Jump to content

Turteller fungerer ikke, regulator i orden, ledningsnett? Johnson 70hk 2000tallet


Baa93

Recommended Posts

Har en Johnson 70hk fra 2000 tallet. Her fungerer ikke turteller, laderegulator er ny, lader helt korrekt. Kobler jeg turteller signal (grå kabel) over til gul med grå stripe ( kabel fra stator) på koblingsskinne i motor, så fungerer turteller. Da regner jeg med at ledningsnett fra koblingsskinne og frem til turteller er i orden. 
 

laderegulator som gir signal fra stator og til turteller? 
jeg regner med å kjøre med signal-kabel direkte på stator signal ikke er heldig i lengden. ( ikke at det har blitt gjort her, men gjort i form av om turteller fungerer) 

 

Johnson/evinrude sin service håndbok, så tyder dette på ledningsnett feil. sjekket strømskjema og på denne motoren, så henter også turteller signal fra VRO pumpe. Her har det blitt bygd om til vanlig bensinpumpe, jeg tenker også at turteller skulle ha fungert selvom. Min konklusjon er at den ikke får signal fra laderegulator ? 

turteller med omc-check. Omc-check fungerer

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
TS. skrev On 18.5.2022 at 16.51:

Brudd og vakkel på ledningsnett finner du enkelt ved hjelp av ohm meter, eller ved å trekke en ny  provisorisk ledning som test for å se om feil forsvinner.

Spørr mulig dumt nå, men om det var ledningsbrudd fra koblingsskinne så ville vell ikke turteller fungert ved å koble signal direkte til stator ( på koblingsskinne) ? Det er laderegulator som er mellom kabel til turteller og signal fra laderegulator.

A7EB1B9C-9C79-46B0-9CF3-970C630BA35A.png.8467b6a9ec3f6168523baf5b189684fd.png

de to øverste er fra stator og nr 3 som er grå er signal turteller

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

DF464EB5-E712-4615-B400-88CAE44B99BD.jpeg.6da01cadd336897fcfae95c5587746cb.jpeg

jording av laderegulator regner jeg med er skruehull. PR/purple er ikke på den nye regulatoren, står at den ikke behøves i følge skrivet som følget med. 
 

koblingsskinne ved laderegulator :

grå på grå = ingen turteller som fungerer. 
gul med grå stripe( nr2 ) om signal kabel til turteller kobles på denne så fungerer turteller. 


kan det være så enkelt at regulator ikke får strøm på nederste ledning (R ) ? 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har målt + og - til instrument og den er ok. står videre i boka at man må måle ut signalkabel mot jord og får 9,2v med tenning på, her skal det være 0v i følge boka. jeg legger opp en kabel fra signal og frem til kontakt og målt den nye kabel som "signal kabel" og mot jord, får fortsatt 9,2v. Tyder dette på feil på jordingskabel ?

Link to post
Share on other sites

Da var årsaken funnet og reparert. I ledningsnett fra kontrollboks og frem til instrumenter, så var signal kabel til turteller loddet inn med en kabel som gikk inn på voltmeter og ga spenning ut. Dette er nå reparert og turteller fungerer utmerket ! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...