Jump to content

Lav fart og lavt turtall Ford sabb 160hk


BennyHill

Recommended Posts

Benjaminusler skrev 52 minutter siden:

Se der ja. Da er det jo ikke så rart det går som det går. Tusen takk for svar !

105-120hk er for lite motor til denne båten, hvis en ønsker noe mer enn snekke fart. Stort å tung klump, med lite hk. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Benjaminusler skrev 54 minutter siden:

Se der ja. Da er det jo ikke så rart det går som det går. Tusen takk for svar !

105-120hk er for lite motor til denne båten, hvis en ønsker noe mer enn snekke fart. Stort å tung klump, med lite hk. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Har du sjekket propell for groe eller rur?

Med så stor forskjell mellom turtall ubelastet og belastet så kan det tyde på at motor går med for stor belastning.

 

Dieselmotorer er "turtallstyrt". Med det menes at med gasshendelen stilles inn ønsket turtall. Dieselpumpen vil så øke dieselmengden til motoren oppnår dette turtallet. Nå er denne reguleringen det som kalles proposjonal, det vil si at det er forskjellen mellom ønsket turtall og oppnådd turtall som gir dieselmenge. Det er derfor alltid noe forskjell mellom disse to turtallene. Derfor oppnår du alltid litt høyere turtall ubelastet enn bekastet.

 

Hvis propell er OK så kan det tyde på at dueselpumpen ikke klarer å levere nok.

Redigert av Santa_Claus (see edit history)
Link to post

Lite oppfølgings spørsmål/info fra UK:

 

"Engine serial number is stamped on the side of the block, just below the head gasket, half-hidden by the top of the injection pump.

There is no real reason why he should need it, as it wouldn't mean anything to a spare parts supplier.

More interesting is the capacity etched on another facet, on the same side of the engine but right at the back, where it will have been etched on with a vibro-marker"

Link to post
Santa_Claus skrev for 4 timer siden:

Har du sjekket propell for groe eller rur?

Med så stor forskjell mellom turtall ubelastet og belastet så kan det tyde på at motor går med for stor belastning.

 

Dieselmotorer er "turtallstyrt". Med det menes at med gasshendelen stilles inn ønsket turtall. Dieselpumpen vil så øke dieselmengden til motoren oppnår dette turtallet. Nå er denne reguleringen det som kalles proposjonal, det vil si at det er forskjellen mellom ønsket turtall og oppnådd turtall som gir dieselmenge. Det er derfor alltid noe forskjell mellom disse to turtallene. Derfor oppnår du alltid litt høyere turtall ubelastet enn bekastet.

 

Hvis propell er OK så kan det tyde på at dueselpumpen ikke klarer å levere nok.

Hei. Ja propellen er helt ren, båten har liggi 1,5 uka på vannet bare. Ikke noe gror eller rue. Ja det er rart at det skal være så stor forskjell. "Gass spaken" på dieselpumpe stopper på samme sted i fri og i gir, mot en skrue som er delvis plombert med wire er det vel. 

Link to post

Eg synest du må sjekke om innstrumentet viser da som motoren verkeleg har av rpm,dersom du har eit gammelt VDO innstrument så er da ein justeringsskrue på baksida,eg trur ikkje desse motorane går over 3000,meinar rusninga er stilt på ca 2800,men dette får du svar på dersom du tar kontakt med eit diselpumpe verksted

Link to post
husky dane 85 skrev 16 minutter siden:

Eg synest du må sjekke om innstrumentet viser da som motoren verkeleg har av rpm,dersom du har eit gammelt VDO innstrument så er da ein justeringsskrue på baksida,eg trur ikkje desse motorane går over 3000,meinar rusninga er stilt på ca 2800,men dette får du svar på dersom du tar kontakt med eit diselpumpe verksted

Ja det er ikke umulig det er noe med instrumentet da. Får sjekke ut litt mer etter jobb i morgen ang merking på motorblokk for å finne ut hvem motor det faktisk er ?

