Jump to content

Hjelp til og identifisere Cutless lager type

Nortonis Havulk

Recommended Posts

6 minutes ago, Olevine said:

Hvor på akslingen er dette? Helt bak mot konen til propellen?

Det ser jo ut som om det sitter noe fast på den, gummi fra cutlesslageret kanskje?

Nei det er midt på, det er irra, er dype groper. 

36 minutes ago, Komodo said:

Midt på? Under cutlesslageret? Ser ut som om du må ha deg ny aksel. 

ca midt på, muligens rundt der pakkboks er. 

Kan se ut som en irreskade, muligens gammel skade når båden lå noen år før jeg kjøpte den, helt sikkert tæreskade fra da.

Ser det på det ene bildet der

b.jpg

20220519_190511.jpg

20220519_190011.jpg

32 minutes ago, husky dane 85 said:

Har du eit bilde av akslingen der cutleslageret er,ser ut som litt rusk der og

Skal få tatt et i morgen.

Ja det er noe der også, men ikke irr, men mer noe groe.

Håper ikke jeg trenger ny aksling pga dette :eek:

Nortonis Havulk skrev 41 minutter siden:

Ja det er noe der også, men ikke irr, men mer noe groe.

Håper ikke jeg trenger ny aksling pga dette :eek:

Dette er nok en form for tildekkingskorrosjon, også kalt spaltkorrosjon. Tæring som oppstår i en delvis lukket spalte fordi det oppstår et lokalt surt miljø som ødelegger den korrosjonsbeskyttende oksidhinna på stålet. Jeg tror nok du bør bytte den akselen. 

Aksling med slik skade ville jeg byttet ut. For interessens skyld, hold en magnet inntil akslingen og sjekk om den tiltrekker magneten. Hvis ikke, kjøp deg en en aksling i skikkelig stål, eks. martensittisk. Hvis du ikke vil forlenge aksling, kutt av cutless der hylsen slutter. Måtte gjøre det på Hulda. Går helt greit.

Skaden relaterer ikke til typen fett, det blir helt feil konklusjon.

20 minutes ago, Komodo said:

Dette er nok en form for tildekkingskorrosjon, også kalt spaltkorrosjon. Tæring som oppstår i en delvis lukket spalte fordi det oppstår et lokalt surt miljø som ødelegger den korrosjonsbeskyttende oksidhinna på stålet. Jeg tror nok du bør bytte den akselen. 

Uff det var min verste frykt at det må gjøres.

Er dette noe som vil spre seg videre og fortsette om omstendighetene ikke er det samme lengre.

Kan jeg ta en sjekk på den neste år, eller om 6mnd for og se om det fortsetter og tære ?

Dette er jo overfladisk foreløpig.

Takk for god info

Nortonis Havulk skrev Just now:

Dette er jo overfladisk foreløpig.

Vet du det med sikkerhet? Korrosjon i rustfritt kan ofte opptre interkrystallinsk. Da plukkes korn ut av materialet ved at korrosjonen går på korngrensene. I motsetning til rust på svartstål kan denne formen for korrosjon gå rett inn i materialet.

Nå har ikke jeg sett akselen din i virkeligheten, men ut fra bildene vil jeg si den er vrak. 

Denne korrosjonsformen kan reagere på last. Det vil si at formen kan starte som tildekkingskorrosjon, og brått gå over til spenningskorrosjon. Korrosjonsformen kan ikke stoppes. Du har ikke kompetanse til å vurdere skaden. Det kan kun gjøres ved 'destructive testing'. Og da må akslingen uansett deles i biter. Spenningskorrosjon kan gå gjennom materialet med 300 m/s. Så er det bare å dividere ut på akseltverrsnittet for å se hvor lang tid du har til å ombestemme deg når funksjonen finner det for godt til å trigge av.Tror ikke det kan varsles tydeligere.

Ok da takker jeg for hjelpen, nei dere har rett i det at jeg ikke har kompetanse til og vurdere denne skaden.

Så da er det jo ikke noe mulighet sikkert og pusse litt der for og sjekke om det er gått dypere regner jeg med.

Da får jeg starte og sjekke opp med ny aksling, ser di kommer med kiler i enden, den jeg har er det også 2 splinter som går igjennom, er dette noe som er standard, eller noe man borre til selv etterpå ?

4 minutes ago, Hulda said:

Du tenker på klemflensen? Noen har gjennomgående splinter, andre har settskruer. De jeg har vært borti er 'selvboring'. 

Det var 2 gjennomgående splinter ja i slutten av klemflensen, det var vel utenom kiler og klem.

Ja får ta kontakt med Sleipner og høre med dem, ser maritim selger også akslinger fra dem, men di kan jo ikke gjøre noe justeringer på den som sleipner kan.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...