kjøleskapsmagnet Startet 12.Mai.2022 Del på Facebook Startet 12.Mai.2022 (redigert) Nylig kjøpt båten, Jeg så at den ene av de to parallelle reimene til sirkulasjonspumpe/dynamo var slakk så jeg kjøpte nye og monterte de. Men når jeg monterer de nye så er fortsatt den ene slakk, noen som har vert borti det samme? Eller en god løsning? Eller er det som morfar ville sagt (skal være sånn, den modellen der)😅? Redigert 12.Mai.2022 av kjøleskapsmagnet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Dårlig foring i dynamo eller bøyd strammer? Prøv og se at reimskivene er på linje. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 (redigert) 1. sjekk om reimene ligger like dypt i sporet på de store reimhjula, dersom de er like, slik som reimene ligger i de små hjula i fremkant av bildet, så prøv test 2. 2. Bytt plass på reimene og se om problemet med slakk flytter seg. Om så skjer så er problemet ditt at reimene IKKE er like lange... 3. Når reimene er demontert kan du sjekke om det er slark i dynamoens hengslebolt (den bolten som dynamoen svinger om, når du strammer eller slakker reimene) Redigert 12.Mai.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 kjøleskapsmagnet skrev for 2 timer siden: , noen som har vert borti det samme Eller en god løsning? Det er ikke helt uvanlig at ei reim er slakkere enn den andre. Hvis alt @dieselfan ramser opp er ok bør du kanskje kjøpe nye reimer en gang til. Du bør handle reimer hos en proff leverandør, f.eks. Tess, eller en annen maskinutstyrsforretning, og passe på å få to reimer fra samme produksjon (batch). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ttor Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Har du kjøpt to separate reimer? Eller en pakke med to like reimer? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 D ser ut for meg at det ytre hjulet har mindre diameter? Alså trenger kortere reim. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Jeg vil tro disse to må kjøpes som et sett for å være helt like? Jeg lærte nettopp om krav til stjernemerkede dekk til moderne firhjulstrukne biler, der alle dekk må skiftes samtidig og være kalibrert og stjernemerket for å ikke ødelegge girkassen. Setter man vanlige dekk på en slik bil risikerer man havari etter kun få kilometer. Så ille er det nok ikke med disse reimene, men de må jo være identiske om de skal virke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 (redigert) index skrev 19 minutter siden: Så ille er det nok ikke med disse reimene, men de må jo være identiske om de skal virke... Det forutsetter at hjulene også er identiske, og at det ikke er som @Faxen sier, at hjulene kanskje er ulike? Ser slik ut for meg også. For å finne ut om dette er tilfelle, er det jo bare å prøve ei av reimene på begge plasser. Redigert 13.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Jannmar skrev 1 minutt siden: Det forutsetter at hjulene også er identiske, og at det ikke er som @Faxen sier, at hjulene kanskje er ulike? Ser slik ut for meg også. For å finne ut om dette er tilfelle, er det jo bare å prøve ei av reimene på begge plasser. For meg ser de like ut. Men det første som bør testes er jo å bytte om på reimene ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Akora Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Aldri vært et problem på min 41'er, aldri handlet reimene som noe sett, bare kjøpt vanlige reimer på bilutstyrsbutikk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Akora skrev for 2 timer siden: Aldri vært et problem på min 41'er, aldri handlet reimene som noe sett, bare kjøpt vanlige reimer på bilutstyrsbutikk. Men i industrien er altså dette et tema. Har du f.eks ei stor pumpe, en dreiebenk eller hva som helst egentlig med reimdrift er dette noe man må passe på. Har du f.eks drift med fire lange A-reimer skal det mye til at det blir bra hvis ikke du ikke får reimer fra samme batch. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjøleskapsmagnet Svart 13.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Jeg kjøpte reimer fra bema som er en seriøs levrandør og jeg fikk reim fra samme batch, men skal prøve å butte plass på de å se om problemet flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Jannmar skrev for 6 timer siden: Det forutsetter at hjulene også er identiske, og at det ikke er som @Faxen sier, at hjulene kanskje er ulike? Ser slik ut for meg også. For å finne ut om dette er tilfelle, er det jo bare å prøve ei av reimene på begge plasser. Hjulene må no være identiske, ellers får desse to reimene to forskjellige utvekslinger. Og det vil jo ikke gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
kjøleskapsmagnet Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2022 Løsning: reimskive på dynamo var skjevt slitt kosta 500kr hos maritim Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.August.2022 Del på Facebook Svart 1.August.2022 Flott at du følger opp tråden din og gir tilbakemelding, da får de som søker på Forumet og har samme problem som deg, fasiten med en gang 👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.August.2022 Del på Facebook Svart 1.August.2022 Dette kan være flere ting. Enten geometrien på reimene, den ene er kanskje litt lenger og litt smalere enn den andre i utgangspunktet (mest sannsynlig)? Burde være mulig å sjekke før du monterer. Den andre muligheten er geometrien på reimehjulene på motoren, at akslingene på nedre og øvre reimehjul ikke er parallelle men med litt vinkel, at sporet på det ene hjulet er litt smalere, eller at diameter på hjulene er litt forskjellige. Eller kombinasjoner av alle disse... Det kan se ut som at det er litt forskjell på hjulene, som flere har nevnt, men det er kanskje optisk bedrag? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Krimart skrev for 18 timer siden: Dette kan være flere ting. Problemet er jo løst. Så da kan det ikke være flere ting;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.