Jump to content

Diesel vannvarmer - hvordan koble til på eksisterende kjølevannskrets


Vidar S.

Recommended Posts

Hei, har en ny diesel vannvarmer, som jeg skal montere inn i eksisterende varmtvannskrets fra motor til varmtvannsbereder.

 

Detaljer og planlagt oppkobling fremgår av vedlagte diagram. Jeg tenker å parallellkoble den nye varmeren på eksisterende sløyfe fra motor.

 

Berederen står ca. 2 m fra motor. Vannvarmeren står ca. 4,5 m fra motor, og dens sløyfe vil tilkobles ca. 0,5 m fra (altså tett på-) motor. Formålet er å produsere varmtvann, ikke å forvarme kjølevann på motoren (benytter ikke båten vinterstid), derfor har jeg ikke tenkt seriekobling.

 

SPØRSMÅL: Behøver jeg enveisventiler i posisjon 1 og/eller 2?

 

Jeg har så langt tenkt NEI, basert på følgende: Gitt at berederen er vesentlig nærmere motoren enn vannvarmeren (og gitt at vannvarmeren har en egen sirkulasjonspumpe i kretsen), så tenker jeg at når motoren går og varmeren står (inkl. varmerens sirkulasjonspumpen), så vil motorens vann primært ta letteste vei via berederen - og når motoren står og varmeren går, så vil (den stillestående) sirkulasjonspumpen i motor virke som en sperre, slik at varmerens vann primært vil ta letteste vei via berederen.

 

Det som likevel gjør meg usikker, er at jeg ikke vet hvilken type pumpe som står i motoren, og følgelig om denne virker som en effektiv hindring mot at varmerens vann ender opp med å sirkulere via motor heller enn bereder. Videre vet jeg ikke hvor mye motstand som ligger i (rør-?)varmeveksleren i berederen, og om motorens vann kan ende opp med å sirkulere via varmer heller enn bereder. Det siste tror jeg er relativt usannsynlig, men usikker på det første, og dermed hvorvidt det i alle fall bør inn en enveisventil i posisjon 2.

 

En viss "lekkasje" utenfor berederen er neppe et problem - men det er jo viktig at varmtvann (fra motor eller varmer) primært går via berederen.

 

Tenker også litt på om det er et problem at dersom både varmer og motor går (si: jeg har glemt å slå av varmeren), så kan det hende at varmerens eller motorens sirkulasjonspumpe (avhengig av hvem som opparbeider størst trykk) blokkeres eller presses i revers av den andre.

 

Ønsker å unngå behov for å manuelt måtte stenge/åpne ventiler hver gang jeg bytter mode.

 

679406448_Skjema-vannvarmer.png.fea0da06a62b828c991fe140e18f9475.png 

 

Råd?

Redigert av Vidar S. (see edit history)
Link to post

Jeg har koblet på følgende måte:

Har en Eber 5Kw.

Ut av motor, inn på sirkulasjonspumpe vannvarmer.

Ut av vannvarmer, direkte på VV tank.

Retur fra VV tank via defroster og tilbake til motor.

 

Når motor går, sirkulerer vannet gjennom vannvarmer til VV tank uten problemer. Går også fint å kjøre varmer sammen med motor, men det er jo strengt tatt ikke nøvendig.

 

Vi kjører vannvarmer i 70min. for godt og varmt vann på VV tank. Suverent i uthavn, kombinert med solceller til å holde batterier i vater.

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

Du bør ha mulighet for å stenge av slik at du ikke varmer opp motoren når det ikke er behov. For det første vil det medføre økt oppbygging av salt som størkner ved avdamping i varmevaksler. For det andre vil du oppleve at du får betraktelig raskere varmt vann i vvb når du ikke trenger varme opp hundrevis av kilo med motor sammen med vv.

 

Jeg har installert en bypass ventil og en ventil på returen til motoren. Begge elektriske med vippebrytere. Husk at det er viktig å beholde det ene løpet til motorens ekspansjonstank åpen.

20200430_232858.jpg

20200430_195502.jpg

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg har koblet som @mmosberg, med alt  serie og mulighet for å bypasse motor. Noen ganger kan det jo være ønskelig å forvarme motoren litt. Hvis både motor og Eber skal varme  samtidig, så er det viktig at sirkulasjonspumpene har samme flowretning. Jeg installerte en ekstra ekspansjonstank. Da kan jeg også stenge motoren helt av fra kretsen. 

 

En annen mulighet er å ha en varmeveksler mellom motor og varmekrets, slik at en har to helt separate væskevolum.

Link to post
On 5/7/2022 at 5:12 PM, mmosberg said:

Du bør ha mulighet for å stenge av slik at du ikke varmer opp motoren når det ikke er behov. For det første vil det medføre økt oppbygging av salt som størkner ved avdamping i varmevaksler. For det andre vil du oppleve at du får betraktelig raskere varmt vann i vvb når du ikke trenger varme opp hundrevis av kilo med motor sammen med vv.

 

Jeg har installert en bypass ventil og en ventil på returen til motoren. Begge elektriske med vippebrytere. Husk at det er viktig å beholde det ene løpet til motorens ekspansjonstank åpen.

20200430_232858.jpg

20200430_195502.jpg

Litt på siden. Hvor har du kjøpt de trykkbryterne med lys? jeg har en bråte på dæsjbordet av sånne, men de har ikke lys! veldig vanskelig å se når det er skumt eller mørkt hva som står på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg har koblet opp som vist på skjema med varmeveksler for å minimere volumet på motorsiden.

Ekstern sirkulasjonspumpe som sørger for sirkulasjon når dieselvarmeren ikke er i drift.

Magnetventiler, bypass og stengeventil på defroster slik at denne ikke varmes opp når motor er i bruk på varme sommerdager (da kan defrosteren brukes til ''kjøling'').

Dieselvarmeren er en Eberspãcher  på 8 kW.

Varmtvannssløyfe F.png

Link to post
Escaro skrev On 25.10.2023 at 17.29:

Jeg har koblet opp som vist på skjema med varmeveksler for å minimere volumet på motorsiden.

Ekstern sirkulasjonspumpe som sørger for sirkulasjon når dieselvarmeren ikke er i drift.

Magnetventiler, bypass og stengeventil på defroster slik at denne ikke varmes opp når motor er i bruk på varme sommerdager (da kan defrosteren brukes til ''kjøling'').

Dieselvarmeren er en Eberspãcher  på 8 kW.

Varmtvannssløyfe F.png

Vurderer å montere inn vannvarmer for å benytte defroster som tilleggsvarme ved behov vinterstid, og for å varme varmtvann ellers.

Får du bra med varme fra defrosteren når du kjører vannvarmeren?

Hvilken type varmeveksler og magnetventiler bruker du?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...