Jump to content

Lekkasje olje styrbord side 5,7 l ved manifold

Båtstø

Recommended Posts

Eier av flott Sunseeker 24 Mexico  med V8 bensin. Shortblock fra Summit og alt annet Volvo Penta. Båten har vært i mitt eie i syv år og fungerer bra, til i år. Byttet tube til peilepinne i vinter da den brakk ved oljeskift. Samme del fra Summit og passet perfekt.ingen oljelekk derifra. Måtte ha av manifold for å komme til. Satt på med originale pakninger og alt så bra ut. Motor startet med en gang i våres og kjørte til havna på ca 3000 rmp.økofart  ca 24 kn. Dette er 40 min å kjøre .Inspiserte motor under gange og så oljedråper komme etter det jeg tror er ved manifold . Tok av pakninger ok,satt på nye etter nøye å tatt av alt gammelt og slipte alt plant. Satt på manifold med originale pakninger og sjekket det nye peile pinne tube som satt fortsatt som støpt. Lekkasjen kom igjen men kun noen dråper ved kjøring på litt turtall, olje under manifold drypper ned. 
Noen forslag?  VP verksted ga meg moment på 25 nm på manifold bolter. Er det her feilen er ?

Manifold har ikke noe med oljelekkasje og gjøre. Og du har peilepinne typen som går inn nederst på blokka? Da skal det ikke komme olje selv uten peilepinne røret på plass. Eneste som fort slår meg er om du har glemt og sette på plass olje/utluftingen fra det ene toppdekksele og inn på flammedemper/luftfilter.

Men hvilken motor tidlig med delt simring bakkant/toppdekksel er skrudd fast rundt i ytterkant. Eller nyere med boltene i senter av deksel. Siste utgave er vortec.

Vi tar det det enkle først!

olje utlufting, toppdeksel pakning, for mye olje så olje står høyere en bunnen av peilepinne røret.

Har du alpha gen2 eller bravo drev med oljetank festet på den riseren og den renner over når det blir varmt.

ferskvann eller saltvann kjøling på blokk? Hvis saltvann kjøling er det viktig at den shortblock er marine spesifisert eller så ruster toppakning bort.

Det snakkes om oljelekkasje og manifolder som har vært av. Det svares som det er eksosmanifold det var snakk om og det høres fornuftig ut mht jobben som skulle gjøres mens bilder viser motor uten innsugsmanifold. Eg e forvirret. Hvilken manifold er det snakk om. Det er klart det kan lekke olje fra innsugsmanifolden, spesielt ytterst på de korte larvene som legges der, bruk pakning på tube på hver ende.

Det er eksosmanifold av den gamle type Vp bla brukt på 260vp. Når oljen legger seg under manifold og drypper ned ca ved bensinfilter på blokk må det vel komme fra toppen et sted? Peilet olje og er litt over Max . Bruker en forholdsvis tykk mineral olje . Motor starter og går bra, men dette er jo direkte farlig mht startmotor og olje. 
noe hjelp å få fra kloke hoder? 

B2C43AB0-C843-4ACE-AE37-886B3B2BE99D.jpeg

Det må nesten ha med toppdeksel og gjør. Pakning deksel eller til festeboltene i senteret til det. Eller det har rustet et knappenåls hul i toppdeksel. Kan være vanskelig og se. Har noen liggende og slenge hvis du trenger det. Bor i Asker, men ser utifra bilder at Asker har blitt stort nå?

Eller vent litt nå, lurer på om vortec toppen har gjenger helt inn på en av de boltene til feste av manifoil, så man må bruke locktite på den. Skal se etter.

Farlig mht startmotor? Hvorfor det. Eineste farlige her er om det drypper på eksosrøret.

Kor mykje meir hjelp trenger du, alle steder det kan komme fra er allerede nevnt. Du må nesten lette på ræva og gå ned i båten og sjekke da. 

Nei, ville isåfall være frostvæske hvis det er noe tull med boltene, gjelder også topploksbolter. Men et bilde er mer en tusen ord. Nevnes både starter og bensin filter her og de er vel på hver sin ende? Under,på,oppå,neden for manifoyl? 
Bakkant ved starter kan hver pakning fordeler. Men start med og snu topdekselet rundt, bytte med andre side. og se om det flytter seg. Ikke bry deg om oljeutlufting er tilkoblet. Kan fint bruke de pakningene et par ganger når de er nye og av typen silikon.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Jeg skal prøve det Bmwmax sier , og sjekke nøyaktig hvor det drypper nede i dypet. For det kommer ovenfra , har jo vært noen timer med dette . Men bare å ta med nok papir og bytte og se.

Takk for alle omspill

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...