Vidar S. Startet 5.Mai.2022 Del på Facebook Startet 5.Mai.2022 (redigert) Hei, har en ny diesel vannvarmer, som jeg skal montere inn i eksisterende varmtvannskrets fra motor til varmtvannsbereder. Detaljer og planlagt oppkobling fremgår av vedlagte diagram. Jeg tenker å parallellkoble den nye varmeren på eksisterende sløyfe fra motor. Berederen står ca. 2 m fra motor. Vannvarmeren står ca. 4,5 m fra motor, og dens sløyfe vil tilkobles ca. 0,5 m fra (altså tett på-) motor. Formålet er å produsere varmtvann, ikke å forvarme kjølevann på motoren (benytter ikke båten vinterstid), derfor har jeg ikke tenkt seriekobling. SPØRSMÅL: Behøver jeg enveisventiler i posisjon 1 og/eller 2? Jeg har så langt tenkt NEI, basert på følgende: Gitt at berederen er vesentlig nærmere motoren enn vannvarmeren (og gitt at vannvarmeren har en egen sirkulasjonspumpe i kretsen), så tenker jeg at når motoren går og varmeren står (inkl. varmerens sirkulasjonspumpen), så vil motorens vann primært ta letteste vei via berederen - og når motoren står og varmeren går, så vil (den stillestående) sirkulasjonspumpen i motor virke som en sperre, slik at varmerens vann primært vil ta letteste vei via berederen. Det som likevel gjør meg usikker, er at jeg ikke vet hvilken type pumpe som står i motoren, og følgelig om denne virker som en effektiv hindring mot at varmerens vann ender opp med å sirkulere via motor heller enn bereder. Videre vet jeg ikke hvor mye motstand som ligger i (rør-?)varmeveksleren i berederen, og om motorens vann kan ende opp med å sirkulere via varmer heller enn bereder. Det siste tror jeg er relativt usannsynlig, men usikker på det første, og dermed hvorvidt det i alle fall bør inn en enveisventil i posisjon 2. En viss "lekkasje" utenfor berederen er neppe et problem - men det er jo viktig at varmtvann (fra motor eller varmer) primært går via berederen. Tenker også litt på om det er et problem at dersom både varmer og motor går (si: jeg har glemt å slå av varmeren), så kan det hende at varmerens eller motorens sirkulasjonspumpe (avhengig av hvem som opparbeider størst trykk) blokkeres eller presses i revers av den andre. Ønsker å unngå behov for å manuelt måtte stenge/åpne ventiler hver gang jeg bytter mode. Råd? Redigert 5.Mai.2022 av Vidar S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 (redigert) Jeg har koblet på følgende måte: Har en Eber 5Kw. Ut av motor, inn på sirkulasjonspumpe vannvarmer. Ut av vannvarmer, direkte på VV tank. Retur fra VV tank via defroster og tilbake til motor. Når motor går, sirkulerer vannet gjennom vannvarmer til VV tank uten problemer. Går også fint å kjøre varmer sammen med motor, men det er jo strengt tatt ikke nøvendig. Vi kjører vannvarmer i 70min. for godt og varmt vann på VV tank. Suverent i uthavn, kombinert med solceller til å holde batterier i vater. Redigert 6.Mai.2022 av Amfea (see edit history) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
mmosberg Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 (redigert) Du bør ha mulighet for å stenge av slik at du ikke varmer opp motoren når det ikke er behov. For det første vil det medføre økt oppbygging av salt som størkner ved avdamping i varmevaksler. For det andre vil du oppleve at du får betraktelig raskere varmt vann i vvb når du ikke trenger varme opp hundrevis av kilo med motor sammen med vv. Jeg har installert en bypass ventil og en ventil på returen til motoren. Begge elektriske med vippebrytere. Husk at det er viktig å beholde det ene løpet til motorens ekspansjonstank åpen. Redigert 7.Mai.2022 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Royal Anfield Svart 24.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2023 Meget snasent Mmosberg, hvordan har du fått tak i det panelet med bryterne? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2023 Og hva slags ventiler er det? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2023 Jeg har koblet som @mmosberg, med alt serie og mulighet for å bypasse motor. Noen ganger kan det jo være ønskelig å forvarme motoren litt. Hvis både motor og Eber skal varme samtidig, så er det viktig at sirkulasjonspumpene har samme flowretning. Jeg installerte en ekstra ekspansjonstank. Da kan jeg også stenge motoren helt av fra kretsen. En annen mulighet er å ha en varmeveksler mellom motor og varmekrets, slik at en har to helt separate væskevolum. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2023 On 5/7/2022 at 5:12 PM, mmosberg said: Du bør ha mulighet for å stenge av slik at du ikke varmer opp motoren når det ikke er behov. For det første vil det medføre økt oppbygging av salt som størkner ved avdamping i varmevaksler. For det andre vil du oppleve at du får betraktelig raskere varmt vann i vvb når du ikke trenger varme opp hundrevis av kilo med motor sammen med vv. Jeg har installert en bypass ventil og en ventil på returen til motoren. Begge elektriske med vippebrytere. Husk at det er viktig å beholde det ene løpet til motorens ekspansjonstank åpen. Litt på siden. Hvor har du kjøpt de trykkbryterne med lys? jeg har en bråte på dæsjbordet av sånne, men de har ikke lys! veldig vanskelig å se når det er skumt eller mørkt hva som står på! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Escaro Svart 25.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2023 Jeg har koblet opp som vist på skjema med varmeveksler for å minimere volumet på motorsiden. Ekstern sirkulasjonspumpe som sørger for sirkulasjon når dieselvarmeren ikke er i drift. Magnetventiler, bypass og stengeventil på defroster slik at denne ikke varmes opp når motor er i bruk på varme sommerdager (da kan defrosteren brukes til ''kjøling''). Dieselvarmeren er en Eberspãcher på 8 kW. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2023 Escaro skrev On 25.10.2023 at 17.29: Jeg har koblet opp som vist på skjema med varmeveksler for å minimere volumet på motorsiden. Ekstern sirkulasjonspumpe som sørger for sirkulasjon når dieselvarmeren ikke er i drift. Magnetventiler, bypass og stengeventil på defroster slik at denne ikke varmes opp når motor er i bruk på varme sommerdager (da kan defrosteren brukes til ''kjøling''). Dieselvarmeren er en Eberspãcher på 8 kW. Vurderer å montere inn vannvarmer for å benytte defroster som tilleggsvarme ved behov vinterstid, og for å varme varmtvann ellers. Får du bra med varme fra defrosteren når du kjører vannvarmeren? Hvilken type varmeveksler og magnetventiler bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.