Jump to content

Amt 200dc Honda bf150 - lav fart


Rmoi

Recommended Posts

Hei.  Har en 2007 AMT 200dc med Honda bf150. Propell er Ballistic 14-1/2x19" stålpropell. Planer fint i 18-19 knop, men greier ikke mer enn 22 knop på 4000 rpm og 32 knop på 4900 rpm, men stopper der. Mener og leser i andre tråder at burde greie nærmere 40 knop på maks og økonomi på 27 knop rundt 4000. 
Noen med mer erfaring enn meg til hvor jeg begynner feilsøking?

Link to post
Svart (redigert)

Båt ble pussa ned og bunnsmurt før sjøsetting i mars og ser ikke tendenser til groe eller noe. Propell er uskadd ja. Bruker powertrim ja og justerer med flappere alt etter fart. Men får den ikke over 4900 rpm ca. Og mener denne fint skal kunne ta 55-5800 rpm på maks. Mtp bensin ble den nyservet i februar av forrige eier med alle filtre, plugger osv originale hondadeler til den motor. Merker ingen lugging eller noe. Eneste som jeg ser jeg må sjekke er vannutskillerfilteret. Er et Evinrude/johnsenfilter. Tenker om gjennomstrømning der er feil at den ikke får nok bensin som du sier. 
Men kan det være gassoverføring som trenger justering? 

Redigert av Rmoi (see edit history)
Link to post

Det hørtes ut som du skal kunne få mer turtall og fart på den ja.

 

Har du gammel bensin? Enten fra egen tank, eller noe gammelt kjøpt på marinaen? 

 

Jeg mister ofte noen knop på våren, men blir bedre med fersk bensin fra bensinstasjonen, eller når marinaen får påfyll av ferskvare. 

 

 

Link to post
alfaalfa skrev 46 minutter siden:

Ballistic propell? Og du mangler fart og sannsynligvis mulighet for trim av baug?

 

Har skjønt at du ikke er noen stor fan av ballistic, spesielt ikke på litt tyngre båter.    Men her ville jeg trodd at dersom manglende grep var hovedproblemet så burde det gitt mer slipp og mer turtall...?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Svart (redigert)

Propell satt på er ballistic v6/v8 4-3/4" gearcase 14-1/2x19 sier beskrivelsen. Skal funke sier fabrikken. Jeg aner absolutt 0 om propeller.

Trimmer flappene så langt de går og trimmer motor etter fart og sjø. 
bensin er ny ja fra omtrent 0 til full tank. 
 

kjennes ut som motor drar jevnt og fint, men mangler som nevnt de siste omdreininger. 
mulig en diagnose kan være greit. 
og et newbie spørsmål. Om vannutskillerfilter har for lite gjennomstrømning. Kan det da stoppe motor. Mener org filter skal ha 227l/timen. 

Redigert av Rmoi (see edit history)
Link to post

kikket på Yamaha Kjørefakta, og F150 på Finnmaster 62DC drar 58 liter på full fart , F175 på 68DC drar 68 liter.  Så filteret ditt skal ha rikelig med flow i forhold til motorstørrelse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

OK 4900 O/min,  19" prop, 32 knop,  2.18 gear blir under 10% slip så alt er normalt sånn sett. Tru det kan være snart å kjøre en diagnose ja. 

Og atter en gang, en bensinmotor fungerer ikkje som en dieselmotor! Om det er tette filter lav kapasitet på flow og what not så arter det seg ikkje slik at effekten bare blir lav. Det vil ikkje fungere i det heile tatt, vil skyte ruske hoppe og dansede gal blir den når det tar slutt på strømmen av deilig bensin 

Link to post

Jeg kjøpte den for 1 mnd siden og ifølge forrige eier makset den på ca 4900 og 32 knop. Ser tilsvarende tester samt tråder her inne at til og med 43 knop skal kunne oppnåes. Og jeg ville veldig gjerne kunne utnytte 27 knop på økonomikjøring rundt 4000 og ikke 22 som jeg har i dag. 
 

og enig med deg ceberus. På tette filter er det slik ja. Var mer om den fikk for lite i utgangspunktet og ble strupet. 
 

jeg kjører en diagnose og ser hva som kommer opp der samt tips allerede nevnt

Link to post

kom til å tenke på at disse motorene har vtec , kunne jo nesten mistenke den ikke slo inn som tiltenkt.   

