larole Startet 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2022 Hei, Jeg pleier å fylle diesel i dieselfilteret når jeg bytter, men fyller man olje i oljefilteret, eller er det nok å starte opp motoren? Det er en Mercruiser 2,8 QSD. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Filteret lar jeg oljetrykket ta seg av. Du må imidlertid først fylle til toppen av peilepinnen, slik at det er nok olje på motoren til at oljefilteret kan fylles opp. Start motoren og unngå rusing. Deretter sjekker du igjen oljenivået på peilepinnen og etterfyller til ønsket nivå. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 20.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Er filteret lett tilgjengeleg og montert vertikalt, så er det ikkje feil å fylla filteret med olje før montering. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Kjører motor på startmotor 15-20 sekunder med stopp aktivert. Da får jeg sirkulert olje i motor og fylt filteret før motor startes på normal måte. NB! Ikke alle moderne motorer har denne muligheten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Nei, det er egentlig få motorer som har denne stoppen. Uansett har oljepumpene så stor kapasitet at det burde gå greit. Les instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Aldri fylt opp oljefilter på noe kjøretøy, hverken Bil, båt. MC, ATV Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
baatglede Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Jeg har hørt at en ikke vil ha olje som ikke hat gått gjennom filteret inn i motoren i tilfelle smuss. Jeg fyller alltid opp filteret på en slik måte at oljen må passere gjennom filteret før den går inn i motoren. Vet ikke om dette har noen betydning i praksis da oljen sikkert er ganske smussfri når den kommer rett fra dunken. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Jeg fyller alltid filteret for at motor skal gå kortest mulig uten oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Enig med Swingswong.. å file på starteren for å få opp oljetrykk blir vertfall veldig feil i mine ører. knallharde ventilfjører som trykker ned løfterene på en kamaksling.. oljefilm er jo der. men.. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Jeg fyller aldri filteret. Det står horisontalt på motoren. Slik har det vært i 20 år, og slik vil det være de neste xx.....år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Jeg pudrer kamakslingen og mummer veiva ved hvert filterbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Her må fornuften seire. Er det mulig å fylle filter, gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Swingswong skrev 1 time siden: Her må fornuften seire. Er det mulig å fylle filter, gjør det. Bare fyll på rett side Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Filteret er nok ikke så lurt att det holder oljen på en side. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Innsiden? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Muren Motorsport Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Filteret blir fyllt på begge sider av: ja.. filtermatta. trengs ikke trykk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 20.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2022 Siden man allerede er inne på noe som ikke er nødvendig, så kan man vel ta den helt ut og helle olja i innløp filter så den blir filtrert før den går i motoren, og ikke omvendt? personlig driter jeg i å fylle filtrene mine med olje. De står opp ned, både på bilen og båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Timmeeh skrev for 9 timer siden: Siden man allerede er inne på noe som ikke er nødvendig, så kan man vel ta den helt ut og helle olja i innløp filter så den blir filtrert før den går i motoren Det kan man. Men det spiller jo ingen rolle. Det viktige er at oljetrykket kommer kjappere med olje enn uten. Og det har motoren godt av. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 index skrev 18 minutter siden: Det kan man. Men det spiller jo ingen rolle. Det viktige er at oljetrykket kommer kjappere med olje enn uten. Og det har motoren godt av. Joda, det ble bare poengtert lenger opp at filteret fylles uansett hvor man fyller. Enig i det, men skal man gjøre det 100% så fyll på utsiden (de fleste filter filtrerer vel utenfra og inn i senter? Korriger meg om jeg tar feil). Men tilbake til unødvendigheten; hadde det hatt betydning tenker jeg at store motorprodusenter (i mitt tilfelle toyota og iveco) hadde montert oljefiltrene med åpningen opp, så det var mulig å fylle de på forhånd og skrevet dette i instruksjonsboken/vedlikeholdsmanualen. Men alt annet enn hva produsentene skriver i sine prosedyrer, så er dette bare synsing og meninger fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Timmeeh skrev 29 minutter siden: Men tilbake til unødvendigheten; hadde det hatt betydning tenker jeg at store motorprodusenter (i mitt tilfelle toyota og iveco) hadde montert oljefiltrene med åpningen opp, så det var mulig å fylle de på forhånd og skrevet dette i instruksjonsboken/vedlikeholdsmanualen. Det er alltid luringer der ute som vet bedre en ingeniørene som har konstruert motorene. Skulle bytte diesel filter på bilen og så på youtub der flere hadde lagt ut video av hvordan man gjorde det. Det manglet ikke på kreative løsninger på å få fylt opp dieselfiltret før man monterte det og teorier om hvorfor det var nødvendig. Noen liker bare å lage seg mer arbeid,plunder og søl enn nødvendig. Lastet ned Jaguar sin verksted manual der man skulle montere filtret tørt og sett på tenningen 10 ganger for å fylle filtret før man startet Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 pipe skrev 13 minutter siden: Det er alltid luringer der ute som vet bedre en ingeniørene som har konstruert motorene. Skulle bytte diesel filter på bilen og så på youtub der flere hadde lagt ut video av hvordan man gjorde det. Det manglet ikke på kreative løsninger på å få fylt opp dieselfiltret før man monterte det og teorier om hvorfor det var nødvendig. Noen liker bare å lage seg mer arbeid,plunder og søl enn nødvendig. Lastet ned Jaguar sin verksted manual der man skulle montere filtret tørt og sett på tenningen 10 ganger for å fylle filtret før man startet Ja det er kanskje ikke bortkastet, men at det er unødvendig er jeg ganske sikker på. Motoren er jo varm og har oljefilm i hele seg fra man tappet av, og får oppstart innen kort tid med ny olje.. verre å starte motorer som har stått lenge i kulda med tørre lagerflater. Men man gjør som man vil i dette landet Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Det kan ikke være spesielt viktig, Yanmar skriver ikke noe om det i sin manual i alle fall (4JH3 TE). På denne motoren ligger filteret vannrett, og det hadde blitt ekstra søl å sette på et filter med olje i. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 (redigert) Her mangler noe under punkt 3. Å smøre litt olje på gummipakningen skader ikke, og er helt vanlig, enten filteret står horisontalt, vertikalt eller opp ned. (Pleier å stå i de fleste anvisninger for montering av filtre med gummipakning). Redigert 21.Mai.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Normalt varmkjører jeg alltid motor før olje-/filterskift, og har aldri fylt opp et nytt oljefilter før montering. Det vil jo være olje i rør/kanaler/slanger, samt oljefilm på lagerflater. Og oljetrykk kommer relativt raskt ved oppstart - så personlig ser jeg ikke poenget med å fylle filteret. I mange tilfeller er det heller ikke mulig pga plassering/vinkel. (Smøre litt olje på pakningen som @Jannmar nevner er imidlertid fast rutine). Noe annet er det naturligvis dersom motoren har stått en lengre periode før oljeskift, men da kan jo uansett motoren med fordel turnes noen runder før oppstart. Dieselfilter blir jo en annen sak - her er det et godt poeng å fylle filteret med frisk diesel ved bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.