Paulsen95 Startet 4.Mai.2022 Del på Facebook Startet 4.Mai.2022 Hvordan få dette fint igjen? Er det brukt lakk eller olje her? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Lakk. Dersom dette er innvendig under tak ville jeg slipt lett over og lakkert igjen med en vanlig enkomponent gulvlakk. Du kan også prøve å fjerne den gamle lakken først med varmluftpistol og kittniv. Det nytte vanligvis ikke med tokomponent lakk. I en båt arbeider trevrke vanligvis mer enn innvendig i et hus. Derfor er det viktig å velge en lakk som er litt elastisk. Min erfaring er at da er tokomponent mer ugunstig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ttor Svart 4.Mai.2022 Del på Facebook Svart 4.Mai.2022 Alternativ etter å ha fjernet all lakken er å bruke teak sealer. Høveling har den mange mener er best. Den beskytter greit mot søl, og vann preller av. Da får du teak som ser noenlunde nyslipt og fersk ut. Tror nok uansett du må fjerne alt for å få jevnt og pent utseende selv om du lakker på nytt. Det vil alltid bli fargeforskjell der det er nyslipt. Jeg fjernet noe lignende på min båt. Brukte varmluft og skrape. Slipte over med 60 og 80 papir til slutt. Behandlet så med teak brightener og sealer. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 5.Mai.2022 Del på Facebook Svart 5.Mai.2022 (redigert) Jeg pusset i fjor, mest for å fjerne en flekk laget av tidligere eier. Mener å huske at jeg endte opp med å bruke 40, da 80 ikke tok nok. Er vel uansett lurt å ikke starte med for grovt papir. Før: Etter (ikke helt ferdig): Redigert 5.Mai.2022 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 5.Mai.2022 Del på Facebook Svart 5.Mai.2022 Jeg ville pusset lett over/mattet og lagt på epifanes teaklakk 😉 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Havarita Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 Dette så ut som ganske normal sesongslutt. Teakrens: rull på, la virke og skrubb av. Evt sliping. Deretter ny olje. Teakolje lukter fantastisk. Jeg ville ikke brukt lakk på dørken. Om den slipper, vil den flasse. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 Havarita skrev 1 time siden: Dette så ut som ganske normal sesongslutt. Teakrens: rull på, la virke og skrubb av. Evt sliping. Deretter ny olje. Teakolje lukter fantastisk. Jeg ville ikke brukt lakk på dørken. Om den slipper, vil den flasse. Epinafes teaklakk er en teakolje og ikke en lakk selv om den har fått den oversettelsen på norsk, hvis det var den du hintet til 😊 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
index Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 Paulsen95 skrev On 4.5.2022 at 10.10: Hvordan få dette fint igjen? Først må du definere hva du synes er fint. Jeg ville slipt bort lakken og latt teaken bli grå igjen slik den skal være for å være behagelig å gå på, ikke glatt og ikke ubehagelig varm. Det synes jeg er fint. Andre vil på død og liv ha den brun, med alle remedier og slitasje på treverket som det medfører. Valget er opp til deg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.