Jump to content

Bytte tetning i sjøvannspumpe,hva er riktig fremgangsmåte?


Olevine

Recommended Posts

Som tittelen sier så må jeg bytte akseltetning i sjøvannspumpa. Det er en Johnson pumpe til Yanmar 4JH3 TE. Den ble byttet for tre år siden, men lekker igjen allerede nå. Jeg testet med vann i slangen og holdt den litt høyt (20-30 cm). Da piplet det vann ut sladrehullet.

Så nå lurer jeg på hva jeg gjorde feil sist. Akselen var helt fin og uten merker og det samme innvendig i huset. Det er en keramisk tetning, nr 9 og 10 på tegningen. Når jeg nå demonterte pumpa er det noen små fine riper på akselen. Inne i pumpehuset er det en del irr som jeg skal fjerne.

 

245578274_JPR-YM04JHA_yanmar_129670-42513kopi.png.4591574f15a541bcbf930e2b8824b1ea.png

 

Etter at jeg byttet for 3 år siden leste jeg noe om å avfette tegningen. Stemmer det? Og hvor mye må være fettfri, bare kontaktflatene eller også akselen og huset? Det er en gummiring som skal tette mot akselen nærmest impelleren, og gummi som tetter  mot innvendig flate i huset.jeg håper noen av dere tetningseksperter har noen gode råd.

 

20220503_212508.jpg.8ebb762aea79a0a5304d2436a0e00233.jpg

 

20220503_212535.jpg.dcb4bacf9058280054b8def82afb2760.jpg

Link to post

Roterende og stasjonær tetningsflate skal være fettfrie og gullende rene. Den roterende gummien skal drive tetningen, og det må være god friksjon mellom gummi og aksling. Det pleier å følge en monteringshylse for å lette monteringen av den roterende delen, etc.

Link to post

Ja, den du har bilde av det er den roterende delen. Sjekk også for sprekker i gummien mellom fjæren, jeg har opplevd en del ganger at det sprekker der. Hvordan ser den stasjonære delen ut? Den som er i pumpen. Klarer ikke helt å se den på bildet av pumpen.

Link to post

Sprengskissen er fra JMP men du gir inntrykk av at det er en Johnsen Pump du har?

De keramiske tetningene er fantastiske på levetid.

Men de har en høy brukerterskel... og når de først begynner å krangle er det kjørt.

Måtte gi opp på en graver jeg har. Endte opp med å montere simringer, 1RS lager og sjøvannbestandig fett imellom lagere. Deler for 350kr og 1 time i dreibenken. 

Link to post

Hvis du skal ha noe som helst forhåpning om å få det tett, må naturligvis tetningen byttes. Du, og de fleste av oss, har verken utstyr eller kompetanse til å vurdere om tetningen er OK. Selve tetningen er i bunn og grunn en billiggreie til en hundrings eller to. Sannsynligvis vanvittig overpriset. Slike tetninger tåler ikke tørrkjøring. Sugesiden og pumpen bør fylles med vann før oppstart. 85% av alle tetningshavarier skyldes defekte lagre/vibrasjon. 

 

NB, jeg har 15 års 'hands on' erfaring fra to fabrikanter av mekaniske tetninger. 

Link to post

Ny tetning til pumpa er bestilt. De solgte den siste de hadde i butikken på mandag, men hadde bestilt inn nye. Jeg får en sms når ny er kommet. Med informasjonen jeg har fått nå er det håp om at jeg skal få den til å holde tett lenger enn sist gang. Da visste jeg ikke dette.

Om den koster en hundrings eller to å lage vet jeg ikke, men de selger den for ca 1400.

@bellen, på bildet av pumpa er det ikke noe igjen inne i huset. Hele tetningen er tatt ut. Den delen jeg har bilde av er todelt. Den enden med den hvite ringen nederst er vel den som står fast i huset mens den øvre delen med fjæra da skal rotere med akselen.

@dieselfan, pumpa har gravert inn Johnson Pump på lokket. Delene ser så og si identiske ut som på skissa fra JMP.

 

y4mNEDg-9g9oKUiBAt5mDAOfvqMXX3grsstCeh6QDB0AvHIG-gLJ3VFPNL1Gst1zFsv1lXZElrpppQCZLx09bQMV9E8JoEYUcD8eLE6YdWkCtL0cGTraV-YDV9O4vDsRfCD-FUkIfJiBKCZiQH6bybyNbEEOFGnMoukBfhjqrX2DMvCH9he_HJfS9qte3rk07ltHdr75AlUXSRv3Bh_7hH2z0f4rDZ35FTYuU_r8nJZFhw?encodeFailures=1&width=638&height=850

Link to post

Slike tetninger har genell 'design life' på 5000 timer @3600 rpm. De holder mao nokså mange gummiimpellere. 

 

Kan legge til at om det ikke følger med skikkelig moteringsanvisning, google 'rubber bellow mechanical seals'. Antar at du vil få en del treff som omhandler montasje.

