Theguy Startet 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2022 Hei, har en 21fots askeladden beetle, og lurte på hva slags påhengsmotor jeg må ha med i tilfelle jeg får motorhavari. Er helt uerfarne med båter, så jeg har lyst til a ha en liten backup - og fra det jeg har lest, det er anbefalt. Noen anbefalinger? Link to post
Lenasmartin20 Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Om du tenker bare for å få den i sikkerhet om noe skulle skje, så holder det vel med en 4HK! Har du tenkt å montere en brakett på platformen? Link to post
rippie Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Trenger ikke store motoren om ikke du skal kjøre i områder med mye strøm eller vind. Mtp vedlikehold og vekt får man små luftkjølte påhengere som hondas 2.3hk Link to post
Theguy Svart 14.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Takk for svarene! Link to post
kromfelgen Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Vi har en 19 fot daycruiser med 6hk 4takt nødmotor. Med denne gjør båten ca 3-4 knop. Kunne gjerne ha tenkt meg litt kraftigere motor, men 8hk og større begynner å bli litt for tunge for min del. Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Anbefaler deg å begynne i andre enden.. Er det montert brakett til påhenger på båten din? Hvor stor motor er den laget for? Om du ikke har brakett? Hva har du plass til? Hvilken stamme lengde må du i så fall ha? Hvordan skal motoren styres? De motorene som er best egnet til å skyve tungt i liten fart, er påhengere laget til det bruket (seilbåt, arbeidsbåt, Lekter) med stor propell, stort bladareal, liten stigning og høy utveksling. Finnes fra 5hk og oppover. Har ofte sail, high thrust, bigfoot i navnet. Dyre nye, men finnes på Finn.no innimellom... Om du skal lagre den i motorrom etc, så gjør en løftetest, prøvemontasje, før du velger motor. Er det bølger er det en utfordring å montere påhenger på badeplattform ? Men, når du har vett til å si du ikke har har så mye erfaring, så tror jeg ikke det skjer noe med deg, du er typen som tenker deg om ?? Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Du får ikke motorhavari hvis du har en motor du kan stole på. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Big Horn Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 6 minutes ago, Teerex said: Du får ikke motorhavari hvis du har en motor du kan stole på. Ha, ha, ha! Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 (redigert) Big Horn skrev 49 minutter siden: Ha, ha, ha! En kvalitetsmotor som har fått korrekt stell og vedlikehold havarerer ikke sånn uten videre da Men en Beetle har kanskje Mercruiser 1,7 diesel... huff. Redigert 14.Mai.2022 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ask Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Hei. Eit godt anker, rikeleg med kjetting og/eller tau, vhf, og kunnskap om bruken kan òg redda dagen, og livet, dersom du får motorstopp. Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Teerex skrev for 3 timer siden: Du får ikke motorhavari hvis du har en motor du kan stole på. ??? Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Theguy skrev for 13 timer siden: lurte på hva slags påhengsmotor jeg må ha med i tilfelle jeg får motorhavari. Her har du et eksempel på en motor som har meget god skyvekraft. Dyr men god. Selvfølgelig kan du bruke en "standardmotor" men de kan ikke konkurrere i skyvekraft... Link to post
Havarita Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Ask skrev for 2 timer siden: Hei. Eit godt anker, rikeleg med kjetting og/eller tau, vhf, og kunnskap om bruken kan òg redda dagen, og livet, dersom du får motorstopp. Støtter denne prioriteringen fremfor reservemotor. Legger til : -Padleåre -Drivanker -Totalmedlemskap i Redingsselskspet. Om motorhavari skulle skje, er det mye viktigere å påkalle hjelp, enn å utsette seg for ytterligere fare for å ramle i sjøen. Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 Havarita skrev 11 minutter siden: Om motorhavari skulle skje, er det mye viktigere å påkalle hjelp, enn å utsette seg for ytterligere fare for å ramle i sjøen. Er det egentlig noen forskjell på den installasjonen TS ønsker kontra 10-20000 trolling båtene som surrer rundt i Norge på jakt etter den siste fisken? Hva er det jeg ikke ser? Link to post
