Havarita Svart 7.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2022 Valgets kvaler. Man får ikke alltid i pose og sekk. Om fartskravet er 14-18 knop, er det innenbords diesel og aksling som gjelder. Om du skal ha en båt som planer, dvs over 20 knop, begynner aksling å møte sine begrensninger. Da er det drev eller utenbordsmotor som gjelder. Trenden er at stadig større båter får utenbordsmotorer. Akkurat nå synes det som verdifallet er større på diesel+drev enn utenbordsmotor i den størrelsen du spør etter. Økende drivstoff og vedlikeholdspriser vil forsterke dette. I hastighetsområdet 10-16 knop drar man ca dobbelt så mye drivstoff som om man marsjer 20+. Tenk deg om hva du skal bruke båten til, og hva som er formålet med turen. Camper man i ukevis, blir valget anderledes enn man oftest har dagsturer. Husk at en gjennomsnitts fritidsbåt har ca 50 driftstimer i året. Reiser man langt i god hastighet, favoriserer det diesel+drev. Putrer man rundt og av og til er over 10 knop kan aksel være optimalt. Har man gjennomsnitt driftstimer eller mindre vil ofte utenbordsmotor være optimalt. Ps: Innenbord bensin med drev er upopulært. Her kan man få mye båt for pengene, og de er ofte priset lavt. Kan være et godt alternativ om ikke driftstimene blir høye. Link to post
dieselfan Svart 7.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2022 LAKA skrev for 10 timer siden: Da har vi de fleste fine stedene tilgjengelig maks 2-3 timer fra hjemmehavn selv i seks knop. ..og for å sitere datteren; " pappa, om du er redd vi kommer for tidlig fram, ...så kan vi jo kjøre i sik-sak..." Link to post
Paddetorsken Svart 8.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Jeg skjønner argumentene når det her snakkes om fart, men det er likevel et aldri så lite men. Når 3 uker ferie står på trappene om sommeren så vil jeg ut av fjorden og lenger avsted. En helgetur til Araberbyen eller en eller annen plass i Sunnhordland er jo også et alternativ dersom man har en båt som flytter seg litt. Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes dette med å kjøpe ny båt er hinsides vanskelig. Det er mange kjekke og flotte båter der ute. Jeg har også en viss frukt for at køyene i akterkabiner fort oppleves trange pga. lengdebegrensning. Siste campingvogna jeg hadde hadde dobbeltkøye mellom baderomsvegg og kjøkkenøy. Lengde 2m og det ble klaustrofobisk da jeg følte jeg lå i spenn Link to post
Gullfisk Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Du kan jo regne litt på disse strekene du snakker om, og se hva det utgjør i tidsmessig forskjell på feks 15-20-25 kn. Link to post
tilplan Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Paddetorsken skrev for 1 time siden:Lengde 2m og det ble klaustrofobisk da jeg følte jeg lå i spenn Om du er to meter lang, vil nok mange køyer i båt være i korteste laget. Det gjelder også akterkabinen på Baltic. Med mine 181 cm var det ingen problem, men det er ikke kjempemye å gå på. Kan jo være lurt å spørre om selger kan måle i båten før en tar turen for å se. Ingen vits for noen av partene å bruke tid på noe som ikke går. Link to post
finnmarken Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Paddetorsken skrev On 6.5.2022 at 18.07: Jo altså. Båten skal brukes på fine solskinnsdager i nærområdet så vel som helgeturer og ferier. Vi bor midt i inngangen til ryfylke, så her er potensialet for bruk enormt Fiske får skje fra lettbåten, det er noe svineri å ha ombord Angående båter med kabin under proppen, er det noe fart i slike? Baltic er vel seige saker, men Master 820 og Wiking 28 f.eks? Eller etterfølgeren av Wiking 28; Fjord 880 som virkelig er en kvalitetsbåt. Jeg har hatt Fjord 880 og Scand Atlantic. Begge er gode båter, men jeg holder en knapp på Fjord 880. Den ble levert med mye bedre og riktigere motor med Ford 2728 t. I tillegg har Fjord trapp ned i båten. Den har også skikkelig dør ned til aktercabinen. Og ikke minst så har den badet foran, slik at folk kan gå på do uten at alle må reise seg. Ellers er jo Baltic/Atlantic fryktelig trang og kjip nå man skal gjøre noe enten med motor eller andre ting under dørken. I Fjorden går det jo an å komme til. I Baltic/Atlantic er det veldig langt ned til motoren og ellers veldig trangt. Men med Fjorden kan du kjøre marsjfart på 18-20 knop med nevnte motor uten at den går varm. I Baltic med VP 40 kan du marsje på 13-14 knop hvis du er så heldig at motoren ikke sliter med varmgang, noe nesten alle disse Volvoene gjør. Ford går aldri varm. Link to post
