ND4SPD Startet 7.Mai.2022 Del på Facebook Startet 7.Mai.2022 (redigert) Siden bensinen er så dyr er det mye å spare på å fylle på noen kanner med bensin på en bensinstasjon i stedet for å fylle i den lokal havnen. De kannene jeg har nå er ikke lufttette og det lukter helt forferdelig inne i bilen. Hvor kan jeg kjøpe rimelige bensinkanner som er tette? Redigert 7.Mai.2022 av ND4SPD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Klem kanna forsiktig sammen før du skrur på korken, så slipper du stanken. På en bensinstasjon er tankene gravd ned i bakken, der er det nå ca 7grader. I bilen min er det 20 graderC, når gasser og vesker varmes opp så utvider de seg og da trenger de mere plass... det må du ta aksjon på ellers blir tanken som en ballong... samme om den koster 100 eller er lacoste til 20000... Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 dieselfan skrev 1 minutt siden: Klem kanna forsiktig sammen før du skrur på korken, så slipper du stanken Utrolig bra og logisk triks som jeg forøvrig aldri har benyttet meg av. Men fra nå av skal alltid kannene klemmes litt sammen før de fraktes i bil Takk for lurt triks Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dieselfan Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 ...om noen sier at det ikke ser særlig lekkert ut når du står på en bensinstasjon men en 20 liter kanne mellom knærne, svært kalvbeina, (mye toe-in) så skyld på meg (det er rett og slett ingen "vakker" måte å få dette til på... ) Sitér dette innlegget Link to post
ND4SPD Svart 7.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Så det er ikke noe forskjell på bensinkanner? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Ta med skrutvinge. :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 (redigert) ND4SPD skrev 1 time siden: Så det er ikke noe forskjell på bensinkanner? Jo, det er det. Biltema/Europris og andre rimeligere typer kanner er sikkert greie nok (har et par mindre «dagsturkanner» fra Biltema, de er greie, men ikke helt tette), men skal du ha kanner som holder tett og som varer over tid (som du til og med kan få reservedeler til) er det Scepter som gjelder. Har et par med den gule varianten til diesel og et par av den røde til bensin. Kommer også i en litt mer lavtbyggende og stødigere versjon, om du skulle foretrekke det. Bakdelen med disse kannene er at selve helletuten befinner seg nedsenket i bensin/diesel under lagring, noe som medfører at du raskt må lære deg til en viss fingerferdighet ved montering av helletuten hvis du ikke ønsker komme i kontakt med bensin/diesel, men har du først gjort det noen ganger går det av seg selv. Fordelen med denne løsningen er at helletuten ikke forsvinner, man unngår også forurensninger av denne siden den ikke ligger åpent til vanlig. Gummipakning i lokket som holder tett, og lufting i bakkant som gjør at flyten av væske går jevnt under helling, dermed hindres søl. De eldste Scepter-kannene mine er 11 år nå, og blir brukt ukentlig vinterstid, noe sjeldnere sommerstid. Foreløpig uten behov for reservedeler😊 Redigert 7.Mai.2022 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Hvis kannen lekker, hvorfor ikke bytte pakning? Hvis det er de norskproduserte jeg linker til under her, så finner du pakning på bensinstasjonene som selger de. Ellers kan jeg legge til at mitt krav til en god bensinkanne er først og fremst at tuten er rett utformet. Det vil si at den ytterste delen er så myk at jeg kan putte den helt ned i tankåpningen før det begynner å renne bensin, og at den inneste delen av tuten er så stiv at jeg kan hvile en full kanne på tankåpningen med å bare holde kannen oppe bakerst. Det andre kravet er så god lufting at jeg tømmer en 20 liters kanne omtrent like fort som det tar å fylle den. Disse oppfyller det kravet: https://sordalnettbutikk.no/produkt/fiskeri/fritid/bensinkanne-20-liter Kannene i seg selv er forsåvidt gode, MEN man må bytte pakning på de med ujevne mellomrom hvis de ikke har blitt bedre i det siste.. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 (redigert) Kjøp deg ei god gammeldags Jerrykanne i stål. Redigert 8.