Jump to content

Hjelp til og identifisere Cutless lager type


Nortonis Havulk

Recommended Posts

Jeg må skifte Cutless lager på båten, da aksling vandre litt når jeg løfter på propellen.

Har en sånn ulyd og vibberasjon som kommer bak fra der.

Jeg trenger hjelp til og finne ut om det er sånn vannsmurt lager i Nylon.

Legger med noe bilder så kansje det kan hjelpe på og finne ut typen jeg trenger, vi får bare 3 dager på slippen om gangen,

så håper det er en rask jobb og få byttet det.

Setter stor pris på om noen men sikkerhet vet hvilket jeg skal ha på forhånd til denne.

 

 

20220427_125459.jpg

20220427_125450.jpg

20220426_154757.jpg

Link to post

Da var jeg litt sent ute. 

Ps det var en tråd for litt siden om en som skiftet lager uten å ta ut akslingen

husk å tette opp motoren,  sjekk at akslingen ligger i senter på hylse røret  inne i båten.

 

du må måle Dia på akslingen og stevnelager

 

https://sleipner.no/produkt/17777/vannsmurte-cutlesslager-mm-mal/

 

image.png.398385f06352d95c5daf418a5425612f.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Nortonis Havulk skrev 1 time siden:

Er dette nylon type tror dere ?

Ikke mulig å se ut av bilde.

Men ser du du har for liten avstand mellom lager og propell skal være 0,5 til 1 ganger aksel diameter.

Sjekk avstanden , mulig  lagret kan dyttes lengere inn.

 

Slått på målstreken igjen

 

Ps. har du målt klaringen?

Bør måles ved opptak.

 

image.png.8a0ee8c75048e843a9470d767ab87d7a.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Akslingen kan selvfølgelig flyttes litt ut.  Ja hvis det er nok å gå på i klemflensen.

Som flere over har skrevet vil motoren flytte seg litt forover når det kobles inn.

I tilfellet som her kan man risikere avtanden mellom lager og propell blir så liten det kommer ikke nok vann inn til å kjøle lageret.

På lengre sikt kan da lageret slites mer enn det normalt ville ved å ha mer korrekt avstand.

 

Inni kjølekanalene (på sidene i forkant) kan det og feste sette seg rur og/eller skjell som sørger for enda mindre vanngjennomstrømning.

Derfor ikke dumt å bøye seg en liten krok og grave ut fra nevnte. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Nortonis Havulk skrev for 6 timer siden:

Er dette nylon type tror dere ?

Det er 35mm aksling.

det jeg har tilgang til raskest da blir noe som dette:

https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-nylon

 

Lagerflaten er av gummi. Det er bare hylsa rundt som er av nylon. Noen har også hylse av messing. Bare diameteren er riktig, spiller det ingen rolle om hylsa er av nylon eller messing.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
9 minutes ago, Gullfisk said:

Har du en plan for hvordan du skal ta det ut, og nødvendig verktøy klart.

Vi får bare ta det så det kommer, ta av roret, løsne aksling i flens, pakkboks osv for og få ut aksling.

Har forhørt meg med litt folk og, mulig det kommer noen nedom og kikker og hjelper til.

 

Med litt god teknisk innsikt og alle tips fra her så håper jeg at jeg er godt på vei.

 

Link to post

Dette her er faktisk en veldig kurant jobb på den båten.

 

Ser at roret ditt er skrudd til rorakselen i overkant, så da er det lett å få av roret. Propellen trenger du strengt tatt ikke å ta av. Så løsner du på skruene på klemflensen (regner med at du har klemflens?), slår inn to skrutrekkere slik at den åpner seg litt, og trekker akselen rett ut. Så borer du et hull tvers gjennom cutlesslageret rett bak stevnbeslaget, f.eks. 10mm, og trer inn en lang skrue tvers gjennom. Denne skruen bruker du for å feste en tung glidehammer, og trekker ut lageret. I tillegg er det antagelig to set-skruer i stevnbeslaget som går litt inn i lageret, de må du løsne.

Link to post

Ser du har simmringer i pakkboksen ser ut som du ikke har spart på fettet ( et 1/4 tørn på fettkoppen i mnd er normalt nok)

Rengjør akslingen sjekk den  grundig så det ikke er noe som kan rive opp simmringene, løsne pakkboksen og trekk den mot motoren  så du ser om akslingen ligger i senter på hylserøret.

 

Dor ut splinten, skru ut boltene  i klemflensen er klemflensen laget rett er det bare å skru inn 2 bolter inn den gale veien legg et blekk i åpningen i klemflensen da presser du klemflensen  og akslingen er løs, skyv forsiktig akslen  akterover rengjør og sjekk for sår før du trekker av pakkboksen. 

Er lurt å bytte simmeringer  i samme slengen. Rustfri fjær på vannsiden

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Flott oppskrift fra @Roger jo her, men legger til en liten ting. 

 

Disse klemflensene har spesifikasjon på rekkefølge og moment for tiltrekning. Jeg anbefaler deg å ta en gjengetapp og renske opp gjengene, og ev. bruke en stålbørste på skruene slik at de går lett i gjengene. Smør opp gjengene med litt fett eller olje når du skal trekke til. Hvis du slurver på dette punktet kan du risikere å få kast i flensen, samt at du ikke får den nødvendige klemkraften på akslelen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...