Husakallen Startet 17.Mai.2022 Del på Facebook Startet 17.Mai.2022 Hei dere, Jeg lurte på å sy om et forseil fra Quantum (sittet på en 42 Match) til et forseil tilpasset en 29 fots båt til bruk på lens/slør. Er dette en overkommelig oppgave for en seilmaker, eller vil det bli billigere å kjøpe et helt nytt seil med ny duk? Årsaken til at jeg lurer på dette da jeg synes duken ser veldig bra ut. Er det noen som vet hva slags duk det er? Og evt. hva modellen heter? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 17.Mai.2022 Del på Facebook Svart 17.Mai.2022 Svart-gule seil som dette er ofte med aramid/Kevlar-basert scrim (nett av tråder som støpes inn for å gjøre laminat-seil formstabilt). Når seilet mangler (dobbel) tafetta dvs dacron/polyester-duk så er det et tegn på utpreget regattaseil. Disse er ganske utsatt for mekanisk slitasje og tror også de tåler vesentlig mindre UV enn normale seil. Om det passer til behovet ditt er jeg usikker på, det er ofte langt tykkere og tyngre duk til en 42-fots båt sammenliknet med en 29-fots båt. Men dette er jo et regattaseil så det er nok vesentlig lettere enn det man vanligvis vil finne på en større båt. Jeg er vel litt skeptisk til om det egner seg til turseil uansett, men det vil jo en seilmaker kunne guide mer faglig rundt. Jeg ville nok ha kappet toppen av seilet selv og sydd underlik og testet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 (redigert) Dette er Kevlar dvs aramidfiber som @Thostr skriver og typisk regattaseil. Denne type seil kan holde i mange år med godt stell. Hør med seilmakeren om hva de kan gjøre mye m.h.t. å sy om seilet, men om det er lurt å sy om et seil fra en 42-foter til en 29-foter er jeg litt tvilende til. Seilet ser jo ganske bra ut, det kan være bedre å selge dette (Er det Bavaria Match?) og heller kjøpe nytt til 29-foteren? Redigert 18.Mai.2022 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 (redigert) Jeg tipper mange med god kompetanse innen glassfiberduker har vært innom denne tråden for å bidra med sin kunnskap: "Hva slags duk er dette" Mens det kanskje er mange seil-eksperter som ikke har fått med seg at denne tråden faktisk handler om seil. Vil nok anbefale overskrifter som forteller mer hvilket fagfelt man ønsker hjelp innen. Legg merke til dette på forsiden om denne tråden: 346 visninger, 3 svar. Kikk på de andre trådene og se hvor få andre som har mindre enn et svar pr 100 visninger og legg merke til overskrftene til dem med dårlig svarprosent, de har overskrifter som er temmelig mangelfulle og hvor det er uklart hva tråden faktisk handler om. Redigert 19.Mai.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Ja ordet "seilduk" ville gjort underverker ift å skape forståelse for flere. Og sånt er jo lettere å se i ettertid. Live & learn. Sitér dette innlegget Link to post
Husakallen Svart 20.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 Takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.