Jump to content

Manuelt spel i naust, maks tyngde på båt. erfaringstal?

per-pusling

Recommended Posts

Eg veit at dette er som å spørje om kor langt eit tau er, men prøver likevel:

Har naust, dog er noverande båt for stor for naustet, men vurderer no å bytte til ein mindre båt.

Eg (les: frua i huset) har ikkje lyst til å legge til rette for slippvogn. Ser heller for meg ein slags stige av runde stokkar som eg kan dra båten opp på. Sidan det ikkje er straum i naustet må det bli manuelt spel, muligens 12V.

Spørsmålet er; kor tung båt kan eg rekne med å kunne trekke opp?

Floa går opp til maks 15/20 cm under flat betongplate. Betongplata er flat, med fall som i ein garasje.

Har nokon erfaringar å bidra med?

Tror heller ikke du får noen begrensninger på vekt her, det er alltids løsninger for det. Utveksling eller kraftig vinsj på 12v. Dro jo min gwagen opp av gjørma, den veide vel 2300kg ish alt ettersom. Vil tro en båt på stokker/ruller har mindre motstand. Og det var uten kasteblokk… en slik netthandel 9500ibs / 4300kg vinsj. 

per-pusling skrev for 12 timer siden:

Takkar for innspel. Tenkte mest på maks tyngde når ein ser det under eit, altså både for opptak og sjøsetting.

Som du sier blir dette som å spørre om hvor høyt et tre er. Dette er egentlig kun snakk om utveksling, så i teorien kan du vinsje opp Titanic fra 4000 meters dyp for hånd. 

Når det gjelder å få den ut, så regner jeg med at du har fall mot sjøen? I så tilfelle må man jo sørge for at båten ruller på noe.

Redigert av Komodo (see edit history)
Komodo skrev for 4 timer siden:

Som du sier blir dette som å spørre om hvor høyt et tre er.

Ja, det er så. Men eg tenkjer likevel at nokon på forumet ein eller annan gong har erfart til dømes at den gamle 14 fotaren var grei å handtere for hand, men den nye på 18 fot vart altfor tung, og då måtte kraning/slipp til.

Eg spør altså, kvar går den grensa?

Naustet mitt fall som eit garasjegolv (ein eller to grader tippar eg) på betongplata inne i naustet. På utsida av naustet er det derimot rikeleg med fall. 

Redigert av per-pusling (see edit history)

Du kan lage deg ruller av 2 stk 2’’x6’’ som plasseres på høykant med passelig mellomrom. Så monterer du tilstrekkelig antall kjølruller ala båthenger mellom. Da kan du dra båten med lite friksjon både ut og inn. Lager du to slike kan du flytte de slik at en alltid er under båten. 

Jeg vil tro at begrensningen med en slik løsning er om båten blir for tung å holde i balanse sideveis. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hva er vinkelen på slippen opp til naustgulvet?  (jeg er jo litt rar... for jeg tror jeg klarer å trekke en tyngre båt om det er flatt, enn om det er bratt...)

Er TS villig til å legge tilrette for å kunne dra en båt opp slippen og inn på naustet ? Eller, skal alt være som det var i 1448? 

Gjør du som @Brigg foreslår over, og i tillegg velger kjølruller som er 40cm brede og laget for V bunn og velger en båt som har passende V bunn, så kan jeg håndtere en båt på 700kg

Det er kun mulig med god tilpassing mellom kjølruller og V-bunn fordi det er det som skaper sidestabilitet, slik at operatøren kan sveive spillet med en hånd og støtte båten med andre hånden..

Komodo skrev for 19 timer siden:

Synes dere er litt lite oppfinnsomme nå folkens. Sidestøtte ordner man med selvjusterende krybbe.

En selvjusterende krybbe er bra, men TS ønsker seg ikke noe bredere enn en stige... 

Og da har noen av oss kommet med forslag som er innenfor det, men som fortsatt bærer en del. 

(enkelt og rimelig) 

En helt annen ting er hva en hadde valgt selv... 

1. Hold kjerringa (i kjønnsnøytral betydning) ute av naustet om ho bare lager leven og setter føringer utenfor kjerneområdet

2. Støpe ned 60mm aisi316 rør og lage en enkel 80cm brei vogn med selvjusterende krybbe og brede PE hjul med R30 spor på midten 

Redigert av dieselfan (see edit history)
per-pusling skrev On 16.5.2022 at 23.09:

Takkar for innspel. Tenkte mest på maks tyngde når ein ser det under eit, altså både for opptak og sjøsetting.

Som andre har skrevet så har man uendelig styrke med håndvinsj bare man har utveksling nok. Hvis du istedet for å skli på stokker velger noe som ruller, feks tilsvarende båthenger-ruller så kan du betjene mye mer vekt med håndkraft, altså uten vinsj.

Felles for alt dette er at begrensningen ligger i kreftene du har når du skal skyve båten ut igjen. Da spørs det om du er som brukernavnet ditt eller ikke. SElv har jeg en båt hvor kjølen avsluttes en halvmeter fra bakenden så båten ikke så lett ruller av båthengeren, og 900 kg er tungt å dytte på da, i motbakke og me endel friksjon. Da var det greit at jeg har bakover-vinsj på hengeren min. En ekstra vinsj der stroppen går bakover og under ei kjølrulle og frem til løkka i baugen. Da kan jeg vinsje båten bakover med stor kraft. Og jeg kan dra baugen nedover så bakenden ikke ligger så dypt, som er kjekt på grunt vann og når feks båt på 900 kg skal settes på paller på land for bunnstoffing (ikke grise til hengeren). Slikt kan du herme etter og dermed vinsje veldig kraftig bakover også når båten skal ut og da er plutselig ikke vekta noen begrensning i det hele tatt. Da står det bare på hvilken utveksling du il ha og hvor utholdende du er.

Selv har jeg vinsjet et Cessna-fly sideveis på stive hjul opp på en henger med håndkraft uten at det var antydning til tungt pga kraftig utveksling på kjettingtalja (mye mer enn nødvendig, men man tar hva man har). Kunne lett vinsjet mye tyngre ting opp også på samme måten.

Og hjemme har jeg en jekketalje med kjetting som er laget for å lovlig kunne løfte 1,5 tonn, med håndkraft. Og å dra noe bortover er mye lettere enn å løfte det rett opp, det merker man jo når man dytter på biler man ikke klarer å løfte.

Smelteverk har enorme smeltedigler som vel veier flere hundre tonn som må roteres, men det ble gjort med en liten motor med en effekt på ca 2,5 hk, altså som en moped. Dette gikk fint fordi det skal gå seint.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...