Bonita I Startet 11.Mai.2022 Del på Facebook Startet 11.Mai.2022 Har en eldre Tohatsu 5hk 2-takt på jollen, (Grand 300 ca 60kg ) men vurderer skifte til nyere 4-takt motor Vekt er vesentlig, da jollen heises og oppbevares i davider med motor på, så motor bør ikke overstige 25 kg +-, og litt større fart hadde vært ønskelig Vil eks ytelsen på en Evinrude 6 hk 4-takt være mye samme som den gamle 2-takteren - eller må man opp i enda større motor for å få tilsvarende ytelse? Hva med deler/reparasjoner på en 8-10 år gammel 4-takter..... Erfaringer ?? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Samme hk = samme effekt/ytelse uansett antall takter. Men 2-taktere kan i teorien være sterkere opp i plan hvis det er en planende båt da. Deler er ikke noe problem. Evinrude 6 hk 4-takt etter 2007 er bygget av Tohatsu såvidt jeg vet, og er altså identisk med Tohatsus egen 6 hk. Før 2007 ble de levert av Suzuki. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil Solheim Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Jeg kjøpte en 6 hk Tohatsu 4t for 2år siden og er godt fornøyd med den. Den drifter litt bedre enn 5 hk Mercury 2t og nyere 6 hk Honda 4t. Dersom du er fornøyd med 5 hk 2t som du har i dag, tror jeg ikke du blir skuffet over en 6 hk 4t. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Min erfaring er et 4 taktere veier noen kilo mer enn en tilsvarende 2 takter Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 (redigert) Yamaha 4-takter fikk du jo som 9.9 som var bygd på 6-8hk, og utgaven som var bygd på 20hk. Så da kunne du fått deg en 9.9 med 6hk vekt. Og det er også den mindre populære motoren da det ikke går an og trimme til 15hk. Så ligger biligere som brukt motor. Redigert 11.Mai.2022 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Bonita I skrev for 4 timer siden: så motor bør ikke overstige 25 kg +-, og litt større fart hadde vært ønskelig for hk pr kg så er det nok tohatsus 2T 8 / 9.8hk som gjelder, veier 27 kg. bmwmaxi skrev 44 minutter siden: Yamaha 4-takter fikk du jo som 9.9 som var bygd på 6-8hk, og utgaven som var bygd på 20hk. Så da kunne du fått deg en 9.9 med 6hk vekt Har løftet på en slik i 8hk versjon, 42 kg om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Men det er vel ca vekten på det meste 4takt man får. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Ensylindrede 6-hesters 4T veier mellom 25 og 27 kg. F. eks. Suzuki 25 kg, Mercury 27 kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 I mitt hode er ensylindrede motorer noe man bør unngå. Unntatt på gressklippere og snøfresere Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Forsåvidt enig, men er kravspecen min. 6hk, 4-takt og vekt helst ikke over 25 kg, er jeg redd for et ensylindret motor er uunngåelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 (redigert) VegJoh skrev On 11.5.2022 at 23.12: Min erfaring er et 4 taktere veier noen kilo mer enn en tilsvarende 2 takter Dette var riktig tidligere, men ikke nødvendigvis nå lengre. Vestkystseiler skrev for 11 timer siden: Ensylindrede 6-hesters 4T veier mellom 25 og 27 kg. F. eks. Suzuki 25 kg, Mercury 27 kg. En annen ting er at 2T er gått ut av sortimentet, og omsettes til omtrent nypriser i bruktmarkedet. Oppsummering: Les databladet for de motorer som er aktuelle. 1 cyl er letter enn 2cyl, men bråker gjerne mer. 2T bråker gjerne mer enn 4T. Stort slagvolum gir mer krefter når du skal opp i fart. (mellomregisteret) Vektforskjellen er mest merkbar når motoren skal av og på jolla (og ikke ramle i vannet), enn 10 kg ekstra når du heiser den opp med daviter. Jeg ville gått for max lovlige hk jolla er godkjent for, og den letteste blant utvalget. 8-10 år gammelt er nesten nytt, og med god deletilgang. Kurante merker er uansett gode og pålitelige motorer. Lykke til. Redigert 13.Mai.2022 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Sønnen hadde en 12foter med v-bunn. 19knop med Yamaha 9,9 2T 1986, 21knop med Mercury Viking 10/15 4T 2016 53kg 4T hadde mye mer behagelig gange, bruker mye mindre bensin, slipper å blande olje i bensin, lukter mindre og høres knapt på tomgang! For oss var valget enkelt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Jeg har 11 fots gummibåt med glassfiberbunn og 20hk Honda i davitene på samme båt. Hondaen veier 49 kg og båten ca 90. Ville absolutt ikke hatt noe større og tyngre enn det. Det er vesentlig forskjell å ha en motor som får båten opp i plan, selv med 2-3 voksne. Når den kommer opp på plan, kan jeg sakke ned til ca 12 knop og cruise avgårde i plan på moderat turtall. Tenker det kan oppnås på din båt med en 9,9 trimmet til 15. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.