Chiefengineer Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Man bytter olje på varm motor og det vil alltid være smørefilm når man starter igjen. Det er mer enn tilskrekkelig. For enkelte mindre motorer som står som generatormotorer fylles gjerne filtrene opp før oppstart siden disse går rett opp på max turtall etter oppstart. Det er vanlig at erfarne servicefolk fra Caterpilllar Cummins etc. følger denne prosedyren på "sitt" utstyr der det er praktisk mulig. Og gjør du de slikt, fyll alltid olja i innløpskammeret i filteret slik at olja blir filtrert før den går inn i motor. Renhold og bruk av sunn fornuft er et must. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Chiefengineer skrev 36 minutter siden: Og gjør du de slikt, fyll alltid olja i innløpskammeret i filteret slik at olja blir filtrert før den går inn i motor. He? Jeg fyller alltid på (om jeg fyller på i filteret) med ny og ren olje. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Dersom dette hadde vært et poeng ville vel produsentene neppe laget motorer der filteret sitter horisontalt eller opp-ned? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pipe Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Olepo skrev for 3 timer siden: Dieselfilter blir jo en annen sak - her er det et godt poeng å fylle filteret med frisk diesel ved bytte Er det? Hvis produsenten sier att filtret skal monteres tørt og fylles med å slå av og på tenningen ett antall ganger før start har man ingen ting å vinne på å lage mer arbeid og søl enn det som er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Lars H. skrev 30 minutter siden: He? Jeg fyller alltid på (om jeg fyller på i filteret) med ny og ren olje. Tror vi mener det samme, at fyller du ren ny olje i filteret før du monterer det skal du ihvertfall fylle på den siden av filteret som er innløpet. På et spinon filter finner jeg ut at det er i ytre ring, og olje kommer ut i senter ferdig filtrert.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 Timmeeh skrev for 8 timer siden: Men man gjør som man vil i dette landet Det gjør man vel i de fleste land...? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olepo Svart 21.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2022 (redigert) pipe skrev for 3 timer siden: Er det? Hvis produsenten sier att filtret skal monteres tørt og fylles med å slå av og på tenningen ett antall ganger før start har man ingen ting å vinne på å lage mer arbeid og søl enn det som er nødvendig. Kommentaren min var ment på generell basis, og jeg har ikke sett prosedyren med å skru av/på tenningen gjentatte ganger for å fylle filteret på noen av motorene jeg har vært ute for. Men ser at jeg med fordel kunne formulert meg litt annerledes; "det kan ofte være et poeng å fylle filteret med frisk diesel ved bytte". Uansett bør man naturligvis følge produsentens anbefalte prosedyre - det blir sjelden feil da. (Og helt enig i at man bør unngå unødvendig ekstraarbeid og mulig søl). Redigert 21.Mai.2022 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 24.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2022 Jeg er vel på tynn is her, men et smøreoljefilter tar vel ikke «full flow»? Er det ikke bare en liten andel (slip-steam) som går via filteret? Jeg har også oljefilter med åpning ned, og forfyller ikke filtrene ved filterbytte. Ikke dieselfiltrene heller, jeg bruker bare primer-pumpen til få luften ut. På gamle-båten hadde jeg dieseltanken så nært at jeg hørte at det kom returdiesel tilbake til tank når jeg pumpet med primerpumpen. Nå pumper jeg til primerpumpen blir hard å trykke inn. Jeg tipper de fleste moderne motorer er «selvluftende». Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2022 Oljefilteret på GM'en er 'full flow'. Kjøres oljen utenom er det fordi oljefilteret er tett, og by pass ventilen åpner, eller at nevnte ventil er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2022 Bare en tanke i denne debatten. På min båtmotor så står filteret montert med åpningen ned. Når jeg med bytte av olje og filter skrur av filteret så er det tomt for olje. Det må da bety at når jeg stenger av motor, så renner filteret tomt. Med andre ord så er det ikke store forskjell på om jeg starter opp etter filterbytte, eller når jeg starter opp en normal dag. Filteret er tomt ved oppstart, men fylles raskt, oljetrykket kommer raskt. Dette er original filter jeg bruker. Så kanskje det går bra hvis jeg ikke fyller filter opp med olje på de maskinene som har mulighet for det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2022 Deete er en sannhet, så lenge du ikke har filter med tilbakeslagsflæp. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Følg produsentens anvisninger så gjør du ikke noe galt. Fylling av filtere før montering medfører også en risiko for å få urenheter inn filtrene og ut i motorens sirkulasjonssystem. De mest ihugede amcarentusiastene tar også gjerne motoren ut av bilen når den skal vaskes. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2022 Jeg fyller filteret med olje om det står nedenfra og opp. Jeg liker ikke lyden fra motoren den tiden det tar å fylle opp oljefilteret, så det prøver jeg å unngå. Om filteret står horisontalt eller opp ned lar jeg være. Motoren tar ikke nødvendigvis skade av noen sekunder uten oljetrykk, men når det kan unngås så enkelt er det en no brainer for meg. Så lenge jeg unngår søl, så fyller jeg en skvett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.