Jump to content

Topptraver kilte seg i mastetoppen - tips til feilsøking og retting?

bjornas

Recommended Posts

Satte opp storseilet i dag for sesongen. Hadde kostet på nye travere til storseilet for 10.000 kroner i vinter, og var derfor full av forventninger. Det gikk imidlertid ikke som smurt. Synes seilet pussig nok var tyngre å heise opp enn med de gamle. Og når det endelig var kommet opp, hadde topptraveren kilt seg i øvre stilling.

Det skal være eksakt samme traver som den gamle, så jeg forstår ikke at den skulle bli tyngre å heise. Er det noe grunnleggende jeg har gjort feil? Unnlatt å smøre med McLube på forhånd? Men det skal jo ikke være nødvendig; det er jo plenty av kuler i den?

Og hvordan få spetakkelet ned igjen? En mann i mastetoppen med gummiklubbe og og McLube?

Se bilde nedenfor.

RC28160.jpg.29637724c012e72be87f07c5833d44ae.jpg

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Tja, si det. Det funket iofs greit med den gamle, så det gjør at jeg synes det virker usannsynlig at sporet er ødelagt.

Kan selvfølgelig være at dimensjonen er feil, men jeg leverte seilet til Gran med den gamle på, og jeg kan vel ikke tenke meg at de setter på en ny med gal dimensjon? Altså som ikke er eksakt kopi av den gamle?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

• 2 måneder senere...

Besvarer dette spørsmålet:

Jeg gikk på med avfetting og smørte på med WD40 og Biltemas silikonspray. Også ballene i kulelagrene i traverne fikk seg en omgang med McLube. Og da er problemet blitt borte.

Det så uansett ut til at det bare var på visse punkter i mastesporet det var problemer. Kanskje det har noe med ujevn tilstramming/justering av masten å gjøre? (Men det ser ikke slik ut, etter visuell inspeksjon.)

Uansett; problemet lot seg løse med smøring.

Takk for all hjelp!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...