 

Fant denne tråden ang manglende turtall på bf 150: 

https://forums.iboats.com/threads/honda-2008-ob-150hp-wont-rev-to-5500rpm-at-full-throttle-stays-at-4000rpm-sometimes.495186/

 

Er nok en ide å få time hos honda forhandler for å få lest av eventuelle feilkoder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Rmoi skrev for 9 timer siden:

Men kan det være gassoverføring som trenger justering? 

Dersom forrige eier har kjørt rundt med "4900omdr og 32 knop" så er han vel neppe et orakel...

Vil derfor absolutt anbefale deg å sjekke at du får maks utslag på gassarmen slik kontrollboksen er justert, FØR du betaler for diagnose.

 

TPS svikt er relativt vanlig på disse motorene, så kan hende du kan spare penger på å be verkstedet måle WOT verdier for din TPS (din motor skal trolig vise 5V ved WOT), alternativt låne en om du kjenner en med samme motor.

 

Har du kunnskap og utstyr eller kan låne og får hjelp så kan du vurdere å sjekke kompresjon (ofte relatert til en eksosventil som henger)

 

Deretter er det nok en full scan med diagnose som er eneste utvei...

Link to post

Med full tank og 2 personer SKAL du kunne oppnå 40 knop ifølge denne testen fra 2007.

Turtallet vil da ligge på 5500-5800 vil jeg anta. Motoren yter da max. effekt. 

 

https://www.klikk.no/motor/baat/amt-200-dc-3480634

 

Ellers kan du jo lese disse nyttige trådene

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
ivar skrev On 18.5.2022 at 13.13:

Men her ville jeg trodd at dersom manglende grep var hovedproblemet så burde det gitt mer slipp og mer turtall...?

Slip skal gå ned når propellen går raskere gjennom vannet.

 

Den vanlige modellen (ikke XL) har en bladprofil som gir ineffektivitet i propellbladets avslutning mot det avkuttede feltet. Det vil oppstå rare krefter som ikke gir fart i dette området. Mens på XL glir dette ihyertfall noe bedre over i hverandre.

 

Denne har liten rakevinkel og ingen hjelp i utforming av bladene. Så den klarer ikke å løfte baugen på båten, men vil miste grepet i sving eller i sjø. (i forhold til hva andre propeller klarer)

Bladene er tynne og feil utformet for å få utnyttet undertrykket på baksiden av bladene - og så videre.

 

Men på to små lette RIB har jeg fått dem til å gå fort på høye turtall. Ikke så bra i marsfart. 

Link to post
On 5/23/2022 at 9:32 PM, Verado said:

Kan være en tennings coil på ene sylinderen som er dårlig med deg, da får du ikke de turtallet som du skal ha..

Burde jeg da ikke merke det godt? På bil hører og merker jeg det rimelig fort om plugg eller coil ikke virker. motor sviver helt stille og drar båt fint opp i plan og kan fint ligge i plan mot 18 knop opp til 33,7 knop. 
 

tenker jeg først sjekker kontrollboks og går over på diagnose om alt er ok. Da bør jo evt coil osv dukke opp. 
Det jeg ikke har testet er jo å sette i fri og makse og se om turtall går over 4900 og opp mot 5800. Da peker det jo mot propell i stor grad vel?
 

Link to post
Rmoi skrev for 2 timer siden:

Det jeg ikke har testet er jo å sette i fri og makse og se om turtall går over 4900 og opp mot 5800.

 

en slik test uten belastning vil neppe si så veldig mye etter min erfaring 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Rmoi skrev for 14 timer siden:

Det jeg ikke har testet er jo å sette i fri og makse og se om turtall går over 4900 og opp mot 5800. Da peker det jo mot propell i stor grad vel?
 

 

De fleste moderne motorer har turtallssperre på ca 2000-2500 rpm i fri.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...