjentagelse, bør du se over anlegget med hensyn på sikring av kursene.

I utgangspunktet skal alle komponenter være sikret, slik at sikringen ryker før komponenten ødelegges.

Billigere og enklere å bytte en sikring, enn en dynamo.

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen Jørg!

Ja, du har sikkert rett!

Jeg mener og tror at jeg forstår hva du mener!

Imidlertid kjenner jeg ikke til noen på Haugalandet som har oscilloskop og som kan utføre slike målinger.

Nærmeste Cummins-verksted/servicekontor med personell finner jeg i Bergensområdet og/eller Tananger, utenfor Stavanger. 

Tananger blir nok det nærmeste. Personellet der har jeg tidligere vært i kontakt med.

Usikker på om de har oscilloskop og/eller kan utføre slike målinger.

Det vil ikke skade om jeg spurte de.

Fra tid til annen er jeg med båten i Stavangerområdet.

Jeg skal kontakte de og lufte problematikken for dem.

Jeg vil også spørre angående filter og spenningsstabilisator.

"Andre grunn, viktig å forstå for deg:
Motorstyringen selv bør ha både egen filter og spenningsstabilisator,
som alle for meg kjente styringer har.
Når så denne fusker, på tross av forholdsvis "vanlige" spenninger, er det nok
et temmelig sikkert tegn på enten dårlig kvalitet (...) eller svekkete komponenter i styringen."

Det kan ta litt tid før jeg får sjekket opp TANANGER, men jeg skal komme tilbake og fortelle hva jeg klarer å "nøste opp".

Da snakkes vi senere.

PS...! Jeg venter litt til med å kjøpe inn store årer.

Krysser fingrene litt til.

 

Med vennlig hilsen s-bgaare.

 

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen.

Ja , du har nok rett i at det er både billigere og enklere å skifte ei sikring enn en dynamo.

Det elektriske anlegget i motorbåten min er særdeles fint lagt opp med sikringer på så godt som alle kurser.

"Regulatoren i den gamle DELCO gikk i stykker pga ei lita kortslutning."

Imidlertid har det seg slik at Delco-Dynamoen som så mange andre dynamoer, har innebygd regulator. Jeg skulle også mene at der ikke er noen sikring i dynamoen i forbindelse med regulatoren. Kortslutningen det her var snakk om skjedde inne i dynamoen. Skulle jeg ta feil med tanke på sikring, så måtte i alle fall dynamoen demonteres og splittes opp for å komme til komponenten som gikk i stykker og en eventuell sikring.

Jeg regner med du har satt deg godt inn i problematikken jeg og mange med meg har vært gjennom.

Takk for omtanken!

Med vennlig hilsen

s-bgaare.

Link to post
Share on other sites

Blander meg inn litt.
Det finnes ikke sikringer i dynamoer.
En bør også være omtenksom ved å bruke sikringer mellom dynamo og batteriene.
Sikringen i så fall må velges stor nok at den ikke kan ødelegges av strøm fra dynamo.
Sikringen skal bare fungere som brannsikring, når feks. diodebru eller annet kortslutter,
dvs for å forhindre brann i dynamo og/eller overlast på kablene og konsekvensene på batterier.
Husk også at en aldri må kjøre/starte dynamoen uten korrekt tilkobling av både pluss og minus til batteriene.
det betyr at den heller ikke skal frakobles mens den arbeider.
Aldri, dvs. ikke en gang for å "teste" noe, for dette kan ikke teste noe men ødelegger dynamoen.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

s-bgaare skrev 11 minutter siden:

Imidlertid husker jeg ditt budskap fra tidligere.

Aldri, aldri kjøre dynamo uten korrekt tilkobling.

:thumbsup:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...