Jump to content

Rimelig båt for familie på 4 med overnattingsmuligheter. Drev/aksling. Hva bør man velge?

Paddetorsken

Recommended Posts

Nå er forhåpentligvis uttern solgt. Har en halvveis avtale med en kar, så får jeg håpe det går veien. Om så var, så starter jakten på ny båt for alvor, og da er jeg stygt redd det går fort ? Skal selvsagt holde tråden oppdatert underveis ?

• 2 måneder senere...

Båtjakt er... Ja, hva skal man si? Krevende og vanskelig? ? Ble ikke ny båt til årets sommerferie. Men jeg kikker stadig. Jeg har den senere tid fått litt sansen for NW 900. Det virker på meg som en utrolig godt utnyttet 30 foter? ? Dette er vel plassmessig sammenlignbart med større Scand? 

Paddetorsken skrev for 7 timer siden:

Båtjakt er... Ja, hva skal man si? Krevende og vanskelig? ? Ble ikke ny båt til årets sommerferie. Men jeg kikker stadig. Jeg har den senere tid fått litt sansen for NW 900. Det virker på meg som en utrolig godt utnyttet 30 foter? ? Dette er vel plassmessig sammenlignbart med større Scand? 

Var akkurat det som skjedde med oss. Vi solgte båten vi hadde og ville vente litt, men så at det var en del snakk om NW900 på forumet her, og dermed stakk vi og tittet på en. Ble interessert etter dette og endte opp med en versjon med akterdekk og flybridge.

Vi har 2 lugarer pluss en sideseng, og er fornøyd med dette. Andre liker bedre versjonen med vanlig akterdekk, men smaken er som baken :smiley:

Titt på Facebook gruppen for båttypen hvis dere er interessert. Er flere båter av denne typen ute til salg nå.

Men husk at dette er båter fra midten av åttitallet og at en bør kunne mekke :smiley:

Du sier rimelig båt. Da tenker jeg umiddelbart på fortrengningsskrog, liten innenbordsmotor og lav fart. Ifht plassutnyttelse slipper du fort unna med noen fot (penger spart på opplag, båtplass, havneavgifter, forsikring, utstyr og vedlikehold). En stor motor koster mye mer i vedlikehold og drift - veldig mye mer. Høy fart koster mye mer enn lav fart - veldig mye mer.

Har du et totalbudsjett for kjøp, brukskost og driftskost - da gir det ner mening å putte pengene i en annerkjent folke-båt som var rimelig som ny framfor et glis som kostet skjorta. Har du feks 200.000,- å kjøpe bil for er det ikke mye Ferrari du får for pengene (kommer mest i bæreposer), men du får ganske mye mer praktisk, nyere og mer pålitelig doning om du ser etter noe som var mer folkelig som ny.

En 26- 29 fots plastsnekke med akterkabin og en motor på rundt 35 hk vil gi masse glede til en lav penge over tid. Nidelv er god kvalitet, men koster en del.

Se på hva et maskinbytte på halvplaneren koster vs snekka. Går du opp i fot må alt fra tau, ankervinsjer, kjetting, anker, baugtruster, fendere,  etc, etc, økes i dimensjon - og prisene er langt fra liniære. En båt som er dobbelt så stor koster ikke dobbelt så mye å kjøpe/eie, men fort ti gangeren eller mer. Tenk at kosten dobler seg for hver tredje fot eller der omkring. Det er veldig stor forskjell på feks en 24 fots Nidelv snekke og 26 - og begge kan huse en familie på fire (førstnevte til nød).

Motrer man 90% av tiden bør man ikke gå for seilbåt. Vinden er langt fra gratis, ei heller vedlikehold av det framdriftsmiddellet som ikke brukes (riggen). Bruker du bare ett framdriftsmiddel og har et stramt budsjett, ikke vetal for to - hold deg til kun motor. En seilbåt er dessuten en bedriten motorbåt. Er du derimot en seiler som seiler mye, så er vinden en smule billigere enn diesel... men det er ikke like mange steder du kommer til. Seiling kan være virkelig moro, men er for nostalgikere, sportsfolk og eventyrere - for som framdriftsmiddel er den omtrent like moderne, økonomisk og effektiv som en mekanisk skrivemaskin vs en fullspekket ny PC (jeg disser ikke seilere - jeg er en selv).

Goddis77 skrev for 15 timer siden:

Var akkurat det som skjedde med oss. Vi solgte båten vi hadde og ville vente litt, men så at det var en del snakk om NW900 på forumet her, og dermed stakk vi og tittet på en. Ble interessert etter dette og endte opp med en versjon med akterdekk og flybridge.

Vi har 2 lugarer pluss en sideseng, og er fornøyd med dette. Andre liker bedre versjonen med vanlig akterdekk, men smaken er som baken :smiley:

Titt på Facebook gruppen for båttypen hvis dere er interessert. Er flere båter av denne typen ute til salg nå.

Men husk at dette er båter fra midten av åttitallet og at en bør kunne mekke :smiley:

NorWest 900 er en klassisk fjordploger fra åttitallet på Haramsøy, og har mye likhetstrekk med andre båter fra samme landsdel (mørebas, westbas, osv). Av innvendig plass og utnyttelse er det vel få som har bedre plass enn NW900, min med lavt bakdekk har fire oppredde køyeplasser og får plass til å stuve både feriebagasje, dykkeutstyr og sykler under dekk.

