Rmoi Startet 18.Mai.2022 Del på Facebook Startet 18.Mai.2022 Hei. Har en 2007 AMT 200dc med Honda bf150. Propell er Ballistic 14-1/2x19" stålpropell. Planer fint i 18-19 knop, men greier ikke mer enn 22 knop på 4000 rpm og 32 knop på 4900 rpm, men stopper der. Mener og leser i andre tråder at burde greie nærmere 40 knop på maks og økonomi på 27 knop rundt 4000. Noen med mer erfaring enn meg til hvor jeg begynner feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Er båten fri for groe under? Er propellen uskadd? Bruker du powertrimen til å løfte baugen opp og ut av vannet? Fungerer bensintilførsel via slanger, filtre og bensinpumpe som det skal? Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 18.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 (redigert) Båt ble pussa ned og bunnsmurt før sjøsetting i mars og ser ikke tendenser til groe eller noe. Propell er uskadd ja. Bruker powertrim ja og justerer med flappere alt etter fart. Men får den ikke over 4900 rpm ca. Og mener denne fint skal kunne ta 55-5800 rpm på maks. Mtp bensin ble den nyservet i februar av forrige eier med alle filtre, plugger osv originale hondadeler til den motor. Merker ingen lugging eller noe. Eneste som jeg ser jeg må sjekke er vannutskillerfilteret. Er et Evinrude/johnsenfilter. Tenker om gjennomstrømning der er feil at den ikke får nok bensin som du sier. Men kan det være gassoverføring som trenger justering? Redigert 18.Mai.2022 av Rmoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Ballistic propell? Og du mangler fart og sannsynligvis mulighet for trim av baug? Har du XL utgaven er jeg overrasket, men std Ballistic…. Tror jeg nok kan være medvirkende til at det ikke blir fart… -og ta trim Tabs helt opp/ut av vannet så langt de går! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Det hørtes ut som du skal kunne få mer turtall og fart på den ja. Har du gammel bensin? Enten fra egen tank, eller noe gammelt kjøpt på marinaen? Jeg mister ofte noen knop på våren, men blir bedre med fersk bensin fra bensinstasjonen, eller når marinaen får påfyll av ferskvare. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 alfaalfa skrev 46 minutter siden: Ballistic propell? Og du mangler fart og sannsynligvis mulighet for trim av baug? Har skjønt at du ikke er noen stor fan av ballistic, spesielt ikke på litt tyngre båter. Men her ville jeg trodd at dersom manglende grep var hovedproblemet så burde det gitt mer slipp og mer turtall...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rmoi Svart 18.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 (redigert) Propell satt på er ballistic v6/v8 4-3/4" gearcase 14-1/2x19 sier beskrivelsen. Skal funke sier fabrikken. Jeg aner absolutt 0 om propeller. Trimmer flappene så langt de går og trimmer motor etter fart og sjø. bensin er ny ja fra omtrent 0 til full tank. kjennes ut som motor drar jevnt og fint, men mangler som nevnt de siste omdreininger. mulig en diagnose kan være greit. og et newbie spørsmål. Om vannutskillerfilter har for lite gjennomstrømning. Kan det da stoppe motor. Mener org filter skal ha 227l/timen. Redigert 18.Mai.2022 av Rmoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 kikket på Yamaha Kjørefakta, og F150 på Finnmaster 62DC drar 58 liter på full fart , F175 på 68DC drar 68 liter. Så filteret ditt skal ha rikelig med flow i forhold til motorstørrelse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Comforthe Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Prøv å nappe opp flapsa. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Cerberus Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 OK 4900 O/min, 19" prop, 32 knop, 2.18 gear blir under 10% slip så alt er normalt sånn sett. Tru det kan være snart å kjøre en diagnose ja. Og atter en gang, en bensinmotor fungerer ikkje som en dieselmotor! Om det er tette filter lav kapasitet på flow og what not så arter det seg ikkje slik at effekten bare blir lav. Det vil ikkje fungere i det heile tatt, vil skyte ruske hoppe og dansede gal blir den når det tar slutt på strømmen av deilig bensin Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Har man tidligere oppnådd fullt turtall? Er problemet oppstått i år, eller ved propellbytte? Eller relatert til annen hendelse eller endring? Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 18.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Jeg kjøpte den for 1 mnd siden og ifølge forrige eier makset den på ca 4900 og 32 knop. Ser tilsvarende tester samt tråder her inne at til og med 43 knop skal kunne oppnåes. Og jeg ville veldig gjerne kunne utnytte 27 knop på økonomikjøring rundt 4000 og ikke 22 som jeg har i dag. og enig med deg ceberus. På tette filter er det slik ja. Var mer om den fikk for lite i utgangspunktet og ble strupet. jeg kjører en diagnose og ser hva som kommer opp der samt tips allerede nevnt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 kom til å tenke på at disse motorene har vtec , kunne jo nesten mistenke den ikke slo inn som tiltenkt. Fant denne tråden ang manglende turtall på bf 150: https://forums.iboats.com/threads/honda-2008-ob-150hp-wont-rev-to-5500rpm-at-full-throttle-stays-at-4000rpm-sometimes.495186/ Er nok en ide å få time hos honda forhandler for å få lest av eventuelle feilkoder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rmoi Svart 18.