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Jeg bruker jerrykanne i stål fra Biltema. Den har fungert godt, og hevertpumpen som passer til er også genial. Mye mer renslig enn å helle med trakt etc. Nå har ikke jeg kannene liggende lenge i solvarm bil da. Bare fra bensinstasjon og ned til båten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ND4SPD Svart 8.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Jeg kan prøve klemme trikset før jeg bytter ut kannene mine, men tror ikke der har så mye å si. Jeg vet at kannene utvider seg hvis det blir for varmt. Men har aldri opplevd at kanner har luktet selv om de utvider seg. (Kanner til andre båter av ukjent merke). De jeg har nå begynner å lukte med en gang, og stinker ut hele bilen selv om det er to minutter å kjøre fra bensinstasjonen til båten. De fortsetter å stinke ut bilen når de er tomme også. Først trodde jeg at jeg hadde grist men var ikke det heller. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 (redigert) PolarLi skrev for 4 timer siden: Hvis kannen lekker, hvorfor ikke bytte pakning? Har noen Never Stop bensin kanner jeg har vært fornøyd med inntil nylig. De er luktfrie og bra å hele med. Men en dag var idylen brutt da det bokstavlig stanket bensin i bilen etter jeg hadde fylt ei kanne kvelden før. Etter litt feilsøkning fant jeg ut att pakningen var borte og ganske riktig var de mer eller mindre løse på alle kannene. Ja ja det eneste positive var att forhandler hadde pakkninger på lager så pass på at man i det hele tatt har pakkening i lokket. Redigert 8.Mai.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 (redigert) ND4SPD skrev 29 minutter siden: Jeg kan prøve klemme trikset før jeg bytter ut kannene mine, men tror ikke der har så mye å si. Jeg vet at kannene utvider seg hvis det blir for varmt. For ordens skyld: Innholdet utvider seg, ikke kanna. Redigert 8.Mai.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ND4SPD Svart 8.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Lazyjack skrev for 1 time siden: For ordens skyld: Innholdet utvider seg, ikke kanna. Det er ikke helt sant. Når jeg fikk båten min hadde forrige eier gjemt en kanne innerst i et skap i båten. Den var rund som en fotball. Det hadde imidlertid ikke kommet noe vond lukt. Står den lenge nok i varm luft kan de utvide seg. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 (redigert) Lazyjack skrev for 2 timer siden: For ordens skyld: Innholdet utvider seg, ikke kanna. ND4SPD skrev 16 minutter siden: Det er ikke helt sant. Når jeg fikk båten min hadde forrige eier gjemt en kanne innerst i et skap i båten. Den var rund som en fotball. Det hadde imidlertid ikke kommet noe vond lukt. Står den lenge nok i varm luft kan de utvide seg. Jo det er sant. Om ei "tom" kanne blir rund som en fotball er det innholdet ( luft/gass) som har utvidet seg. Redigert 8.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ND4SPD Svart 8.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 (redigert) Jannmar skrev 10 minutter siden: Jo det er sant. Om ei "tom" kanne blir rund som en fotball er det innholdet ( luft/gass) som har utvidet seg. Tror vi misforstår hverandre. Det er naturligvis innholdet som gjør at kannen utvider seg. Poenget mitt er at kannen ikke klarer å motstå trykket hvis det blir for stort og kan utvide seg og/eller sprekke opp. Redigert 8.Mai.2022 av ND4SPD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 VegJoh skrev for 12 timer siden: Utrolig bra og logisk triks som jeg forøvrig aldri har benyttet meg av. Men fra nå av skal alltid kannene klemmes litt sammen før de fraktes i bil Klem i så tilfelle kanna sammen før du fyller på bensin. Hvis ikke risikerer du at spruten stå til værs når du klemmer på kanna... Hakkannen skrev for 9 timer siden: har et par mindre «dagsturkanner» fra Biltema, de er greie, men ikke helt tette Synes du virkelig bensinkanner som ikke er tette er helt greie? Hakkannen skrev for 9 timer siden: skal du ha kanner som holder tett og som varer over tid (som du til og med kan få reservedeler til) er det Scepter som gjelder. Har to slike 25 liters av den lave, brede typen. Kan bekrefte at de er tette, og fine å helle fra med den lufteskruen. Men påfyllingstuten er av helt elendig kvalitet. Veldig tynn plast som det lett går hull på. Har byttet et par ganger, og et par ganger har jeg smeltet igjen hullet med en loddebolt. Kanner som ikke lukter bensin i bilen har jeg ikke opplevd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 ND4SPD skrev 39 minutter siden: Tror vi misforstår hverandre. Det er naturligvis innholdet som gjør at kannen utvider seg. Poenget mitt er at kannen ikke klarer å motstå trykket hvis det blir for stort og kan utvide seg og/eller sprekke opp OK. Den er grei. Skjønner poenget ditt nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Komodo skrev for 2 timer siden: Synes du virkelig bensinkanner som ikke er tette er helt greie? Problemet med de billigere bensinkannene er at de ikke har skikkelig pakning, kun en form for kon eller fals som tetter, og da må man skru så voldsomt til for å få det skikkelig tett. Og siden både kork og kanne er av halvmyk plast setter korken seg skikkelig, og det blir vanskelig å få den opp igjen. Dermed blir det gjerne til at folk ikke skrur til alt de har på slike kanner, og da lekker de jo når trykket bygger seg opp i løpet av dagen i sola. Jeg bruker et par slike kanner som dagsturkanner i jolla (har kun 12-liters bensintank til motoren, det holder ikke lenge om man skal et stykke). Så lenge kannene får stå stødig og riktig vei lekker de jo ikke, og jolla er helt åpen så det blir ikke bensinlukt slik som i en bil. Hadde ikke brukt disse kannene for lengre lagring og «innenbils» transport av bensin, da holder jeg meg til Scepter-kannene, de holder tett. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 ND4SPD skrev for 18 timer siden: Hvor kan jeg kjøpe rimelige bensinkanner som er tette? Det er vel som med mye annet, du får det du betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Hakkannen skrev for 19 timer siden: skal du ha kanner som holder tett og som varer over tid (som du til og med kan få reservedeler til) er det Scepter som gjelder. Har etpar slike, som benyttes i båt og på snøscooterturer. Ulempen med at tømmetuten er nedsenket i bensin oppveies for min del av at man slipper trakt, som må oppbevares etellerannet sted der den ligger å dunster bensin Jannmar skrev for 15 timer siden: Kjøp deg ei god gammeldags Jerrykanne i stål. Jerrykanna funker - men ruster. Spesielt av de som selges nutildags. Ikke samme lakkvalitet som de "gode gammeldagse" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 (redigert) ND4SPD skrev for 14 timer siden: Jeg kan prøve klemme trikset før jeg bytter ut kannene mine, men tror ikke der har så mye å si. kanskje ikke så glad i fysikk ?, men de 2-300 jeg har i min omgang som bruker denne metoden, synes nok du er litt... pessimistisk Redigert 8.Mai.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 dieselfan skrev for 1 time siden: kanskje ikke så glad i fysikk ? Støtter denne metoden, vakuum gjør at det skal mer til for å lekke. Vet ikke hvordan det er med andre, men når jeg skal på ferie gjør jeg det samme med shampooflaska, blir samme prinsipp som med bensinkannene. En ny og sprengfull shampooflaske i bagasjen er nesten dømt til å lekke med medfølgende ekstraarbeid (i alle fall om man flyr). Men presser man flaska litt med korken åpen før man lukker igjen, slik at det blir undertrykk i den, slipper man å være redd for at finskjortene skal besudles😊 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Jeg ser at bensinkanner har begrenset holdbarhet, tipper det har med damptetthet å gjøre. Noen av mine er merket med "må ikke brukes etter 1999", noe jeg ærlig talt ikke bryr meg stort om. Mulig de lukter litt, men jeg har dem uansett ikke lenge i bilen. De nye Biltema kannene er veldig tynne i plasten, ikke rart de lukter. Og jerrykanner i stål ruster innvendig, jeg kommer ikke til å kjøpe slike igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 22 hours ago, Lazyjack said: For ordens skyld: Innholdet utvider seg, ikke kanna. ja fyller ikke kannene fulle, så er det jo bare å skru igjen korka og lufteventilen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.