Jump to content

Fyller man oljefilteret med olje under service?

larole

Recommended Posts

Jeg har hørt at en ikke vil ha olje som ikke hat gått gjennom filteret inn i motoren i tilfelle smuss.

Jeg fyller alltid opp filteret på en slik måte at oljen må passere gjennom filteret før den går inn i motoren.

Vet ikke om dette har noen betydning i praksis da oljen sikkert er ganske smussfri når den kommer rett fra dunken.

Timmeeh skrev for 9 timer siden:

Siden man allerede er inne på noe som ikke er nødvendig, så kan man vel ta den helt ut og helle olja i innløp filter så den blir filtrert før den går i motoren

Det kan man. Men det spiller jo ingen rolle. Det viktige er at oljetrykket kommer kjappere med olje enn uten. Og det har motoren godt av. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 18 minutter siden:

Det kan man. Men det spiller jo ingen rolle. Det viktige er at oljetrykket kommer kjappere med olje enn uten. Og det har motoren godt av. 

Joda, det ble bare poengtert lenger opp at filteret fylles uansett hvor man fyller. Enig i det, men skal man gjøre det 100% så fyll på utsiden (de fleste filter filtrerer vel utenfra og inn i senter? Korriger meg om jeg tar feil). Men tilbake til unødvendigheten; hadde det hatt betydning tenker jeg at store motorprodusenter (i mitt tilfelle toyota og iveco) hadde montert oljefiltrene med åpningen opp, så det var mulig å fylle de på forhånd og skrevet dette i instruksjonsboken/vedlikeholdsmanualen. Men alt annet enn hva produsentene skriver i sine prosedyrer, så er dette bare synsing og meninger fra min side. 

Timmeeh skrev 29 minutter siden:

Men tilbake til unødvendigheten; hadde det hatt betydning tenker jeg at store motorprodusenter (i mitt tilfelle toyota og iveco) hadde montert oljefiltrene med åpningen opp, så det var mulig å fylle de på forhånd og skrevet dette i instruksjonsboken/vedlikeholdsmanualen.

Det er alltid luringer der ute som vet bedre en ingeniørene som har konstruert motorene.
Skulle bytte diesel filter på bilen og så på youtub der flere hadde lagt ut video av hvordan man gjorde det.
Det manglet ikke på kreative løsninger på å få fylt opp dieselfiltret før man monterte det og teorier om hvorfor det var nødvendig.
Noen liker bare å lage seg mer arbeid,plunder og søl enn nødvendig.
Lastet ned Jaguar sin verksted manual der man skulle montere filtret tørt og sett på tenningen 10 ganger for å fylle filtret før man startet

pipe skrev 13 minutter siden:

Det er alltid luringer der ute som vet bedre en ingeniørene som har konstruert motorene.
Skulle bytte diesel filter på bilen og så på youtub der flere hadde lagt ut video av hvordan man gjorde det.
Det manglet ikke på kreative løsninger på å få fylt opp dieselfiltret før man monterte det og teorier om hvorfor det var nødvendig.
Noen liker bare å lage seg mer arbeid,plunder og søl enn nødvendig.
Lastet ned Jaguar sin verksted manual der man skulle montere filtret tørt og sett på tenningen 10 ganger for å fylle filtret før man startet

Ja det er kanskje ikke bortkastet, men at det er unødvendig er jeg ganske sikker på. Motoren er jo varm og har oljefilm i hele seg fra man tappet av, og får oppstart innen kort tid med ny olje.. verre å starte motorer som har stått lenge i kulda med tørre lagerflater. Men man gjør som man vil i dette landet :smiley:

Normalt varmkjører jeg alltid motor før olje-/filterskift, og har aldri fylt opp et nytt oljefilter før montering. Det vil jo være olje i rør/kanaler/slanger, samt oljefilm på lagerflater. Og oljetrykk kommer relativt raskt ved oppstart - så personlig ser jeg ikke poenget med å fylle filteret. I mange tilfeller er det heller ikke mulig pga plassering/vinkel.

(Smøre litt olje på pakningen som @Jannmar nevner er imidlertid fast rutine).

Noe annet er det naturligvis dersom motoren har stått en lengre periode før oljeskift, men da kan jo uansett motoren med fordel turnes noen runder før oppstart.

Dieselfilter blir jo en annen sak - her er det et godt poeng å fylle filteret med frisk diesel ved bytte:smiley:.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...