bjornas Startet 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2022 Satte opp storseilet i dag for sesongen. Hadde kostet på nye travere til storseilet for 10.000 kroner i vinter, og var derfor full av forventninger. Det gikk imidlertid ikke som smurt. Synes seilet pussig nok var tyngre å heise opp enn med de gamle. Og når det endelig var kommet opp, hadde topptraveren kilt seg i øvre stilling. Det skal være eksakt samme traver som den gamle, så jeg forstår ikke at den skulle bli tyngre å heise. Er det noe grunnleggende jeg har gjort feil? Unnlatt å smøre med McLube på forhånd? Men det skal jo ikke være nødvendig; det er jo plenty av kuler i den? Og hvordan få spetakkelet ned igjen? En mann i mastetoppen med gummiklubbe og og McLube? Se bilde nedenfor. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Framtia Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 samme traver som jeg har, ruller som bare det hos meg. Kan du ha fått feil dimensjon, eller er det skade på sporet ditt?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bjornas Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Tja, si det. Det funket iofs greit med den gamle, så det gjør at jeg synes det virker usannsynlig at sporet er ødelagt. Kan selvfølgelig være at dimensjonen er feil, men jeg leverte seilet til Gran med den gamle på, og jeg kan vel ikke tenke meg at de setter på en ny med gal dimensjon? Altså som ikke er eksakt kopi av den gamle? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Zhik Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 Siden du opplevde treghet allerede ved heising kan det tenkes at du har feil utforming av den delen av vognene som går i mastesporet. Ronstan har et utvalg slike "føtter" som passer til ulike typer mastespor. Dette er beskrevet her: https://www.ronstan.com/marine/battensysformast.asp Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
bjornas Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Besvarer dette spørsmålet: Jeg gikk på med avfetting og smørte på med WD40 og Biltemas silikonspray. Også ballene i kulelagrene i traverne fikk seg en omgang med McLube. Og da er problemet blitt borte. Det så uansett ut til at det bare var på visse punkter i mastesporet det var problemer. Kanskje det har noe med ujevn tilstramming/justering av masten å gjøre? (Men det ser ikke slik ut, etter visuell inspeksjon.) Uansett; problemet lot seg løse med smøring. Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.