Big Horn Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 On 5/14/2022 at 7:19 PM, Teerex said: En kvalitetsmotor som har fått korrekt stell og vedlikehold havarerer ikke sånn uten videre da Men en Beetle har kanskje Mercruiser 1,7 diesel... huff. Uansett motor og hvor godt den er vedlikeholdt kan den stoppe om du får vann i drivstoffet eller en glassmanet eller plastpose i sjøvannsintaket. Link to post
-morten- Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 On 5/14/2022 at 7:19 PM, Teerex said: En kvalitetsmotor som har fått korrekt stell og vedlikehold havarerer ikke sånn uten videre da Men en Beetle har kanskje Mercruiser 1,7 diesel... huff. Komponenter som ikke har noe med motor å gjøre kan jo også feile! sikkringer, Hovedstrmsbrytere, dritt i drivstoff, tette filter, kjørt noe i propell osv.! skjønner tanken med nødmotor Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 dieselfan skrev On 14.5.2022 at 23.47: Er det egentlig noen forskjell på den installasjonen TS ønsker kontra 10-20000 trolling båtene som surrer rundt i Norge på jakt etter den siste fisken? Hva er det jeg ikke ser? Forskjellen er at trollingmotorene blir brukt flere ganger i uka, mens denne reservemotoren med stor sannsylighet vil bli liggende stuet bort under dørken i 10-15 år før den plutselig blir tatt frem og skal virke. Jeg ser en viss utfordring der... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 dieselfan skrev On 14.5.2022 at 23.47: index skrev for 2 timer siden: Forskjellen er at trollingmotorene blir brukt flere ganger i uka, mens denne reservemotoren med stor sannsylighet vil bli liggende stuet bort under dørken i 10-15 år før den plutselig blir tatt frem og skal virke. Jeg ser en viss utfordring der... @index - er ikke uenig i meningen din, men du tar det jeg skrev helt ut av sammenhengen jeg skrev tilsvaret i.. HAVARITA skrev: "Om motorhavari skulle skje, er det mye viktigere å påkalle hjelp, enn å utsette seg for ytterligere fare for å ramle i sjøen. " Link to post
Selco Racing Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 index skrev for 7 timer siden: Forskjellen er at trollingmotorene blir brukt flere ganger i uka, mens denne reservemotoren med stor sannsylighet vil bli liggende stuet bort under dørken i 10-15 år før den plutselig blir tatt frem og skal virke. Jeg ser en viss utfordring der... Jeg tenker en liten motor kan brukes til mer enn trolling eller nød. Den bruker mindre drivstoff, slik at ferd i rolig fart også kan være et bruksområde. Stor motor brukes i stor fart, liten motor brukes i sakte fart. Da blir den ikke stuet bort i 15 år, selv for de som ikke troller. Link to post
19 fot Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 Teerex skrev On 14.5.2022 at 19.19: En kvalitetsmotor som har fått korrekt stell og vedlikehold havarerer ikke sånn uten videre da Kan du fortelle meg hvordan jeg skulle oppdaget på forhånd at vulkinga var iferd med å gå på propellen min? Den røyk ved gasspådrag i Blindleia og temmelig udramatisk, så det var ikke verre enn at toppfarta ble 5 knop inntil jeg fikk byttet propell (i Arendal). Noen få dager tidligere kjørte jeg i ca 10 m/s og endel bølger fra Risør til Arendal og det kunne vært skummelt om jeg hadde hatt bare det lille gasspådraget som tilsvarer 5 knop på flatt vann. Og neon slår propellen i bunnen så den ødelegges og får voldsomme vibrasjoner som man ikke bør kjøre med, hvordan vedlikeholder man motoren slik at det ikke kan skje? Og a de hundrevis av ledninger og konaktpunkter det er det elektriske anlegget til motoren, hvordan sikrer man at det ikke blir brudd et sted der? Husk