Jump to content

Vurderer å kjøpe en gammel sjark/snekke


Sydvesten

Recommended Posts

Heisann !

Sitter og myser på annonser på en brukbar vinterbåt som kan brukes til fiske, teine/ruse setting. Har funnet noen i mitt nærområde(Haugesund) som ligger innfor akseptabelt prisområde 20-40 lapper.

 

Noen synspunkter på størrelse på motor, finner et par mulige emner og noen som utstyrt med 10hk sabb på en 27 foter.... Bli ikke dette litt i minste laget da... Ser de andre har noget større maskin... Noen her mer mer erfaringer og synspunkter

 

Her er noen av de jeg kikker på:

Brandasundsbåt 1980 mod med 10hk sabb

 

24' kravellbygd Rolfsnesbåt m/hytte

 

27 fot sjark (kravell)

 

Er det noen som kjenner none som vet om en båt som er til salgs i dette sjangeren. Det bær være rimelig størrelse på den siden jeg delvis bor i Mølstrevåg og båten blir benyttet i området rundt Sletta

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Neida,det må selvsagt ikke være tre.. men de har funnet i mitt nærområde er jo i tre... vet noen om en plastbåt som passer til dette formålet så tar jeg gjerne det... >Men den må vare i bruksstand og gjerne på sjøen... orker ikke å pusse opp noe...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av de annonsene du hadde så syntes jeg vel mest om den 27 fots sjarken da...

 

Ellers, fant denne etter et kjapt søk:

 

Hardangerbygd båt til salgs

 

Det står ingen pris på den, men det kan være verd en telefon i alle fall.

 

Jeg har ellers inntrykk av at når det gjelder båter i denne prisklassen så er prisene lokalt ofte betydelig lavere enn det man finner på Finn.no. Så følg med i Haugesunds Avis, der dukker det stadig opp rimelige båter til denne type bruk. Plast er jo kanskje også et alternativ, har sett flere Deltasnekker og Bjoasnekker på 22 fot til fra 25 til 40.000,-. Kan godt gi deg et tips om jeg ser noe interessant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda jeg følger da med i avisen her, men hører du om noe så gi meg et hint. Det er ikke noe som haster, men utpå nyåret er det greit å ha noe i fortøyningen. Da går det jo mot lysere tider. Skal plinge på han karen i Vedavågen med Yanmar motoren... koster jo ikke noe å spørre om pris

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen synspunkter på størrelse på motor, finner et par mulige emner og noen som utstyrt med 10hk sabb på en 27 foter.... Bli ikke dette litt i minste laget da... Ser de andre har noget større maskin... Noen her mer mer erfaringer og synspunkter

10 hk høres lite ut på en 27 foter ja. Mange f.eks. Wikstensjarker fra 60-tallet på den størrelsen ble levert med 10 hk Sabb. Alle jeg har sett har senere fått større motor - ganske tidlig også. Gjerne byttet ut allerede på 70-tallet, så det har neppe vært pga slitasje.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

10 hk høres lite ut på en 27 foter ja.

Det er i minste laget ja... Husker at jeg så en annonse i fjor en gang på en grei stålbåt, rundt 35 fot og med AC, hvor motoren var en 10hk Sabb :lol::lol: :lol: . Når pengene tar slutt så tar man hva man har liggende tydeligvis... Men jeg ville ikke utsatt meg for noe særlig vind med 7-8 tonn båt og 10 hester tror jeg :crazy: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, sydvesten!

Missunner deg litt at du bor i et området med tilgang på så mange godbiter!

 

Her har du 3 båter med hver sin Sabb. Fra Brandasund'en med 1-syl 10-hk Sabb (antageligvis saltvannskjølt) til 24' Rolfsnesbåt (min favoritt!) med Sabb 16-hk (mest sannsynlig en saltvannskjølt 2H) til den flotte 27' kravell-sjarken med en skikkelig 2G-motor. Den siste er i hvertfall ferskvannskjølt! At den er fra 1963 ville ikke bekymre meg - hvis den har fått stellet sitt.

 

Som sagt, Rolfsnesen ville vært min favoritt - uten å ha sett bilder selvfølgelig - passe størrelse for en mann alene å håndter, og en fin-fin motor som står i stil til den type og størrelse båt.

 

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...