maija27 Startet 8.Mai.2022 Del på Facebook Startet 8.Mai.2022 Er det noen som har Båtmagasinets reportasje fra Motorboat & Yacting om havari med Kad 44 i den Engelske kanal ? Dette sto i Bårmagasinet tidlig på 2000 tallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
maija27 Svart 8.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 Nettopp ! TAKKER SÅ MYE ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 maija27 skrev 1 minutt siden: Nettopp ! TAKKER SÅ MYE ! Takk Google. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 8.Mai.2022 Del på Facebook Svart 8.Mai.2022 fant denne beskrivelsen i stykket som det linkes til over: Marinafolkene fant ut at feilen lå på sylinder nummer tre. En av innsugningsventilene hadde "på opptur" slått med stor kraft og ødelagt ventilløfte/skyvesystemet. Delene falt ned på stempeltoppen og skadet en av eksosventilene soem igjen forårsaket at smådeler ødela lagrene i turboladeren. Fatter ikke hva stjernejournalisten mener her Har skrudd motorer i snart 50 år nå men jeg skjønner ikke bæret Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Nei, den mekaniske kompetansen er vel ikke helt på topp. Men det har vel stempel nr. 3 vært. Hvilket ikke er unormalt en gang pr omdreining. Dét at en ventil har truffet stempeltoppen under normal drift på en Volvo marine, har jeg vært borti en gang tidligere. Husker ikke detaljer, men det er noen ti-år siden. Veldig unormalt, kan man vel si. Lurer på om konklusjonen den gangen ble at en vetilstem hadde skjært seg, eller bøyd seg, og stått åpen da stempelet kom opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 dieselfan skrev for 10 timer siden: fant denne beskrivelsen i stykket som det linkes til over: Marinafolkene fant ut at feilen lå på sylinder nummer tre. En av innsugningsventilene hadde "på opptur" slått med stor kraft og ødelagt ventilløfte/skyvesystemet. Delene falt ned på stempeltoppen og skadet en av eksosventilene soem igjen forårsaket at smådeler ødela lagrene i turboladeren. Fatter ikke hva stjernejournalisten mener her Har skrudd motorer i snart 50 år nå men jeg skjønner ikke bæret Man kan jo ikke forvente at journalister sitter med spisskompetanse på alt de blir satt til å skrive om og i dette tilfellet er det jo naturlig å tolke det slik @Hulda har gjort. Det er forøvrig ikke så uvanlig at ventiler skjærer seg og i verste fall knekker og lager hakkemat av stempeltoppen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Hvor mange konkrete KAD44 eksempler kjenner du til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Meg? Ett tilfelle på dieselmotor. Flere ganger på bensinmotor, gamle motorer, tilbake til 60/70-tallet. På bensinmotorene var det vel sjelden at ventilen kom i konflikt med stempeltoppen. Jeg hadde vel et par tilfeller med Datsun og Opel bensinmotor. Husker ikke den tekniske konklusjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Lazyjack skrev for 8 timer siden: Det er forøvrig ikke så uvanlig at ventiler skjærer seg og i verste fall knekker og lager hakkemat av stempeltoppen. Hvor mange konkrete tilfeller kjenner du til på KAD44 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Min kommentar gjaldt dieselmotorer generelt, ikke KAD 44 spesielt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Min kommentar gjaldt dieselmotorer generelt, ikke KAD 44 spesielt. Denne tråden handler eksplisitt om KAD44P motorer og jeg synes du burde gjøre det klokkeklart for de som leser at du skriver om noe annet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 (redigert) dieselfan skrev for 1 time siden: Denne tråden handler eksplisitt om KAD44P motorer og jeg synes du burde gjøre det klokkeklart for de som leser at du skriver om noe annet... Det har jeg vel gjort ovenfor tror jeg. Såvidt jeg skjønner refererte @Hulda også til dieselmotorer generelt. Redigert 9.Mai.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.