BennyHill Startet 15.Mai.2022 Del på Facebook Startet 15.Mai.2022 Hei. kjøpte ny båt forrige helg, en inlander 27. motoren er en Ford sabb. 160 hk (2715) selger opplyste at båten skulle klare 17 knop max og 12-13kn mars. båten får jeg i max 10knop ved 2900rpm.(skulle klart ca3500 har jeg fått opplyst) hatt dialog med selger og prøvd forskjellige ting, som å bytte til større drivstoffslanger da selger hadde byttet de rett før jeg kjøpte den til noe spinklere enn det som var. kikket på wirene og sett at de stopper der de skal på pumpa. noen som har noen forslag til hva jeg begynne å undersøke? propell er ikke byttet. lite røyk fra motor. dieselpumpa er ikke skrudd på så vidt jeg vet. plumbene sitter på enda ihvertfall. stusser litt på at det kun er ett luftinntak til motorrom på babord side. forsovdt ikke prøvd å kjøre med dekksluker åpne enda. på forhånd takk for svar =) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Eg trudde den motoren skulle ha 2400-2600RPM eller cirka der? Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 det er det som er at det er noe usikkert om det er 2715 eller 2704, finner ingen dokumentasjon på den. kun sammenlignet med bilder.. har prøvd å ruse motoren litt forsiktig når den er varm, og den drar seg godt ned mot 3800-3900 av det jeg rekker og tørr å ruse.. mangler jo fort ca 1000 omdreininger ved belastning. så må jo være noe som ikke stemmer. spesielt når selger sier at den skal gjøre 17 kn. hadde en ford sabb 2728 tim i en baltic. fikk denne lett opp i 3400rpm på max. en større motor vel å merke. Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 noe under max turtall regner jeg jo den går med belasting. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Da er turtallet med innkopla gir som gjeld,dei fordane som eg har hatt har 2400-2600 på fullt,den siste eg hadde var ein 2728TIM, og den skulle vertfall ikkje ha over 2600 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Eit bilde er greit for å vurdere ka motor du har Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Merkelig , hadde flatt jern på Forden mellom 3300-3400. Om ikke jeg nå husker veldig feil da. Dette var den 240hk (oppgitt av verksted ) men samma det forsovidt . Skal se om jeg ikke får ordnet ett bilde 😊 takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Du må sjekka at innstrumentet viser den RPM som motoren verkeleg har,for dersom dit innstrument er rett så har motoren 1000rpm meir en den ska ha Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Få selger til å dokumenterer motor type og omdreininger. Mulig denne er til hjelp for å finne ut modellen du har https://everythingaboutboats.org/ford-2715e/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Rusing av motor uten belastning er en uting. Prøv å unngå det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Støtter forslaget som er gitt over her: Få dokumentert hvilke motor dette er. I hvertfall få tatt en del bilder av den som du legger ut her. Ovenfra og begge sider. Opp gjennom årene har vi hatt tråder her med samme spørsmål om Fordmotorer hvor trådstarter aldri dukket opp igjen med noe mer info eller forklaring på om problemet var løst. Det finnes mye ekspertise her som vil bidra, selv fra firma i UK men da trengs mer info. Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 (redigert) Her er noen bilder ihvertfall. Skulle ønske jeg hadde mer dokumentasjon eller at selger har Men det er det da altså ikke. Bare lurer kanskje på om det ikke er en 160hk som oppgitt. Hadde en VP tamd40b i en nidelv 28 for noen år tilbake.den fikk keg i 14-15kn. Den er vel rundt 150-160hk om jeg ikke husker helt feil. Så syns det er rart at jeg ikke kommer opp i mer enn 10kn med den jeg har nå. 🤔 Redigert 16.Mai.2022 av Benjaminusler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Ja har prøvd å søke etter innlegg, Og som du sier Gudrun, lite av hva folk har kommet frem til av løsninger eller årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Vi får se hva Mike hos Lancing Marine UK svarer.. Pleier å svare innen et døgn. De har marinisert, overhalt og bygget opp Ford motorer siden 70tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Jeg har samme båt. Med TAMD41A på 200hk, så fikk jeg 19-20 på maks. Hadde vel 14-15 på maks med TMD40A på 124hk før jeg la i 41 motor. PS: Har byttet motor igjen. Så er motor på 160hk, så er noe gale en plass. Med rett propell, så skal du få rundt 16 på maks ja. Men du lager da en bra stor hekk sjø hehe Har du bilde av båten? Å hvor kjøpte du båten? Men ellers enig med andre her. Sjekk med laser måler om du faktis har det turtall som instrument viser. For kan ikke huske at disse motorer skal gå så høyt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Gudrun skrev 23 minutter siden: Vi får se hva Mike hos Lancing Marine UK svarer.. Pleier å svare innen et døgn. De har marinisert, overhalt og bygget opp Ford motorer siden 70tallet. Ja det kan bli spennende ! Da burde jo han ha god peiling 😁 Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Okkaby skrev 11 minutter siden: Jeg har samme båt. Med TAMD41A på 200hk, så fikk jeg 19-20 på maks. Hadde vel 14-15 på maks med TMD40A på 124hk før jeg la i 41 motor. PS: Har byttet motor igjen. Så er