Jump to content

Rimelig båt for familie på 4 med overnattingsmuligheter. Drev/aksling. Hva bør man velge?


Paddetorsken

Recommended Posts

Heihei alle sammen :smiley:

 

Helt ny her på forumet. Meldte meg inn her fordi dette er et forum jeg selv leser mye da jeg synes det finnes masse nyttig informasjon, og at her er det mange flinke mennesker med både peiling og erfaring. Sånt liker vi jo, i alle fall jeg som er omtrent like grønn som ei styrbord-lanterne angående det jeg nå skal til med :lol:

 

Vi kjøpte i fjor en Uttern 5500DC som vi farta rundt i, 2 voksne og til tider 2 barn, ja åsså naturligvis hunden da som er med på alt (nesten) :wink: Båten er bra den, men nå vil jeg ha ferie i båt i år og etter én natt under bakken på Uttern i høst bestemte jeg rimelig kjapt at om vi skal ha båt skal den være større enn dette. 

 

Jeg bruker nå stort sett hele min fritid på å se etter båt. Jeg startet med å drømme om gammel Princess 45, men det møtte stor motstand både hos samboer og hos banken, så Jeg moderere meg voldsomt og gikk ned til båter mellom 35 og 40 fot. Jeg syns jo selv det var en voldsom nedskalering men fortsatt har jeg ikke medhold i heimen. Nå har jeg etter mange runder med meg selv, søvnløse netter og uker og måneder med selvoverbevisning slått meg til ro med at 27,28,29 fot ish får duge (ja det satt langt inne) :lol::giggle:

 

Den fornuftige delen av samboerskapet mener at båten skal være så funksjonell som mulig, og helst gratis. Jeg har derfor motvillig overbevist meg selv om at båter som Scand Adriatic og Nimbus 28dc er bra båter i det lavere prisskiktet sånn i en startfase? Jeg er noe skeptisk til drev etter alle skrekkhistiriene jeg har lest, men tenker vel at som en noen lunde handy mann bør jeg vel klare å vedlike holde dette på en bra måte? :confused:

 

Spørsmålet mitt er vel egentlig som følger. Kan en familie leve godt på ferie i en slik/tilsvarende båt? Bør amatøren se etter båt med aksling, eller kan amatøren klare seg godt med drevbåt? Alternative båter til de to jeg selv har sett på i prisskiktet opp mot 300 000? 

 

Ønsker alle en riktig flott helg :cheers:

Link to post

Det er et viktig valg du skal ta. Bra at du beskriver litt om hvem dere er, så er det lettere å sette seg i deres sko og prøve å komme med gode innspill. 

 

Du har ikke nevnt noe om fart. 

Det er ikke'no vits i å bruke masse tid på råd dersom du skal kunne plane og vi foreslår 14 knops halvplanere... 

 

Hva er ditt forhold til akterkabin? 

 

Er du klar over at dersom du velger drev så er de fleste båtene IKKE kjørbare mellom 8 og 16 knop? 

 

Håper du følger opp med svar også er vi igang... innen lørdag har du valgt båt ?☀️?

Link to post

Med 2 barn ville jeg absolutt gått for noe med akterkabin. Da kan barna ha ene kabin for seg sjøl når zere vil ha litt ro. 

Det vilnda bli en båt med aksel. 

Skal du ha eldre båt, som du nevner, så er nok aksel mer sikkert enn drev, når det gjelder vedlikehold og utgifter til dette.

Skal du ikke gå i høy fart heller, så er også aksel å foretrekke.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Det er jo en vesentlig ting du nevner der ja, fart er viktig :yesnod: Jeg kan gjerne ha akterkabin, men det er ikke noe jeg har noe forhold til. Jeg vil ikke ha snekkefart, så litt fart er nok å foretrekke. Marsjfart rundt 18-20 må vel være fint på en båt i denne størrelsen, eller mer :thumbsup:

Redigert av Paddetorsken (see edit history)
Link to post

Har du vurdert påhengsmotor eller skal du kjøre såpass mye at det blir for store utgifter til bensin?

 

God manøvreringsevne, kan heves på grunne områder, lett å få tau ut av propellen, ingen groe på en propell over vann, enkelt å bytte motor hvis nødvendig, ofte ikke like gamle motorer som de med innenbords.

Link to post

Hvilken fart? 

Høres ikke ut som du kommer utenom Scand Baltic i vurderingen din. Bør ha motor på min 200hk, helst over. Master/Inter, Tresfjord kan være alternativer. Størrelse og budsjett tilsier gammelt drev, og det blir fort dyrt. Dyrt nok med nytt, virker det på meg. Husk at deler til gammel båt er like dyrt som til nytt. 

Link to post

Jo altså. Båten skal brukes på fine solskinnsdager i nærområdet så vel som helgeturer og ferier. Vi bor midt i inngangen til ryfylke, så her er potensialet for bruk enormt :yesnod:

 

Fiske får skje fra lettbåten, det er noe svineri å ha ombord :lol:

 

Angående båter med kabin under proppen, er det noe fart i slike? Baltic er vel seige saker, men Master 820 og Wiking 28 f.eks? :rolleyes:

Link to post

Når jeg kjøpte familiebåten så valgte jeg "den" fordi den gikk 29kn og ikke 27 som den andre, den jeg ikke valgte... I ettertid så var det helt feil. Jeg bruker den 90% til 5 kn kosetur i skjærgården.. 

