Jump to content

Lav fart og lavt turtall Ford sabb 160hk


BennyHill

Recommended Posts

Hei. kjøpte ny båt forrige helg, en inlander 27. motoren er en Ford sabb. 160 hk (2715)

selger opplyste at båten skulle klare 17 knop max og 12-13kn mars. båten får jeg i max 10knop ved 2900rpm.(skulle klart ca3500 har jeg fått opplyst)

hatt dialog med selger og prøvd forskjellige ting, som å bytte til større drivstoffslanger da selger hadde byttet de rett før jeg kjøpte den til noe spinklere enn det som var. kikket på wirene og sett at de stopper der de skal på pumpa.

noen som har noen forslag til hva jeg begynne å undersøke? propell er ikke byttet. lite røyk fra motor. dieselpumpa er ikke skrudd på så vidt jeg vet. plumbene sitter på enda ihvertfall. stusser litt på at det kun er ett luftinntak til motorrom på babord side. forsovdt ikke prøvd å kjøre med dekksluker åpne enda. 

 

på forhånd takk for svar =)

 

Link to post

det er det som er at det er noe usikkert om det er 2715 eller 2704, finner ingen dokumentasjon på den. kun sammenlignet med bilder.. har prøvd å ruse motoren litt forsiktig når den er varm, og den drar seg godt ned mot 3800-3900 av det jeg rekker og tørr å ruse.. mangler jo fort ca 1000 omdreininger ved belastning. så må jo være noe som ikke stemmer. spesielt når selger sier at den skal gjøre 17 kn. hadde en ford sabb 2728 tim i en baltic. fikk denne lett opp i 3400rpm på max. en større motor vel å merke. 

Link to post

Støtter forslaget som er gitt over her: Få dokumentert hvilke motor dette er.

I hvertfall få tatt en del bilder av den som du legger ut her.

Ovenfra og begge sider.

 

Opp gjennom årene har vi hatt tråder her med samme spørsmål om Fordmotorer hvor trådstarter aldri dukket opp igjen med noe mer info eller forklaring på om problemet var løst.

 

Det finnes mye ekspertise her som  vil bidra, selv fra firma i UK men da trengs mer info. :thumbsup:

 

 

Link to post
Svart (redigert)

Her er noen bilder ihvertfall. Skulle ønske jeg hadde mer dokumentasjon eller at selger har Men det er det da altså ikke. Bare lurer kanskje på om det ikke er en 160hk som oppgitt. Hadde en VP tamd40b i en nidelv 28 for noen år tilbake.den fikk keg i 14-15kn. Den er vel rundt 150-160hk om jeg ikke husker helt feil. Så syns det er rart at jeg ikke kommer opp i mer enn 10kn med den jeg har nå. 🤔 

Redigert av Benjaminusler (see edit history)
Link to post

Jeg har samme båt. Med TAMD41A på 200hk, så fikk jeg 19-20 på maks. 

Hadde vel 14-15 på maks med TMD40A på 124hk før jeg la i 41 motor. 

PS: Har byttet motor igjen.

 

Så er motor på 160hk, så er noe gale en plass.

Med rett propell, så skal du få rundt 16 på maks ja. Men du lager da en bra stor hekk sjø hehe

Har du bilde av båten? Å hvor kjøpte du båten? 

 

Men ellers enig med andre her. Sjekk med laser måler om du faktis har det turtall som instrument viser. For kan ikke huske at disse motorer skal gå så høyt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 11 minutter siden:

Jeg har samme båt. Med TAMD41A på 200hk, så fikk jeg 19-20 på maks. 

Hadde vel 14-15 på maks med TMD40A på 124hk før jeg la i 41 motor. 

PS: Har byttet motor igjen.

 

Så er motor på 160hk, så er noe gale en plass.

Med rett propell, så skal du få rundt 16 på maks ja. Men du lager da en bra stor hekk sjø hehe

Har du bilde av båten? Å hvor kjøpte du båten? 

 

Men ellers enig med andre her. Sjekk med laser måler om du faktis har det turtall som instrument viser. For kan ikke huske at disse motorer skal gå så høyt.