 

Og at et fingeravtrykk på en av tetningsflatene er nok til redusert suksess.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev for 4 timer siden:

Positivt at den keramiske tetningssatsen er så billig til din motor, min kostet 5900, derfor jeg valgte å bygge om.

Håper leveringstiden ikke ødelegger for mye av sesongen din :thumbsup:

 

Er ikke slike tetningerkanskje  standard katalogvare noe sted? Rart om de blir laget spesifikt til en sjøvannspumpe.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Er ikke slike tetninger kanskje  standard katalogvare noe sted? 

Det tror jeg ganske sikkert at du har rett i. 

 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Rart om de blir laget spesifikt til en sjøvannspumpe.

Yanmar m flere bruker de også i primærkretsens sirkulasjons pumpe på strømaggregater, anleggsmaskiner ++

Riktig montert og god oppfølgning av frostveske bytte, så er det imponerende hva de tåler mht driftstimer. 

Link to post

Da må jeg si det var imponerende hvor fort den røk første gang. Da jeg kjøpte båten stod timetelleren bare på litt over 400 og jeg byttet på 620 timer. Men det har nok lekket en god stund, noe rusten rundt tydet på.

Nå er den gått 800, men det er sannsynligvis min feil at den røk nå. Jeg skiftet også lagerne på 620 timer.

Hva som er skjedd med motoren og pumpa de første årene vet jeg jo ikke.  

Lagerne var forresten ikke dårlige da jeg skiftet.

 

Link to post

Stort sett blir mek. tetninger laget i hht standarder. De tetningene vi har her, er i hovedsak definert av akseldia. og lengden på pakkboksen. Så har vi dia. og lengde for hulrommet der den stasjonære tetningsringen skal monteres. Googler man litt, finner man et antall forskjellige grunndesign av disse enkle tetningene. Så det er ikke noe hokus pokus. I bilmotorer kom de mekaniske tetningene i vannpumpene da kjølevann under trykk gjorde sitt inntog på 30- til 40 tallet. Så for pumper som pumper 'grønt vann' er ofte den stasjonære tetningsflaten en del av pumpehuset. På noen slike pumper kan tetningen byttes, stort sett er disse pumpene å betrakte som 'sealed unit', bruk og kast. Alle tenkelige varianter. 

 

Den enkleste måten å ta livet av en mekanisk tetning, er å tørrkjøre den. Det neste er å endre kokepunktet, f.eks. ved å tilsette smørefett, olje, etc. Så å sette inn impelleren med fett er en utmerket prosedyre for å knekke en tetning av denne typen. Da er det veldig sannsynlig at man oppnår 10 % eller mindre av design life.

Link to post

De tetningene der tar 15 bar trykk på strak arm. Det trykket greier neppe gummiimpelleren å produsere. Tror jeg ville brukt det som tetningsfabrikanten anbefaler. Vet ikke om glyserinrester i vannet har noe å si. Vanlig vann går uansett greit.

 

Når man gjør det etter boka, uten å tro, så er disse tetningene veldig bra greier.

 

Story: Jeg begynte å jobbe for et oljeselskap. De fikk et ras av tetningshavarier, helt plutselig. Disse var mer avanserte, kostet vel rundt 100 000 for 20 år siden. Fikk en halv tetning inn på skrivebordet. Så at det var operatørfeil. Hvilken sperrevæske bruker dere? Joda, de slo opp i boka som sa 'lube oil without addetives, 30 cst'. Reiste offshore for å sjekke at kartet stemte med terrenget. Da viste det seg at en smarting hadde funnet ut i sitt eget hode at 'premium motor oil 15W-40' var myye bedre. Så da ble det dumping av noen hundre liter motorolje, rengjøring av tanker, kjølere, akumulatorer. 

 

Det er derfor jeg er så hekta på bruksanvisninger.

Link to post
Hulda skrev On 4.5.2022 at 10.36:

Og at et fingeravtrykk på en av tetningsflatene er nok til redusert suksess.

 

Da har jeg hatt flaks. Skiftet en slik på en oppvaskmaskin for mange år siden, og visste ingenting om det som har kommet opp her i tråden. Bare byttet likt mot likt. Så den var garantert full av fingeravtrykk og diverse. Men den holdt likevel tett i alle årene jeg hadde maskinen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 1 time siden:

visste ingenting om det som har kommet opp her i tråden. Bare byttet likt mot likt. Så den var garantert full av fingeravtrykk og diverse. Men den holdt likevel tett i alle årene jeg hadde maskinen.

@index nå er det ikke min mening å gå for smiskeprisen-22, men du har nok et mekanisk talent såpass over snittet at du intuitivt velger gode løsninger, selv på oppgaver du ikke har direkte erfaring med

Link to post

Da var nye deler i hus (uten monteringsanvisning). Har funnet litt ulike beskrivelser av montering av mekaniske tetninger, dyppe delene i såpevann, lett olje på gummipakninger osv. Men uansett rengjorte flater og delene håndteres forsiktig.

