forskern Startet 11.Mai.2022 Del på Facebook Startet 11.Mai.2022 Spørsmålet er sannsynligvis besvart tidligere, men søk på «bunnstoff» gir håpløst mange treff så jeg lager en ny tråd. Båten skal først ut om 5 uker, men det hadde vært praktisk å stoffe den nå hvis ikke effekten blir mindre. Finnes det en «makstid» man ikke bør overskride fra påføring av bunnstoff til sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Dette skal stå i Teknisk datablad for produktet, f. eks Jotun Non-Stop anbefaler sjøsetting innen 9 mnd. Tørketiden vil øke med økt filmtykkelse. Overflaten må være tørr og fri for forurensinger, før overmaling finner sted. Bør settes på vannet innen 9 måneder etter påføring. Båten bør være godt tildekket eller lagres innendørs hvis den ikke settes på vannet kort tid etter påføring. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Min erfaring er stoffe nært sjøsetting. I fjor stoffet jeg noen dager før utslipp. Ikke ett eneste skjell når den ble løftet opp. Jeg har sett nye båter stått over vinteren med bunnstoff som gror så mye at man skulle tro det er mat for skjell som er smurt på båten. Sitér dette innlegget Link to post
tazie Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 På biltema sitt bunnstoff står det vel på boksen maks 30 dager mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Det kommer vel også an på hva du stoffer med. Noen sier de skal holde i 2 år, f.eks Jotuns Nonstop supreme, så da må de jo nødvendigvis tåle å stå tørt i en vinter i alle fall... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Krimart skrev for 8 timer siden: Noen sier de skal holde i 2 år, f.eks Jotuns Nonstop supreme, så da må de jo nødvendigvis tåle å stå tørt i en vinter i alle fall... Hvorfor det? Det er jo ikke alle som har båten på land om vinteren? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 index skrev 17 minutter siden: Hvorfor det? Det er jo ikke alle som har båten på land om vinteren? Vel, her på Sørlandet ligger nok 95% av fritidsbåtene i dvale på land i fra Oktober til Mai, enten i egen hage, på opplagsplassen, eller på "lager-hotell". Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Nye båter blir ofte stoffet fra fabrikk. De kan ofte stå lengre perioder på land før de går i vannet. Det ser ut som det går bare bra. Samt jeg flekker bare bunnstoff der det er behov. På høsten kan jeg ikke se forskjell i groe på der hvor det var ferskt bunnstoff, og gammelt som har hatt fem måneder på land. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Sørlandet2 skrev 9 minutter siden: Samt jeg flekker bare bunnstoff der det er behov. På høsten kan jeg ikke se forskjell i groe på der hvor det var ferskt bunnstoff, og gammelt som har hatt fem måneder på land Samme her, men jeg har jo ikke peiling på om det skjer noe når bunnstoffet først har vært i vann og deretter kommer på land noen måneder. Uansett er det ikke forskjell på nytt og gammelt bunnstoff angående groing. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 LM 605 skrev 32 minutter siden: Vel, her på Sørlandet ligger nok 95% av fritidsbåtene i dvale på land i fra Oktober til Mai, enten i egen hage, på opplagsplassen, eller på "lager-hotell". OK. Her på Vestlandet er nok tallene omtrent motsatt. Og det samme er nok tilfellet oppover resten av kysten. Vi har Golfstrømmen til å holde kysten isfri. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Har Anvendt Jotun Nonstop i 15 år på 2 forskjellige båter. Alltid bare flekkstoffet på høsten. Har nesten ikke rur (Under 50) på selve plastskroget, dette med unntak av et par år. Da har jeg smurt hele skroget igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Jeg er også av dem med god erfaring med bunnstoff som har "overvintret". Jeg ville stoffet nå og kost meg med at det er klart til sjøsetting. En bekymring mindre . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sørlandet2 Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 En annen fordel med å ikke stoffe i siste liten er at da får det tørket ordentlig før sjøsetting. Jeg har ved flere anledninger stoffet i siste liten. Resultatet da er at deler av bunnstoffet skades ved sjøsetting. Enten av stroppene fra kranbilen, eller når båten sklir av hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Jeg har sluttet med å bry meg om alder på bunnstoff. Jeg flekker der det er tynt. Båten settes på sjøen i mai/ juni, opp i sept/ oktober - og har ikke registrert mye vekst på den. I fjor var det litt mer rur enn vanlig, men det var det for "alle". Var i hvert fall en snakkis her inne. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.