Jump to content

Trebåt av ukjent opprinnelse

StoreAlme

Recommended Posts

Takk for tipset Lazyjack. Når jeg søker på nettet så ser jeg likheter på skrogformen med kjøpstadbåtene ja. Det som jeg synes er litt spesielt med denne båten er at den ligner egentlig på en ombygt halvdekker, men alle halvdekkere jeg finner bilder av på nettet er somregel de øverste bordene av annen dimensjon enn på skroget forøvrig vis du forstår hva jeg mener. Her går bordene i samme "stil" helt opp til framdekk. Er iallefall den beste sjøbåten jeg har hatt i min karriere som rotekopp og tenker å klinke oppigjen og mette den med olje nå til sommeren ?

Det er nok Spjærøykrysser du har sett, de var oftest halvdekkede. De var som du sier, kravellbygget i undervannskroget og klinkbygd i fribordet. Som navnet sier var disse bygget i Hvalerområdet og de hadde rund baug og akterende. På andre siden av fjorden ble det også bygget halvdekkede snekker men disse var oftest klinkbygd hele veien. Båten din har rett forstevn og da vet vi at den har sitt opphav på Vestlandet eller lenger nord. 

• 3 uker senere...

Tok jolla på slipp no og fikk tatt vårpussen etter 3 år på vannet. Bunnsmørt, olja overvannlinja 3 strøk d1 og 3 med d2. 50/50 terpentin og tjøre innvendig under vannlinjen. Det siste der gjorde jeg mest for å få rette lukta ombord? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...