 

Tenk deg om. 

Er 20 virkelig et "møst" for deg (har du egentlig ikke tid til å være på sjøen?) 

Om du kan leve med 16-17 så får du en bra båt m Aksel, Akterkabin, ok motor, iht ditt budsjett.. 

Skal du over 20 så dobler du budsjettet, og enda så får du ofte på kanten liten motor og garantert trøbbel..

Du skal være en meget habil mekaniker for å redde fellesferien om noe ryker første uka. 

Tenk deg om. 

De siste knopa har en meget høy pris. 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Paddetorsken skrev for 1 time siden:

Jo altså. Båten skal brukes på fine solskinnsdager i nærområdet så vel som helgeturer og ferier. Vi bor midt i inngangen til ryfylke, så her er potensialet for bruk enormt :yesnod:

 

Fiske får skje fra lettbåten, det er noe svineri å ha ombord :lol:

 

Angående båter med kabin under proppen, er det noe fart i slike? Baltic er vel seige saker, men Master 820 og Wiking 28 f.eks? :rolleyes:

Du må ha motor nok, for å yte skroget rettferdighet. Baltic med 240hk Yanmar, topper på 24kn nystoffet og rel lett. Klarer borti 18kn marsjfart tungt lastet for ferie med jolle, etter husken. Særlig mindre motor bør den vel ikke ha, men tåler fint større. 

Men hvilken fart ser du for deg, @Paddetorsken

Link to post

Ryfylke er ikke vanvittig stort, så 16-18 knop bør være tilstrekkelig. Skal du til Sørlandet, vil du nok sette pris på noe høyere fart rundt Jæren og Lista, men det er slettes ikke nødvendig. En godt bygd halvplaner som Scand Baltic og andre er stødige og gode når det blir litt bølger også. Greit å ha litt tyngde å slå bølgene med. Hadde selv Baltic i syv sesonger med utgangspunkt i Hommersåk, men i en nyere utgave langt over ditt budsjett. Skulle du være så heldig å finne en med nyere motor, har du et veldig godt utgangspunkt. At en må klatre opp og ned i disse halvplanerne med akterkabin, veies godt opp av all den plassen en har innvendig i forhold til lengden. Vi hadde med fire unger to til fire uker i strekk. 

Link to post
Paddetorsken skrev for 6 timer siden:

Jeg er noe skeptisk til drev etter alle skrekkhistiriene jeg har lest, men tenker vel at som en noen lunde handy mann bør jeg vel klare å vedlike holde dette på en bra måte?

Vil egentlig råde deg til å fortsette å være skeptisk...

Jeg er helt fanatisk på overflatedrev.

Også er jeg ganske fanatisk på drev, men jeg innrømmer gjerne at aksel er snusfornuftig i forhold...

Bare som et lite innspill til budsjettet ditt. Tannhjul og lager til et Volvo Penta DPH drev koster 80,000kr og det er ganske mange deler som skal være på lager... om du mangler en del så står du der mens de andre drar videre på ferien..  Nå høres jeg kanskje ille negg ut, men det er fakta, selv om det ikke er noe morro å høre om :diving: 

Link to post
Kanalkapteinen skrev 1 time siden:

-Ehemm… Kan jeg få anbefale en noe velkjent Windy 8600 @Paddetorsken ? ??‍♂️?

 

Ellers finnes det jo mye bra halvplanere i den klassen. 

 

 

Nei du den her Windyen din har jeg faktisk lest meg opp på, og må si jeg er både imponert og vettskremt på én og samme tid ??

Link to post
dieselfan skrev 51 minutter siden:

soveplass til 4 + hund ?


5 + hund i følge de siste års feriealbum

??

 

Paddetorsken skrev 1 minutt siden:

Nei du den her Windyen din har jeg faktisk lest meg opp på, og må si jeg er både imponert og vettskremt på én og samme tid ??

 

Forståelig og pysete på én og samme tid ??

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Vi har en Agder 840 med 165 Yanmar. Målt maxfart 22 knop,noe som forringer sjøegenskaper mye. Greit i 16,og komfortabelt i 12. Vi går mest i 8knop. Båten er 3,25 bred,soveplass til 2 voksne og 1 barn i akterkabin. Ikke over 190cm. Forut en stor dobbeltseng. Om du må er det plass til minst 3 i den senga. Minus og pluss med akterkabin er det. Det blir mer kronglete ved fortøyning.

Jeg mener Agdern er rimelig priset i forhold til størrelse og bruksverdi. Flere av disse har 77hk Yanmar,men ønsker en å utnytte fartspotensialet så tror jeg 100hk passer til båten. 165 hk er overmotorisert,etter min mening.

Link to post
Okkaby skrev for 14 timer siden:

Familie ferie i Ryfylke trenger ikke 20+ knop nei. holder lenge med 16.

Liker sjøl å tøffe i 10-12 i Ryfylke. Men er greit med mer fart opp langs Jæren, som har nada av interesse å se på hehe

 

Jeg syns faktisk det holder lenge med 6 knop som er vår toppfart for motor, men så bor vi også på Talgje midt i Ryfylkepardiset. Da har vi de fleste fine stedene tilgjengelig maks 2-3 timer fra hjemmehavn selv i seks knop. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...