Jump to content

Hvilken størrelse på skroggjennomføring

Friskfres

Recommended Posts

Skal bytte skroggjennomføring til septiktanken, og jeg er ikke noe rørlegger. Jeg er usikker på hvilke diameter jeg trenger, for ser at det går i tommer, og at en tomme tydligvis ikke er en tomme? 

jeg har målt utvendig gjenger på gjennomføringen til 47,5 mm (?) med skyvelær. Finner jeg det jeg trenger på biltema?

bilde av mål ligger vedlagt.

499C5007-7795-4C7A-A42F-0CE898DDEA40.jpeg

C07D9009-5CE2-4843-93F5-49AB054C1DFF.jpeg

Leoen skrev 31 minutter siden:

jeg har målt utvendig gjenger på gjennomføringen til 47,5 mm (?) med skyvelær. Finner jeg det jeg trenger på biltema?

Denne gjennomføringen har BSP 1 1/2" gjenger. Dette er vanlige rørgjenger. Du finner neppe denne gjennomføringen på BT, men de fleste båtutstyrsbutikker har disse. Jeg hadde nok satt inn en i messing lik den du har. Skrap rent for gammel fugemasse, klin på rikelig med ny, og skru den på. Ferdig. 

Komodo skrev 8 minutter siden:

Denne gjennomføringen har BSP 1 1/2" gjenger. Dette er vanlige rørgjenger. Du finner neppe denne gjennomføringen på BT

Biltema art nr: 25-4346

Aner ikke kvaliteten på Biltema messingen. Noen som har erfaring med disse?

Landcrab skrev 22 minutter siden:

Aner ikke kvaliteten på Biltema messingen. Noen som har erfaring med disse?

Ja, jeg har gjort en analyse av den legeringen. Les tråden du finner link til i signaturen min om skroggjennomføringer, så får du svar på akkurat det. At de ikke hadde 1 1/2" på BT var bare noen jeg gjettet på ut fra hva jeg husket, så ikke legg så mye i det :smiley:

Komodo skrev 20 minutter siden:

Ja, jeg har gjort en analyse av den legeringen. Les tråden du finner link til i signaturen min om skroggjennomføringer, så får du svar på akkurat det. At de ikke hadde 1 1/2" på BT var bare noen jeg gjettet på ut fra hva jeg husket, så ikke legg så mye i det :smiley:

Då tenker jeg det blir Biltema. Men må bytte ventil og slangefeste også. Men ser ikke ut som biltema har ventil som passer på 1.1/2-gjennomføring? Jeg er ikke bevandret innen rør og rørdimmensjoner..

jeg antar for øvrig at septikslangens innvendige diameter er 40-41 mm, basert på slangefestet som henger på pumpen til septiktanken. Den er limt fast i gjennomføringen så må ha alt det ut før eg får fjernet røret.

foto av det eksisterende opplegget legges vedlagt.

D8C2C0E1-8EEF-4E6B-8D53-E8842707CD22.jpeg

Leoen skrev 23 minutter siden:

Då tenker jeg det blir Biltema. Men må bytte ventil og slangefeste også. Men ser ikke ut som biltema har ventil som passer på 1.1/2-gjennomføring? Jeg er ikke bevandret innen rør og rørdimmensjoner..

Kanskje like greit å kjøpe alt på et sted? Maritim og lignede butikker har alt dette. "Slangefeste" som du kaller det, kalles slangenippel. Når du kjøper ny ventil kjøper du en kuleventil. Denne har samme gjengene i begge ender, og slangenippelen skrus rett i ventilen. 

Ja, @Hulda jeg er litt usikker på melodien:lol: Blir ikke alltid spilt god av autokorrekt....

Siden jeg har treskrog, og diverse metaller her og der, så skal jeg bytte ut alle mine skroggjennomføringer på slippsetting nå. Så får jeg i hvert fall satt inn noe jeg kjenner status på, og slipper å bry meg om galvaniske strømmer...

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Hva er det som gjør deg skeptisk til denne? Nå ble jeg nysgjerrig.

Skal ikke si det sikkert, men jeg er redd det er en vanlig VVS ventil, og at den ikke egner seg for båt og sjøvann. Ser at det står i teksten at den er avsinkningsherdet, men jeg er allikevel skeptisk. Godt mulig den vil fungere, men jeg ville ikke tatt sjansen. Men det er meg :smiley:

Sjøholken skrev for 13 timer siden:

Siden jeg har treskrog, og diverse metaller her og der, så skal jeg bytte ut alle mine skroggjennomføringer på slippsetting nå. Så får jeg i hvert fall satt inn noe jeg kjenner status på, og slipper å bry meg om galvaniske strømmer...

Er det lurt å bruke gjennomføringer av plast på et treskrog som lever? Det var i alle fall fy fy før i tiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev for 4 timer siden:

Enig med deg der @index. Tror ikke jeg hadde tatt sjansen på plastgjennomføringer i ei skøyte. Det blir voldsomme krefter når tykke treplanker beveger på seg. 

Blir det så store krefter av det? Jeg trodde at det var fugemassen rundt som tok opp bevegelsen. En skal vel ikke holde igjen skrogets endringer med gjennomføringen? Og det er vel naturlig å plassere gjennomføringen i kun ett bord.

(Har aldri hatt trebåt, så det er godt mulig at jeg ikke burde postet nå:wflag:)

Treet beveger seg maks 8% av tykkelsen på bordet, oftere mindre, avhengig av hvordan bordet er skåret og hvor mye skroget får tørke ut og trutne fra gang til gang, så bevegelse i selve trevirket trenger ikke være en utfordring.

For ordens skyld; jeg har enda ikke satt i kompositt gjennomføring i trebåt selv, men kjenner til flere som har gjort det og har selv satt i flere plastbaserte givere til logg og ekkolodd i trebåter, med skrog i både furu, eik og mahogni. Skal lignende hensyn tas også ved gjennomføringer i kompositt som ved giverne bør det brukes elastisk fugemasse og hullet i bordet bør være romsligere enn trangt. Kan med fordel bruke en kryssfinerbase mot bordet på innsiden for å støtte og forsterke selve gjennomføringen, lignende mange gjør også i glassfiberbåter ved montering av disse gjennomføringene. 

Utseendet er en annen sak, hadde valgt vekk kompositt i trebåt over vann, da er det metall eller rustfritt som gjelder, pent må det jo være:smiley: Tenker de største fordelene med kompositt også på trebåt er at man unngår eventuell danning av «lutråte» rundt gjennomføringene, i tillegg til generell mindre bekymring rundt tæring. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jepp @Hakkannen disse gjennomføringene fra Trudesign er godkjent av Veritas osv, har sjekket litt opp rundt akkurat det. Jeg har vært litt skeptisk til hva som egentlig befinner seg i legeringene som selges over disk i båtsjappene.

Akkurat denne bekymringen slipper jeg med å velge trudesign.

Når det gjelder dette greiene med at plast ikke tåler bevegelsene i treverket er kanskje sant for kjipe gjennomføringer i plast.

Det er absolutt ikke noe problem med trudesign.

Men det absolutt viktigste for meg er å unngå lutråte og spare meg for sink, som igjen fører til mer lutråte....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...