mbcabb Startet 5.Mai.2022 Del på Facebook Startet 5.Mai.2022 Hei. Er på utkikk etter Marex 280 Holiday. Har ikke dårlig tid og er innstilt på å bruke tid for å få den «riktige» båten. Har et budsjett på 5-550 tusen Har fått med meg at 184 hk er bra motor for denne type båt. Når begynner denne motoren å ha gått langt i timer? Hvilket utstyr bør den ha minimum og kjekt å ha? Hva er «kjente» feil på denne båten/motor som en bør sjekke? Ser på båter fra 2005 og oppover, noen spesielle oppgradering som er gjort som en bør merke seg? Hva tror folket om priser på denne båten framover? Ser det ligger en ute på Finn med korrekt motor dog 2001 mod. Hva tenker folket om denne? Finnkode 256900390 Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 5.Mai.2022 Del på Facebook Svart 5.Mai.2022 Hei Jeg eide en Marex 280 Holiday fra 2017 til 2020. 2005 modell med Yanmar 184hk (4LHA-DTP). Var meget fornøyd med båten. Vi var en familie på to voksne og 3 barn i alder fra 11 til 15år som brukte den på lengre turer på sommeren. Grunnen til at vi solgte var at vi ønsket oss en litt større båt med skyvedørsløsning og ikke på grunn av at vi ikke var fornøyd med Marexén. Det eneste problemet som vi hadde med båten, var en slurv da fabrikken hadde montert stevbeslaget, som over tid gjorde at det ble en lakkasje der (ligger en tråd her inne på utbedringen av det). Men det ble fikset relativt greit med uten varige mén. Motorer under 184hk (som så vidt jeg vet er den største som er levert til denne båten), kan bli litt i slappeste laget. Båten ligger relativt godt i vannet til å veie i underkant av 3 tonn og den er lett å manøvrere, spesielt når det også er baugpropell installert. 1000 timer på en Yanmar 4LHA-DTP er ikke veldig mye, og denne motoren er vel en av de som har svært godt rykte på seg og som brukes i flere yrkesbåter. Motoren er helmekanisk. Det er godt utnyttet plass i båten, men det kan være trangt når man skal gjøre utbedringer. Motorrommet er ganske trangt og septiktank (som er av plast) er montert under kjøkkenet, slik at man vanskelig kommer til den ved slangebytter etc. Skal septiktank ut, må kjøkkenet også demonteres. Båten måler 895cm (med badeplattform og baugspyd) og markedsføres derfor som en 29 foter. Skroget er imidlertid bare 770cm så inni er det egentlig en 25 foter. Skroget er en "oppgradering" av det samme skroget som Marex 770 ( Marex 77). Det finnes en egen gruppe på Facebook for disse båtene "Marex 77/770/280 gruppa", der mange av de som eier slik båter diskuterer. Det er en fin gruppe med faglige og saklige innlegg uten tull og fjas. Båten du linker til på finn, virker å være et "godt" kjøp, koronapris etterslep å tatt i betraktning. Det er så vidt meg bekjent liten utvikling, utseende og endring på disse båtene fra 2001 til 2010. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2022 Del på Facebook Svart 5.Mai.2022 En super båt for prisen du estimerer. Tåler mye sjø i halvplan, si 14-17 knop som marsj med 184hk. Mye motorstøy må påberegnes, som i alt annet med midtmontert motor på aksling. Men det er jo denne løsningen som gjør båttypen til en fryd økonomisk å eie. Trangt motorrom og vrient å bytte septikslange (noe som bør gjøres med noen få års mellomrom) Ellers, en båt som anbefales på det sterkeste for familier som din :-) Mange her som kjenner båten godt, så bare spør i vei... Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 5.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2022 Takk for tilbakemeldinger. Vi er to voksne og 1 barn 10 år. Tanken er at datteren kan ha med en veninne og av den grunn tror jeg Marex 280 er et god valg for oss. Hva er ca forbruket av diesel i området 7-8 knop og 14-17-, erfaring her? Har lest råden for stevbeslaget og anbefalingen er vel å sjekke for vann/fuktighet før og etter tur før kjøp. Har vel også lest at turboen skal «hvine» ved pådrag. Trimflaps er vel et must? Er det standar med v/k vann? vanlig med 2 separate dieseltanker? Noen som vet ca pris for kasko forsikring på disse båtene? Har mulighet for å la båten ligge ute året rundt i Fredrikstad. Båtplass rett ved blokka. Noen utfordringer med det for denne båten? Hadde en Marex 24 snekke tidligere og måtte ut med motor for å skifte starter. Nevnes trangt motorrom men kommer man til på slite deler som kan ryke eller må motor ut i denne også? Andre ting som er lurt å sjekke før/etter bestikkelse/prøvetur Ligger også en 2005 mod 280 ute med 144 hk men syntes 530, er i stiveste laget for denne. Heller 2001 med riktig motor selv om den er noen år eldre, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.Mai.2022 Del på Facebook Svart 5.Mai.2022 Jeg hadde også en sånn noen år, men med 150 hk. Det var for lite. Jeg synes også toalettet var litt trangt, men det er vel smak og behag. Og som andre skriver, å bytte oljefilter var ikke noen enkel jobb når motorrommet var såpass trangt. utover dette, kjekk båt. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 Det viktigste utstyret har du allerede bestemt deg for, nemlig motoren. Ser det er en del som blir levert med 130-150hk, og det vil jeg tro er for lite. Jeg har 165hk Yanmar, og det holder til toppfart på ca 20 knop og marsj på 14-15. Tipper 184 ligger omtrent på det samme, men du har litt mer i reserve når det butter mot. Tror det er lite forskjell på hvordan båtene er utstyrt fra fabrikk. Jeg vil si det er viktigere å finne et velholdt eksemplar som gir deg den rette magefølelsen. Nytt utstyr kan du montere når det passer deg, men vedlikehold og reparasjoner pga slurv fra tidligere eier dukker alltid opp når det passer minst. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
