Jump to content

Rustfri svivel på galvanisert kjetting


Kappa

Recommended Posts

Jeg har denne kombinasjonen.

Galvanisert svivel har jeg ikke sett.

 

Men, som det korrekt påpekes holder det ikke evig. Ulike materialer i sjøvann gir korrosjon; ett eller annet sted.

Men det kommer an på størrelsesforholdet mellom de 2.

I dette tilfellet er svivelen liten i forhold til overflaten på anker og kjetting. Sånn sett ville jeg vært mer bekymret for et syrefast anker enn en svivel.

Min teori er at korrosjon går først ut over de elementene som er nærmest den syrefaste svivelen. Vanligvis en sjakkel (galvanisert) i hver ende av svivelen. De kan (og bør) inspiseres og er enkle å skifte. 

 

Hos meg sitter svivelen mellom kjetting og ankertau. Og bruken er noen timer i sjøen hver gang vi er ute.

Årlig ettersyn, men ingen deler er skiftet så langt (2 sesonger).

 

Om størrelsesforholdene er motsatt, har jeg sett eksempler på kjettinger som er nærmest avtært ila noen få uker i sjøen.

 

PS: Maling på den syrefaste delen vil redusere den aktive overflaten på de syrefaste delene, og dermed bremse korrosjonshastigheten.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post

Det er stor forskjell på rustfritt og Syrefast.

 

Rustfritt har ingenting i båt å gjøre.

 

Kombinasjonen av Syrefast og galvanisert, gir kort levetid på galvaniseringen, og deretter spiser man stålet som galvaniseringen er ment å beskytte.

 

De syrefaste delene pleier derimot å stå seg godt, men de forringer levetiden på alle andre deler som er i kontakt med dem.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...