Bobb1 Startet 6.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2022 Hei dere! Jeg er på jakt etter min andre seilbåt, men jeg er litt usikker på hvilken. Min første var en IF, for snart 15 år siden. Budsjettet er i utgangspunktet max 150k, jeg kan også strekke meg lenger men så langt så ser det ut som jeg må opp i 3-400k minimum for å få vesentlig mer for pengene. Båten skal brukes litt på egenhånd og litt til seiling med familie om sommeren, jeg har to barn på 3 og 5 år. Jeg har i utgangspunktet sett meg ut en maxi 95, som virker som den mest familievennlige båten under 150k. Det jeg liker spesielt godt med den er at man får akterkabin, og dermed muligheten til å ha en lugar som kan lukkes. Jeg har ikke funnet noen andre båter i den klassen som har akterkabin eller akterlugar med dør. De fleste i den størrelsen/prisklassen har åpen løsning eller stikkøye akterover. Jeg håper også å kunne bruke båten til litt seiling i middelhavet etterhvert som seilkunnskapene blir bedre. For lengre turer ser jeg det som en fordel å ha to lugarer som kan lukkes. For å få en båt med akterlugar som kan lukkes, virker det for meg som jeg må opp i rundt 300k for en grei båt på 35+ fot. Men jeg spør meg selv om det er noe poeng når man har en akterkabin som i en maxi95? Har dere erfarne seilere noen synspunkter å komme med? Får man virkelig så mye mer i en båt som er et par fot større at det er verdt dobbel pris? Er det realistisk å dra på en familietur med 2 barn i middelhavet med en maxi95? Jeg tenker nok at de mønstrer på når båten er i middelhavet så de ikke går lei før vi er fremme. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2022 Maxi 95 er nok et kjøp som gir deg mye plass for pengene, og den som ligger til 120k, med en nyere motor og bra med utstyr gir deg og budsjett til nye seil i tillegg. I denne prisklassen er det uansett viktig å se på tilstand på motor, styr unna saltvannkjølte! Om du dobler budsjettet (til typisk Bavaria 31, E.l) får du ikke bare en dør til lugaren, men du får og en 20 år nyere båt,og mere moderne løsninger uten at det dermed er sagt at båtgleden øker av den grunn. Men dusj, stekeovn og varmtvann er som oftes på plass, og blir satt pris på. Lykke til uansett Sitér dette innlegget Link to post
Bobb1 Svart 6.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2022 (redigert) Takk for tilbakemelding! Jeg har vurdert det også, men på en 20-25 år gammel båt kan det potensielt ligge mye vedlikehold og store kostnader i årene som kommer. De er gjerne for ny til at det er gjort noen store oppgradering som feks motorbytte, og gammel nok til at det sannsynligvis snart må gjøres. Jeg føler meg litt tryggere økonomisk med en eldre, oppgradert og velholdt båt. Dusj ser jeg på som den viktigste oppgraderingen med å kjøpe en nyere båt, men det lar seg nok kanskje ordne å lage til en løsning i en eldre båt også Redigert 6.Mai.2022 av Bobb1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.