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Ja tror nok diagnose er veien å gå. Takk for alle tips Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Rmoi skrev for 9 timer siden: Men kan det være gassoverføring som trenger justering? Dersom forrige eier har kjørt rundt med "4900omdr og 32 knop" så er han vel neppe et orakel... Vil derfor absolutt anbefale deg å sjekke at du får maks utslag på gassarmen slik kontrollboksen er justert, FØR du betaler for diagnose. TPS svikt er relativt vanlig på disse motorene, så kan hende du kan spare penger på å be verkstedet måle WOT verdier for din TPS (din motor skal trolig vise 5V ved WOT), alternativt låne en om du kjenner en med samme motor. Har du kunnskap og utstyr eller kan låne og får hjelp så kan du vurdere å sjekke kompresjon (ofte relatert til en eksosventil som henger) Deretter er det nok en full scan med diagnose som er eneste utvei... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2022 Del på Facebook Svart 18.Mai.2022 Med full tank og 2 personer SKAL du kunne oppnå 40 knop ifølge denne testen fra 2007. Turtallet vil da ligge på 5500-5800 vil jeg anta. Motoren yter da max. effekt. https://www.klikk.no/motor/baat/amt-200-dc-3480634 Ellers kan du jo lese disse nyttige trådene Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 ivar skrev On 18.5.2022 at 13.13: Men her ville jeg trodd at dersom manglende grep var hovedproblemet så burde det gitt mer slipp og mer turtall...? Slip skal gå ned når propellen går raskere gjennom vannet. Den vanlige modellen (ikke XL) har en bladprofil som gir ineffektivitet i propellbladets avslutning mot det avkuttede feltet. Det vil oppstå rare krefter som ikke gir fart i dette området. Mens på XL glir dette ihyertfall noe bedre over i hverandre. Denne har liten rakevinkel og ingen hjelp i utforming av bladene. Så den klarer ikke å løfte baugen på båten, men vil miste grepet i sving eller i sjø. (i forhold til hva andre propeller klarer) Bladene er tynne og feil utformet for å få utnyttet undertrykket på baksiden av bladene - og så videre. Men på to små lette RIB har jeg fått dem til å gå fort på høye turtall. Ikke så bra i marsfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Kan være en tennings coil på ene sylinderen som er dårlig med deg, da får du ikke de turtallet som du skal ha.. Sitér dette innlegget Link to post
Rmoi Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 On 5/23/2022 at 9:32 PM, Verado said: Kan være en tennings coil på ene sylinderen som er dårlig med deg, da får du ikke de turtallet som du skal ha.. Burde jeg da ikke merke det godt? På bil hører og merker jeg det rimelig fort om plugg eller coil ikke virker. motor sviver helt stille og drar båt fint opp i plan og kan fint ligge i plan mot 18 knop opp til 33,7 knop. tenker jeg først sjekker kontrollboks og går over på diagnose om alt er ok. Da bør jo evt coil osv dukke opp. Det jeg ikke har testet er jo å sette i fri og makse og se om turtall går over 4900 og opp mot 5800. Da peker det jo mot propell i stor grad vel? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Rmoi skrev for 2 timer siden: Det jeg ikke har testet er jo å sette i fri og makse og se om turtall går over 4900 og opp mot 5800. en slik test uten belastning vil neppe si så veldig mye etter min erfaring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Cerberus Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Ja det er totalt meiningslaust. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 (redigert) Det er som regel under belastning denne (luringen) av en coil kan svikte, du behøver ikke å merke så mye av vibrasjoner og lignende men den gir ikke det den skal og følgene er redusert ytelse som vil senke farten, men kjør diagnose først . Redigert 25.Mai.2022 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Rmoi skrev for 14 timer siden: Det jeg ikke har testet er jo å sette i fri og makse og se om turtall går over 4900 og opp mot 5800. Da peker det jo mot propell i stor grad vel? De fleste moderne motorer har turtallssperre på ca 2000-2500 rpm i fri. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rmoi Svart 27.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2022 Lokalt Hondaverksted mente coil osv ikke ville vise på en diagnose. jeg starter med kontrollboks og mulig annen propell og tar det derfra. takk for mange gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Jaxry Svart 6.August.2022 Del på Facebook Svart 6.August.2022 (redigert) Fant du ut av noe? Har kjøpt samme båt og motor i år, og opplever det samme som deg, med enda lavere toppfart (men med alu-propell). Redigert 6.August.2022 av Jaxry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.