Men man bør vurdere bruksområdet og faktisk behov opp mot driftsøkonomi.  En ting er alder på båt og maskin, jo eldre jo mer skruing og plaging og løpende ting som må byttes. Det koster fort en del både i penger og prakk. En annen ting er at dette er grove og tunge båter bygget og designet en gang diesel var billig for å ferdes trygt i ytre strøk av en værhard kyst. Min NW uten FB eller akterkabin veier noe over 5.5 tonn, skal man noe over 15 knop bør man ha rundt 300 hester under dekk, og det gir fort et dieselforbruk på 2-3l pr nautisk mil. Hvis man ikke ferdes mye i dårlig vær uttaskjærs og trenger tryggheten i en tung halvplaner med nok maskinkraft, så finnes det nok alternativer som er betydelig mer driftsøkonomisk.

17 hours ago, zooper said:

Motrer man 90% av tiden bør man ikke gå for seilbåt. Vinden er langt fra gratis, ei heller vedlikehold av det framdriftsmiddellet som ikke brukes (riggen). Bruker du bare ett framdriftsmiddel og har et stramt budsjett, ikke vetal for to - hold deg til kun motor. En seilbåt er dessuten en bedriten motorbåt. Er du derimot en seiler som seiler mye, så er vinden en smule billigere enn diesel... men det er ikke like mange steder du kommer til. Seiling kan være virkelig moro, men er for nostalgikere, sportsfolk og eventyrere - for som framdriftsmiddel er den omtrent like moderne, økonomisk og effektiv som en mekanisk skrivemaskin vs en fullspekket ny PC (jeg disser ikke seilere - jeg er en selv).

For så vidt enig i at vil man ha motorbåt så bør man ikke kjøpe seilbåt.

Men et vesentlig moment skiller seilbåt fra motorbåt: rekkevidden for seilbåt er, om ikke uendelig så i hvert fall omtrent så lang som kloden rekker, og så lenge seilene er moderate både i størrelse og materiale er kostnaden pr. nautisk mil svært mye lavere enn for motor. Så hvor økonomisk det er avhenger mye av distansen. Og om seilbåten er ineffektiv som TRANSPORTMIDDEL på korte distanser, så er den definitivt den mest effektive måten å krysse hav på. Og den kan være ytterst moderne. Jeg nevner IMOCA, Americas Cup og SailGP som eksempler på svært så moderne teknologi. Tror ikke det er nostalgien som er drivkraften bak utviklingen der...

Indy skrev for 9 timer siden:

For så vidt enig i at vil man ha motorbåt så bør man ikke kjøpe seilbåt.

Men et vesentlig moment skiller seilbåt fra motorbåt: rekkevidden for seilbåt er, om ikke uendelig så i hvert fall omtrent så lang som kloden rekker, og så lenge seilene er moderate både i størrelse og materiale er kostnaden pr. nautisk mil svært mye lavere enn for motor. Så hvor økonomisk det er avhenger mye av distansen. Og om seilbåten er ineffektiv som TRANSPORTMIDDEL på korte distanser, så er den definitivt den mest effektive måten å krysse hav på. Og den kan være ytterst moderne. Jeg nevner IMOCA, Americas Cup og SailGP som eksempler på svært så moderne teknologi. Tror ikke det er nostalgien som er drivkraften bak utviklingen der...

Trådstarter skal ha en rimelig familiebåt, en liten en. En seilbåt er ikke det rimeligste alternativet i innkjøp og eierskap ifht familekomfort da du må betale for og holde både motor, rigg og seil. Samme motor i et fortregningsskrog uten kluter gir mer båt for pengene. Å diskutere rekkevidden på seilbåt vs motorbåt er ikke relevant for diskusjonen. Og nei, seilbåt er ikke et rimelig framdriftsmiddel. Skal du frakte folk eller gods trygt, raskt, pålitelig æ, komgortabelt og rimelig over hav er det skip eller fly som gjelder. Snakker man om tonn og antall personer, så kan nok miljøaspektet diskuteres også  Du kan gjøre en seilbåt så moderne du bare vil og seile den i 30 knop, men det er og forblir en teknologi som tilhører fortiden til. Noen bruker vanvittige summer på å avle fram hester som er raskere enn noen hest som har levd i historien. Du kan hekte på en vogn lagd i karbonfiber - men det er fortsatt hest å kjærre. Vi kjøper lystbåt for kos eller sport. Liker man å seile slik jeg gjør, da er det seilbåt som gjelder. Vil man derimot bare kose seg på vannet i nære strøk i ferien - og seilingen for seilingens skyld ikke er greia, da blir argumenter om uendelig rekkevidde og "billig" vind temnelig meningsløs.

Tar du et fortregningsskrog og regner 1hk/fot får du en pris. Legg til rigg, seil, seilutstyr, etc, etc, i - ja så blir innkjøpsprisen en helt annen. Selv om du bare bruker en av framdriftsmidlene 10% av tiden, så koster tiden du ikke bruker den også noe. Kort fortalt, ingen båt med bomuligheter er billigere enn en plastsnekke. Skal du fort fram blir det veldig mye dyrere (halvplaner med fem til ti ganger større motor. Skal du seile blir det også, desverre, også dyrt sammenliknet med snekka.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...