Jump to content

Støpe ny diesel tank i vinylester - tilrådelig med dagens tilsettingstoffer?

Octant

Recommended Posts

Selv om det ikke er konstruksjonen og støpeprosessen jeg er ute etter - takk for linken.

Det opprinnelig spørsmålet mitt var om det tilsettingstoffer i dagens diesel som tilsier at en diesel tank i vinylester ikke vil tåle dagens diesel med de tilsettingstoffene som blandes inn.

Kunne vært greit å få eventuelle innspill på dette.

Octant skrev for 18 timer siden:

Gitt alle tilsettingene som nå er i dieselen, er det å støpe i vinylester tilrådelig.

Min tank er i glassfiberarmert polyester med topcoat innvendig. Har holdt tett i 20 år, og satser på at den holder tett i x antall år videre.

Hvilke "alle tilsetninger" er det i dieselen nå da ?

Takk for svar. Det ser ut som om det er forskjellige meninger rundt problemstillingen med tilsettingstoffer i diesel som gjør at det anbefales å ikke bruke vinylester men eller benytte epoksy.

Ser at det har vært noen stygge hendelser blant annet i Sverige der bensin tanker bygget i polyster har gått i oppløsning pga tilsetting i bensinen og forårsaket store skader.

Skal sjekke litt rundt før jeg bestemmer hva som blir løsningen.

Octant skrev 39 minutter siden:

Ser at det har vært noen stygge hendelser blant annet i Sverige der bensin tanker bygget i polyster har gått i oppløsning pga tilsetting i bensinen og forårsaket store skader.

Nå er det vel helst bensin som har div. tilsetninger. Derav hendelser med tanker.

Octant skrev 38 minutter siden:

Regner med at det er en god del biodiesel som er tilsatt. 

Det er så vidt meg bekjent ikke tilsatt biodiesel i anleggsdiesel/(båtdiesel),

og slik jeg forsto det dieseltank du skal ha.

PS. Om du finner noe nytt om holdbarheten til polyestertanker, er det veldig bra om du legger det ut her på forumet! 

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...