Jump to content

Iidentifisere denne seilbåten

ekfoshaugen

Recommended Posts

Takk så mye. Jeg tror du er nær - jeg så opp og tror hun kan være den Hurley 18 jeg fant på https://sailboatdata.com/sailboat/hurley-18  

There is a ‘bilge keel’ eller twin keel  - twin keel hurley silhoutte opp i Florø som jeg er veldig opptatt av (hun kan lagres på tvillingkjølene sine og er veldig light - rundt 650kg men kostnaden for å frakte henne til Arendal er mer enn hva hun koster - og jeg er ikke erfaren nok til å seile henne ned til Arendal. So I will consider this hurley 18. Your hurley thoughts seem to be spot on.

• 3 uker senere...
ekfoshaugen skrev On 11.5.2022 at 22.08:

Takk så mye. Jeg tror du er nær - jeg så opp og tror hun kan være den Hurley 18 jeg fant på https://sailboatdata.com/sailboat/hurley-18  

There is a ‘bilge keel’ eller twin keel  - twin keel hurley silhoutte opp i Florø som jeg er veldig opptatt av (hun kan lagres på tvillingkjølene sine og er veldig light - rundt 650kg men kostnaden for å frakte henne til Arendal er mer enn hva hun koster - og jeg er ikke erfaren nok til å seile henne ned til Arendal. So I will consider this hurley 18. Your hurley thoughts seem to be spot on.

Hvordan gikk det med båthandelen? Det er gått neon uker siden denne tråden ble oppdatert.

Hvis du må betale 1 kr for transporten så vil kostnaden ved å frakte båten Florø - Arendal overstige det du må betale for båten antar jeg:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=250758866&showContactInfo=true

Istedenfor å se på om fraktkostnader overskrider det du må betale for båten synes jeg du bør se på om du synes båten er verdt kjøpesum + frakt. Men husk at om det er et godt kjøp så forsvinner den fort til noen lokale som er raskere enn deg. Og hvis det er et dårlig kjøp så blir den værende til salgs lenge så du får tak i den. Så det kan være greit å handle forholdsvis lokalt så man lett kan svinge bortom raskt og kikke og ta en beslutning. Forrige båtkjøpet mitt var hos en som bor ca 20 minutters kjøring fra meg.

Men allerede før du startet denen tråden så hadde jeg sett en annen seilbåt på finn og kjente igjen bildene:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=257288155&showContactInfo=true

Så jeg trodde dermed først det var denne. Forøvrig ganske upresist hvor den befinner seg da adressai annonsa er Færvik i Arendal, og med bilder som ser ut til å være tatt litt nærmere sentrum (like øst for Galtesund, på Tromøya), men står at hun ha flyttet til en annne by, uten å nevne noe om hvor båten står. Tipper det hovedsakelig er folk fra Arendal som tar kontakt angående båten, men hvis hun nå bor i Arendal og båten står annet sted så er det jo litt vanskelig å få solgt den da det blir langt unna for dem som tar kontakt og nærme for dem som ikke vet at den er nærme og dermed ikke tar kontakt.

Hvor dypt den går er vel bare å måle for en person som befinner seg på rett sted (feks om selger kjenner noen på stedet om vedkommende ikke er der selv). På land er det jo lett å måle, og på sjøen er det bare å skru sammen tre planker til en U. Nederste vannrette litt bredere enn bten er på det bredeste og de to loddrette noe lengre  enn det dybden kan være, så er det bare å gå to stykker fra baug til akter og se hvor dypt ned i vannet denne måå dyppes for å passere dypeste punkt.

Bør vel være kurant å frakte noe slikt på henger antar jeg. Enten på båthenger som er laget for seilbåter med kjøl. eller på ei solid krybbe (mer solid enn noe som bare skal tåle stillestående last) på en bilfrakthenger.

Angående seiling og tilstand generelt så vær obs på at båter som gis bort ofte har noen mangler og ikke er helt turklare, hvis det er den som gis bort du vurderer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...