Havarita Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Et tips å starte med er å lage en liste med kvaliteter og egenskaper som en setter pris på, og forsøke å vekte dem i et regneark eller lignende. Når en da er rundt og kikker på ulike båter gir man karakter. Da ender du opp med en veldig god begrunnelse for valget du gjør. Tilstår at det er vanskelig å vekte, for båt er veldig mye følelser. Det kan da dukke opp nye momenter på lista etterhvert.? Link to post
Pequod Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 En Tresfjord 29 kan jo høres ut som noe som kunne passe? Akterkabin, god plass i cockpit, forkabin. Jeg har en 130HK og kommer opp i 17 knop med den. Skulle være et akseptabelt prisnivå på den også! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Goddis77 Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Kan slå et ord for Nord West 900. Er båter med aksling fra ca midten av 80 tallet. Ploger gjennom sjøen i 14 knop med original Perkins, mens andre har satt i litt større motor og ligger på 16-20 knop. Vi er familie på 4 og har god plass i denne her. Link to post
Okkaby Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Noe nesten alle glemmer her, er at TS snakker om båt til 300,000kr Da er det grenser for hva en får i disse tider. Skal en da ha stor båt, så ender en ofte på gammel motor. Om dette er Volvo penta eller Ford, så er å blir det gammel motor, å en kan risikere at den streiker på vei ut havna, på årets ferietur. Da hjelper det lite å ha fine båt, når motor/drev står. Så i min verden, så er det det faktisk viktigere med moderne og godt vedlikeholdt motor enn stor båt med gammel skrot av en motor. En må huske på, at ja det er mye gamle motorer der ute, å ja de er gamle, å deler er ikke lagervare til alt lengre. Så gå kjøler/intercooler på en 40 motor når du er på vei ut havna, ja da er ferien føkka. Så ha dette i tankene når du handler båt. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dieselfan Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Gullfisk skrev for 4 timer siden: Du kan jo regne litt på disse strekene du snakker om, og se hva det utgjør i tidsmessig forskjell på feks 15-20-25 kn. Det er en veldig klok aksjon Link to post
Okkaby Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 dieselfan skrev 1 minutt siden: Det er en veldig klok aksjon Enig. I Ryfylke, så holder det lenge med 15knop. Vil du opp i mer, så bør en se på noe som koster en del mer enn 300k http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bårdp Svart 8.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2022 Glem fart om du skal ha båt for fire under 300K. Link to post
Paddetorsken Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Goddis77 skrev On 8.5.2022 at 23.27: Kan slå et ord for Nord West 900. Er båter med aksling fra ca midten av 80 tallet. Ploger gjennom sjøen i 14 knop med original Perkins, mens andre har satt i litt større motor og ligger på 16-20 knop. Vi er familie på 4 og har god plass i denne her. Spennende båter dette her. Ble disse kun levert med fb og ht, eller kom di også åpne? Link to post
Bårdp Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 De fleste kom nokk som HT og noen få med FB. Båten er ette min mening for liten for liten til FB men HT versjonen er OK båt. Har har en slik med 320 Hk Volvo 72 motor. Bare tull med så stor motor da det er en båt med kjøl og egner seg ikke over 15 Kn. Meget solide båter med gode sjøegenskaper. Link to post
