Jump to content

Forhandler vil flytte stolsøylene i ny båtfor å tilpasse mot EVA dørk.

Sømann

Recommended Posts

Hei, nye båten (skjærgårdsjeep) ble levert uten "teak" dørk. Dette var en feil og båten står nå hos forhandler for ettermontering. Men så fikk jeg beskjed i dag at dørk-panelene ikke passer mot stolsøylene. De må flyttes ca 1 cm, som betyr 12 nye skruehull I dørken. Dette stiller jeg meg kritisk til  tenker at det da blir flere hull hvor vann kan trenge inn i konstruksjonen selv om de tetter gamle hull på en mer eller mindre god måte.... Hva tenker ekspertisen? Vil gjerne ha på plass EVA dørk. Ikke vann i sandwich konstruksjon.

Havarita skrev 18 minutter siden:

Det eneste problemet er at du vet at de er der.

Nei, det er ikke fakta, for nå vet jeg det også... og TS vet at jeg ikke ønsker å kjøpe en jarsbergost når han en dag skal selge...

Har dessverre ikke et forslag til en god løsning.

Var den min så hadde jeg laget en adapterplate og ikke borret nye hull.

(men ryktene her inne sier at ikke alle har dreibenk, fresemaskin og bormaskin i garasjen, og at de fleste forhandlere heller ikke har, eller kan bruke slikt utstyr..)

Dette ville bekymret meg nada. Selv jeg skulle klare å tette gamle skruehull slik at de var tette hele båtens levetid. Men jeg ville insistert på å få inspisere arbeidet før de monterer teak og stolsøyle på ny plass. Bare for å forsikre  om at de ikke tar snarveier, som feks å tette hullene med meierismør eller noe sånt 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 17 timer siden:

Dette ville bekymret meg nada. Selv jeg skulle klare å tette gamle skruehull slik at de var tette hele båtens levetid. Men jeg ville insistert på å få inspisere arbeidet før de monterer teak og stolsøyle på ny plass. Bare for å forsikre  om at de ikke tar snarveier, som feks å tette hullene med meierismør eller noe sånt 

Har desverre ikke så veldig stor tro på disse båtverkstedene, men båten er lever ut ny derfra nå i Mars. Har derfor ikke mulighet til å velge annet verksted. Tipset om å kreve å se lappe-arbeidet før remontering er noe jeg tar med meg ?

Bårdp skrev for 17 timer siden:

Ikke det at jeg kan forestille meg at de hullene kan utgjøre noe problem om de blir tettet skikkelig. Men om det er snakk om en teak dørk må de da gå an og skjære ut for den stolfoten.

Dette er EVA dørk som kommer i ferdige paneler inkludert utsparing for stolsøyle. Også har tydeligvis fabrikken bommet når stolsøylene ble montert slik at deres egen "teak" dørk ikke passer når den skal ettermonteres ?

Havarita skrev for 18 timer siden:

Du har jo 5 års reklamasjonsrett både på de ny og de gamle hullene.

Burde ikke være umulig å tette de gamle hullene.

Det eneste problemet er at du vet at de er der. Hadde de fikset før levering.....?

Jeg vet også at dette ikke blir et problem de første årene...

Sømann skrev On 6.5.2022 at 20.43:

Hei, nye båten (skjærgårdsjeep) ble levert uten "teak" dørk. Dette var en feil og båten står nå hos forhandler for ettermontering. Men så fikk jeg beskjed i dag at dørk-panelene ikke passer mot stolsøylene. De må flyttes ca 1 cm, som betyr 12 nye skruehull I dørken. Dette stiller jeg meg kritisk til  tenker at det da blir flere hull hvor vann kan trenge inn i konstruksjonen selv om de tetter gamle hull på en mer eller mindre god måte.... Hva tenker ekspertisen? Vil gjerne ha på plass EVA dørk. Ikke vann i sandwich konstruksjon.

Hva slags båt er dette? Hvordan er stolsøylene montert? Er du sikker på at det er sandwich konstruksjon i dørken? 

