Jump to content

Ytelse mindre påhengsmotorer 2-takt kontra 4-takt


Bonita I

Recommended Posts

Har en eldre Tohatsu 5hk 2-takt på jollen, (Grand 300 ca 60kg ) men vurderer skifte til nyere 4-takt motor  

Vekt er vesentlig, da jollen heises og oppbevares i davider med motor på, så motor bør ikke overstige 25 kg +-,    og litt større fart hadde vært ønskelig

Vil eks ytelsen på en Evinrude 6 hk 4-takt være mye samme som den gamle 2-takteren - eller må man opp i enda større motor for å få tilsvarende ytelse? 

Hva med deler/reparasjoner på en 8-10 år gammel 4-takter.....     Erfaringer ??

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Samme hk = samme effekt/ytelse uansett antall takter.

Men 2-taktere kan i teorien være sterkere opp i plan hvis det er en planende båt da.

Deler er ikke noe problem. Evinrude 6 hk 4-takt etter 2007 er bygget av Tohatsu såvidt jeg vet, og er altså identisk med Tohatsus egen 6 hk. Før 2007 ble de levert av Suzuki.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en 6 hk Tohatsu 4t for 2år siden og er godt fornøyd med den. Den drifter litt bedre enn 5 hk Mercury 2t og nyere 6 hk Honda 4t. Dersom du er fornøyd med 5 hk 2t som du har i dag, tror jeg ikke du blir skuffet over en 6 hk 4t.

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev for 4 timer siden:

så motor bør ikke overstige 25 kg +-,    og litt større fart hadde vært ønskelig

for hk pr kg så er det nok tohatsus 2T 8 / 9.8hk som gjelder, veier 27 kg. 

 

bmwmaxi skrev 44 minutter siden:

Yamaha 4-takter fikk du jo som 9.9 som var bygd på 6-8hk, og utgaven som var bygd på 20hk. Så da kunne du fått deg en 9.9 med 6hk vekt

 

Har løftet på en slik i 8hk versjon, 42 kg om jeg ikke husker feil.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I mitt hode er ensylindrede motorer noe man bør unngå. Unntatt på gressklippere og snøfresere :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 11.5.2022 at 23.12:

Min erfaring er et 4 taktere veier noen kilo mer enn en tilsvarende 2 takter

Dette var riktig tidligere, men ikke nødvendigvis nå lengre.

 

Vestkystseiler skrev for 11 timer siden:

Ensylindrede 6-hesters 4T veier mellom 25 og 27 kg. F. eks. Suzuki 25 kg, Mercury 27 kg.

 

En annen ting er at 2T er gått ut av sortimentet, og omsettes til omtrent nypriser i bruktmarkedet.

 

Oppsummering: Les databladet for de motorer som er aktuelle. 1 cyl er letter enn 2cyl, men bråker gjerne mer. 2T bråker gjerne mer enn 4T. Stort slagvolum gir mer krefter når du skal opp i fart. (mellomregisteret)

Vektforskjellen er mest merkbar når motoren skal av og på jolla (og ikke ramle i vannet), enn 10 kg ekstra når du heiser den opp med daviter.

Jeg ville gått for max lovlige hk jolla er godkjent for, og den letteste blant utvalget.

8-10 år gammelt er nesten nytt, og med god deletilgang.

Kurante merker er uansett gode og pålitelige motorer.

 

Lykke til.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sønnen hadde en 12foter med v-bunn. 19knop med Yamaha 9,9 2T 1986, 21knop med Mercury Viking 10/15  4T 2016 53kg

4T hadde mye mer behagelig gange, bruker mye mindre bensin, slipper å blande olje i bensin, lukter mindre og høres knapt på tomgang!  For oss var valget enkelt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har 11 fots gummibåt med glassfiberbunn og 20hk Honda i davitene på samme båt. Hondaen veier 49 kg og båten ca 90. Ville absolutt ikke hatt noe større og tyngre enn det.
Det er vesentlig forskjell å ha en motor som får båten opp i plan, selv med 2-3 voksne. Når den kommer opp på plan, kan jeg sakke ned til ca 12 knop og cruise avgårde i plan på moderat turtall. Tenker det kan oppnås på din båt med en 9,9 trimmet til 15. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...