Jump to content

GPS for laptop til kr.720,- pluss moms?

Lars H.

Recommended Posts

Men kan hvem som helst handle hos ELFA da?

Ja, enten via nettbutikken eller over disk i Sandakerveien 76 i Oslo.

Lars H.

(som ikke har noen tilknytting til Elfa)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Dette er en ren GPS uten display. Om du kobler den til en laptop med kart og kartprogram vil du se båtens posisjon i kartet. Eller du kan bruke den til all annen posisjonsangivelse. Hvilken kvalitet den har, aner jeg ikke. Den takler ikke Egnos etter det jeg kan se. Fant bare en henvisning til den på BM sitt forum og da den var rimelig tenkte jeg skulle gi infoen videre. Ellers har Garmin en utmerket tilsvarene som heter 17N.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Clas seljer oxo en liknande

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=Eq0q11...51&ic=N&sw=8211

för 995 SEK vad den koster i Norge vet jag ikke, men bör ju vare en 10-15% billigare i NOK

Hva mener du med billigere? Du henviser jo til norsk katalog (clasohlson.no), og da er det vel norske priser?

Lars H.

Men 720 + 24% blir 893, 100kr. mindre enn hos Clas.

Lars H. :drink::smash:

Pluss porto og oppkrav (+ moms på det også regner jeg med) , da er det troligere billigere å kjøpe på Clas Ohlson, dersom du bor i nærheten av en CO butikk og ikke en Elfa butikk. (Ellers så har Elfa normalt en fantastisk rask leveringstid, det aller meste kommer i løpet av en dag eller to, ihvertfall til bedriftskunder. Jeg handler en del fra dem via jobben.)

I fjor kom man direkt til den svenske internett-butikken om man brukte www.clasohlson.se, i år blir man konsekvent styrt til den norske butikken når man bruker denne linken fra Norge. Man har ikke lagt ut link til den norske butikken på den svenske siden.

Vil man til den svenske butikken fra Norge må man bruke http://www.clasohlson.se/countrychange.asp...Pass=CEAA682262

Man kan spørre seg om hvorfor! ..... hm.... i fjor var de nominelle prisene det samme i begge land! :smash:

Hei.

Under kjøpsinformasjon hos clasohlson.no står det:

PRISER

Oppgitte priser gjelder normalt i hele katalogens gyldighetstid. For produkter som inngår i ulike kampanjer gjelder prisene under aktuell kampanjeperiode. På ett begrenset antall produkter innenfor datatilbehør endres prisene oftere p.g.a. våra leverandørers prisendringer. Prisene er i norske kroner og inkluderer gjeldende moms f.t. 24 %. Vi reserverer oss for prisendringer p.g.a. omstendigheter som vi ikke kan kontrollere f.eks. endret moms eller unormalt store forandringer i valutasituasjonen eller innkjøpspriser. Der miljøgebyr er pålagt inngår disse i prisene.

Lars H.

Er det noen her på forumet som kan gi noen gode argumenter for å ha EGNOS når en skal bruke GPS i båt?

Kan selv ikke se en eneste situasjon der en nøyaktighet på 10-15 meter ikke er godt nok. Navigasjon  på det nivået som EGNOS klarer i båt etter GPS og/eller plotter ville etter min mening være uansvarlig. Er det tåke eller dårlig sikt er en god radar eneste fornuftige altarnativet.

Tror dette er en av tingene som er "kjekt å ha" uten reell nytteverdi. Tar jeg feil?

MVH Chrian

Er det noen her på forumet som kan gi noen gode argumenter for å ha EGNOS når en skal bruke GPS i båt? Kan selv ikke se en eneste situasjon der en nøyaktighet på 10-15 meter ikke er godt nok

Hei.

Vel, har ikke testet Egnos, men har benyttet differensiell GPS fra kystfyrene i mange år, og det tilsvarer nesten Egnos. Den gang nøyaktigheten lå opp mot 100m var diff GPS en klar fordel. Nå merker jeg vanligvis ingen forskjell med og uten korreksjonen innkoblet. Men 10 - 15 meter nøyaktighet har en ikke hele tiden. I noen prosent av tiden kan feilen bli mye større. Dersom jeg kjører autopilot styrt fra kartplotter og GPS, kan da kursen bli en del vinglete. Med korreksjonen innkoblet blir kursen like stabil hele tiden.

Lars H.

Hei.

Dersom jeg kjører autopilot styrt fra kartplotter og GPS, kan da kursen bli en del vinglete. Med korreksjonen innkoblet blir kursen like stabil hele tiden.

Lars H.

Ser at båten beveger seg litt fra side til side når jeg bruker autopiloten tilkoblet kartplotteren, trodde dette var noe som kom av autopiloten selv. Er på veg i båten nå så jeg skal prøve om den er mere stabil når den går i auto (kurs hold) kontra track.

Hadde planer  om å løse dette med en gyro ettersom jeg nå bare har en dempet fluxvalve. Dersom EGNOS eller DGPS kan løse dette er det sansynligvis en mye rimeligere løsning enn å kjøpe en gyro til autopiloten.

MVH Chrian

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...