Kappa Startet 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2022 Noen med erfaring på galvanisk tæring på galvanisert kjetting/anker koblet sammen med rustfri/syrefast svivel? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Ikke gjør det, varer ikke lenge Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 (redigert) Jeg har denne kombinasjonen. Galvanisert svivel har jeg ikke sett. Men, som det korrekt påpekes holder det ikke evig. Ulike materialer i sjøvann gir korrosjon; ett eller annet sted. Men det kommer an på størrelsesforholdet mellom de 2. I dette tilfellet er svivelen liten i forhold til overflaten på anker og kjetting. Sånn sett ville jeg vært mer bekymret for et syrefast anker enn en svivel. Min teori er at korrosjon går først ut over de elementene som er nærmest den syrefaste svivelen. Vanligvis en sjakkel (galvanisert) i hver ende av svivelen. De kan (og bør) inspiseres og er enkle å skifte. Hos meg sitter svivelen mellom kjetting og ankertau. Og bruken er noen timer i sjøen hver gang vi er ute. Årlig ettersyn, men ingen deler er skiftet så langt (2 sesonger). Om størrelsesforholdene er motsatt, har jeg sett eksempler på kjettinger som er nærmest avtært ila noen få uker i sjøen. PS: Maling på den syrefaste delen vil redusere den aktive overflaten på de syrefaste delene, og dermed bremse korrosjonshastigheten. Redigert 12.Mai.2022 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Jepp, har selv en båt hvor en luring monterte dregg kassa i tre på badeplattform med galvanisert bolter og plater. Alt det rustfrie ser markspist ut og det tok ikke lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Det er stor forskjell på rustfritt og Syrefast. Rustfritt har ingenting i båt å gjøre. Kombinasjonen av Syrefast og galvanisert, gir kort levetid på galvaniseringen, og deretter spiser man stålet som galvaniseringen er ment å beskytte. De syrefaste delene pleier derimot å stå seg godt, men de forringer levetiden på alle andre deler som er i kontakt med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Havarita skrev for 3 timer siden: Det er stor forskjell på rustfritt og Syrefast. Rustfritt har ingenting i båt å gjøre. Det var nå litt hardt da, kommer jo an på applikasjonen. "Syrefast" er forøvrig en rustfri kvalitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Muren Motorsport Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Liker bedre US-navnet.. stainless. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Hadde syrefast (316) svivel på galvanisert anker og kjetting i Middelhavet i 10 år, med sikkert 600+ netter på ankeret. Kjetting og anker korroderte når galvaniseringen ble slitt bort men ingen problem egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Noe edrulighet anbefales. Tror, med vanlig hobbyankring, at det går noen år før de første par leddene på kjettingen må kuttes vekk. Hadde brydd meg midt i ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.