Nortonis Havulk Startet 16.Mai.2022 Del på Facebook Startet 16.Mai.2022 Jeg må skifte Cutless lager på båten, da aksling vandre litt når jeg løfter på propellen. Har en sånn ulyd og vibberasjon som kommer bak fra der. Jeg trenger hjelp til og finne ut om det er sånn vannsmurt lager i Nylon. Legger med noe bilder så kansje det kan hjelpe på og finne ut typen jeg trenger, vi får bare 3 dager på slippen om gangen, så håper det er en rask jobb og få byttet det. Setter stor pris på om noen men sikkerhet vet hvilket jeg skal ha på forhånd til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 På det midtre bildet ser det ut som om det stikker litt ut fra stevnbeslaget. Da kan du rengjøre for bunnstoff og måle diameteren med skyvelær. Lett å bytte når det stikker litt ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 (redigert) Da var jeg litt sent ute. Ps det var en tråd for litt siden om en som skiftet lager uten å ta ut akslingen husk å tette opp motoren, sjekk at akslingen ligger i senter på hylse røret inne i båten. du må måle Dia på akslingen og stevnelager https://sleipner.no/produkt/17777/vannsmurte-cutlesslager-mm-mal/ Redigert 16.Mai.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nortonis Havulk Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Er dette nylon type tror dere ? Det er 35mm aksling. det jeg har tilgang til raskest da blir noe som dette: https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-nylon Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Det ser du når du skraper bort bunnstoffet. Synes det var veldig lite avstand mellom propell og lager. Det tror jeg kan gi dårlig vannstrøm gjennom lager, og propell kan subbe i lager når propell skyver forover. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 (redigert) Nortonis Havulk skrev 1 time siden: Er dette nylon type tror dere ? Ikke mulig å se ut av bilde. Men ser du du har for liten avstand mellom lager og propell skal være 0,5 til 1 ganger aksel diameter. Sjekk avstanden , mulig lagret kan dyttes lengere inn. Slått på målstreken igjen Ps. har du målt klaringen? Bør måles ved opptak. Redigert 16.Mai.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andora Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Gullfisk skrev 1 time siden: og propell kan subbe i lager når propell skyver forover. Hvordan skal propell kunne komme forover? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Andora skrev 16 minutter siden: Hvordan skal propell kunne komme forover? Når propellen skyver båten framover beveger motorlabbene seg litt. De er av gummi. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Ja den er grei, men beveger labbene seg så mye at propell vil ta i🤔🤔men er enig i at det er for liten klaring iforhold til anbefaling. Selv har jeg 3-4 cm klaring mellom cutless og propell. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Er det noe og gå på da og trekke propell eller aksel mer ut? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 (redigert) Akslingen kan selvfølgelig flyttes litt ut. Ja hvis det er nok å gå på i klemflensen. Som flere over har skrevet vil motoren flytte seg litt forover når det kobles inn. I tilfellet som her kan man risikere avtanden mellom lager og propell blir så liten det kommer ikke nok vann inn til å kjøle lageret. På lengre sikt kan da lageret slites mer enn det normalt ville ved å ha mer korrekt avstand. Inni kjølekanalene (på sidene i forkant) kan det og feste sette seg rur og/eller skjell som sørger for enda mindre vanngjennomstrømning. Derfor ikke dumt å bøye seg en liten krok og grave ut fra nevnte. Redigert 16.Mai.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 (redigert) Propell kan du ikke flytte, den sitter på kon, men aksel kan kansje flyttes litt i klemflens, evt lage en spacer mellom gear flens og klemflens, eller bare kappe bort det som stikker på utsiden av stevnbeslag(når du har montert nytt lager) der kom Gudrun meg i forkjøpet 🙂 Redigert 16.Mai.2022 av Andora (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Nortonis Havulk skrev for 6 timer siden: Er dette nylon type tror dere ? Det er 35mm aksling. det jeg har tilgang til raskest da blir noe som dette: https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-nylon Lagerflaten er av gummi. Det er bare hylsa rundt som er av nylon. Noen har også hylse av messing. Bare diameteren er riktig, spiller det ingen rolle om hylsa er av nylon eller messing. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