Jeg ville gjerne hatt litt mer informasjon før jeg mener det ene eller andre. At forhandleren monterer stolsøylene feil er en tabbe jeg ikke hadde vært interessert i å betale for. For at jeg skulle godtatt dette måtte forutsetningen vært at løsningen ble helt fullgod. Å sitte med en ny båt med 12 feilborede hull hadde jeg i utgangspunktet ikke vært interessert i. 

Guest Thostr

Så lenge de fikser hullene på skikkelig vis så ser jeg ikke problemet. Tettingsmasse hadde jeg ikke akseptert, men glassfiber-sparkel ev glassfiber-rep hvis det er mange huller rett ved siden av hverandre, så er det ingen grunn til bekymring såvidt jeg kan skjønne.

Komodo skrev 11 minutter siden:

Å sitte med en ny båt med 12 feilborede hull hadde jeg i utgangspunktet ikke vært interessert i. 

Etter det jeg har sett opp gjennom årene med montering av elektronikk i båter. Tror jeg ikke det er mange nye båter av litt størrelse som har mindre en 12 feilborede hull.:smiley:

Bårdp skrev 12 minutter siden:

Etter det jeg har sett opp gjennom årene med montering av elektronikk i båter. Tror jeg ikke det er mange nye båter av litt størrelse som har mindre en 12 feilborede hull.:smiley:

Ja, det tviler jeg ikke et sekund på. Har sett mye slurvete montering og tabber som dekkes over. Man kan jo bare lure på hvor mye feil som dekkes over og sendes ut i markedet. Men i dette tilfellet er jo kunden klar over feilen, og ligger dermed et hode foran. Hvis dette er i en åpen båt hvor det potensielt kan bli vanninntrengning, ville jeg vært ekstra påpasselig. 

Komodo skrev 46 minutter siden:

Ja, det tviler jeg ikke et sekund på. Har sett mye slurvete montering og tabber som dekkes over. Man kan jo bare lure på hvor mye feil som dekkes over og sendes ut i markedet. Men i dette tilfellet er jo kunden klar over feilen, og ligger dermed et hode foran. Hvis dette er i en åpen båt hvor det potensielt kan bli vanninntrengning, ville jeg vært ekstra påpasselig. 

Ja, dette er en selvlensene skjærgårdsjeep. Det vil jo passere noen m3 regnvann forbi disse hullene. Angående ditt spørsmål om sandwich konstruksjon, ja inni styrekonsoll et det boret hull i dørk for kabler, her ser jeg et slags kjernemateriale, tror det er Divinycell. Regner med det er finerplate der stolene står. Forhandler sier de vil forsenke og fylle hullene med Gelcoat. 

Redigert av Sømann (see edit history)

En ting er fare for vanninntrengning, som mest sansynlig vil gi problemer etter garantien(5år) utløper. 

Jeg ville vert mer bekymret for svekkelse i dørken som disse ekstra hullene skaper. Dørken/stolfestene får juling hvis en skjærgårdsjeep brukes slik den ofte vises i brosjyren. Med kjølen ute av vannet når en kjører freskt i bølgene. 

Sømann skrev 1 time siden:

Regner med det er finerplate der stolene står. Forhandler sier de vil forsenke og fylle hullene med Gelcoat. 

Hvis det er tilfelle at det er innstøpt kryssfiner under laminatet, vil jeg ikke kalle det en fullgod reparasjon å fylle gelcoatsparkel i hullene. Det kan sprekke opp og begynne å lekke på sikt. 

Guest Thostr
3 hours ago, Komodo said:

Hvis det er tilfelle at det er innstøpt kryssfiner under laminatet, vil jeg ikke kalle det en fullgod reparasjon å fylle gelcoatsparkel i hullene. Det kan sprekke opp og begynne å lekke på sikt. 

Enig, gelcoat er sprøtt som pokker og vil kunne sprekke opp i kantene. Er vel en løsning designet for å redusere kostnader ved at man slipper et eget steg for finish?

Tok en tur til båten for å se og måle litt i dag. Jeg mener det skal være mulig  å få til dette uten flytting av stolsøyler. Har på følelsen av at det har gått for fort når forhandler limte ned panelene, slik at det ble skjevt. Tar en prat med de i morgen 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...