Goddis77 Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Hvis de båtene her er av interesse anbefaler jeg at du melder deg inn i facebook gruppen for denne båttypen. Litt mer info å hente der. Ser flere ligger på 18-20 knop med de uten problemer. Mener å huske at de kom i litt variasjoner på kjølen med en endring på midten av 80 tallet. Link to post
junior 1 Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Synes du får mye av det du ønsker deg i denne here Storebro 31, også ligger vel den innfor budsjettet https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=250496285 Link to post
Bårdp Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Goddis77 skrev for 1 time siden: Ser flere ligger på 18-20 knop med de uten problemer. Mener å huske at de kom i litt variasjoner på kjølen med en endring på midten av 80 tallet. Den jeg hadde klarte fint opp mot 25 kp på max men den ble jo en idiot i sjøen over 15 kn. Link to post
glalaks Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 (redigert) Nimbus 2600 har romslig akterkabin. Jeg er to meter lang og hadde ganske god plass i lengden. foran er det do, stikkøye og sofa/seng. nidelv 26 har også stor og lang seng i forkabinen. I tillegg både stikkøye, akterkabin og ok uteplass. De med stor motor går vel 15-16 knop.. Redigert 11.Mai.2022 av glalaks (see edit history) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Paddetorsken Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 (redigert) Hadde jeg hatt timesbetaling for å sitte på finn og glo på båter, gjerne samme båt opp og ned og i mente, hadde jeg vært en meget holden mann i dag... og kunne sannsynligvis sett på fletta ny Princess 72 elns Men, sånn er det ikke. Dilemmaet pr. i dag er at jeg er sånn smått forelska i Scand Adriatic. Jeg syns rett og slett det er en båt med lekre linjer. Layouten virker også grei, og uteplassen ser finfin ut ?? Men... Men! Drev Jeg har fått utrolig mange gode og nyttige tilbakemeldinger her på forumet. Jeg har sett på det som har blitt foreslått, og ja... det er mange flotte konstruksjoner fra diverse verft. Men det var den Adriaticen da ? Hva tenker folk om denne båten? Noen med erfaring eller synspunkt? ? Redigert 11.Mai.2022 av Paddetorsken (see edit history) Link to post
dieselfan Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 Paddetorsken skrev 28 minutter siden: Hva tenker folk om denne båten? Var jeg deg ville jeg dratt sorenstraks og prøvd om sengene har akseptable mål til ditt bruk. Selv om Adriatic'n er en flott båt så har den ikke romfølelsen til en Vaagen 40, den har heller ikke farta til en Goldfish29... Du må trinn for trinn "finne ut" hva du kan leve med. Får du klaus i denne båten, bør du finne det ut asap, for da er det ikke noe vits i å se mer på den... Link to post
Okkaby Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Bør ha nyere motor om du kjøper Adriatic. Er den med gammel 40motor å 280 eller annet gammelt drev, ja da må du være klar for timer med verktøy og leting etter deler på nett. Har den 42/43 motor i god stand, så kan den sikkert være ok. Men er nok ikke båten med mest plass nei. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gullfisk Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Er ikke Scand Nordic samme skrog med aksel? Link to post
Okkaby Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Gullfisk skrev for 1 time siden: Er ikke Scand Nordic samme skrog med aksel? Er vel mer eller mindre samme ja. Men uten akter kabin. Derfor den fort vil føles mer trang, når alle skal sove fremme, samt toalett er fremme. Finner du en nordic med nyere 42/43 eller yanmar på 250+hk, så vil Nordic går fint i plan. Men skal en ha båt i denne størrelse og i ok stand, så er det ofte med gammel sliten motor, når en går ned i pris. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
VegJoh Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Okkaby skrev 18 minutter siden: Er vel mer eller mindre samme ja. Men uten akter kabin. Ser ut som det er akterkabin på denne Nordic`en med aksel. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=257866632 D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn