Jump to content

Ventiljustering og havari Kad 44


maija27

Recommended Posts

fant denne beskrivelsen i stykket som det linkes til over:

 

Marinafolkene fant ut at feilen lå på sylinder nummer tre. En av innsugningsventilene hadde "på opptur" slått med stor kraft og ødelagt ventilløfte/skyvesystemet. Delene falt ned på stempeltoppen og skadet en av eksosventilene soem igjen forårsaket at smådeler ødela lagrene i turboladeren.

 

Fatter ikke hva stjernejournalisten mener her :crazy:  Har skrudd motorer i snart 50 år nå men jeg skjønner ikke bæret

Link to post

Nei, den mekaniske kompetansen er vel ikke helt på topp. Men det har vel stempel nr. 3 vært. Hvilket ikke er unormalt en gang pr omdreining. 

 

Dét at en ventil har truffet stempeltoppen under normal drift på en Volvo marine, har jeg vært borti en gang tidligere. Husker ikke detaljer, men det er noen ti-år siden. Veldig unormalt, kan man vel si. Lurer på om konklusjonen den gangen ble at en vetilstem hadde skjært seg, eller bøyd seg, og stått åpen da stempelet kom opp. 

Link to post
dieselfan skrev for 10 timer siden:

fant denne beskrivelsen i stykket som det linkes til over:

 

Marinafolkene fant ut at feilen lå på sylinder nummer tre. En av innsugningsventilene hadde "på opptur" slått med stor kraft og ødelagt ventilløfte/skyvesystemet. Delene falt ned på stempeltoppen og skadet en av eksosventilene soem igjen forårsaket at smådeler ødela lagrene i turboladeren.

 

Fatter ikke hva stjernejournalisten mener her :crazy:  Har skrudd motorer i snart 50 år nå men jeg skjønner ikke bæret

Man kan jo ikke forvente at  journalister sitter med spisskompetanse på alt de blir satt til å skrive om og i dette tilfellet er det jo naturlig å tolke det slik @Hulda har gjort. Det er forøvrig ikke så uvanlig at ventiler skjærer seg og i verste fall knekker og lager hakkemat av stempeltoppen. 

Link to post

Meg? Ett tilfelle på dieselmotor. Flere ganger på bensinmotor, gamle motorer, tilbake til 60/70-tallet. På bensinmotorene var det vel sjelden at ventilen kom i konflikt med stempeltoppen. Jeg hadde vel et par tilfeller med Datsun og Opel bensinmotor. Husker ikke den tekniske konklusjonen. 

Link to post
Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Min kommentar gjaldt dieselmotorer generelt, ikke KAD 44 spesielt. 

Denne tråden handler eksplisitt om KAD44P motorer og jeg synes du burde gjøre det klokkeklart for de som leser at du skriver om noe annet...

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Denne tråden handler eksplisitt om KAD44P motorer og jeg synes du burde gjøre det klokkeklart for de som leser at du skriver om noe annet...

Det har jeg vel gjort ovenfor tror jeg.  Såvidt jeg skjønner refererte @Hulda også til dieselmotorer generelt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...