 

Link to post

Både John Crane og Eagle Burgmann lager slike tetninger og har monteringsinstrukser som kan hentes på nettet. Det er også lagt ut videoer på Youtube. Såpevann kan jeg gå for, men ikke olje/fett. Det som gjelder er å bruke 'kompatible produkter', produkter som løser seg i det pumpede produkt. 

Link to post

En foreløpig oppdatering:

1. Årsak til den korte levetiden nå sist er helt sikkert at jeg monterte den stasjonære delen feil vei. Som bildene under viser passet delene som hånd i hanske, og i min uvitenhet ble det sånn.

2. Jeg har satt delene inn med et tynt lag fett, i alle fall aksel og innvendige flater i pumpa.

 

20220505_202209.jpg.b073923a26098d9a75eabb4acac58a33.jpg

 

55879559_20220505_202218(2).jpg.ec3a8e0afed091e570e657fe4d8c1b65.jpg

 

Den hvite keramiske delen ble da liggende mot bunnen av boringen den ble montert i, istedenfor mot den svarte ringen på motstående del.

Under er det riktig (håper jeg). NB. Bildene er med de gamle delene.

 

20220505_202229.jpg.11c163fcdb3f9ffbdd3919ea8e9451be.jpg

 

20220505_202239.jpg.8b99a8798367b6aadd50e2362fe0101a.jpg

 

Og sånn som dette ble det med den nye tetningen montert i pumpa.

Kun den stasjonære siden montert. Smurt med zalovann på gummiringen og keramikk tørket av med rødsprit på papir.

 

20220505_193104.jpg.e2511a01bcb814907177bb6bb1b7650f.jpg

 

Og her roterende del satt på plass, men før skive og zeegerring montert.

 

20220505_195117.jpg.a2cd97d893a49eb9a365370d3fcd0691.jpg

 

Konklusjon så langt: Ikke begynn å tukle med sånne tetninger uten å undersøke nøyaktig fremgangsmåte. Da kan jeg vel sitere min fra da jeg var ung: Av skade blir man klok men sjelden rik.

I mitt tilfelle ca 1500 kr fattigere utenom medgått arbeidstid. Og de ble det en del av siden Yanmar har prestert å montere denne pumpa så krøkket at det skulle vært straffbart. Trangt og nede under dynamoen bak noen slanger og diverse. Uten å demontere dynamo og slanger er det omtrent umulig å få ned et inspeksjonskamera for å se på herligheten. Jeg klarte å se at det dryppet vann, men å se hvor det kom fra var omtrent ikke mulihg.

 

 

Redigert av Olevine (see edit history)
Link to post

Jeg ser det nevnes at ingenting må smøres. Jeg har sikkert skiftet noen hundre slike mekaniske tetninger og har alltid smurt akslingen der den roterende delen skal gli innpå, og i sporet i pumpehuset der den stasjonære delen skal presses inn. Personlig liker jeg best å bruke syrefri vaselin, men har brukt både grease og motorolje der vaselin ikke har vært tilgjengelig. Har aldri hatt problemer med at dette ikke har blitt tett og har heller aldri opplevd redusert levetid på tetningen. På noen pumper er det så trangt at det ikke er mulig og få presset inn den stasjonære delen eller den roterende delen uten å bruke smøremiddel. 

Link to post

Elastomerene tåler uansett sjøvann, ferskvann, motorolje og en rekke andre produkter. Samme tetning er beregnet til å pumpe vann, oljer, syrer og en rekke produkter. Det er ikke poenget med det jeg skriver. Poenget er at det må være tilstekkelig friksjon mellom gummibelg og aksling til at den roterende delen kan rotere med akslingen. Og at den stasjonære delen sitter fast, og ikke roterer. Det blir varmt mellom tetningsflatene. Derfor kan det være en kamikaze-prosedyre å endre kokepunktet ved å føre en emulsjon inn mellom tetningsflatene som endrer friksjon og kokepunkt. Derfor bør man smøre med noe som er kompatibelt med det pumpede produkt. I dette tilfellet vil såpevann gjøre susen. 

 

Uansett hvem som lager disse tetningene, så er fysikken den samme. Uansett fabrikat, de store produsentene ligger i India, Kina og underlig nok i Irland.

 

Jeg er helt sikker på at jeg har brettet dette ut i detalj noen ganger tidligere. Jeg skriver ikke på PC nå, men sitter og knotter. Det tar tid.

Link to post

Det ble en flott tråd :thumbsup:

 

Nå som tetningen er på plass så skal sikkert lokket snart på. Vet ikke om du har planer om å pusse litt til... men vil anbefale at du pusser bort slikt som du ser ved de blå pilene.

O-ringen skal tette mot topp, bunn og yttervegg, så fokus er å få disse flatene lekkre.. trykket innenfra presser O-ringen mot yttervegg, O-ringen presses oval og presset mot topp og bunn øker. Jo høyere trykk bakfra, jo høyere press mot de tre flatene - O-ringer er fantastiske greier :wink:

Med litt egnet smøremiddel går det enda bedre..

image_2022-05-06_000714844.png.a07b84ef3c7f38c8e3ca2e30581ed3c6.png

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...