Jump to content

Koblingsskjema dynamo TMD 30, haster..


Wannskrækk

Recommended Posts

Jeg skal sette inn ny dynamo på onsdag, og så har jeg glemt å merke kablene.. Reparasjonshåndbok er i posten, fra Sverige, -men rekker neppe fram. Irriterende tabbe dette; jeg har hatt den ute før og, men husker altså ikke. Er det noen som har skjema for VP TMD 30 (86`)? Eller kanskje noen "har det i hodet"?

Etterpå skal varmeveksler og eksosmanifold på plass, men det er greit.

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at jeg har "for mange" ledninger. Dynamoen, som ikke er orginal, ble tatt ut i blinde, og ledningene ble ikke merket... Jeg er usikker på hva som er D+ ledningen, da det er 2x2 svarte tynne ledninger, med spenning på (ca 8-9v) når tenningen slåes på. Begge er koblet sammen i en ring. Hvorfor i all verden er det tilsammen 4 ledninger. I verste fall får jeg forøsøke å spore den til ladelampa, men det er trangt. Nå er manifold og varmeveksler av, pga saltvannslekkasje.

Tar med meg innlegget ditt over til denne tråden igjen.

 

Har selv samme system som deg og må ta det her ut fra hodet. Mener at det er 3 punkt bak på dynamoen som skal kobles.

D+ som går til lading, inn her kommer også den "gule" senseledningen, slik det er koblet orginalt.

1 kobling hadde stikker og den mener jeg er til ladelampa på dashbordet.

Så er det den du nevner og mener jeg også hadde 2 ledninger som endte opp i en kobling m/øye. Denne mener jeg at går til jord hos meg.

 

Kan sjekke dette nærmere, men da må jeg i båten

 

Har du muligheter for bilder???

Redigert av Amorosa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan det er i din båt. Jeg har rød +ledning, brun ledning med flat kontakt som jeg mener er til w/turteller, 1 svart som kommer rett fra gods og skal til minus på dynamoen. Det jeg ikke er så sikker på er de resterende 4(!) svarte som er koblet i par (med ring), og som er strømførende når tenningen står på. Kan det tenkes at alle 4 skal kobles til D+? Sense ledningen er jo strømførende. Forsøker å kontakta bilmekaniker i morgen, og lager uansett koblingsskjema når jeg monterer.

Redigert av Wannskrækk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg helt uerfaren her, men kan de 4 sorte være til amperemeter? Det var de i min. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke er så sikker på er de resterende 4(!) svarte som er koblet i par (med ring), og som er strømførende når tenningen står på. Kan det tenkes at alle 4 skal kobles til D+? Sense ledningen er jo strømførende.

Du har ikke mulighet for å følge ledningene slik at du ser hvor de ender hen :confused:

 

Har brukt den metoden selv, men man bør være to sammen om jobben

Link to post
Share on other sites

En dynamo med innebygd regulator har disse 4 tilkoblingene

-B+ (til batteri pluss) og B- (til gods/batteri minus) Disse er normalt mye kraftigere dimensjonert enn de andre uttakene.

-D+ til ladelampe

-W til turteller (ikke alle dynamoer har dette)

 

Er det original Volvo dynamo kan den også ha sense uttak fra regulatoren (til batteri +)

 

Ut fra dette kan det høres ut som om de 4 ledningene skal til D+. En av dem kan være tilkoblet til startrele, antar at dette er noe Volvo gjør for å hindre at starteren betjenes mens motoren går.

Det kan også være tilkobling til laderele eller andre ting som skal aktiveres når motoren går.

Ladelampa skal lyse hvis D+ kabelen kobles til jord.

Det virker rart at du har 8-9V her, burde vært 12V med "tenning" på.

 

Skal du være sikker må du følge kablene

Link to post
Share on other sites

Må nok følge noen flere kabler. B+, B- og W er klare allerede. At det er bare 8-9V på de 4 svarte som er koblet parvis, kommer muligens av at det batteriet som var innkobla da jeg målte, er utladet. Men det kan jeg jo bare sjekke. Ellers er det ganske trangt og vrient å følge kablene. De fleste er pakket i krympestrømpe. Ellers glemte jeg å skrive at jeg ikke har Volvo/Valeo dynamo. Jeg har byttet til Prestolite 70A, som forøvrig kostet ca. halvparten av VP/Valeo 50A. Fordelen med Valeo er at den er bedre kapslet, beskyttet mot evt. sprut, og det var jo nettopp sprut som startet det hele hos meg. Men det var uansett så kraftig sprut at ingen beskyttelse hadde hjulpet. Nå er alle pakninger og rørfester byttet, så bare jeg får på plass dynamo, varmeveksler og eksosmanifold, -så kan sommeren bare komme. Takk for bidrag, så langt. Jeg lærer litt om senn.

