Jump to content

Klar for sjøsetting av min første trebåt.

Luna III

Recommended Posts

Etter sortering og følging av mange gode råd her på BP er min første trebåt så godt som klar for sjøsetting. Etter en del skraping, pussing, oljing, grunning, tetting med Proof 10, stifting av blyplater og stoffing føler jeg at jeg har gjort det jeg kan få gjort for å få en vellykket sjøsetting. Spent er jeg likevel. Innvendig har jeg lagt opp nytt el opplegg til nye lensepumper med sikringer til hver av de. Modifisert motorkassa, som var fin fra før, slik at jeg slipper å løfte den over motoren. Renset kjølesystem og sjekket termostat. Nye membraner er innkjøpt, men jeg tester kjølepumpa først for å se om den fungerer bra. Mangler bare å montere nye fenderfester og impregnere kalesja nå. Ang kalesja: Noen som har gode tips om hvordan man best pakker den vekk når man vil kjøre med åpen båt? Må man legge den igjen i bilen, eller er det en smart måte å pakke den bak og foran i snekka? Legger ved noen "skrytebilder"

IMG_3188.JPG

IMG_3189.JPG

IMG_3190.JPG

IMG_3191.JPG

IMG_3195.JPG

IMG_3197.JPG

IMG_3199.JPG

IMG_3201.JPG

Dette ser da veldig bra ut! Membranen holder i årtier, så bare ha den nye i reserve ombord du. Kalesjen må du nesten se om du kan surre på bøylene eller stue unna et sted ombord. Den er uansett grei å ha med seg. 

Om du har tid kan du jo sette en hagespreder under båten en dag eller to før sjøsetting. Det skal ikke mye vannimg til før den er betydelig tettere når du setter ut. Men det virker som om du har god kontroll så langt.   

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Svart (redigert)
index skrev 31 minutter siden:

Dette ser da veldig bra ut! Membranen holder i årtier, så bare ha den nye i reserve ombord du. Kalesjen må du nesten se om du kan surre på bøylene eller stue unna et sted ombord. Den er uansett grei å ha med seg. 

Om du har tid kan du jo sette en hagespreder under båten en dag eller to før sjøsetting. Det skal ikke mye vannimg til før den er betydelig tettere når du setter ut. Men det virker som om du har god kontroll så langt.   

Har ikke noen hagespreder, men jeg har tatt ut bunnpluggen og gir den en god dusj både utvendig og innvendig hver dag og ser at det trutner bra. I dag regner det, for første gang på lenge, så i dag satser jeg på at høy luftfuktighet hjelper.  ;) Meningen er at den skal ut fredag kl.10.00. Fredag 13. riktignok, men overtro overlater jeg til andre å styre med.  ;)

Redigert av Luna III (see edit history)

Beklager men jeg får lyst på snøre-pils når jeg ser bildene... :wink:

På mine trakter tar vi ut bunnproppen og legger strie (striesekker feks) som holder veldig godt på vannet når de er dynket.

Her er det allerede vannrestriksjoner så da sømmer det seg ikke å ha spredere på hele døgnet i ukesvis når det finnes enkle, rimelige gode alternativer.

Morten_L skrev for 1 time siden:

Støtter å sette vannspreder under eller dryppeslange inni, men husk i så fall å ta ut bunnpluggen så det ikke samler seg vann inni båten.

Er så mange idioter som bare fyller båten med vann for at den skal trutnes, så det er bra du sier ifra! Husker jeg så en finn annonse der en av salgspunktene var at båten nylig hadde vært fylt med vann slik at den var nytrutnet. Dette er alene grunn nok til å holde seg langt unna det kjøpet. 

Jeg er en slags gjest

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Beklager men jeg får lyst på snøre-pils når jeg ser bildene... :wink:

På mine trakter tar vi ut bunnproppen og legger strie (striesekker feks) som holder veldig godt på vannet når de er dynket.