Såpass ja , ja da skulle jo min også hatt nogenlunde det samme! Merkelig hele greiene.  Hehe, ja det ble gode bølger på vei opp fra Kristiansand til Sandefjord. Men ble jo tuslende i 7-8,5 knop. Turen tok jo noen timer lenger enn det jeg hadde sett for meg 😅 men utrolig fint og mange perler oppover og innover. 

ja ikke en dum ide å prøve laser måler faktisk

C359F324-E72B-490F-89CF-888AB6DBDD8A.jpeg

Link to post
Benjaminusler skrev 1 minutt siden:

Såpass ja , ja da skulle jo min også hatt nogenlunde det samme! Merkelig hele greiene.  Hehe, ja det ble gode bølger på vei opp fra Kristiansand til Sandefjord. Men ble jo tuslende i 7-8,5 knop. Turen tok jo noen timer lenger enn det jeg hadde sett for meg 😅 men utrolig fint og mange perler oppover og innover. 

ja ikke en dum ide å prøve laser måler faktisk

C359F324-E72B-490F-89CF-888AB6DBDD8A.jpeg

 

Okkaby skrev 16 minutter siden:

Jeg har samme båt. Med TAMD41A på 200hk, så fikk jeg 19-20 på maks. 

Hadde vel 14-15 på maks med TMD40A på 124hk før jeg la i 41 motor. 

PS: Har byttet motor igjen.

 

Så er motor på 160hk, så er noe gale en plass.

Med rett propell, så skal du få rundt 16 på maks ja. Men du lager da en bra stor hekk sjø hehe

Har du bilde av båten? Å hvor kjøpte du båten? 

 

Men ellers enig med andre her. Sjekk med laser måler om du faktis har det turtall som instrument viser. For kan ikke huske at disse motorer skal gå så høyt.

Hva slags motor har du nå ? Fart maks og mars? 😊

Link to post
Benjaminusler skrev 16 minutter siden:

 

Hva slags motor har du nå ? Fart maks og mars? 😊

Har lagt i en fabrikks ny FNM på 270hk. Ikke prøvd topp fart ennå, da jeg må opp å ta bort noen tvær støtter som går fra skrog å ned til flyndre. Disse generere vibrasjoner over 21knop. Men skal makse på 28-29 mente winrace. Nye motor er jo en lett 4 sylinder maskin, så mindre vekt i båten nå. Går 21knop på rett over 70% gass. Båten ligger seg i plan på 17-18 knop. Er flere rundt om, som har Yanmar på 290 i disse båter, å går da ca 29 på maks.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 12 minutter siden:

Har lagt i en fabrikks ny FNM på 270hk. Ikke prøvd topp fart ennå, da jeg må opp å ta bort noen tvær støtter som går fra skrog å ned til flyndre. Disse generere vibrasjoner over 21knop. Men skal makse på 28-29 mente winrace. Nye motor er jo en lett 4 sylinder maskin, så mindre vekt i båten nå. Går 21knop på rett over 70% gass. Båten ligger seg i plan på 17-18 knop. Er flere rundt om, som har Yanmar på 290 i disse båter, å går da ca 29 på maks.

Aha, hørtes heftig ut! Da blir det fort noe annet å dra på langtur i ferien. Men om det viser seg at motoren jeg har ikke er 160. Er det da å anbefale 40B maskinen ? Får ihvertfall 15-16 da kanskje. Hadde Blitt strålende fornøyd om jeg kunne marsjet i 12-13kn. I en stund ihvertfall 😅 5 knops syken? 

Link to post
Benjaminusler skrev 5 minutter siden:

Aha, hørtes heftig ut! Da blir det fort noe annet å dra på langtur i ferien. Men om det viser seg at motoren jeg har ikke er 160. Er det da å anbefale 40B maskinen ? Får ihvertfall 15-16 da kanskje. Hadde Blitt strålende fornøyd om jeg kunne marsjet i 12-13kn. I en stund ihvertfall 😅 5 knops syken? 

Hadde aldri brukt penger på å legge i en 40 maskin. Siden du evt må bygge om bedding/fundament for å passe til ny motor, ha ny propell++, så hadde jeg gått for 41 motor. Mye bedre motor det, å du får reservedeler til den, noe som kan være vanskeligt til 40, som er gammel forkammer motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 1 minutt siden:

Hadde aldri brukt penger på å legge i en 40 maskin. Siden du evt må bygge om bedding/fundament for å passe til ny motor, ha ny propell++, så hadde jeg gått for 41 motor. Mye bedre motor det, å du får reservedeler til den, noe som kan være vanskeligt til 40, som er gammel forkammer motor.

Skjønner skjønner. Får jo evt se hva slags motor jeg faktisk har, og stemmer ikke det som er sagt og det jeg har blitt forespeilet, så får jeg ta en ny prat med selger evt. men da vet jeg at 41 er en god motor og ett godt alternativ om så. 👏🏼 

Link to post
Gudrun skrev 11 minutter siden:

Der tikket fra svaret fra UK inn:

 

  Looks like a Ford Dorset truck engine, 105-120HP Dorset 2700 series that somebody seems to have partially marinised.
I don't THINK it was Sabb's work.

 

Se der ja. Da er det jo ikke så rart det går som det går. Tusen takk for svar !

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...