Redigert av Wannskrækk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nok følge noen flere kabler. B+, B- og W er klare allerede. At det er bare 8-9V på de 4 svarte som er koblet parvis, kommer muligens av at det batteriet som var innkobla da jeg målte, er utladet.

Ok, det kan være en forklaring.

Hvis det mye jobb å følge kablene ville jeg først ladet opp batteriet og dobbeltsjekket at spenningen på den mystiske "ringen" er 12V og går av og på med tenningen.

Og hvis dette stemmer koblet den til jord for å sjekke om ladelampa da lyser.

Gjør den det skal disse kablene til D+.

Link to post
Share on other sites

Ingar: Fordi om koblingsskjemaet mitt ikke stemmer, og dermed ikke kan følges, så viser skjema at det går ledning til et startrele, slik du antydet. Forbruksbatteriet er i toppform, så jeg kan få sjekket dette i morgen. Pga. at jeg må ta båt til båten, med svært begrensede vinterruter, får jeg i praksis bare en arbeisøkt i uka.

 

Thor: mariniseringen på TMD 30 er helt van(n)vittig på dette punktet. Røret som fører saltvann i trykk fra impellerhuset og inn i varmeveksleren går inn rett over dynamoen. Det er festet i 2 enkle fester, og det ene er omtrent umulig å sjekke, -uten å demontere "halve" motoren. Det ene festet mitt var rustet tvert av. Spruten sto rett mot koblingssiden på dynamoen, og takk for tipset: Jeg skal huske å sjekke at veksleren er absolutt tom og tørr før montering!

Takke meg til normale stusser, slanger av god kvalitet med doble slangeslangeklemmer..

Dette er kanskje noe av det mer sakelige opphavet til Volvo Penta ryktene?

Jeg trøster meg fremdeles med at dette kunne skjedd mitt i ferien 06.

Link to post
Share on other sites

Tja og tjo. 30 motoren er antagelig noe av det bedre VP har laget tror jeg. Det pleier ikke å være så mye galt med disse sliterene. Tror jeg skjønner hvor du har hatt problemer hen. Disse to -kaller dem rørstusser- kan bli skadet ved uforsiktig montering eller demontering. Husker det var gått et skall av den forreste på den motoren jeg hadde,men det holdt tett ihvertfall

Bortsett fra at vannet går rett i dynamoen når veksleren skal av,så er det vel en svært grei motor for hobby mekanikeren. Faktisk syntes jeg den er så grei at jeg konverterte fra Yanmar til VP da basicen hadde seget inn i hodet.

Har stussen din rustet av bør du sjekke varmeveksleren. Det skal være en forsterket rørinnsats å få. Iht VP verksted jeg konsulterer så kan lekkasje i varmeveksleren gi tærings skader på varmeveksleren. Det var det på min motor tilgangs. Alt på grunn av en "sniklekkasje" som antagelig hadde gått over år før problemet ble så stort at ble oppdaget.

Link to post
Share on other sites

Tja og tjo. 30 motoren er antagelig noe av det bedre VP har laget tror jeg. Det pleier ikke å være så mye galt med disse sliterene.

Håper du har rett. Min TMD fungerer ok den, og egentlig tror jeg det er slik at den må få bedre "stell" enn hva den har fått av tidligere eier (e). Og jeg må komme ajour når det gjelder både vedlikehold og generell kjennskap til motoren.

Tror forøvrig at alle VP-historiene kommer av at det er så mange av dem, -Volvoer altså. Det var ikke stussen det var noe galt med i utgangspunktet, men rør-festene. Røret er utsatt, og mitt så ut som om noen hadde tråkket på det. Det hadde selvfølgelig vært enklere å vedlikeholde hvis det hadde dreid seg om slanger, og konvensjonell løsning med slange, stuss og slangeklemmer. Men sånn er det jo ikke.

Redigert av Wannskrækk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...