på at mange ledninger bøyes feks i overgang fra motor til båt osv og kan ha helt god kontakt helt til de plutselig ikke har kontakt i det hele tatt. Eller de kan kortslutte. Og hvordan kan du være helt sikker på at ingen har byttet ut bensinen din med vann slik at du kommer deg litt utpå med det du har i slangen inntil motoren suger vann og stopper? Selv synes jeg det er greit å ha en ekstra motor når båten blir så tung og lite rovennlig at den ikke er god å ro i høy sjø. men før jeg innstallerte ekstra motor så laget jeg til åregaffelfester og kjøpte årer så jeg kan ro (toppfart 2-3 km/t på bil-gps når jeg tar en skikkelig spurt på flatt vann så jeg når toppfarta). Mye annet rart som kan skje med motorer og drivverk også, og uten at man umiddelbart skjønner hva. Jeg har selv tauet 5 båter ifjor. Man kan tenke at motorstopp er bare noe som skjer alle andre, men ikke meg. Det har stemt for meg hittil, men det stemmer ikke for alle, og ingen vet hvem det ikke stemmer for. Noen har også en backup som svikter. I påsken så jeg en båt som drev inn mot en fjellvegg og de ombord stod og dyttet båten unna fjellveggen med årene. Jeg kjørte bort til dem og startet opp den store motoren, festet et tau bak på båten min og kastet andre enden over til dem og dro dem vekk fra land, spurte hvor de skulle og tauet dem hjem. De hadde fått stopp på motoren og så var det frem med åregafler, plopp, der forsvant de. Årene hadde de, så de kunne padle og stake ifra mot fjellet, men det var jo ikke så veldig effektivt. Link to post
19 fot Svart 2.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2022 TS. skrev On 16.5.2022 at 20.04: Jeg tenker en liten motor kan brukes til mer enn trolling eller nød. Den bruker mindre drivstoff, slik at ferd i rolig fart også kan være et bruksområde. Stor motor brukes i stor fart, liten motor brukes i sakte fart. Da blir den ikke stuet bort i 15 år, selv for de som ikke troller. Jeg bruker min lille motor mye for å spare bensin da den ha mye lavere forbruk enn den store (og gamle). De fleste motorer starter også greit etter et halvt års dvale, så om man starter opp motoren i starten av sesongen så burde den jo fungerer fint den dagen man har bruk for den, selv om man ikke bruker den nevneverdig underveis i sesongen. Link to post
Teerex Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 19 fot skrev 1 time siden: Kan du fortelle meg hvordan jeg skulle oppdaget på forhånd at vulkinga var iferd med å gå på propellen min? Akkurat det med vulkinga er litt spesielt. Jeg har ikke vulking i mine propeller så da utgår iallefall det momentet :-) Ellers kan det jo skje at man blir truffet av lynet, men det er nok sjeldent. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Selco Racing Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 (redigert) 19 fot skrev for 10 timer siden: Selv synes jeg det er greit å ha en ekstra motor Helt enig. En liten ekstra motor for nød, og å spare drivstoff og driftstimer på stor motor. Billigere drift og mer miljøvennlig med liten motor. Men samtidig ha stor motor tilgjengelig. Vinn vinn. Fremtidens løsning. Men hvilken størrelse anbefales? Redigert 3.Juni.2022 av TS. (see edit history) Link to post
Sørlandet2 Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 Å kjøpe ekstra påhenger for å spare drivstoff når en har en 1.7 diesel tror jeg blir dårlig butikk. Ser den bruker 0.75 liter/timen på tomgang, og 2.4 liter i timen på 1500 r/pm. Tenker du da gjør ca fem knop. Tror du skal slite med å gjøre det bedre med en påhenger. At det er andre grunner for ekstra motor er en en annen sak. Link to post
Selco Racing Svart 3.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2022 (redigert) Lystbåtmarkedet har beveget seg mot mer bruk av påhengere. Stor påhenger og liten påhenger. Fart, sikkerhet og økonomi. Men hvilke størrelse, og hvor går grensen for kost/nytte. Redigert 3.Juni.2022 av TS. (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn