Finni1986 Startet 19.Mai.2022 Del på Facebook Startet 19.Mai.2022 Hei! Gått til anskaffelse av båt prosjekt som skal få litt diverse oppgraderinger. Har gjort en del forsøk på å finne info om typer utstyr og krav rundt installasjoner i båt, men finner ikke stort annet en for nærings båter osv. Er en Bayliner 2556 med bensinmotor, og er interessert i å installere tilleggsvarmer, varmtvannsbereder, gass til platetopp, oppgraderinge batteribank osv, men finner ikke noe konkret rundt dette noe sted. Tips mottas med takk 😃 -M- Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Den veiledningen må du i så fall finne hos produsenten av utstyret. Evt etterlyse det det hos importøren elns. Det er tross alt heilt fritt å installere all slags galematias i egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Det er helt fritt å installere hva enn vil i egen privatbåt. Men om du følger reglene til "Nordisk båtstandard", så kommer du langt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2022 Del på Facebook Svart 19.Mai.2022 Noe annet er om du får forsikringsdekning. Sitér dette innlegget Link to post
Finni1986 Svart 20.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 Kan du utdype den litt? Båten er forsikret og registrert hos RS. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2022 Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 Du har en bensinbåt, restriksjoner vedr. eksplosjon/brann/ventilasjon/penetrering av skott. Propan/gass, kompetansekrav til installatør. Spørsmålet ditt tilsier for meg at kompetansegrunnlaget ditt er tynt. Ikke ta dette opp som en fornærmelse, det er ikke ment slik. Det du i hovedsak forespør er skjult i standarder som er en betalbar jungel å finne ut av. Blant annet er jeg kurset i å stramme til en Swagelock fitting. Noe man ofte finner i et gassanlegg. Så kan man hevde at alt dette dette sikkerhetstullet og prosedyrene gir jeg faen i. Om det går noe feil, vil imidlertid forsikringen finne knagger å henge 'null utbetaling' på. Og krav fra tredjepart. Sitér dette innlegget Link to post
Finni1986 Svart 20.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 Takker for svar 🙂 Stemmer at på båt er jeg grønn da det er ett nytt kapittel da jeg har endt opp ved sjøen. Elektromann av fag og hatt bil som hobby og der finnes det mer en nok av krav og info. Bakgrunnen fort tråden er på bakgrunn av div utstyr som har fulgt med båten, som nødvendigvis burde vært der eller utført på begredelig måte. Har noen tanker om hva jeg ønsker av en båt, men som du nevner går sikkerhet først, men finner så godt som ingenting om dette. Skulle mann fulgt Nordisk sjøstandard på lystbåter hadde aldri båten blitt godkjent som orginal pga krav til separate rom til diverse utstyr m.m. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 20.Mai.2022 Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 (redigert) Om båten er nyere enn 1998 eller importert til europa etter 1998 gjelder CE regler. Avhengig av hvilke år den er fra er det her en del regler, som feks automatisk brannslukker i motorrom, brannsikre drivstoff slanger (iso merket). Doble slangeklemmer og kran i skroggjennomføring på alle slanger som kommer inn mindre enn 25cm over vannlinje osv. Redigert 20.Mai.2022 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2022 Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 (redigert) bellen skrev On 19.5.2022 at 21.08: Det er helt fritt å installere hva enn vil i egen privatbåt. Spør forsikringsselskapet ditt om de er enige i det Finni1986 skrev for 12 timer siden: Skulle mann fulgt Nordisk sjøstandard på lystbåter hadde aldri båten blitt godkjent som orginal pga krav til separate rom til diverse utstyr m.m. Høres ut at du vet at båter ikke er i henhold til forskriftene . Som mange har påpekt vifte som suge ut fra motorrommet X antall minutter før start i bensin båt. 220 V krever installatør ( untat Defa Tilkoblingssett ), samme med gass anlegg. En slik er lovlig, men flaskene skal oppbevares i drenert rom. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450/KAPITTEL_1#§2 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 Spør forsikringsselskapet hva de krever. Redigert 21.Mai.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart 21.Mai.2022 Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 Roger jo skrev for 2 timer siden: Spør forsikringsselskapet ditt om de er enige i det Hvorfor skal forsikringsselskapet mitt bestemme hva utstyr jeg skal ha i min båt? Har ikke sett noe spesielt i min forsikringspolise som sier hva jeg kan montere og ikke montere i min båt. Så lenge utstyret er montert i henhold til manualen og brukes i henhold til bruksanvisningen, så er det "good to go". Så klart om du monterer en atomreaktor i båten, så vil muligens forsikringsselskapet ha noen ord i laget og mulig forsikringspremien øker noe. