Jump to content

Koble VHF og Antenneforsterker til 12 volt


bjoris

Recommended Posts

Dette har sikkert vært debattert før, men har søkt etter svar på dette spørsmålet uten å lykkes.

 

Har nå montert VHF-antenne og TV-antenne og skal nå til å koble morra. Første spørsmål. Bør jeg koble antenneforsterkern til en bryter jeg kan slå av strømmen med? (TRIAX uten justering)

 

Det høres jo logisk ut, men selvsagt ikke ledig bryter hos meg så da blir det mer jobb og jeg er ikke verdensmester her. Hva med VHFen? Den har jo av og på knapp så der er det vel ikke nødvendig, den har jo sikring også på ledningen... Er det noe problem å koble seg på strømmen som går til radioen på VHFen og TV-antennen? Det blir kanskje litt mye, men vi har neppe på alt samtidig... Hadde håpt å unngå å dra nye pluss ledninger opp i taket der herligheten skal plasseres...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har heller ingen egen bryter for VHF'n, men jeg har en vender hvor jeg kan slå over til drift fra startbatteriet dersom forbruksbatteriet skulle være flatt! Det kunne jo være at lensepumpen i en nødsituasjon tapper ned forbruksbatteriet. Og det er jo greit å få sendt et Mayday når båten synker under deg. (har også slik vender på lensepumpen).

 

Dette er vel ikke helt vanlig, men en god sikkerhet. Tror det er visse krav til nøddrift på større båter, men neppe på en liten fritidsbåt. Å trekke ekstra ledninger (med nok kvadrat) er vel heller ikke det store problemet.

 

Med antenneforsterkeren etter hovedbryteren, trenger du som andre sier ikke egen bryter. 50mA som nevnt er ikke mye.

 

Men 50mA her og 50mA der kan fort bli litt. Glemte kupelyset i bilen på en uke, og da var det ikke lett å få start. Det var på 250mA, og 250mA 24 timer i døgnet i 7 dager gir faktisk hele 42Ah! Med de stakkars 20Ah jeg hadde igjen i 20 kuldegrader var det så vidt jeg fikk start, på fjellet!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Meiner å lest ein plass att det er eit krav att VHF`en skal kobles rett på batteriet.(Også på lystbåter)

Det kan jo oppstå ein situasjon der det kan vera nødvendig å slå av hovedbryter

og ha behov for VHF`en, og det er jo ikkje sikkert det då er tid å koble rett på batteriet

dersom man er er i ein nødsituasjon.

 

Jo Erik Vee har vel sikten på dette.

 

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg av den oppfatning, at det er en uting og ikke ha bryter på elektriske forbrukere. Det er ikke mye arbeid å montere inn en bryter til TV antennen, ei heller noe heksekunst.

Vedrørende VHF, så ville jeg ha koblet denne på " undersiden " av sikringsskinnen din. Da vil du aldri oppleve at VHF'en kobler ut, grunnet overlast på ledningsnettet.

Det er ikke fritt for at mange båter har spagettilignende :crazy: ledningsnett og jeg mistenker mange til å ikke kunne svare for hva som er koblet sammen og hvilke sikringer som sikrer forbrukerene.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg av den oppfatning, at det er en uting og ikke ha bryter på elektriske forbrukere. Det er ikke mye arbeid å montere inn en bryter til TV antennen, ei heller noe heksekunst.

Vedrørende VHF, så ville jeg ha koblet denne på " undersiden " av sikringsskinnen din. Da vil du aldri oppleve at VHF'en kobler ut, grunnet overlast på ledningsnettet.

Det er ikke fritt for at mange båter har spagettilignende :crazy: ledningsnett og jeg mistenker mange til å ikke kunne svare for hva som er koblet sammen og hvilke sikringer som sikrer forbrukerene.

VHF er sikkerhetsutstyr og bør derfor kobles direkte til batteriet.
Link to post
Share on other sites

Ser poenget med å koble VHFen direkte til batteriet. Må studere litt, sikkert ikke allverden med jobb. Ellers syns jeg ideen om å koble via et lys høres bra ut for meg siden jeg da har en bryter på panelet som jeg kan slå av. Radioen min er koblet uten bryter så derfor høres lyset ut som en bedre ide. Uansett går jeg ikke fra båten uten å slå av all strøm...

 

Takk for svar

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...