VegJoh Svart 6.Mai.2022 Del på Facebook Svart 6.Mai.2022 mbcabb skrev On 5.5.2022 at 21.15: Hva er ca forbruket av diesel i området 7-8 knop og 14-17-, erfaring her? Har ikke nøyaktig forbruk for de hastighetsintervallene du skriver. Men sjekket den ganske detaljerte loggen jeg fører for turer, vedlikehold og fuel. Med Yanmar 184hk’en kan du ved blanda kjøring regne ca. 12 liter i timen og 1,5 liter pr nautisk mil. Som alle halvplanere bruker den vesentlig mindre når man går en hastighet der man fortsatt er displacement type 6 knop, kontra å løfte den opp i halvplan. Men man ønsker stort sett alltid å blande kjøringen med litt høyt turtall for å unngå at motor sotes ned med de problemene det kan medføre. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
slogmaaken Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Hei Vi hadde en maken båt som du refererer til på finn. Angrer litt på vi solgte den, men grunnen til salget var at vi syntes den ble litt trang for en familie med to voksne og to barn. En ting jeg ikke likte var litt dårlig sikt forover, satt litt lavt og baugen hevet seg endel. Ellers, alt i alt er dette en veldig bra båt! Kurant, sjødyktig og praktisk båt, badeplattformen var stor og praktisk. Etter min mening er Marex 280 en av de peneste båtene i denne kategorien, tidløse og elegante båter. Yanmar 184 hk er nok den ideelle motoren til denne båten. Den på finn virker som et bra kjøp, fornuftig priset. Hadde ikke hengt meg for mye borti årsmodell, vedlikehold og historikk er viktigst. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sømann Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Hei, var på utkikk etter en for noen år siden. Ville også ha med største motor, få båter i markedet gjorde at jeg endte opp med en Inter 9000 i stedet. En båt i samme segment, men med akterport på siden av akterkabin. En super båt det også, hvis du vil se på alternativer 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Hvis du finner en med 6-sylindret dieselmotor så er det tingen Den behagelige lyden fra 6 sylindre er terapi for sjelen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VegJoh Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Teerex skrev 51 minutter siden: Hvis du finner en med 6-sylindret dieselmotor så er det tingen Har aldri hørt om eller sett et Marex 280 med 6 sylindret motor, og lurer også veldig på hvordan den skulle fått plass i motorrommet. Så hvis du kjenner til noe slikt så hadde det vært interessant å få høre om det, evt sett bilder på hvordan dette er løst. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 VegJoh skrev 11 minutter siden: Har aldri hørt om eller sett et Marex 280 med 6 sylindret motor, og lurer også veldig på hvordan den skulle fått plass i motorrommet. Så hvis du kjenner til noe slikt så hadde det vært interessant å få høre om det, evt sett bilder på hvordan dette er løst. V6 passer iallefall, men det blir jo ikke helt det samme Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mbcabb Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Takk for alle innspill. Ikke blitt noe kjøp fortsatt på jakt. Har også tittet på Inter og Agder 840 som vel kan sammenlignes med Marex 280. Alle halvplanende, strak aksel, samme type motorer, hastighet og ca samme størrelse (Agder bredere og dyrere) Noen som vet hvilket år de sluttet å produsere Marex 280 og de andre nevnte båttypene? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 (redigert) Jeg var også på vei til å gå for en Marex for 3år siden, men ble en Inter 9300 i stedet. Dette da jeg synes Marexen føltes smal ut, og at Inter har akterport. Også kom jeg over en Inter med Yanmar 240hk med kun 160t på telleren, så da ble det et lett valg. Jeg har litt info her: https://kaos24.webnode.page Redigert 15.Mai.2022 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 mbcabb skrev for 2 timer siden: Noen som vet hvilket år de sluttet å produsere Marex 280 litt usikker med var i perioden 2010-2012 hvis jeg ikke tar helt feil. ellers så finnes det en side her som gjorde noen vurderinger rundt båtene du vurderer: http://www.tranby365.net/Marex/ Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Skrotnisse Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 På Boat.no står det 2015..... Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Skrotnisse skrev for 2 timer siden: På Boat.no står det 2015..... Ja, det er mye mulig at de ble produsert så seint. «Arvtagere» hvis man kalle det det, 320 AFT, ble vel lansert i 2013. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.