Jump to content

Veileder for lovlig utstyr installert i båt?


Finni1986

Recommended Posts

Hei!

 

Gått til anskaffelse av båt prosjekt som skal få litt diverse oppgraderinger.

Har gjort en del forsøk på å finne info om typer utstyr og krav rundt installasjoner i båt, men finner ikke stort annet en for nærings båter osv.

Er en Bayliner 2556 med bensinmotor, og er interessert i å installere tilleggsvarmer, varmtvannsbereder, gass til platetopp, oppgraderinge batteribank osv, men finner ikke noe konkret rundt dette noe sted.

 

Tips mottas med takk 😃

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Du har en bensinbåt, restriksjoner vedr. eksplosjon/brann/ventilasjon/penetrering av skott. Propan/gass, kompetansekrav til installatør. 

 

Spørsmålet ditt tilsier for meg at kompetansegrunnlaget ditt er tynt. Ikke ta dette opp som en fornærmelse, det er ikke ment slik. Det du i hovedsak forespør er skjult i standarder som er en betalbar jungel å finne ut av. Blant annet er jeg kurset i å stramme til en Swagelock fitting. Noe man ofte finner i et gassanlegg. Så kan man hevde at alt dette dette sikkerhetstullet og prosedyrene gir jeg faen i. Om det går noe feil, vil imidlertid forsikringen finne knagger å henge 'null utbetaling' på. Og krav fra tredjepart.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar 🙂

 

Stemmer at på båt er jeg grønn da det er ett nytt kapittel da jeg har endt opp ved sjøen.

Elektromann av fag og hatt bil som hobby og der finnes det mer en nok av krav og info.

 

Bakgrunnen fort tråden er på bakgrunn av div utstyr som har fulgt med båten, som nødvendigvis burde vært der eller utført på begredelig måte.

 

Har noen tanker om hva jeg ønsker av en båt, men som du nevner går sikkerhet først, men finner så godt som ingenting om dette.

Skulle mann fulgt Nordisk sjøstandard på lystbåter hadde aldri båten blitt godkjent som orginal pga krav til separate rom til diverse utstyr m.m.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Om båten er nyere enn 1998 eller importert til europa etter 1998 gjelder CE regler. Avhengig av hvilke år den er fra er det her en del regler, som feks automatisk brannslukker i motorrom, brannsikre drivstoff slanger (iso merket). Doble slangeklemmer og kran i skroggjennomføring på alle slanger som kommer inn mindre enn 25cm over vannlinje osv.

Redigert av FrodeB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 19.5.2022 at 21.08:

Det er helt fritt å installere hva enn vil i egen privatbåt.

Spør forsikringsselskapet ditt om de er enige i det

 

Finni1986 skrev for 12 timer siden:

Skulle mann fulgt Nordisk sjøstandard på lystbåter hadde aldri båten blitt godkjent som orginal pga krav til separate rom til diverse utstyr m.m.

Høres ut at du vet at båter ikke er i henhold til forskriftene .

Som mange har påpekt vifte som  suge ut fra motorrommet X antall minutter før start i bensin båt.

220 V krever installatør ( untat Defa Tilkoblingssett  ),  samme med  gass anlegg. 

En slik er lovlig, men flaskene skal oppbevares i drenert rom.

image.png.c9d6d75f87585ee07eae9a079d0aceb1.png

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450/KAPITTEL_1#§2

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

Spør forsikringsselskapet hva de krever.  

