Jump to content

Ene reima blir ikke stram Volvo penta Ad41b

kjøleskapsmagnet

Recommended Posts

Nylig kjøpt båten, Jeg så at den ene av de to parallelle reimene til sirkulasjonspumpe/dynamo var slakk så jeg kjøpte nye og monterte de. Men når jeg monterer de nye så er fortsatt den ene slakk, noen som har vert borti det samme? Eller en god løsning? Eller er det som morfar ville sagt (skal være sånn, den modellen der)😅?A8E4510B-A2D4-4CB9-8B9D-A6EB85BA3A89.jpeg.3cac866144b95c00c42c90672d890686.jpeg

Redigert av kjøleskapsmagnet (see edit history)

1. sjekk om reimene ligger like dypt i sporet på de store reimhjula, dersom de er like, slik som reimene ligger i de små hjula i fremkant av bildet, så prøv test 2.

2. Bytt plass på reimene og se om problemet med slakk flytter seg. Om så skjer så er problemet ditt at reimene IKKE er like lange...

3. Når reimene er demontert kan du sjekke om det er slark i dynamoens hengslebolt (den bolten som dynamoen svinger om, når du strammer eller slakker reimene)

Redigert av dieselfan (see edit history)

kjøleskapsmagnet skrev for 2 timer siden:

, noen som har vert borti det samme Eller en god løsning?

Det er ikke helt uvanlig at ei reim er slakkere enn den andre. Hvis alt @dieselfan ramser opp er ok bør du kanskje kjøpe nye reimer en gang til. Du bør handle reimer hos en proff leverandør, f.eks. Tess, eller en annen maskinutstyrsforretning, og passe på å få to reimer fra samme produksjon (batch).

Jeg vil tro disse to må kjøpes som et sett for å være helt like?

Jeg lærte nettopp om krav til stjernemerkede dekk til moderne firhjulstrukne biler, der alle dekk må skiftes samtidig og være kalibrert og stjernemerket for å ikke ødelegge girkassen. Setter man vanlige dekk på en slik bil risikerer man havari etter kun få kilometer. Så ille er det nok ikke med disse reimene, men de må jo være identiske om de skal virke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 19 minutter siden:

Så ille er det nok ikke med disse reimene, men de må jo være identiske om de skal virke...

Det forutsetter at hjulene også er identiske,

og at det ikke er som @Faxen sier, at hjulene kanskje er ulike? Ser slik ut for meg også.

For å finne ut om dette er tilfelle, er det jo bare å prøve ei av reimene på begge plasser.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 1 minutt siden:

og at det ikke er som @Faxen sier, at hjulene kanskje er ulike? Ser slik ut for meg også.

For å finne ut om dette er tilfelle, er det jo bare å prøve ei av reimene på begge plasser.

For meg ser de like ut. Men det første som bør testes er jo å bytte om på reimene ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Akora skrev for 2 timer siden:

Aldri vært et problem på min 41'er, aldri handlet reimene som noe sett, bare kjøpt vanlige reimer på bilutstyrsbutikk.

Men i industrien er altså dette et tema. Har du f.eks ei stor pumpe, en dreiebenk eller hva som helst egentlig med reimdrift er dette noe man må passe på. Har du f.eks drift med fire lange A-reimer skal det mye til at det blir bra hvis ikke du ikke får reimer fra samme batch. 

Jannmar skrev for 6 timer siden:

Hjulene må no være identiske, ellers får desse to reimene to forskjellige utvekslinger. Og det vil jo ikke gå bra.

• 2 måneder senere...

Dette kan være flere ting. Enten geometrien på reimene, den ene er kanskje litt lenger og litt smalere enn den andre i utgangspunktet (mest sannsynlig)?  Burde være mulig å sjekke før du monterer. Den andre muligheten er geometrien på reimehjulene på motoren, at akslingene på nedre og øvre reimehjul ikke er parallelle men med litt vinkel, at sporet på det ene hjulet er litt smalere, eller at diameter på hjulene er litt forskjellige. Eller kombinasjoner av alle disse...  Det kan se ut som at det er litt forskjell på hjulene, som flere har nevnt, men det er kanskje optisk bedrag? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...