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Mai.2022 Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 (redigert) bellen skrev 42 minutter siden: Hvorfor skal forsikringsselskapet mitt bestemme hva utstyr jeg skal ha i min båt? Har ikke sett noe spesielt i min forsikringspolise som sier hva jeg kan montere og ikke montere i min båt. Så lenge utstyret er montert i henhold til manualen og brukes i henhold til bruksanvisningen, så er det "good to go". Så klart om du monterer en atomreaktor i båten, så vil muligens forsikringsselskapet ha noen ord i laget og mulig forsikringspremien øker noe. Tilbøyelig til å være enig. Utstyr beregnet for båt og installert _iht_ produsentens anvisninger ville jeg bekymret meg nada for. Blir i så fall opp til forsikringsselskapet å påvise mangel som førte til skade. Som påpekt av andre er vel unntaket installasjon av 220V landstrøm der en må holde tunga beint i munnen og enten bruke fagmann eller såkalt godkjente pakker, samt fast gassanlegg, og dersom det elektriske 12V anlegget bygges opp fra bunn i prosjektbåt feks så er det vel lurt å ta utg pkt i hvordan originalt opplegg er konstruert, feks gnistsikker vifte i motorrom og evt automatiske brannslukkere om båten hadde det originalt (eller en ønsker å ha det - er jo ikke dumt). Og skroggjennomføringer, doble slangeklemmer, svanehals på slanger og lufteventiler for å unngå hevertfunksjon der det er nødvendig. Brann, vanninntrengning og driftsstans pga teknisk tilstand motor eller vann/dritt i drivstoff er vel stort sett det en bør bekymre seg om. Utføres dette på samme vis som båten ble levert med som ny så burde en være innafor på alle kanter. Ville dokumentert oppgraderingene. Bra å ha for evt videresalg, samt at forsikringsselskapene sine saksbehandlere alltid blir sykt medgjørlige når de oversvømmes med dokumentasjon 😁😈 Gassapparat som vist tidligere i tråden har pleid å være eksplisitt merket ‘ikke til bruk i båt’. Men kan være fine å ha for kaffekos på svaberget så lenge gassflaskene kan lagres fornuftig ombord (i adskilt rom med ‘drain’ til friluft fra laveste punkt, slik at evt gass vil ‘renne’ ut) Redigert 21.Mai.2022 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.Mai.2022 Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 Finni1986 skrev On 19.5.2022 at 19.53: Hei! Gått til anskaffelse av båt prosjekt som skal få litt diverse oppgraderinger. Har gjort en del forsøk på å finne info om typer utstyr og krav rundt installasjoner i båt, men finner ikke stort annet en for nærings båter osv. Er en Bayliner 2556 med bensinmotor, og er interessert i å installere tilleggsvarmer, varmtvannsbereder, gass til platetopp, oppgraderinge batteribank osv, men finner ikke noe konkret rundt dette noe sted. Tips mottas med takk 😃 -M- Altså: Du har en bensinmotor, og du vurderer tilleggsvarme? Regner med du mener en dieselvarmer, og i tillegg vil du ha gass til koketopp? Å montere gass (propanfyrt) koketopp krever diverse regler for montering av bl.annet gassflaske, trekking av rør, gasslekkasjetester, stengekraner osv. Dette bør gjøres av en fagmann, absolutt. Har det ikke vært lettere å montere diesel eller parafindrevet koketopp og varmer? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Roger jo Svart 21.Mai.2022 Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 (redigert) Fantino skrev for 3 timer siden: Gassapparat som vist tidligere i tråden har pleid å være eksplisitt merket ‘ikke til bruk i båt’. men som sakt før flaskene skal oppbevares i drenert rom/beholder Finni1986 skrev On 19.5.2022 at 19.53: Har gjort en del forsøk på å finne info om typer utstyr og krav rundt installasjoner i båt, men finner ikke stort annet en for nærings båter osv. Her er noen flere. https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter/ Lover Lov om fritids- og småbåter (småbåtloven) Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven) Lov om det frie varebytte i EØS (EØS-vareloven) Forskrifter Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. Forskrift om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger Forskrift om melde- og rapporteringsplikt ved sjøulykker og andre hendelser til sjøs Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy Forskrift om unntak fra kravet til bruk av flyteutstyr på fritidsbåter Forskrift om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) Forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer mv. Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt Forskrift om maritime elektriske anlegg Redigert 21.Mai.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.