Link to post
husky dane 85 skrev 5 minutter siden:

Start med da enklaste,sjekk da som er mulig uten å bruka pengar,når da gjeld motoren så er da heilt klart ein ford,men om da er ein 5,9 eller 6,2 må du få bekrefta,dette lar seg løysa,stå på

Ja absolutt ! Men nå spør jeg bare dumt - du mener om det er 5,9 Liter etter 6,2 liter ? Er evt begge rekke 6’r ?  Takk for gode innspill ! Skal ikke gi opp 

Link to post
Okkaby skrev for 13 timer siden:

Lå denne båten ute for salg på finn.no? Følger med på hva som kommer ut på finn, og klare ikke ta igjen en med denne motor nu nylig.

Ja den lå ute på Finn. Ble vel lagt ut søndag 1.mai var det vel. Kikket på den samme dagen , men da stod den på land 

Link to post
Benjaminusler skrev 55 minutter siden:

Ja den lå ute på Finn. Ble vel lagt ut søndag 1.mai var det vel. Kikket på den samme dagen , men da stod den på land 

Har du link til annonsen, eller er den slettet?  Er ofte at den ennå ligger der, om en har lagret den, å har finn nummer

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 11 timer siden:

Har du link til annonsen, eller er den slettet?  Er ofte at den ennå ligger der, om en har lagret den, å har finn nummer

Nei den er fjernet , eller dvs han har endret annonsen til å leie ut båtplass. Men har fått kopi av Finn.no av original annonsen som ble lagt ut der det står hva maks fart (noe han fjernet etter at jeg hadde hentet den) og hvor mange hk motor skulle være på. Altså 160 hk og 17kn maks 

Link to post
Benjaminusler skrev 54 minutter siden:

Nei den er fjernet , eller dvs han har endret annonsen til å leie ut båtplass. Men har fått kopi av Finn.no av original annonsen som ble lagt ut der det står hva maks fart (noe han fjernet etter at jeg hadde hentet den) og hvor mange hk motor skulle være på. Altså 160 hk og 17kn maks 

Ser ut som han nok vet han har lurt deg. Fant annonsen nå, hvor det kun er båtplass som leies ut ja 

Var du ikke ute å testkjøre båten med han, før du tok over den?

 

Men du bør uansett få en turtalls måler, så du måler rett på motor. Da vet du om instrumenter er ok eller ikke.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Gudrun skrev On 17.5.2022 at 11.36:

Lite oppfølgings spørsmål/info fra UK:

 

"Engine serial number is stamped on the side of the block, just below the head gasket, half-hidden by the top of the injection pump.

There is no real reason why he should need it, as it wouldn't mean anything to a spare parts supplier.

More interesting is the capacity etched on another facet, on the same side of the engine but right at the back, where it will have been etched on with a vibro-marker"

 

Gudrun skrev On 17.5.2022 at 16.49:

Ok, så den har turbo.

Har du fått sjekket det andre lancing Marine spør om?

Fant ett nr bak dieselpumpe (se bilde )

også fant jeg bare ett nr litt lengere bak på maskinen , noe som 6090 GAR/GAP

AB8F1378-9A19-4E41-8AFE-57A5E1B14214.jpeg

B6A4FA49-0C50-4F33-AA24-37DF868F6403.jpeg

70C41D04-9FF8-42C4-AC64-A45D93BC2502.jpeg

7E4F0774-E1F7-4556-B663-0102F04AB385.jpeg

Link to post

Han klarer ikke åpne bildene der han sitter i UK.

Skal lagre og sende om kanskje det hjelper.

Men han spør om du kan ta bedre bilder av hele motoren ovenfra og alle 4 sidene?

Ja ikke så mye ovenfra, men senke kameraet mer ned på sidene for å vise mer detaljer på selve motoren som kanskje kan bidra. Ikke hødvendig med nærbilder av slanger og rør etc..

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Gudrun skrev 1 time siden:

Han klarer ikke åpne bildene der han sitter i UK.

Skal lagre og sende om kanskje det hjelper.

Men han spør om du kan ta bedre bilder av hele motoren ovenfra og alle 4 sidene?

Ja ikke så mye ovenfra, men senke kameraet mer ned på sidene for å vise mer detaljer på selve motoren som kanskje kan bidra. Ikke hødvendig med nærbilder av slanger og rør etc..

 

Okei, jeg skal prøve men er timelig trangt på sidene ? skal gjøre ett forsøk 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...