husky dane 85 Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Mål utvdig cutleslager og utvendig aksel så har du måla du treng,avstand propell til stevnflens (da som er utpå cutleslageret)pleier å vera ca akseldiameter Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 17.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2022 Da er det slipping på torsdag. så får vi se hva vi finner ut, håper det er noe hyllevare greier sånn jeg kan skaffe delene fort. Lager meg en notat med tips og oppsummering fra alle kommentarene her, takker så mye for all god hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2022 Del på Facebook Svart 17.Mai.2022 Når du måler diameteren på lageret, så husk å bruke skyvelære og mål så nøyaktig som mulig. Enkelte tommedimendjoner ligger ganske nærme mm mål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nortonis Havulk Svart 18.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Er det noe annet enn dette jeg trenger, det virke ikke som det er mange og velge i, utenom den som passer til min 35mm aksling ? https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-nylon#tabVariants Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Har du en plan for hvordan du skal ta det ut, og nødvendig verktøy klart. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 18.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 9 minutes ago, Gullfisk said: Har du en plan for hvordan du skal ta det ut, og nødvendig verktøy klart. Vi får bare ta det så det kommer, ta av roret, løsne aksling i flens, pakkboks osv for og få ut aksling. Har forhørt meg med litt folk og, mulig det kommer noen nedom og kikker og hjelper til. Med litt god teknisk innsikt og alle tips fra her så håper jeg at jeg er godt på vei. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Dette her er faktisk en veldig kurant jobb på den båten. Ser at roret ditt er skrudd til rorakselen i overkant, så da er det lett å få av roret. Propellen trenger du strengt tatt ikke å ta av. Så løsner du på skruene på klemflensen (regner med at du har klemflens?), slår inn to skrutrekkere slik at den åpner seg litt, og trekker akselen rett ut. Så borer du et hull tvers gjennom cutlesslageret rett bak stevnbeslaget, f.eks. 10mm, og trer inn en lang skrue tvers gjennom. Denne skruen bruker du for å feste en tung glidehammer, og trekker ut lageret. I tillegg er det antagelig to set-skruer i stevnbeslaget som går litt inn i lageret, de må du løsne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nortonis Havulk Svart 19.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Da er det snart tid. Legge med noe bilder av klemflens og pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 (redigert) Ser du har simmringer i pakkboksen ser ut som du ikke har spart på fettet ( et 1/4 tørn på fettkoppen i mnd er normalt nok) Rengjør akslingen sjekk den grundig så det ikke er noe som kan rive opp simmringene, løsne pakkboksen og trekk den mot motoren så du ser om akslingen ligger i senter på hylserøret. Dor ut splinten, skru ut boltene i klemflensen er klemflensen laget rett er det bare å skru inn 2 bolter inn den gale veien legg et blekk i åpningen i klemflensen da presser du klemflensen og akslingen er løs, skyv forsiktig akslen akterover rengjør og sjekk for sår før du trekker av pakkboksen. Er lurt å bytte simmeringer i samme slengen. Rustfri fjær på vannsiden Redigert 19.Mai.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Flott oppskrift fra @Roger jo her, men legger til en liten ting. Disse klemflensene har spesifikasjon på rekkefølge og moment for tiltrekning. Jeg anbefaler deg å ta en gjengetapp og renske opp gjengene, og ev. bruke en stålbørste på skruene slik at de går lett i gjengene. Smør opp gjengene med litt fett eller olje når du skal trekke til. Hvis du slurver på dette punktet kan du risikere å få kast i flensen, samt at du ikke får den nødvendige klemkraften på akslelen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nortonis Havulk Svart 19.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Skade på på aksling, korrosjon? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Hvor på akslingen er dette? Helt bak mot konen til propellen? Det ser jo ut som om det sitter noe fast på den, gummi fra cutlesslageret kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.