motor på 160hk, så er noe gale en plass. Med rett propell, så skal du få rundt 16 på maks ja. Men du lager da en bra stor hekk sjø hehe Har du bilde av båten? Å hvor kjøpte du båten? Men ellers enig med andre her. Sjekk med laser måler om du faktis har det turtall som instrument viser. For kan ikke huske at disse motorer skal gå så høyt. Såpass ja , ja da skulle jo min også hatt nogenlunde det samme! Merkelig hele greiene. Hehe, ja det ble gode bølger på vei opp fra Kristiansand til Sandefjord. Men ble jo tuslende i 7-8,5 knop. Turen tok jo noen timer lenger enn det jeg hadde sett for meg 😅 men utrolig fint og mange perler oppover og innover. ja ikke en dum ide å prøve laser måler faktisk Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Benjaminusler skrev 1 minutt siden: Såpass ja , ja da skulle jo min også hatt nogenlunde det samme! Merkelig hele greiene. Hehe, ja det ble gode bølger på vei opp fra Kristiansand til Sandefjord. Men ble jo tuslende i 7-8,5 knop. Turen tok jo noen timer lenger enn det jeg hadde sett for meg 😅 men utrolig fint og mange perler oppover og innover. ja ikke en dum ide å prøve laser måler faktisk Okkaby skrev 16 minutter siden: Jeg har samme båt. Med TAMD41A på 200hk, så fikk jeg 19-20 på maks. Hadde vel 14-15 på maks med TMD40A på 124hk før jeg la i 41 motor. PS: Har byttet motor igjen. Så er motor på 160hk, så er noe gale en plass. Med rett propell, så skal du få rundt 16 på maks ja. Men du lager da en bra stor hekk sjø hehe Har du bilde av båten? Å hvor kjøpte du båten? Men ellers enig med andre her. Sjekk med laser måler om du faktis har det turtall som instrument viser. For kan ikke huske at disse motorer skal gå så høyt. Hva slags motor har du nå ? Fart maks og mars? 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Benjaminusler skrev 16 minutter siden: Hva slags motor har du nå ? Fart maks og mars? 😊 Har lagt i en fabrikks ny FNM på 270hk. Ikke prøvd topp fart ennå, da jeg må opp å ta bort noen tvær støtter som går fra skrog å ned til flyndre. Disse generere vibrasjoner over 21knop. Men skal makse på 28-29 mente winrace. Nye motor er jo en lett 4 sylinder maskin, så mindre vekt i båten nå. Går 21knop på rett over 70% gass. Båten ligger seg i plan på 17-18 knop. Er flere rundt om, som har Yanmar på 290 i disse båter, å går da ca 29 på maks. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Okkaby skrev 12 minutter siden: Har lagt i en fabrikks ny FNM på 270hk. Ikke prøvd topp fart ennå, da jeg må opp å ta bort noen tvær støtter som går fra skrog å ned til flyndre. Disse generere vibrasjoner over 21knop. Men skal makse på 28-29 mente winrace. Nye motor er jo en lett 4 sylinder maskin, så mindre vekt i båten nå. Går 21knop på rett over 70% gass. Båten ligger seg i plan på 17-18 knop. Er flere rundt om, som har Yanmar på 290 i disse båter, å går da ca 29 på maks. Aha, hørtes heftig ut! Da blir det fort noe annet å dra på langtur i ferien. Men om det viser seg at motoren jeg har ikke er 160. Er det da å anbefale 40B maskinen ? Får ihvertfall 15-16 da kanskje. Hadde Blitt strålende fornøyd om jeg kunne marsjet i 12-13kn. I en stund ihvertfall 😅 5 knops syken? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Benjaminusler skrev 5 minutter siden: Aha, hørtes heftig ut! Da blir det fort noe annet å dra på langtur i ferien. Men om det viser seg at motoren jeg har ikke er 160. Er det da å anbefale 40B maskinen ? Får ihvertfall 15-16 da kanskje. Hadde Blitt strålende fornøyd om jeg kunne marsjet i 12-13kn. I en stund ihvertfall 😅 5 knops syken? Hadde aldri brukt penger på å legge i en 40 maskin. Siden du evt må bygge om bedding/fundament for å passe til ny motor, ha ny propell++, så hadde jeg gått for 41 motor. Mye bedre motor det, å du får reservedeler til den, noe som kan være vanskeligt til 40, som er gammel forkammer motor. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
BennyHill Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Okkaby skrev 1 minutt siden: Hadde aldri brukt penger på å legge i en 40 maskin. Siden du evt må bygge om bedding/fundament for å passe til ny motor, ha ny propell++, så hadde jeg gått for 41 motor. Mye bedre motor det, å du får reservedeler til den, noe som kan være vanskeligt til 40, som er gammel forkammer motor. Skjønner skjønner. Får jo evt se hva slags motor jeg faktisk har, og stemmer ikke det som er sagt og det jeg har blitt forespeilet, så får jeg ta en ny prat med selger evt. men da vet jeg at 41 er en god motor og ett godt alternativ om så. 👏🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Mai.2022 Del på Facebook Svart 17.Mai.2022 Der tikket fra svaret fra UK inn: Looks like a Ford Dorset truck engine, 105-120HP Dorset 2700 series that somebody seems to have partially marinised. I don't THINK it was Sabb's work. Sitér dette innlegget Link to post
BennyHill Svart 17.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2022 Gudrun skrev 11 minutter siden: Der tikket fra svaret fra UK inn: Looks like a Ford Dorset truck engine, 105-120HP Dorset 2700 series that somebody seems to have partially marinised. I don't THINK it was Sabb's work. Se der ja. Da er det jo ikke så rart det går som det går. Tusen takk for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.