Her er det allerede vannrestriksjoner så da sømmer det seg ikke å ha spredere på hele døgnet i ukesvis når det finnes enkle, rimelige gode alternativer.

Har lest det, men ikke lett å få tak i striesekker nå til dags. Å kjøpe nye koster skjorta. Kanskje bedre å bruke skjorta?  ;)

Luna III skrev 43 minutter siden:

ikke lett å få tak i striesekker nå til dags. Å kjøpe nye koster skjorta

I den ene båthavna jeg er med i så er det bare å sette seg på liste og hente tørre pent stablet i "båtbua" som vi disponerer...

At det er vrient å få tak på var ikke i mine tanker.

Det må jo være noen som er gode på trebåt her inne som vet om noe annet som er bra å bruke??  Dette burde være nyttig for mange

dieselfan skrev 1 time siden:

noe annet som er bra å bruke?

Gamle filleryer fungerer fint, disse er jo oftest laget av gamle tøyrester fra klær og lignende som er vevd sammen. Spesielt bomull holder godt på fuktigheten og er dermed godt egnet til legge fukt i skroget med. 

Luna III skrev for 7 timer siden:

Etter en del skraping, pussing, oljing, grunning, tetting med Proof 10, stifting av blyplater og stoffing føler jeg at jeg har gjort det jeg kan få gjort for å få en vellykket sjøsetting.

Høres ut som du har gjort et godt grunnarbeid:thumbsup: Da skal det litt til at du blir skuffet tenker jeg. Om det kommer litt vann inn er det absolutt ikke krise når båten har stått på land en stund. Utrolig hva som kan trutne bare det får noen dager. Pen båt!

Luna III skrev for 7 timer siden:

nye fenderfester

Nå vet jeg ikke om du har anskaffet deg fenderfester fra før? De kommer jo i flere varianter, vil gjerne slå et slag for dem med 3 skruehull. Disse tåler tilnærmet dobbelt så mye bank og rykking i fendrene før skruene rives ut. Godt mulig du kun befinner deg i roligere farvann, men i alle fall her i området hvor jeg holder til kan det bli ganske så stor belastning på fenderfestene fra både naturens påvirkning og fra dem med 45-fotere med laveste styrefart 12 knop, i havn.. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Jens_P skrev 13 minutter siden:

Gammelt sengetøy fungerer også.

:thumbsup:

Jens_P skrev 13 minutter siden:

Spreder under båten utvendig fungerer også, men ikke helt politisk korrekt i disse dager med tørke.

Det er jo ikke bare det...  for oss som har opplag på asfaltert plass og en 4-5 trebåter rundt meg på alle kanter så er det utrivelig at det vått rundt båten i en mnd... kanskje særlig når en skal ligge på ryggen å stoffe :diving:

dieselfan skrev for 8 timer siden:

utrivelig at det vått rundt båten i en mnd... kanskje særlig når en skal ligge på ryggen å stoffe :diving:

Ser den!

Ligger du på asfalt er det viktig å skjerme mot sollys. Mye kraft i sola som treffer asfalten under båten.

Og vind. Mye tørk i vinden selv om det ikke er spesielt varmt eller solskinn.

Greit å henge opp presenninger som skjermer og skygger langs båtsiden og helt ned til asfalten.

Ideell oppbevaring av trebåt sies å være i luftig skur med fuktig jord-gulv. Ikke så lett å finne denne type bygninger.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ang stuing av kallesje:

Mange har en 'pølse' med glidlås rundt kallesjen når den legges ned.

Da kan den ligge akter enten oppå dekket eller nede i båten.

Mulig det hensiktsmessig med 2. En forann og en bak.

Et triks er om du må løsne bøylen, bruk noen 'skistropper' til å holde dem sammen. De er lettere å håndtere som en enhet.

Flott smykke, og flotte bilder.

Lukten av amerikansk terpentin og lyden av Sabb kom plutselig gjennom skjermen her 😉😊.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...