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Spør forsikringsselskapet ditt om de er enige i det

Hvorfor skal forsikringsselskapet mitt bestemme hva utstyr jeg skal ha i min båt? Har ikke sett noe spesielt i min forsikringspolise som sier hva jeg kan montere og ikke montere i min båt. Så lenge utstyret er montert i henhold til manualen og brukes i henhold til bruksanvisningen, så er det "good to go". Så klart om du monterer en atomreaktor i båten, så vil muligens forsikringsselskapet ha noen ord i laget og mulig forsikringspremien øker noe.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 42 minutter siden:

Hvorfor skal forsikringsselskapet mitt bestemme hva utstyr jeg skal ha i min båt? Har ikke sett noe spesielt i min forsikringspolise som sier hva jeg kan montere og ikke montere i min båt. Så lenge utstyret er montert i henhold til manualen og brukes i henhold til bruksanvisningen, så er det "good to go". Så klart om du monterer en atomreaktor i båten, så vil muligens forsikringsselskapet ha noen ord i laget og mulig forsikringspremien øker noe.

Tilbøyelig til å være enig. Utstyr beregnet for båt og installert _iht_ produsentens anvisninger ville jeg bekymret meg nada for. Blir i så fall opp til forsikringsselskapet å påvise mangel som førte til skade. Som påpekt av andre er vel unntaket installasjon av 220V landstrøm der en må holde tunga beint i munnen og enten bruke fagmann eller såkalt godkjente pakker, samt fast gassanlegg, og dersom det elektriske 12V anlegget bygges opp fra bunn i prosjektbåt feks så er det vel lurt å ta utg pkt i hvordan originalt opplegg er konstruert, feks gnistsikker vifte i motorrom og evt automatiske brannslukkere om båten hadde det originalt (eller en ønsker å ha det - er jo ikke dumt). Og skroggjennomføringer, doble slangeklemmer, svanehals på slanger og lufteventiler for å unngå hevertfunksjon der det er nødvendig. Brann, vanninntrengning og driftsstans pga teknisk tilstand motor eller vann/dritt i drivstoff er vel stort sett det en bør bekymre seg om. Utføres dette på samme vis som båten ble levert med som ny så burde en være innafor på alle kanter.

 

Ville dokumentert oppgraderingene. Bra å ha for evt videresalg, samt at forsikringsselskapene sine saksbehandlere alltid blir sykt medgjørlige når de oversvømmes med dokumentasjon 😁😈

 

Gassapparat som vist tidligere i tråden har pleid å være eksplisitt merket ‘ikke til bruk i båt’. Men kan være fine å ha for kaffekos på svaberget så lenge gassflaskene kan lagres fornuftig ombord (i adskilt rom med ‘drain’ til friluft fra laveste punkt, slik at evt gass vil ‘renne’ ut)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finni1986 skrev On 19.5.2022 at 19.53:

Hei!

 

Gått til anskaffelse av båt prosjekt som skal få litt diverse oppgraderinger.

Har gjort en del forsøk på å finne info om typer utstyr og krav rundt installasjoner i båt, men finner ikke stort annet en for nærings båter osv.

Er en Bayliner 2556 med bensinmotor, og er interessert i å installere tilleggsvarmer, varmtvannsbereder, gass til platetopp, oppgraderinge batteribank osv, men finner ikke noe konkret rundt dette noe sted.

 

Tips mottas med takk 😃

 

-M-

Altså:

Du har en bensinmotor, og du vurderer tilleggsvarme? Regner med du mener en dieselvarmer, og i tillegg vil du ha gass til koketopp?

Å montere gass (propanfyrt) koketopp krever diverse regler for montering av bl.annet gassflaske, trekking av rør, gasslekkasjetester, stengekraner osv. Dette bør gjøres av en fagmann, absolutt.

 

Har det ikke vært lettere å montere diesel eller parafindrevet koketopp og varmer?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Gassapparat som vist tidligere i tråden har pleid å være eksplisitt merket ‘ikke til bruk i båt’.

men som sakt før flaskene skal oppbevares i drenert rom/beholder

image.png

Finni1986 skrev On 19.5.2022 at 19.53:

Har gjort en del forsøk på å finne info om typer utstyr og krav rundt installasjoner i båt, men finner ikke stort annet en for nærings båter osv.

 

Her er noen flere.

https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter/

 

 

Forskrifter

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...